פורום ברסלב - רק לשמוח יש

האם הומו יכול להיות רב?

אשת נח

New Member
רבני ארה"ב יקבעו: האם הומו יכול להיות רב?
יום רביעי, 6 בדצמבר 2006, 7:03 מאת: שמואל רוזנר, הארץ

עצרת הגאווה בירושלים. בדרך אל הרבנות (ערוץ 10)25 רבנים קונסרבטיבים דנים בסוגיית הכשרת הומוסקסואלים לתפקידי רבנות וחזנות בתנועה, ובנישואים חד מיניים


עוד בכתבה:
החלטה שתאפשר קליטת גאים וגאות לתנועה »


25 רבנים קונסרבטיבים יושבים על המדוכה מאתמול, כדי לדון בשאלה חשובה: מהי "תועבה". הם ימשיכו בדיון גם היום, במגמה להשלימו עד הצהריים (שעון ארה"ב), אז אמורה להתכנס מסיבת עיתונאים בניו יורק ובמרכזה הודעה מוסמכת. הרב ג'ואל מיירס, סגן נשיא "אסיפת הרבנים", מתקשה להאמין שההחלטה תידחה, כי יש המחכים לה כבר זמן רב, חלקם במתח, והרבנים מבינים שצריך להכריע: האם מותר להכשיר הומוסקסואלים לתפקידי רבנות וחזנות בתנועה והאם מותר לקיים טקסי זוגיות לזוגות של גברים או נשים.


התנועה הקונסרבטיבית - שהיתה במשך שנים הגדולה בין זרמי יהדות אמריקה אך באחרונה נמצאת במגמת התכווצות - מסתובבת סביב השאלות האלו כבר זמן רב. התנועה כבר קיבלה למעשה החלטה לא לשנות את מעמדם הדתי של הומואים - אך זה היה לפני 15 שנה, ב-1992. מאז, הלחץ לשינוי רק גובר. הדילמה, הסביר אחד מחברי אסיפת הרבנים (הם התחייבו לא לדבר עם העיתונות בימים האחרונים ורובם עומדים בזה), היא איך מסבירים לציבור החלטות רבניות. "חלק גדול מאלה שצועקים בעד הומואים לא מבינים את הסוגיות ההלכתיות הקשורות בזה. הם חיים בחברה ליברלית ופשוט רוצים שנשנה את החוקים, כמו שאמריקה שינתה את החוקים והשוותה את זכויות ההומואים".


אן קייזר רוצה שינוי כזה. ואין לה עניין להיות רבנית או חזנית - לפני שלושה שבועות עברה עוד מערכת בחירות מתישה לבית הנבחרים של מדינת מרילנד, שבו היא מכהנת. זו היתה הפעם הראשונה שבה קייזר התמודדה מחוץ לארון, כלסבית מוצהרת. קייזר היתה בת שלושים ומשהו כשסיפרה להוריה ולשאר העולם על נטיותיה המיניות. בין לבין, בעצת הוריה, הלכה לדבר גם עם הרב הקונסרווטיווי שלה, מקהילת "תקוות ישראל".


אסיפת הרבנים התכנסה לדון בנושא ההומוסקסואלים כבר לפני כמה חודשים, אך לא הצליחה לקבל החלטה. המועד להכרעה נקבע להיום. רבים הגיבו בקוצר רוח וגינו את האסיפה על גרירת הרגליים, אך קייזר סבלנית. "אני מבינה", היא אומרת, "ששינוי במסורת דתית הוא דבר שקורה לאט". ממילא, עם הרב שלה היא כנראה מסתדרת היטב, והיא הבינה שתוכל גם לקיים טקס זוגיות בבית הכנסת - "ובלבד שבת הזוג שלי תהיה יהודייה", היא אומרת בחיוך.


מאז החליטו הקונסרבטיבים, לפני 30 שנה, לאפשר לנשים מעמד שוויוני מלא, לא היה ויכוח כזה נוקב ודרמטי בתנועה. יש מתנגדים למהלך, שרואים בהחלטה שתסטה מן המסורת מעשה בלתי ראוי - אולי אפילו עד כדי פרישה. הרב ג'ואל רות', שניסח ב-1992 את העמדה ההלכתית השוללת שינוי - עמדה שהוצגה גם הפעם - פשוט אינו מוצא את הסדק ההלכתי שמאפשר שינוי כזה. "העובדה שאיננו יכולים להפוך הומוסקסואליות ללגיטימית מבחינה הלכתית", אמר רות' בהרצאה שנשא, "איננה שוללת את ההומניות, הקדושה, הערך והכבוד של הומוסקסואלים" כבני אדם.


