פורום ברסלב - רק לשמוח יש

חודש אלול לקרוא ספר של רבנוווו

רות וידאל

New Member
בס"ד


<span style='color:blue'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>אמירת ספרי האדמור

שהם הליקוטי מוהר"ן

ספורי מעשיות

וספר המידות והשיחות שלו

האמירה לבד

היא מסוגלת להנשמה כמו אמירת ספרי הזוהר הקדוש והתיוקנים

עוד אמר שבימי אלול הקדושים מצווה לאמרם מתחלתם ועד סופם

ומועיל מאוד מאוד~~</span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:red'>בס"ד

:p הקשיבו הקשיבו :p


השבוע שבוע אחרון של השנה...

יום ראשון של השבוע נחשב כנגד ימי ראשון של כל השנה

יום שני כנגד כל ימי שני וכן הלאה!...

לנצל כל רגע

עוד פרק תהילים

מצוות הצדקה היא פרוטקציא נגד יום הדין...

להתקשר לרבנו ספרים שיחות חברים התבודדויות

תהילים

ליקוטי תפילות

ריקודים

שמחה

&-& נ נח נחמ נחמן מאומן &-&

סמכו כל כוחי !!</span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>בס"ד


אתר ימים נוראים


<a href='http://www.amit.org.il/musagim/moreshet/moreshet_18/moreshet_18.htm' target='_blank'>http://www.amit.org.il/musagim/moreshet ... het_18.htm</a>



חודש אלול

אלול הוא חודש הרחמים והסליחות , הקב"ה נמצא איתנו , יורד כמו מלך , מוכן לחבקנו לבוא לקראתנו ולקבל את תשובתנו מומלץ באלול לעשות בדיקת מזוזות ותפילין ,ולהרבות באמירת תהילים , מ-א אלול מתחילים לומר פעמים ביום מזמור כז` מתחילים , -" לדוד ה` אורי וישעי",,,, וצריכים להמשיך אמירתו עד שמיני עצרת ,ביום כדי אור ל-כה` באלול יום בריאת העולם , להדליק חמש נרות כי מוזכר חמש פעמים , "אור" בפרשת בראשית ולמד שנזכה לבנים מאירים בתורה כי נר מצווה ותורה אור ונזכה במהרה לאור הגנוז ,ביום כה` באלול , יום בריאת העולם , מאוד מומלץ לקחת את חומש בראשית בכול יום מהחומש יום אחד ממעשה בראשית , עד שמסיימים את כל השבוע של בריאת העולם -בראש השנה



ראש השנה - יום הדין ערב ראש השנה טוב לעשות פדיון נפש להפריש סכום של 10 ש"ח לכל נפש ולעשות עליו את הפדיון , ויחזור ויעשה אותו הדבר בערב כיפור {בכסף אחר - מלבד כסף הפדיון של ראש השנה },יש ולשמור את כסף שני הפדיונות עד ערב סוכות , ולחלקם ולעניים , או לאנשים נזקקים , ומובטח
לו שישלים שנתו בע"ה , בראש השנה שוקלים את כל מצוות ועבירות האדם ונקבע מה יהיה עם כל נשמה ונשמה והכל לפי מעשיה , זה זמן רחמים גדול בשמים , וצריך לעשות תשובה ולהתפלל בכוונה מאוד עמוקה וטהורה ולבקש מאבינו שבשמים שירחם עלינו ויבטל מעלינו כל גזירות קשות ורעות ובורא עולם באהבתו לעם ישראל , אב הרחמן שומע כל תפילה מעומק הלב , והוא ברחמיו יכפר לכלל ישראל , מומלץ לצום בערב ראש - השנה , מעלות השחר ועד הצהרים , הצום מוחק לנו שליש מעוונותינו , את השליש השני של העוונות מכפרים לנו על ידי התשובה שאנו עושים בעשרת ימי תשובה ואת השליש השלישי מכפרים לנו על ידי יום הכיפורים ,רצוי להרבות בצדקה , טוב לומר מזמור כד` בתהילים - -"מזמור לדוד" -סגולה פרנסה , טוב שיקנה כל אחד בערב ראש - השנה סכין חדש וישחיזנו- מסוגל לפרנסה לכל השנה - ביום א` של ראש השנה רצוי לסיי שני ספיר תהילים כנגד "כפר " וביום ב` של ראש השנה לסיים עוד שני ספרים טוב לעשות תענית דבור בראש השנה כדי לסגור את הפיות של המקטרנים שרוצים לקטרג ואז הקדוש ברוך הוא אומר להם "למטה האדם שותק , גם אתם שותקים ", רצוי לקום מקודם בבוקר לשחרית ולהשתדל לא לישון {רק בלילה }- שמזלנו לא ישן כל השנה- צריך להיות בשמחה , וקדושה ולא בכעס חס וחלילה כי זה ישפיע על כל השנה כולה , רצוי לעשות חלות עגולות לכל הסעודות,</span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>בס"ד

דרכי התשובה



אין לאדם דרך אחרת אלא להיות חזק בדעתו שאחר שפגם מה שפגם, לדעת ולהאמין שעדיין חפץ בו השי"ת כבראשונה, ולא להיכנע אחר דרישות היצר שמבקש לייאש את האדם כאילו אין לו תקוה חס ושלום.





רוצים להתעורר



רוצים להתעורר, לשוב בתשובה שלימה, להתחיל לחיות חיים מסוג אחר, חיים רוחניים, חיים עם קרבת אלוקות, ולא כהרגשת בן שנתרחק מאביו שהוא כציפור בודד על גג, כספינה הטורפת בלב ים.. גם מי שלא מזהה בתוכו כיסופים כגון אלו, פשוט לא מודע לגבוה שאין גבוה ממנו, לכן שום דבר שבעולם לא מצליח לספק אותך ליותר מרבע שעה.., כל מילוי אחר מנסה לשפוך עפר על קרקור הרעב, אך לא להשביע, לחנוק את הזעקה אך לא להושיע.



אולם בד בבד כשבנפשו של אדם מתעוררת מחשבות של תשובה, ובפרט בזמנים של תשובה, צפים לו מיד לנגד עיניו חטאיו ופגמיו, שפגם ומרד נגד מלך מלכי המלכים הקב"ה, ובצדק מזמר לו יצרו הרע האיך בריה שפילה שכמוך עדיין ברצונה לחזור אל השי"ת, בזמן שהנך בעצמך במו ידיך גרמת להתרחק מאביך שבשמים, ואת נשמתך השלכת בעמקי תהומים.



עצת רבינו זיע"א



ועל זה יעצנו רבינו ז"ל ואמר בתורה ו' שמי שרוצה לילך בדרכי התשובה צריך לחגור מתניו ולהתחזק בדרכי ה' תמיד ואף אם יפול ח"ו למקום שיפול אפי' בשאול תחתית, גם כן אל יתייאש עצמו לעולם, ותמיד יחפש ויבקש את השי"ת ויחזק עצמו בכל מקום שהוא בכל מה שיוכל כי גם בשאול תחתית נמצא השי"ת וגם שם יכולין לדבק את עצמו אליו יתברך.



