"ויאמר אלהים יהי אור ויהי-אור".
ביום הרביעי נבראו המאורות,שמש, ירח וכוכבים.
ואלוהים אמר ביום הראשון "ויהי אור"
איפה האור של היום הראשון?
חז"ל אמרו שאור זה שימש מספר ימים ונגנז
כתוב במדרש:
אותה האורה שנברא בה העולם,
אדם הראשון עמד והביט בה מסוף העולם ועד סופו,
כיון שראה הקב"ה מעשה דור אנוש ומעשה דור המבול
ומעשה דור הפלגה שהן מקולקלים
עמד וגנזו מהם.
שנאמר (איוב לח)
"וימנע מרשעים אורם",
ולמה גנזו,
אלא גנזו לצדיקים לעתיד לבא. (בראשית רבה כ,)
"ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם"
בתורתו של ר' מאיר כתוב: "כתנות אור"
מצאו שבתורתו של רבי מאיר,
במקום כותנות עור שאלוהים עשה לאדם וחוה אחרי החטא
היה כתוב כותנות אור באל"ף.
בגדי אור?
איך זה נראה?
האדם היה מהות רוחנית לפני חטא עץ הדעת
ירד למדרגה נמוכה וגשמית ולבש בגדי עור
אור לשון ראיה
עור לשון עיוורון
בראשית, האדם ראה והבין.
ואז נסוג האור ונראה פחות ופחות
אלא שהשאיר אחריו ברכה חוט, להאיר על הארץ,
וזה חוט האור שנשאר מהאור הגנוז הראשון,
ואיפה נגנז?
בתורה.
וממנה מתפשט האור מחדש.
בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ"
"בראשית" - בשביל ראשית.
בשביל ישראל שנקראו ראשית.
ביום הרביעי נבראו המאורות,שמש, ירח וכוכבים.
ואלוהים אמר ביום הראשון "ויהי אור"
איפה האור של היום הראשון?
חז"ל אמרו שאור זה שימש מספר ימים ונגנז
כתוב במדרש:
אותה האורה שנברא בה העולם,
אדם הראשון עמד והביט בה מסוף העולם ועד סופו,
כיון שראה הקב"ה מעשה דור אנוש ומעשה דור המבול
ומעשה דור הפלגה שהן מקולקלים
עמד וגנזו מהם.
שנאמר (איוב לח)
"וימנע מרשעים אורם",
ולמה גנזו,
אלא גנזו לצדיקים לעתיד לבא. (בראשית רבה כ,)
"ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם"
בתורתו של ר' מאיר כתוב: "כתנות אור"
מצאו שבתורתו של רבי מאיר,
במקום כותנות עור שאלוהים עשה לאדם וחוה אחרי החטא
היה כתוב כותנות אור באל"ף.
בגדי אור?
איך זה נראה?
האדם היה מהות רוחנית לפני חטא עץ הדעת
ירד למדרגה נמוכה וגשמית ולבש בגדי עור
אור לשון ראיה
עור לשון עיוורון
בראשית, האדם ראה והבין.
ואז נסוג האור ונראה פחות ופחות
אלא שהשאיר אחריו ברכה חוט, להאיר על הארץ,
וזה חוט האור שנשאר מהאור הגנוז הראשון,
ואיפה נגנז?
בתורה.
וממנה מתפשט האור מחדש.
בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ"
"בראשית" - בשביל ראשית.
בשביל ישראל שנקראו ראשית.