בס"ד
תשרי- מזל מאזניים 'האזינו'
חדש תשרי, "בין כסה לעשור": מזל מאזנים,
מאזניים השוקלים את מאזן זכויותיו וחובותיו של האדם.
האיזון השמים והארץ - שבפרשת האזינו, בא לידי ביטוי
בין ראש השנה שבו אנו ממליכים את הקב"ה על הארץ
ליום הכיפורים שבו מתעלים ישראל לשמיים ודומים למלאכים.
חודש: תשרי
אותיות: פ - כוכב נוגה, ל - מזל מאזניים.
האות פ'- פה,מסמל את הדיבור,
הכח שמעמיד את האדם בדרגה הגבוהה בין הנבראים.
הרמבם כותב שאף התשובה אינה מושלמת ואינה פועלת את פעולתה,
כל עוד אין החוטא מביע את חרטתו בצורת "וידוי בפה".
פה,מסמל את השתיקה.
התלמוד אומר: "פעמים ששותק ומקבל שכר על השתיקה
פעמים מדבר ומקבל שכר על הדיבור.(זבחים קטו, א)
"עת להחשות ועת לדבר"
האות ל/ היא האות המלכותית המתנשאת מעל האותיות
אבגדהוזחטיכ<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>ל</span>מנסעפצקרשת
והיא מיצגת את הלב
'למד'- לב מבין דעת
כפי שה-ל' במרכז הא-ב
כך הלב מרכז הגוף.
כדי שיתקיים איזון בין הפה והלב
הדיבור חייב להיות תואם לרגשות הלב
"פיו וליבו שווין".
"האזינו השמים" גימטרייה דעת.
האזינו השמים איזון עם שמים דרך הלב
עובר דרך הל'- לב,('למד'- לב מבין דעת)
מטרת לימוד התורה היא להחדיר אותה אל תוך לב האדם.
הרמבן אומר על הל',שהיא מבטאת מעבר
למצב חדש או לאופי חדש,
כמו בפסוק:
"וייצר ה' אלוהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה"
הל' מביעה את השינוי- 'לנפש חיה',
השינוי מהטבע הבהמי לרוח ממללא ליכולת לדבר.
חוש האיזון מתגלה בפרשת האזינו.
"האזינו שמיים ואדברה, ותשמע הארץ אמרי פי".
הרמב"ן, על השמים והארץ :
"כי הכתובים יתנו עידיהם בכל הדברים שהם קיימים ועומדים".
וכן ברש"י: שהשמים והארץ יעמדו לעולם כעדי הברית בין הקב"ה ולבין ישראל.
בסופו של דבר עשייתו של האדם היא קיום העדות.
"שימו לבבכם לכל הדברים אשר אנוכי מעיד בכם אשר תצום את בניכם לשמור לעשות"
(דברים ל"ב, מו).
תשרי- מזל מאזניים 'האזינו'
חדש תשרי, "בין כסה לעשור": מזל מאזנים,
מאזניים השוקלים את מאזן זכויותיו וחובותיו של האדם.
האיזון השמים והארץ - שבפרשת האזינו, בא לידי ביטוי
בין ראש השנה שבו אנו ממליכים את הקב"ה על הארץ
ליום הכיפורים שבו מתעלים ישראל לשמיים ודומים למלאכים.
חודש: תשרי
אותיות: פ - כוכב נוגה, ל - מזל מאזניים.
האות פ'- פה,מסמל את הדיבור,
הכח שמעמיד את האדם בדרגה הגבוהה בין הנבראים.
הרמבם כותב שאף התשובה אינה מושלמת ואינה פועלת את פעולתה,
כל עוד אין החוטא מביע את חרטתו בצורת "וידוי בפה".
פה,מסמל את השתיקה.
התלמוד אומר: "פעמים ששותק ומקבל שכר על השתיקה
פעמים מדבר ומקבל שכר על הדיבור.(זבחים קטו, א)
"עת להחשות ועת לדבר"
האות ל/ היא האות המלכותית המתנשאת מעל האותיות
אבגדהוזחטיכ<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>ל</span>מנסעפצקרשת
והיא מיצגת את הלב
'למד'- לב מבין דעת
כפי שה-ל' במרכז הא-ב
כך הלב מרכז הגוף.
כדי שיתקיים איזון בין הפה והלב
הדיבור חייב להיות תואם לרגשות הלב
"פיו וליבו שווין".
"האזינו השמים" גימטרייה דעת.
האזינו השמים איזון עם שמים דרך הלב
עובר דרך הל'- לב,('למד'- לב מבין דעת)
מטרת לימוד התורה היא להחדיר אותה אל תוך לב האדם.
הרמבן אומר על הל',שהיא מבטאת מעבר
למצב חדש או לאופי חדש,
כמו בפסוק:
"וייצר ה' אלוהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה"
הל' מביעה את השינוי- 'לנפש חיה',
השינוי מהטבע הבהמי לרוח ממללא ליכולת לדבר.
חוש האיזון מתגלה בפרשת האזינו.
"האזינו שמיים ואדברה, ותשמע הארץ אמרי פי".
הרמב"ן, על השמים והארץ :
"כי הכתובים יתנו עידיהם בכל הדברים שהם קיימים ועומדים".
וכן ברש"י: שהשמים והארץ יעמדו לעולם כעדי הברית בין הקב"ה ולבין ישראל.
בסופו של דבר עשייתו של האדם היא קיום העדות.
"שימו לבבכם לכל הדברים אשר אנוכי מעיד בכם אשר תצום את בניכם לשמור לעשות"
(דברים ל"ב, מו).