ואין לאדם דרך אחרת אלא להיות חזק בדעתו שאחר שפגם מה שפגם, לדעת ולהאמין שעדיין חפץ בו השי"ת כבראשונה, ולא להיכנע אחר דרישות היצר שמבקש לייאש את האדם כאילו אין לו תקוה חס ושלום.



הבושה האמיתית



אולם אף כשיידע האדם ידיעה זו עדיין זומם יצר הרע להפילו בשאול תחתית ולהאבידו מב' עולמות ממש, ואורב לחטוף עני, ומושכהו ברשת הבושה, שטוען לאדם שבושה היא להתחזק פעם אחר פעם ולצפות ולייחל לה' על אף שעדיין אינו הולך בעבודת ה'.



והתשובה לטענה זו, אנו מוצאים בדברי מוהרנ"ת בספרו קיצור ליקוטי מוהר"ן, לפי הבנתו את דברי רבינו זיע"א, והשיב את טענת היצר במנה אחת אפים, באמרו שא"א לזכות לתשובה אמיתית אלא על ידי ענוה, ועיקר התשובה הוא כשישמע בזיונו ידום וישתוק ויסבול בזיונות ושפיכות דמים ע"י שמרגיש שפלותו וקטנותו, ומבין שבוודאי ראוי לו לסבול הבזיונות הבאים איליו, ולמעשה הבושה.. שהורו לנו חז"ל שצריך האדם בעת בתשובה, נאמר על בושה זו שיתבייש על שפלותו וקטנותו. ועיקר הבושה הלא נכונה שמתבייש האדם להתחזק אף במקומו שהוא, נובע מהגאוה הטמונה באדם שמחפש כבוד עצמו ולא את כבוד השם יתברך.



ובדרך הזאת יזכה האדם לעשות תשובה על תשובה עד שיזכה להגיע לתשובה שלימה, כי בתחילה גישם רוממות אלוקותו ית' ודימה שאין הקב"ה מרחם על בריות כמוהו, וכל מה שיכניס האדם בנפשו יותר ידיעה זו אזי באמת לא אבדה תקותו ותוחלתו ואף אם יעבור עליו מה, סוף סוף יזכה להגיע לתכליתו הנצחי.</span>
 

רות וידאל

New Member
בס"ד


<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:purple'>תפילה זכה

עלעלנו , נזכרנו , כתבנו , קראנו,
ובאמת - מה נותר לנו לעשות מלבד הסקירה -
אם לא פשוט ... את חוסר הידיעה ,

סיפור ישן אולי ידוע
מספר על הבעש"ט ר' ישראל -
שבעת מצוקה לעמו ישראל
הולך היה ליעור לשאת תפילה,

והיה מדליק שם אש
ואומר תפילה זכה
ודי היה בכך -
להביא את הישועה,

ובבוא תור ר' משה ליב מסאסוב
להציל מגזרה את הציבור ,
היה הולך לאותו מקום ביער
ומזמר בקול שבור:

"רבונו של עולם
אינני יודע להדליק את האש
גם את התפילה אינני יודע
אך אני יודע את המקום ביער
ושיהיה די בכך ,,,,

ודי היה בכך ,,,,

ובבוא תור רבי ישראל מרוז'ין
לחלץ מצרה את עם ישראל,
הי היושבת בכורסא בחדרו
ובין כפות ידיו נתון ראשו:

"רבונו של עולם -
אינני יודע להדליק את האש,
אינני יודע את המקום ביער
אני יודע רק לספר את הסיפור
צריך שיהיה די בכך ..."

רבונו של עולם ,
איננו יודעים להדליק את האש
וגם את התפילה אף פעם לא ידענו
איננו יודעים את המקום ביער
וגם לא את ניגונו של הסיפור,

ומה נדע ?

אנו יודעים את חוסר הידיעה,
ואנו יודעים - כי לעת חשבון אנו מצויים -
בו יזכרו מעשים ולא מילים ,
ואנו עומדים חסרי אונים
מול מצוקות בכלל וצרות יחידים,

ומן הצד השני - כתזכורת מאשימים
עומדים מעשינו הנלוזים,

אנו שאין בידנו לא את האש
ולא את אותה תפילה
לא את המקום ביער
ולא את המנגינה,

כל מה שנותר בידינו להצדיק מעשינו,
הינה רשימה ארוכה ,
אשר לך כל כך ידועה,-

התלאה שעברה , היגון והצרה ,
בכיים לש יתומים,
תפילתם של חולים ,
בקשתם של מעונים,-
לישועה , לרפואה הם מבקשים ,

כה רבה היא המצוקה
בעמך ישראל , בעולם כולו - זו השנה ,
{ומשום כך בבקשה ממך רבון העולמים -
בבקשה ממך בעת שקילת המשקולות,

אסוף נא את
הדמעות, התפילות והתחנונים,
אסוף נא
את פרקי התהילים
האמונה והנגון
שבפינו הם שגורים,
אסוף נא
את צדוק הדין
את האמונה המוחלטת
בצור עולמים,

אסוף אות בזו אחר זו על גבי המאזניים
לשקול ולראות,
ואם חטאנו והרשענו-
והמאזנים שקולות הן עדיין...

אנא בחסדך :
הוסף עוד דמעה של סליחה -
של דמעת אישה ובכי גלמודה ,
זה בודאי רבונו של עולם -
יטה עבורינו את הכף לטובה -
לשנה החדשה ;-

לשנה טובה !
כתיבה וחתימה טובה !</span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:eek:range'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>בס"ד


יש רעיון יפה איך לנצל את הימים האלו..

לקחת את הספר המידות ולקחת כל מידה ולפרט וידוי דברים על אותה מידה....למשל עצבות.. לבקש חרטה מה' יתברך על כל העצבויות של השנה..ולבקש ממנו יתברך שיזכנו ולהחזיק בשמחה...קחו עמכם דברים ושובו אל השם...אל תקרא דברים אלא וידוי דברים..... רבנו מביא בשיחות הר"ן..שוב יום אחד קודם מתתך... ומשך ודחק תיבת אחד ...כי אפילו שזכה אדם לשוב בתשובה יום אחד קודם מיתתו הוא טוב מאוד....

~ נ נח נחמ נחמן מאומן~

אל נא תשיב ריקים היום מלפנייך!</span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:purple'>בס"ד


רבנו מביא בשיחות הר"ן שיש למעט בדיבור מאוד מאוד בערב ראש השנה עד חצות היום !!.... איי איי...ואפילו מנהג אנ"ש לא לזמר זמירות זמירות אפילו שיצא ראש השנה בשבת קודש...ונהגו לזמר רק את הניגון אשת חיל...איי איי האישת חיל של רבנו....מי שלא ראה יראה מונחת על רבנו בשעה שהיה מזמר את האשת חיל..לא ראה יראה וחן כזה מימיו...ויהיה נראה כזה רק שיבוא משיח צדקנו...שיהיה מיוצאי חלציו של הרב'ה.... איי ...משיח כזה...מ ש י ח ..מלשון משיח שיחתו לפניו יתברך...

י-ה שמע אביונך !!</span></span>
 

רות וידאל

New Member
בס<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:green'>"ד


וכמו שכתוב במעשה בת מלך והעיקר הוא היום האחרון של השנה! 'שוב יום לפני מתתך' יום אחד!!נחשב כל ימיו בתשובה!

