פורום ברסלב - רק לשמוח יש

וכל הנשים..

alia1

New Member
ב"ה,

"ויעש את הכיור נחשת ואת כנו נחשת, במראות הצובאות אשר צבאו פתח אהל מועד"
(שמות לח, ח). לא מובן מי הן "הצובאות"?
ומה הצורך להוסיף מלים "אשר צבאו"?
עונה רש"י בשם חז"ל: "בנות ישראל היו בידן מראות שרואות בהן כשהן מתקשטות,
ואף אותן לא עכבו מלהביא לנדבת המשכן.
והיה מואס משה בהן מפני שעשויים ליצר הרע.
אמר לו הקב"ה: ’קבל! כי אלו חביבין עלי מן הכל;
שעל ידיהם העמידו הנשים צבאות רבות במצרים’ .
וממשיך רש"י: כשהיו בעליהם יגעים בעבודת פרך,
היו הולכות ומוליכות להם מאכל ומשתה ומאכילות אותם.
ונוטלות המראות וכל אחת רואה עצמה עם בעלה במראה,
ומשדלתו בדברים לומר ’אני נאה ממך’, ומתוך כך מביאות
לבעליהן לידי תאוה ונזקקות להן ומתעברות ויולדות...
ונעשה הכיור מהם שהוא לשים שלום בין איש לאשתו
להשקות ממים שבתוכו למי שקנא לה בעלה ונסתרה" (ואלו הם מי סוטה עכ"ל רש"י.)
אמנם במקור הדברים, בדברי חז"ל, התבטאותם בענין זה חריפה
הרבה יותר ממה שרש"י כתב. כך אמרו: "כיון שאמר לו הקב"ה למשה
לעשות את המשכן, עמדו כל ישראל והתנדבו.
מי שהביא כסף ומי שהביא זהב ... הביאו בזריזות הכל.
אמרו הנשים, מה יש לנו ליתן בנדבת המשכן?
עמדו והביאו את המראות... כשראה משה אותן המראות זעף בהן.
אמר להם לישראל ’טלו מקלות ושברו שוקיהם של אלו. המראות, למה הם צריכים?’
על מה צריכים להם?". אמר לו הקב"ה למשה, ’משה, על אלו אתה מבזה?
המראות הללו הן העמידו כל הצבאות הללו במצרים...’ (מדרש תנחומא, פקודי, ט).
בזאת מבינים יפה מדוע התורה קוראת לקהל הנשים שהביאו נדבתן "צובאות".
לא רק כפשוטו כי באו בהמוניהן, כמו מערך צבאי, אלא על שם מפעלן ,
שגרמו להתהוותם של צבאות אוסף רב של ישראל במצרים.
לכן הפסוק מכפיל דיבורו ומדגיש "אשר צבאו",
לומר שהנשים בימי הקמת המשכן נקראות "הצובאות",
מפני פעולתן שעשו בהיותן עדיין במצרים, "אשר צבאו" וגרמו ללידת הצבאות.
ועל הקושיא, לפי פירוש זה מה פשר רצף המלים "אשר צבאו פתח אהל מועד"?
משה רבנו אשר פרש מאשתו משך ארבעים שנה,
כמאמר חז"ל על פסוק "ואתה פה עמוד עמדי" (דברים ה, כח. שבת פז ע"א) -
לא ראה בעין טובה את פעולת הגירוי הגופני כדי להוסיף תאוות אישות.
אבל הקב"ה הרואה אל מה אותן הנשים התכוונו, הוא ששיבח לנשים.
"כי האדם יראה לעיניים, וה’ יראה ללבב" (שמואל א, טז, ז).
כי מאמינות גדולות היו הנשים ההן. והרי על ענין זה עצמו החליטו חז"ל :
"בזכות נשים צדקניות שהיו באותו הדור נגאלו ממצרים" (סוטה יא ע"ב ).
 
חלק עליון