פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת לך לך

הבה נשאל בעזרת השם יתברך מספר שאלות בפרשת השבוע: ה' יתברך מספר לנו על אברהם שירד מצרימה, ושרי פרעה רצו לקחת את שרה ולהביא אותה לפני פרעה. האם אברהם עודנו יורד למצרים? האם שרי פרעה עדיין מנסים לחטוף את שרה? האם פרעה ושריו עדיין חיים?

שאלות אלה נראות מגוחכות, הלא כל ילד יודע שפרעה כבר מת, שריו מתו, אברהם כבר מזמן חזר ממצרים ונפטר בשיבה טובה, והוא ושרה קבורים כבר שלשת אלפים וחמש מאות שנה במערת המכפלה...

אולם הסיפור הזה הוא סיפור שה' כתב בתורה, והתורה היא נצחית, ועלינו להבין איך מתקיים הסיפור הזה עכשיו? אחרת - מה פתאום שה' ייתן לי תורה אם היא לא שייכת אלי והיא רק 'סיפור' שקרה פעם לפני אלפי שנים, ומאז זה נגמר? מי שחושב שהתורה היא סיפורים – הוא לומד תורה שנקראת 'סם מות' חס ושלום, כי כל הדמויות של התורה מתו ונגמרו, והתורה שלו היא בלי חיות, בלי שכל.

אך האמת היא, על פי השכל החדש שה' מגלה דרך רבי נחמן מברסלב, שהתורה היא סם חיים, שכל התורה חיה וקיימת בכל רגע והיא על כל אדם ואדם. למשל בפרשה זו: 'שרה' זה הדיבור של כל אדם ואדם, כי שרה הוא מלשון 'שררה' והאדם שורר ומושל על ידי דיבורו, וכשאדם רוצה לדבר דיבורי אמונה עם ה' יתברך דרך הגרון שלו שנקרא 'מצרים', כי הגרון הוא מקום צר – אזי שלשת שרי פרעה שהם שר המשקים שר האופים ושר הטבחים חוטפים רוצים לקחת את הדיבור לפרעה. שלשת השרים האלה נמצאים בגרון של כל אחד ואחד, 'שר המשקים' הוא הקנה, שבו יש את הלחות והבל הפה, 'שר האופים' הוא הוושט, שבו עוברים המאכלים, וה'וורידים' נקראים שר הטבחים, כי שם מקום הטביחה (שר 'הטבחים' מלשון בית מטבחיים, 'שוחטי בהמות המלך'), והם לוקחים את הדיבור שהוא 'שרה' ל'פרעה' שהוא אותיות 'הערף', כלומר שהיצר הרע שמתלבש ב'שרי פרעה' שבגרון שלנו, שנקרא 'מצרים' - לא נותן לנו לדבר ולהוציא מהגרון שלנו דיבורי אמונה.

אברהם זה החכמה שלנו, שמעוררת אותנו לדבר עם ה', וזה נקרא שאברהם 'יורד למצרים', והולך 'הלוך ונסוע הנגבה', כלומר שהחכמה שלנו מנסה לחלץ דיבורי אמונה מהגרון שלנו, והגרון שלנו הוא יבש ונגוב ואינו מוציא דיבורי אמונה, אזי אברהם שהוא השכל שלנו כביכול מלחלח אותו וגורם לו לא להיות יבש ולהוציא את הדיבורים החוצה, וזה דבר שקורה אצל כל אחד שבא לדבר עם ה', שהאברהם שלו יורד ונוסע הנגבה, ושרי פרעה מנסים לחטוף לו את שרה.

(על פי ליקוטי מוהר"ן תורה קס"ג ותורה ס"ב אות ה', שם מבאר השם יתברך דרך רבי נחמן עוד פרטים נוספים בפרשה זו וכיצד הם שייכים לכל אדם בכל זמן ובכל מקום).
 
חלק עליון