אסור לפספס לעשות תשובה בפשיטות..לפרט חטאים...לצעוק השיבנו השיבנו ונשובה חדש ימי כקדם!תשובה מאהבה עוונות נעשים זכויות...

~ נ נח נחמ נחמן מאומן ~

יש בכל בו 'סדר יום כיפור' מסוגל מאוד לומרו בערב ראש השנה מי שעושה תשובה יום אחרון של השנה נחשב כל השנה בתשובה!!!

עבדו את השם בשמחה עבדו את השם בשמחה בואו לפניו ברננ"ה=בזכות רבנו נחל נובע הקדוש ...!!..</span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:blue'>בס"ד


עצות נפלאות לראש השנה


משיחות הר"ן
כא בראש השנה צריכין להיות חכם שיחשב רק מחשבות טובות שייטיב השם יתברך עמנו וכו' וצריכין להיות שמח בראש השנה גם צריכין לבכות בראש השנה. בראש השנה ביום הראשון צריכין למעט בדבור מאד מאד ואמר שאדם גדול צריך לדקדק בזה ביותר ועל כן הוא אינו אומר ביום הראשון אפלו הפיט רק מה שיסד רבי אלעזר הקליר, אבל שאר הפיט אינו אמר מחמת שאדם גדול צריך לדקדק אז ביותר לבלי לדבר שום דבור שאינו מכרח:

רטו אמר: אצלי העקר הוא ראש השנה, ותכף כשחולף ועובר ראש השנה אני מטה אזני ושומע אם מכין בכתל לעורר לסליחות לשנה הבאה כי אין שום זמן כלל, כי כל השנה חולף ועובר כהרף עין:

ערב ראש השנה ראוי לתן על פדיון:</span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:green'>בס"ד


מועדי השם ראש השנה מליקוטי עצות

א מי ששומע תקיעת שופר בראש השנה מאיש ירא וחרד, בודאי לא ידאג כל השנה מרעמים.

ב תקיעות ראש השנה הם בחינת התחדשות המחין, שהוא השכל והנשמה של כל אחד, שיזכה כל אחד לפי בחינתו להמשיך שכל חדש ונשמה חדשה מאור הפנים.

ג על ידי תקיעת שופר נמתקין הדינים.

ד תקיעת שופר בראש השנה הוא בחינת התעוררות השנה, שמעוררין בני העולם מהשנה, שלא יבלו ימיהם בשנה, חס ושלום. ועל ידי שמעוררין אותם מהשנה נמשך הדבור בכח גדול, ועל ידי זה נמשך יראה גדולה, ועל ידי היראה נצולין מנאוף ומהבל היפי ומחן של שקר, וזוכין לאריכות ימים דקדשה, להאריך ולהרחיב כל יום מימי חייו שבא אחר כך בתוספות קדשה וטהרה, ועל ידי זה זוכין לעשירות גדול דקדשה, שעל ידו זוכין להתבוננות גדול מאד. וכל זה זוכין על ידי תקיעות שופר של ראש השנה אצל הצדיקי אמת שיודעין להמשיך כל התקונים האלה.

ה על ידי שנוסעין על ראש השנה לצדיקים אמתיים, על ידי זה נמתקין כל הדינים שבעולם, ואיך שיש איזה דין, הכל נמתקין על ידי זה, וזה צריכין בראש השנה, על כן נוסעין על ראש השנה דיקא. גם על ידי שבאין כמה נפשות ישראל להצדיק האמת על ראש השנה ונכללין יחד באהבה רבה, על ידי זה בא שמחה גדולה וחדוה רבה.

ו מה שהעולם נוסעים על ראש השנה לצדיקים כי עקר המתקת הדינים אינו אלא על ידי קדשת וטהרת המחשבות, ואי אפשר לטהר ולקדש המחשבה אלא על ידי התקשרות לצדיקים. וראש השנה היא מקור הדינים של כל השנה, וצריך לטהר את המחשבות כדי להמתיקם, בשביל זה נוסעין לצדיקים כדי לזכות לקדשת המחשבה.

ז ראש השנה היא חסד גדול מאת השם יתברך (עיין בפנים בסי' א לק"ת).

ח מי שזוכה להתקשר ולאחז עצמו בשרשי נשמות ישראל, הוא יכול לעשות ראש השנה עין בפנים, בלקוטי תנינא, סימן א.

ט ראש השנה הוא בחינת תקון האמונה. כי על ידי גדל הקבוצים, שכל הקהלות קדושות מתקבצין יחד בראש השנה, בפרט כשמתקבצין אל צדיקי אמת, על ידי זה נתלקטין ונתקבצין כל לקוטי האמונה הקדושה ונתתקנת האמונה בשלמות; גם המחין מתנוצצים ונתתקנים בראש השנה. וכן בכל עשרת ימי תשובה נמשך על ידי התשובה שעושין אז התנוצצות המחין, שהם בחינת תפלין, חותם דקדשה, בחינת תקון הברית (עין 'תפלין'). וביום הכפורים, אז גמר תקון החותם דקדשה, שהיא תקון התנוצצות המחין. ובסכות ממשיכין שמחה, שהוא תקון המאכלים, שלא יקלקלו את החלום, שלא לבוא לידי טמאת קרי, חס ושלום, על ידי המאכלים. ובשמיני עצרת נמשך בחינת תקון המשפט, ועל ידי זה נצולין מפגם המקרה, חס ושלום, שבא על ידי דינים שאינם כשרים (עין 'ברית'). וכל זה נתתקן גם כן על ידי התלמידים שבאים לרבי אמתי, והעקר לבוא על ראש השנה, שאז תקון הכל, כנ"ל. גם בפרטיות, בראש השנה בעצמו, על ידי תקיעה תרועה שברים נתתקן כל הנ"ל, כי על ידי התקיעה זוכין לתקון האמונה, ועל ידי התרועה זוכין להמשיך קדשת התפלין, שהם התנוצצות המחין, ועל ידי השברים נמשך תקון החלום ותקון המשפט, להנצל ממקרה לילה בכל הבחינות כנ"ל.

י בראש השנה צריכין להכריח את עצמו להתפלל בכח גדול ביותר, ולקשר תפלתו להצדיק האמת שהוא בעל כח גדול, שיכול להתפלל תפלה בבחינת דין, כמו שצריכין להתפלל בראש השנה; ועל ידי זה זוכה להוציא מהסטרא אחרא כל החיות שבלעה מקדשת ישראל, כל התפלות והרחמנות והדעת שבלעה, הכל מכרחת הסטרא אחרא להקיא ולהוציא מקרבה על ידי התפלה של הבעל כח הנ"ל. ועל ידי זה זוכין שיתרבה כבודו יתברך על ידי גרים שמתגירין. ועל ידי זה זוכין לנבואה ולאמונה הקדושה, ונתבטלין אמונות כזביות, וזוכין לחדוש העולם שלעתיד, שהוא בחינת בטול הטבע, שיתנהג העולם בבחינת ארץ ישראל על ידי השגחה ונפלאות לבד. ועל ידי זה זוכין לקול השיר והנגון שיתער לעתיד, שהוא עקר תענוג עולם הבא.

