פורום ברסלב - רק לשמוח יש

בראשית

alia1

New Member
בס"ד,

התורה שבכתב מתחילה באות ב':
"בראשית ברא אלהים את..."
והתורה שבעל-פה מתחילה באות מ:
'"מאימתי קורין את שמע בערבית?"(ברכות א',א),
ושתי האותיות מצטרפות למלה "בם"."ודברת בם".(דברים ו',ז')
שדרשו חז"ל-בם יש לך רשות לדבר-
בתורה שבכתב ובתושב"ע.

וכך התורה מתחילה באות ב' ומסתיימת באות ל'',
שמצטרפות ל"לב",לומר לנו
שאין התורה נקנית, אלא,
בכוונות טובות הנובעות מהלב.


הצדיק ר' ישראל מרוז'ין היה אומר
שבמילה "בראשית"-שש אותיות,
כנגד ששת ימי הבריאה.

ארבע האותיות בשני קצוות המלה,
מצטרפות למלה "ברית"-
רמז לדבר,שהעולם נברא על מנת שישראל
יקבלו עליהם את התורה בברית עולם.
ושתי האותיות האמצעיות מצטרפות למלה "אש",
לפי שהתורה נמשלה בדברי חז"ל לאש:
זכה אדם-מאירה לו התורה ומחממת גופו ונשמתו.
לא זכה חלילה-פוגעת בו ושורפתו כאש אוכלת.
 

alia1

New Member
ועוד אומרים משמו של הגאון מוילנא:
העולם הזה מתקיים ע"י ששה דברים המרומזים
כולם במלה "בראשית" בנוטריקון:
ב'-ביאה
ר'-רחיצה
א'-אכילה
ש'-שתיה
י'-ישיבה
ת'-תרדמה(שינה).

וכן,גם העולם הבא מתקיים
ע"י ששה דברים היוצאים ממלת "בראשית":
-ב'-בינה
ר'-ראיה
א'-אמירה
ש'-שמיעה
י'-יישוב
ת'-תלמוד.
 

alia1

New Member
"בראשית"--אותיות בית ראש,כלומר בית המקדש הראשון,
שנאמר:"כסא כבוד מרום מראשון מקום מקדשנו".

ד"א-אותיות א' בתשרי-נברא העולם.
ד"א- ברא שתי-שתי תורות-תורה שבכתב ותורה שבע"פ
ד"א--אותיות ירא שבת-שבזכות שבת נברא העולם.
ד"א -אותיות בראת יש-אמר ר' יהושע בן-לוי:
'עתיד הקב"ה להנחיל לכל צדיק וצדיק
שלש מאות ועשרה עולמות(ש"י),
שנאמר:"להנחיל את אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא".

"בראשית ברא אלהים"-מי ברא את העולם?שי"ת(שמו יתברך)!
 

alia1

New Member
"בראשית ברא אלקים..."

על לשון הכתוב בפתח הפרשה,
היה אומר האדמו"ר ר' שמחה בונים:
כידוע,נוהג כל מחבר לציין את שמו בראש ספרו,
במפורש או במרומז.ואף הקב"ה קבע חותמו בתחילת
ספרי התורה.שכן,סופי התיבות של
"בראשית ברא אלקים"-
מצטרפים למלה "אמת",
וכבר קבע ר' חנינא במסכת שבת(נה',עא')-
כי,"חותמו של הקב"ה-אמת".

ועל כך מוסיף רבנו בן אשר("בעל הטורים"),
שגם בסוף פרשת הבריאה,אנו מוצאים
בסופי התיבות "...ברא אלקים לעשות"
את חותמו של הקב"ה "אמת".

ללמדנו,שכל מעשי בראשית מתחילתם ועד סופם
נבראו במידת האמת,
טבועים בחותם האמת,
ואינם מתקיימים אלא,בקיום האמת.
 

אשת נח

New Member
בראשית-ירא בשת

הבושה
אמרו חכמים: השכל הוא הבושה, והבושה הוא השכל
כי על אדם וחוה נאמר: "ויהיו שניהם ערומים האדם ואשתו ולא יתבששו: (בראשית ב, כה),
ולא היו יודעים הצניעות ולהבחין בין טוב ובין רע.
ולאחר שאכלו מעץ הדעת נאמר:
"ותפקחנה עיני שניהם" (שם ג, ז).
וכן כל בעלי חיים זולתי האדם אין להם בושה, הואיל ואין להם חוכמה.
וכל חכם-לב יודע מעלת השכל והחוכמה, כי בה יגיע אל אמיתת הדברים,
וגם בה יגיע אל יחוד בוראו ברוך הוא לעבודתו, ובה יכול להדמות למלאכים.
וכיון שמעלת החוכמה גדולה כל-כך,
צריכה שתהא חברתה הדומה לה, שהיא מידת הבושה, קרובה לה.
וראיה - שלא ראית בישן חסר-דעת, ולא דעתן בלי בושה.
ועל- כן ראוי לכל אדם להשתדל ולהתנהג במידה החשובה הזאת,
להתחכם לה עד שתהא קבועה בנפשו, ויגביר אותה על כל טבעיו,
ותהיה בעיניו חשובה משאר מידותיו, כי בה יגיע אל רב המעלות,
וימנע מעבירות ומכל מידות מגונות.

אורחות צדיקים
שער השלישי - שער הבושה
 

breslav

Member
מי שזוכה לביטולה שיש זמן שהוא יודע שאינו יודע, זוכה לקיומה - לדעת. כי בראשית-חכמה-ראשית, בושה-ענווה-
 
חלק עליון