"דבר אל אהרן ואמרת אליו,בהעלתך את הנרות...ויעש כן אהרן".
פרש רש"י:"ויעש כן אהרן"-להגיד שבחו של אהרן שלא שינה.
תמהו חז"ל:וכי יעלה על הדעת,
שאהרן הקדוש ישנה חס וחלילה מציוויו של הבורא יתברך?
באור נפלא מביא לנו הגה"ק ר' העשיל מקארקא וכך הוא אומר:
הנה,בכל מעשה בראשית,אחרי כל בריאה כתוב:
"ויהי כן": "יהי רקיע...ויהי כן",
"יקוו המים...ויהי כן","תדשא הארץ דשא...ויהי כן",
"יהי מאורות...ויהי כן".אולם,
בבריאת האור כתוב"ויאמר אלקים יהי אור ויהי אור",ולא כתוב 'ויהי כן',
ור' העשיל מביא לכך את תשובת חז"ל בגמרא{חגיגה י"ב)-
"אור שברא הקב"ה ביום הראשון,
אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו(=יכול לראות כל המתרחש בעולם).
כיוון שהסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור ההפלגה,
וראה קלקולם,עמד וגנזו(החביאו)
מהם,שנאמר:"וימנע מרשעים אורם",ולמי גנזו?-לצדיקים לעתיד לבוא".
אם כך מובן למה לא כתוב"ויהי כן",שהרי באמת לא היה כן,
והאור הגדול נגנז בסופו של דבר,ולכן כתוב רק"ויהי אור"-
שנוצר אור,אך לא אותו אור גדול
שנברא בתחילה.נמצא,שבאמת היה ראוי שגם בבריאת האור יהיה כתוב
"ויהי כן",אלא,בגלל הרשעים שע"י חטאיהם,החסירו
וגרמו שלא יהיה כתוב כך,
וזה שנאמר בתהלים:" על כן לא יקומו רשעים במשפט",כלומר על אותו "כן"
שהחסרתם בבריאת האור,לא תקומו(=לא תזכו,הרשעים)במשפט.
והנה מבואר בספרי המקובלים,שאהרן הכהן,
ע"י הדלקת המנורה,החזיר את מילת "כן" שהיתה חסרה בבריאת האור,
ובכך התמלא רצונו של ה',
וזהו שכתוב"ויעש כן אהרן",שתיקן אותו 'כן' החסר.
ועל כן מפרש רש"י"להגיד שבחו של אהרן שלא שנה"-
שלא שינה את בריאת האור מכל
הבריאה כולה,שע"י הדלקת המנורה והורדת אותו אור גנוז הרי זה כתוב
כאילו גם בבריאת האור-"ויהי כן".