יא בימים הנוראים צריכים לבכות הרבה, והעקר הוא להיות בבחינת "נער בכה", שיסלק כל חכמתו ושכלו, ויבכה לפני השם יתברך על נגעי לבבו ומכאוביו שיודע בנפשו, כמו תינוק הבוכה לפני אביו; ועל ידי זה זוכין לאתרוג נאה, וכל מה שנמשך יותר לבחינת נער בוכה, זוכה לאתרוג נאה ביותר.

יב בראש השנה צריכין להיות חכם, שישמר מחשבתו, שיחשב רק מחשבות טובות, שייטיב השם יתברך עמנו ויתן לנו שנה טובה וכו'. וצריכין להיות שמח בראש השנה, גם צריכין לבכות בראש השנה.

יג בראש השנה ביום ראשון צריכין למעט בדבור מאד, ואדם גדול צריך לדקדק בזה ביותר.

יד ערב ראש השנה ראוי לתן על פדיון (שם ריד). </span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:eek:range'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:eek:range'>בס"ד


ראש השנה מאוצר היראה
ליקוטי עצות מהדורה בתרא

ח באמת אין שום זמן כלל, כי כל השנה חולף ועובר כהרף-עין. ועל- כן העקר הוא ראש-השנה, ותכף כשחולף ועובר ראש-השנה צריכין ליחל ולהכין עצמו על ראש-השנה הבא.

י אפלו אנשים כאלו, שבכל השנה גם הצדיק האמת לא היה יכול לתקנם בשלמות, אבל כשזוכין לבוא אליו על ראש-השנה, אז גם הם יכולים לקבל תקונם, כי הצדיק האמתי המפלג במעלה עליונה מאד הוא עושה בראש-השנה ענינים ותקונים נפלאים, מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות.

ליקוטי עצות החדש
ז בראש-השנה נברא העולם על-ידי החסד-חנם, שעל-ידו נתקים העולם כל הדורות שהיו קדם מתן תורה; והחסד- חנם הזה הוא הדרך שעל-ידו אנו הולכים וכובשין את ארץ-ישראל מיד האמות, כמבאר בפנים. ועל-כן בכל ראש-השנה, על-ידי שאנו מגלין אמונתנו הקדושה, שאנו מאמינים שזה היום תחלת מעשיך, ושהשם יתברך ברא הכל ומולך על הכל, ומתפללין על זה שיתגלה מלכותו ואמונתו לכל העולם ועל צמיחת קרן משיח, על-ידי-זה אנו עוסקין בכל ראש-השנה לעשות דרך כבושה לארץ-ישראל, כי על-ידי כל זה, בכל ראש-השנה וראש-השנה נכנע ונתבטל ממשלת הסטרא- אחרא והאמות על ארץ-ישראל, ונתגלה ונמשך קדשת ארץ-ישראל לנו, בבחינת 'ברצונו נטלה מהם ונתנה לנו', עד שנזכה על-ידי-זה לשוב לארצנו בקרוב, כי עקר התקוה לשוב לארצנו על-ידי משיח צדקנו הוא רק על-ידי קדשת ראש-השנה (הל' ביהכ"נ ה"ה אות יד).

יב בראש-השנה צריכין לברר ולקדש המחשבה מאד, שבשביל זה צריכין לסע לצדיקים על ראש-השנה, כמבאר בפנים. וקדשת המחשבה, זה בעצמו בחינת התגלות קדשת ארץ-ישראל, כי קדשת ארץ-ישראל הוא בחינת תקון הברית, שתלוי בקדשת המחשבה. וכל זה זוכין על-ידי דרכי התמימות והפשיטות שממשיך הצדיק האמת בעולם (שם אותיות כג כד).

לא כל ימות השנה צריכין להכין עצמו על ראש-השנה, שהוא יום-הדין, כי העקר הוא ראש-השנה. כי כמו שהאדם צריך להכין את עצמו כל ימי חייו ליום- הדין הגדול והנורא שלעתיד, כמו-כן בפרטיות צריך להכין את עצמו כל ימות השנה על ראש-השנה, שהוא יום-הדין, כי הוא נורא ואים וכו'. וביותר צריכין להתחיל להכין את עצמו כשרואין הימים ממשמשין ובאין, שהם מט"ו באב ואילך, שאז מתחיל ההמתקה של חטא העגל וחטא המרגלים, שעל-ידי כל זה נפגם הזכרון דקדשה, כמאמר רבותינו ז"ל: מיום שנשתברו הלוחות ירדה שכחה לעולם; ובט"ו באב התחיל ההמתקה של שבירת הלוחות, ומתחיל להאיר הארה מארבעים ימי רצון, שאז קבלו אחר-כך ביום-כפור הלוחות האחרונות, שזה בחינת תקון הזכרון. ועל-כן אמרו רבותינו ז"ל: לא היו ימים טובים לישראל כחמשה-עשר באב וכיום-הכפורים, כי בט"ו באב מתחיל להאיר הארה מהלוחות האחרונות שנתנו ביום-כפור. ועל-כן נתתקן בט"ו באב גם חטא המרגלים, כי בו פסקו מתי מדבר, כמאמר רבותינו ז"ל. ועל-כן מט"ו באב צריכין להתחיל לקום בחצות, שזה בחינת תקון הזכרון (עין חצות, אות כ) ; ואחר-כך בימי אלול עוסקין בזה ביותר, וכל ישראל מתעוררין אז וזוכרין בהשם יתברך ובעלמא דאתי.

וזה בחינת מה שתוקעין בשופר כל חדש אלול, כי שופר הוא בחינת זכרון, כמו שכתוב "והיו לכם לזכרון", ועקר תקון הזכרון נמשך בראש-השנה, שאז עקר מצות שופר, שהוא יום הזכרון, כי הוא ראשון לעשרת ימי תשובה, וצריכין להמשיך על עצמו הזכרון הנ"ל, שעל-ידי-זה עקר התשובה. ובשביל זה צריכין לנסע לצדיקים על ראש-השנה, כי זה עקר עסק הצדיקים תמיד, שיזכירו אותנו תכליתנו הנצחי לעולם הבא, וילמדו אותנו עצות ודרכים ישרים לזכות לזה, וביותר עוסקים הצדיקים בזה בראש-השנה, כמבאר בפנים. והזכרון הזה הוא בכלליות ובפרטיות וזה סוד השנה והתעוררות השנה שבראש-השנה, כי השנה הוא בחינת זכרון בעלמא דאתי בכלליות, כי אז עולה הנשמה לבחינת עלמא דאתי, ואחר-כך בהתעוררות השנה, אז צריכין לעסק בזה בפרטיות. ואחר-כך ביום-כפור, אז גמר התקון של הזכרון, ועל-כן נתנו אז לוחות האחרונות, והכהן-גדול נכנס בו לפני ולפנים, כמבאר בפנים. ואחר-כך נכנסין לסכה, שהוא הקף ענני-כבוד, שהם מגנים עלינו שלא ישלט בנו עוד הרע- עין, שהוא בחינת קלפת עמלק, בכדי שלא לפגם עוד חס-ושלום בהזכרון הקדוש שהמשכנו עלינו בימים האלו, בפרט בראש-השנה ויום-כפור.