רות', המשתתף בדיונים השבוע, אך ביקש לא להתראיין לפני ההחלטה, מזהה את הקושי של חברים בתנועה לקבל את הסרבנות הלמדנית שלו, ובכל זאת יצביע, שוב, נגד שוויון. התנועה הקונסרבטיבית היא תנועה "הלכתית", וכדי להסכים על שינוי יש למצוא לו הכשר בכתובים, שהוא לא מוצא. האיסור שנקבע בעבר מפורש וברור מדי, וקשה לעקפו תוך שמירה על יושר אינטלקטואלי.


החלטה שתאפשר קליטת גאים וגאות לתנועה


הצעה אחת תותיר בידי כל רב את ההחלטה (אילוסטרציה: ShutterStock)אך אסיפת הרבנים שתצביע היום אינה זו שהצביעה נגד שינוי לפני 15 שנה. מתוך 25 חברים אז רק תשעה מכהנים בה גם היום, ורות' הוא רק אחד מהם. הרב מיירס אומר כי בהרכב האסיפה יש איזון מתמשך בין "שמרנים" ל"ליברלים" אך הוא מסכים כי חילופי הדורות עשויים לבשר גם על שינוי הדרגתי של משמעות האיזון הזה - שינוי שעשוי לבוא לידי ביטוי בהצבעה היום. חמש חוות דעת שהונחו על שולחנם של הרבנים יאפשרו להם מרחב תמרון, והדעה הרווחת היא שהאסיפה תבחר בפשרה: הם יאשרו נייר אחד האוסר ונייר אחד המתיר. כך, יוכל כל רב קונסרבטיבי, וכל קהילה, לבחור בדעה ובפרשנות המתאימים לה.


מול עמדתו של רות' ועמדת החברים התומכים בגישה דומה - המתבססת על שני פסוקים בספר ויקרא האוסרים על "משכב זכר", הפסוקים שמגדירים את המעשה כ"תועבה" - עומדת עמדה אחרת. היא מתבססת על הטענה כי האיסור מן התורה והאיסורים שקבעו חכמים בעקבותיו, נוגעים לעידן אחר, ועל כן גם לסוג אחר של הומוסקסואליות, לא לזאת המוכרת היום. התורה אסרה על מה שהיה אז - אך לא יכלה לאסור על מה שיש היום, משום שסוג היחסים בין גברים ונשים המוכר כיום הוא המצאה חדשה של העידן המודרני.


הרב ברדלי הארטסון, שניסח את העמדה הזאת בעבר, קבע כי "סקס, בימים קדומים, היה פעולה ולא נטייה. משמעות הפעולה נקבעה על פי ההקשר שלה. במקרה של מין עם בני אותו מין ההקשר היה תמיד כזה שבו ההתייחסות לבן אדם היתה כאל אוביקט (...) או בהקשר של דיכוי". שני המקרים המופיעים בתנ"ך, והנקשרים באופן מובהק לסוג כזה של פעילות מוכיחים, כך סבור הארטסון, את עמדתו: אירועי סדום ומעשה פילגש בגבעה. בשניהם, למעשה, מדובר על אונס.


פרסומת"הרבנים מעולם לא התקשו למצוא דרכים לשנות או לבטל מוסד תנכ"י כאשר מאוחר יותר הוא נתפס כבלתי מוצדק מוסרית", קבע הרב הווארד הנדלר, והסמיך לזה דיון ארוך בהלכות "בן סורר ומורה" - שמעולם לא הובאו לכדי מימוש (בהוצאה להורג של הבן). אם יימצאו שישה רבנים המסכימים עם העמדה שהציג, יוכלו לאשר עמדה כזאת כ"תשובה" - פרשנות אפשרית למציאות ההלכתית. עמדה מחייבת יותר, "תקנה", דורשת רוב של 13 מתוך האסיפה. הנחת העבודה של רוב המעורבים ערב הדיון היא ששתי "תשובות" מנוגדות יתקבלו - אך לא תתקבל תקנה מחייבת. חמש העמדות שהובאו לדיון עברו שינויים ותיקונים בשבועות האחרונים, כתוצר של התכתבות בין חברי האסיפה .


הפרופ' ארנולד אייזן, המנהל הנבחר של ה"ג'ואיש תאולוג'יקל סמינרי" בניו יורק - המוסד הקונסרבטיבי החשוב להכשרת רבנים - כבר הביע את עמדתו בעד השוואת מעמד ההומואים, אך הוא אינו חבר בצוות הרבנים המצביע. כך או כך, בסמינר נערכים להחלטה שתאפשר קליטת והכשרת רבנים ורבות הומואים ולסביות. ראשי הפקולטות ייפגשו מיד לאחר פרסום ההחלטה כדי לדון בהשלכותיה המעשיות.
 
חלק עליון