וזה בחינת השמחה שמרבין בסכות, בכדי לתקן גם על-ידי-זה הבחינת מדמה, שכל זה בחינת תקון הזכרון הנ"ל. ועל- כן לוקחין אז הארבעה מינין שבלולב, ומבאר בזהר הקדוש, שעל-ידי-זה אנו לוקחין אותו יתברך כביכול בידינו, הינו שאנו ממשיכין עלינו בחינת הזכרון בפרטיות, שהוא בחינת הרמזים מה שהשם יתברך מצמצם את עצמו מאין סוף עד אין תכלית בהמחשבה דבור ומעשה שבכל יום, ומרמז להאדם בכל מקום ובכל זמן שיתקרב אליו, שזה בחינת הנענועים שמנענעין לכל רוחות, הינו שאנו ממשיכין עלינו את הרמזים הנ"ל (הלכות ברכת הראיה הלכה ה, אותיות יז יח יט).

נב כל עבודתנו בימים האלה שמראש-השנה עד שמיני-עצרת, הכל בשביל המלכות דקדשה לבנותה פרצוף שלם וליחדה עם זעיר-אנפין, כמבאר בכונות; הינו שכל כונתנו בימים האלה לבנות את התפלה, להקים אותה מנפילתה, כי עכשו התפלה, שהיא בחינת מלכות דוד, נפלה מאד, כמאמר רבותינו ז"ל: "כרם זלת לבני אדם" אלו דברים העומדים ברומו של עולם ובני-אדם מזלזלין בהם, ומאי ניהו? תפלה. וזה עקר כל עבודתנו בימים הללו, להקים את התפלה בחינת מלכות ולבנותה בנין שלם (הלכות ר"ח ה"ה אות א). </span></span>בס"ד
סה בראש-השנה מתעוררין כל ישראל, וצועקין ושואגין להשם יתברך בקול גדול וחזק מאד; ועל-ידי-זה יש כח גדול ביותר להצדיק הבעל-כח להמשיך התקון בשלמות על-ידי התפלה שלו שמתפלל אז, שהוא תפלה בבחינת דין, שזה צריכין אז ביותר, כמבאר בפנים, ועל-כן אז עקר זמן הקבוץ אל צדיקי אמת. ואז בגדל כח הצדיקים הם מוציאין מהסטרא-אחרא כל הניצוצות הקדושים שבלעה, עד שעל-ידי-זה נמשכין כל התקונים המבארין בפנים, עד שזוכין להתפשטות הנבואה, שזה בחינת הזכות של מתן תורה שמעוררין אז במה שתוקעין בשופר לזכר קול שופר של מתן תורה, וכן אומרים אז 'אתה נגלית', כי התורה כלולה מעשרה מדרגות של נבואה, ועל-ידי-זה זוכין להמשיך אמונת חדוש העולם על-ידי העשרה מאמרות, עד שנמשך על-ידי-זה השיר שיתער לעתיד, שכלול מעשרה מיני נגינה. וכנגד כל זה הם אחר-כך עשרת ימי תשובה. עד שאחר-כך ביום-כפור ממשיכין שנית בחינת מתן תורה, שזה בחינת הלוחות שניות שנתנו ביום-כפור, אחר תקון חטא העגל;

ואז הוא מחילת העונות, וכל העננים, שהם הסטרא-אחרא, שהיו מעכבין את התפלה, בבחינת "סכתה בענן לך מעבור תפלה" וכו', עתה הם כלים והולכים, בבחינת "מחיתי כעב פשעיך", וזוכים אחר בסכות לבחינת הקף ענני-כבוד, שזה בחינת "והנה כבוד ה' נראה בענן", שזה בחינת התפשטות כבודו יתברך, שעל-ידי-זה בא התפשטות הנבואה, שהיא בחינת מתן תורה; שזה בחינת מה שגומרין התורה תכף אחר סכות בשמחת-תורה ועל-ידי כל זה נמשך השיר שיתער לעתיד, שמשם כל השמחות, ועל-כן סכות הוא זמן שמחתנו. והשיר הזה הוא בחינת קול המוכיח הראוי, שיכול להוכיח את ישראל בתוכחתו של משה, שהוסיף בנשמות ישראל ריח טוב על- ידי תוכחתו, ותוכחה של משה היא ספר משנה-תורה שהתחיל בתוכחה, כמו שכתוב "אלה הדברים" וכו', כמו שפרשו רבותינו ז"ל; ועל-כן אומרים בהושענא רבה ספר משנה תורה (הל' חול המועד, הלכה ד, אות ד).

עט בראש-השנה, על-ידי התשובה, שהיא בחינת בקשת וחפוש 'איה', על-ידי-זה עולין בתכלית העליה לבחינת 'איה', בראשית מאמר סתום, ששם כלולים כל העשרה מאמרות כנ"ל. ואחר- כך צריכין לחזר ולהמשיך משם קיום העולם, שהוא על-ידי התגלות המדות שהם מחכמה עד מלכות, עד שיתגלה לעין כל כי מלא כל הארץ כבודו ומלכותו בכל משלה, כמו שמבקשין על זה בראש-השנה הרבה (וזה בחינת הנסירה המובא בכונות). ועקר התקון על-ידי שזוכין להמשיך חדושי- תורה משם מבחינת 'איה' שהוא בראשית, שהוא התחלת התורה, שמשם נמשכת כל התורה כלה שכלולה בעשרת הדברות. וזה בחינת עשרת ימי תשובה, שאז ממשיכין התגלות עשרת הדברות שנתנו ביום-כפור (שם).

ק בראש-השנה אז עקר העבודה לתקן האמונה הקדושה, ועקר האמונה היא על-ידי אמונת חכמים. וזה בחינת התשובה שמתחילין בראש-השנה, שהוא יום ראשון לעשרת ימי תשובה, ועקר התשובה היא על פגם אמונת חכמים, שהיא יסוד כל התורה. ועל-ידי התשובה על פגם אמונת חכמים, על-ידי-זה נתרבין הספרים הקדושים של התורה. וזה בחינת הספרים שנפתחין גם למעלה בראש-השנה, כי הכל אחד. וזה שאנו מבקשין: 'כתבנו בספר החיים', הינו הספרים הקדושים של התורה, ששם שרש נשמות ישראל ומשם כל חיותנו, כמו שכתוב "כי הוא חייך וארך ימיך", כי עקר בקשתנו בימים האלה על החיים כל-כך, עקר כונתנו על חיים אמתיים, דהינו שנזכה לחיות ולקים את כל דברי התורה הקדושה אשר היא חיינו, וזה עקר בקשה על חיים טובים שמבקשין אז;

וזה 'כתבנו בספר החיים', הינו שנזכה להיות נכתבין ונשרשין היטב בתוך ספרי התורה הקדושה, אשר שם עקר החיים. וכשזוכין אנחנו לפעל בקשתנו זאת, אזי התורה הקדושה, שהיא שרש נשמות ישראל, מאירה ומזהרת ביותר וממשכת הארתה על נשמות ישראל, עד שזוכין על-ידי-זה לחדש חדושין אמתיים בהתורה הקדושה, ועל-ידי-זה נתרבין ביותר הספרים הקדושים ונשלמת התורה ומאירה ביותר, ונתרבין על-ידי-זה הספרים הקדושים עוד ביותר, וכן חוזר חלילה עד אין קץ, בבחינת "עשות ספרים הרבה אין קץ". ובכל זה אנו עוסקין בראש-השנה, וכל זה אנו זוכין על-ידי אמונת חכמים שנתתקן אז;

וכן בכל עשרת ימי תשובה אנו עוסקין בזה, עד שנשלמת התורה כל-כך עד שנכללת בהאבן-שתיה, שהוא בחינת קדש קדשים, חכמה עלאה, שכל הכולל, שעל- ידי-זה נמתקין כל הדינים, שזה בחינת מה שביום-כפור נכנס הכהן-גדול לתוך קדש הקדשים, מקום האבן-שתיה, וממתיק משם כל הדינים, ועל-ידי-זה ממשיך משם סליחת כל העונות. ואז כשהתורה הקדושה נכללת בתוך חכמה עלאה הנ"ל, אזי משפעת משם לתוך כל השכליים פרטיים, שיהיה כח לכל בחינות שכל להמתיק הצמצום והדין השיך אליו, ועל-ידי-זה אנו זוכין להמתקת כל הצמצומים וזוכין לעצה שלמה. וזה בחינת סכות שזוכין אחר יום- כפור, שהיא בחינת תקון העצה על-ידי מצות סכה, בבחינת 'ופרש עלינו סכת שלומך ותקננו בעצה טובה מלפניך'. וזה בחינת שלש דפנות הסכה, שהם כנגד נצח הוד יסוד, ששם שרש העצות כידוע;

כי על-ידי פגם אמונת חכמים, שעל-ידי- זה נפגמה העצה, זה בחינת "סכת דויד הנפלת", בחינת עצתו נופלת, ועל-ידי תקון אמונת חכמים שזכינו בימים האלה, על-ידי-זה מקימין סכת דוד מנפילתה, כי על-ידי-זה נתתקן ונתאחד מלכות בית דוד, כמבאר בפנים. וזה בחינת מה שמובא במקום אחר, שסכה היא בחינת אמא דמסככא על בנין, הינו בחינת בינה, אמא עלאה, ששם שרש ומקור העצה, כי אמא עד הוד אתפשטת, ששם העצות כידוע;

וזה שכתוב במשיח: "ונחה עליו וכו' רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה" וכו'. וזה בחינת החסדים שנמשכין בסכות, כמובא בכונות, הינו בחינת המתקת כל הדינים והצמצומים הנ"ל ותקון העצות-טובות בשלמות, כי עקר החסד והישועה של כל אחד הוא כשזוכה לעצה שלמה בכל מה שצריך לו, ברוחניות ובגשמיות. וזה בחינת הארבעה מינים שנוטלין בסכות, שהם כנגד הארבעה דגלים שהם כלל שבטי ישראל, שזה בחינת התאחדות מלכות בית דוד שיהיה לעתיד, כמו שכתוב "ומלך אחד יהיה לכלם". וזה בחינת האתרוג, שמרמז על מלכות דוד-משיח, שכל זה הוא בחינת שלמות תקון העצה כנ"ל. וזה שמנענעין עם הארבעה מינים לכל הו' קצוות, הינו שממשיכין העצה לתוך הלב, כדי שנדע איך להתנהג בכל דבר, ובכל צד ובכל מקום שנפלנו לשם נמצא שם גם-כן את השם יתברך ונדע עצה שלמה איך לשוב משם. וזה שמבאר בכונות, שעל-ידי הנענועים אנו ממשיכין שרשי החסדים שבדעת אל הו' קצוות כדי להמשיך ולהאיר החסדים אל המלכות כל זה מרמז על המשכת תקון העצה, שזה עקר החסדים ובנין המלכות כנ"ל (שם הלכה ז).


בס"ד



קד בראש-השנה עוסקין לתקן חטא אדם הראשון שפגם באכילת עץ -הדעת, שעקר הפגם היה על-ידי פגם אמונת חכמים. הגם כי לא היו אז בעולם חכמים אחרים חוץ ממנו, מכל מקום בו בעצמו היו כלולים כל נשמות הצדיקים, והוא בעצמו היה גם-כן צדיק וחכם גדול, והיה צריך להיות חזק בדעתו ולהאמין בעצמו שהפרוש כפשוטו, שאכילת עץ-הדעת אסור ונגיעה מתרת, ולזהר לשמע לדברי השם יתברך ולקימם כפשוטו כפי אשר הבין את כונת דברי השם יתברך. והם שמעו לעצת הנחש שבא והטעה אותם מן הפרוש האמת, עד שבתחלה הוסיפו על הצווי ואסרו גם הנגיעה, שזה בחינת שסרו לימין, ואחר- כך סרו לשמאל והתירו לעצמם אף האכילה, ועברו על מה שכתוב "לא תסור וכו' ימין ושמאל", ועל-ידי כל זה נפלו לבחינת מותרות, ונתבלבל הדעת והמח ונפגמה העצה האמתית. והצדיקים שבכל דור עוסקים לתקן זאת, להמשיך בחינת מים טהורים לטהר את העולם מאלו המותרות ולתקן בחינת האמונת חכמים בשלמות, עד שעל-ידי-זה יזכו לעצה שלמה, והעקר עוסקין בזה מראש-השנה עד שמיני עצרת. ועל-כן בהושענא רבה, שהוא סמוך לגמר התקון, כדין "וישב יצחק ויחפר את בארת המים", כי צריכין לחזר ולחפר ולהמשיך בחינת המים טהורים הנ"ל בכדי לתקן העצות בשלמות. וזה בחינת הערבי-נחל שלוקחין אז, שהם בחינת נצח והוד, בחינת עצות, וצועקין עליהם הושענות, כי זה עקר הישועה כנ"ל. ואז זוכין אחר- כך לשמיני-עצרת, שאז הוא עקר גמר תקון ובנין המלכות, שהוא על-ידי נצח והוד כידוע, שזה בחינת תקון העצות בשלמות;
כי עקר קיום המלכות גם בגשמיות הוא על-ידי יועציו הטובים ועל-כן עקר חלקת מלכות בית דוד היה על-ידי פגם העצות, כמבאר בפנים. ועל-כן לעתיד לבוא, שיתתקן העצה בשלמות, אז יתאחד גם מלכות בית דוד, כמו שכתוב "ולא יחצו לשתי ממלכות עוד". וזה שמזכירין גשם בשמיני-עצרת, כי אז נמשך בשלמות בחינת המים טהורים הנ"ל, שעל-ידי-זה זוכין לאמונת חכמים בשלמות, שעל-ידי-זה יש להתורה שלמות עד שנכללת בחכמה עלאה. וזה בחינת מה שכל אחד מישראל עולה אז לתורה, כי כל אחד מישראל יש לו חלק בתורה וזה בחינת הספר-תורה שלו, ועל-כן אז נכללין כל ישראל ביחד בתוך התורה הקדושה, כל אחד עם חלקו שיש לו בהתורה; ואז יש להתורה שלמות ונכללת בתוך האבן-שתיה, בחינת חכמה עלאה, ועל-ידי-זה נמתקין כל הצמצומים וכל הדינים ונעשה על-ידי- זה שמחה גדולה מאד, בחינת "אור צדיקים ישמח" וזה בחינת גדל השמחה ששמחין בשמחת-תורה (שם ה"ב; ועי' ר"ה ה"ז, אות לה).

קיד עקר עבודת ראש-השנה שהוא תחלת הבריאה הוא, שצריכין לבטל השקר בשרש אחיזתו, על-ידי עצם התגלות מבחר ראש האמת שנתגלה בראש-השנה, ועל-ידי-זה נתבטלין כל מיני מחלקת, כי רב המחלקת והשנוי דעות הוא בשביל האמת, שכל אחד מחזיק בדעתו ואומר שכך הוא האמת. וכל זה נמשך מחמת שאינם מבטלין אחיזת השקר בשרשו, על-ידי-זה יכולין לטעות אחר-כך מאד ולהפך השקר לאמת והאמת לשקר, כמו שכתוב "הוי האומרים לרע טוב" וכו', ומשם נמשך כל המחלקת שבעולם. ועל-כן בראש-השנה ועשרת ימי תשובה, שעוסקין בזה לבטל אחיזת השקר בשרשו העליון כנ"ל, על-ידי-זה נתבטל כל מיני מחלקת ונעשה שלום ואחדות, וזוכין להכלל בבחינת קדם הבריאה, ששם כלו טוב כלו אחד. ועל-כן צריכין לפיס זה את זה קדם ראש-השנה ויום-כפור, שיהיה שלום ואחדות גדול בין ישראל (שם אות יא).

קמט כל העבודה בראש-השנה הוא לכלל בחינת שלא כסדר בבחינת כסדר, שזה בחינת המתקת הדינים שעוסקין ביותר בראש-השנה, כי כל הדינים הם מבחינת שלא כסדר. כי כל בריאת העולם שנברא בראש-השנה הוא בבחינת שלא כסדר נגד חכמתו יתברך, אך באמת הן הן גבורותיו ונוראותיו, שברא יש מאין המחלט, והכל בשביל לגלות מלכותו על-ידי-זה דיקא, על-ידי שהאדם יאמין בהאמת, ויבטל עצמו עם כל העולם התלוי בו אליו יתברך בבחינת 'מה', ויקשר תמיד אלהותו במחשבתו, שעל- ידי-זה יחזיר בחינת שלא כסדר, שהוא בחינת כלל העולם, ויהיה נכלל בבחינת כסדר, שזה עקר השלמות והמלוי וקיום העולם. וזה כל עבודתנו בראש-השנה, שאז עוסקין לפרסם מלכותו אשר בכל משלה, דהינו שכל העולם שהוא בחינת שלא כסדר, הכל נכלל בו יתברך שהוא בחינת כסדר, שעל-ידי-זה עקר המתקת הדינים הנאחזים בבחינת שלא כסדר. ועל-כן ראש-השנה בראש-חדש, שזה בחינת כלליות חמה ולבנה, כי השנים נמנים לחמה והחדשים ללבנה, כמובא, וחמה ולבנה בשרשם הם בחינות כסדר ושלא כסדר. וזה בחינת המשפט והדין של ראש-השנה, ועקר המשפט לתקן כל בחינות שלא כסדר, שהם בחינת כל הקלקולים והעולות הנעשים בעולם, שכלם הם בחינת שלא כסדר, ובראש-השנה דנים ושופטים על זה כדי שיחזר הכל כסדר (הלכות עדות, הלכה ה, אותיות ח יג יד).

קנח כל עבודתנו בראש-השנה הוא לגלות ולהאיר ולהמשיך עלינו קדשת ארץ-ישראל, שהוא מקור קדשתנו, כמו שמתפללין על זה הרבה בראש-השנה. אבל לכבש ארץ-ישראל אי אפשר, כי אם על-ידי צדיקי אמת, כי "צדיקים יירשו ארץ", והעקר על-ידי שמאמינים שכל דבריהם יש בהם רזין, וכמבאר בפנים ועל כן נוסעין לצדיקים על ראש השנה (שם הלכה ה, אות יא).


מספר המידות

מי שיודע מארץ ישראל, שטעם באמת טעם ארץ ישראל, הוא יכול להכיר באחר, אם היה אצל צדיק [אמתי] על ראש השנה אם לאו. כי מי שזוכה להיות אצל צדיק אמתי על ראש השנה, אזי בכל מקום שהאיש הזה מסתכל, נעשה אותו האויר בחינת אוירא דארץ ישראל, ועל כן מי שיודע מטעם ארץ ישראל, כל אחד כפי ערכו, הוא מחיב להרגיש ארץ ישראל, כשפוגע ומתועד יחד עם זה האיש, שהיה אצל צדיק אמתי על ראש השנה, כי על ידו נעשה האויר בבחינת ארץ ישראל כנ"ל. (ספר המידות ארץ ישראל ח"ב ז)

בראש השנה דנין את האדם כמה יפסיד, ואם זכה נותן זה הממון לעניים. (ספר המידות צדקה כ) </span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:green'>בס"ד


והלבש אותך מחלצות - תפקידנו בחודש אלול



על אנשי הצדיק, שפקד עלינו להיות 'יפה עינים' ולראות רק את הטוב שבזולת, בודאי מוטלת שליחות קדושה - במיוחד בזמנים קשים הללו - לעשות כל מה שבכוחנו שעל ידינו יזרח אור ה' וכבודו עלינו ייראה



הרב שמחה גולשבסקי ז"ל



כתב המדרש (תנחומא עקב): אין בית רבע שאין בו תשעה קבין של מזיקין. כיצד אדם מהלך [ומלאך] יצא לפניו ואומר: הסתלקו לצדדין בפני איקונין (צלם) של הקב"ה. וזה שאמר דוד (תהלים יז) 'שמרני כאישון בת עין', לולא המלאך שמפנה מקום עבורו, לא היה האדם יכול לזוז מסכנת המזיקים הסובבים אותו!

כתב רבינו (לקו"מ כא), כשאחד אורב לחבירו להרגו, אז צריך לשנות מלבושיו שלא יכירו אותו. וכן בענין השכל יש בחינות לבושים שזה השכל המקיף (שהוא גבוה מדי מהבנתו כעת), וצריך לעשות מהמקיף פנימי (לזכות להבין שכל זה) ולעשות לו מקיפים אחרים שהם בחינת מלבושים אחרים, ועל ידי זה ניצול מכל אורב ומסטין. ועיקר הזמן לזה הוא חודש אלול, כמרומז בראשי תיבות: 'לבושה ותשחק ליום אחרון', ר"ת 'אלול'.

נמצא שבגלל הלבושים האלה שהם המקיפים, מפנים לו מקום וניצול מן המזיקים.

*

מסביר מוהרנ"ת (הלכות אפוטרופוס ב') שעולם הבא הוא בחינת מקיף לגבי העולם הזה שהוא נחשב פנימי, משום שעניני עוה"ז מובנים לנו ואילו עניני עוה"ב דהיינו עניינים רוחניים, הם רחוקים מאתנו, וכל תכליתנו בעולם הזה הוא להמשיך לכאן את הדעת האלקי ולהשליטו על העולם הגשמי הזה. וכל מה שהאדם זוכה יותר לדעת, מזמינים לו שכל והבנה יותר גבוהה שגם את זה ישתדל להשיג. השכל האלקי הזה אשר אליו האדם דבוק, הוא המשמרו מכל רע ומכל פגע.

אך הענין עדיין אינו מוסבר כל הצורך, דמאיזו סיבה תהיה השמירה על האדם דוקא מהשכל שהוא עדיין לא השיג, ולא ממה שכבר הצליח להשיג? אבל הענין הוא שהאדם נידון באשר הוא שם, במצב שבו הוא נמצא כעת, ולכן לא יעזור לו הדעת שהוא כבר השיג שכבר שייך לעבר, מכיון שהוא עלול ליפול אחר כך לאיזה מחשבה רעה ח"ו ולסלק מעליו את המקיפים שמצד הקדושה, ואז לא תהיה לו שום שמירה למרות שכבר השיג דברים רוחניים קודם.

היוצא מדברינו, דאין לאדם להסיח דעתו מהתכלית, ואין לו לסמוך על מה שכבר פעל, דהלבושים הרוחניים שלו תלויים הם בנכונות שלו להמשיך הלאה. ולכן בחודש אלול שאז כולם עסוקים בתשובה ומתכוננים לימים נוראים, אז הוא הזמן שזוכים לדעת אלקי, וזוכים ללבושים רוחניים חדשים. בלבושים אלה יכול לבוא לפני המלך בימים הקדושים אשר יש בהם התגלות מלכותו, כמו שמוכח ממה שאומרים אז בתפילה 'המלך הקדוש'.

אולם על זה ידוו כל הדווים, שכאשר מגיע חודש אלול ואנחנו מבקשים לבושים חדשים, לבוא בהם לפני המלך, מי מבטיח לנו שראויים אנו לקבלם? מתעוררת השאלה מה קרה ללבושים הקודמים, האם נשמרו כהוגן או שמא נתלכלכו על ידי פגמים שונים ח"ו ונתבטלו לגמרי ונשארנו בלי לבוש - כלומר, עם הפסדים רוחניים שמנעו מאתנו הרבה טובה? ואם אכן זה מה שקרה, הרי מלבד זאת שהפסדנו הרי יש בכך בזיון של לבושי המלך. שהרי החכמה והדעת מה' המה, כמו שכתוב "כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה", ואם לא נהגנו כהוגן בלבושים הרוחניים האלה חמור הדבר מאד. והם הם דברי הזוה"ק (זוה"ח תצא עב.) שעל חודש אלול נאמר הפסוק 'ובכתה את אביה ואת אמה ירח ימים' (דברים כא). היפת תואר, שהיא הנשמה, מטהרת את עצמה מזוהמת הנחש בחודש אלול שהם ימי רצון - בהם עלה משה רבינו למרום לכפר על חטא העגל. לכן חייבים אז לבכות על "אביה ואמה" - אלו המוחין שמשפיעים לנו מלמעלה - שפגמנו בהם, וגרשנו אותם בבזיון, ע"כ.

משל למה הדבר דומה, לאוהבו של המלך שהזמין את המלך והמלכה להתארח בספינתו המפוארת, ומחמת איזו רשלנות טבעה הספינה, והמלך והמלכה היו נאלצים להחפז לברוח בבהילות, והבושה היתה גדולה. בודאי שההפסד הכספי של טביעת הספינה כואב מאוד, אבל כל זה מתגמד אל מול הבזיון הגדול שנגרם למלך ולמלכה.

כשהאדם פוגם, הרי זה כאילו עשה חור בספינה (הגוף נמשל לספינה בספורי מעשיות) והמוחין בורחים ממנו ומתלבשים בו חלילה כוחות הטומאה. וא"כ איך יעיז אחר כך לבקש שיתלבש בו שוב רוח ה'? העצה לזה היא - 'ובכתה' - שהאדם יעסוק בתשובה ויתחרט על מעשיו ויצטער עליהם, הן על מה שמיעט בעבודת ה' והן על הפגם הגדול בכל העולמות שגרם ששפחה תירש גבירתה, שהגביר את כוחות הטומאה רח"ל. ועיקר התשובה היא החרטה, דעל ידי החרטה הוא מתקן את מה שפגם בכלליות העולמות ובכלליות השמות הקדושים (קיצור ליקו"מ סו, ד). וענין התשובה הוא להחזיר הדבר למקומו ושרשו שהוא חכמה, וכששומר המחשבה שהיא החכמה שבמוח, זהו עיקר תיקון התשובה (לקו"מ לה).

ואז כשהאדם מתחרט על מה שפגם, ואוחז בדרכי התשובה, הרי הוא בבחינת 'אנא זמין למהוי' [=אני מזומן להיות] (לקו"מ ו), שאז מתחיל להתהוות מחדש מצד הקדושה, ואז נותנים לו לבושים חדשים. אבל רק בתנאי שמתחרט על העבר, וגם מוכן לסבול בזיונות לכפר על מה שפגם; דבזה מראה הכנעה וחרטה כנה, ואז מוחלים לו, וסומכים עליו לתת לו בגדי מלכות חדשים.

*

כתב רבינו ז"ל שכאשר אדם זוכה להכניס את המקיפים ולהבין את הענין שהיה אצלו עד עכשיו בגדר סגולה (בלי הבנה), אז עליו לגלות את הסגולה לעם סגולה ולהיטיב מטובו לאחרים (לקו"מ כא, ט). וכבר כתב רבינו בספר המדות (תשובה נה): "אין ערך [דמיון] למצוה שעושה לעצמו לבד, אפילו שתהיה רבה, למצוה שתימשך ממנה זכות לרבים אפילו שתהיה קטנה". </span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:red'>בס"ד


ומאחר שהבאנו ממוהרנ"ת שכל תכליתנו בהאי עלמא הוא להמשיך בחינת עולם הבא, דעת אלקות, לעולם הזה, הרי במה שמגלה הסגולה לאחרים מרבה בזה את הדעת ומזכה גם אחרים, שזהו רצון ה'.

אולם דא עקא, שכדי שיוכל להשפיע לאחרים צריכים שירצו לקבל ממנו, ושיהיה שלום בין הבריות ויסבירו פנים זה לזה. אולם כשיש שנאה ופירוד בין הבריות, אז אין אחד יכול להשפיע לחבירו.

כה הם דברי התנא דבי אליהו שבעל ה'חפץ חיים' מרבה להביאו (כח, טו): "אמר להם הקב"ה לישראל, בניי אהוביי, כלום חסרתי דבר שאבקש מכם, ומה אני מבקש מכם, אלא שתהיו אוהבין זה את זה, ותהיו מכבדין זה את זה, ותהיו יראים זה מזה, ולא ימצא בכם עבירה וגזל ודבר מכוער, שלא תבואו לידי פסול לעולם. לכך נאמר 'הגיד לכם אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך, כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלקיך'".

'אהבת חסד' אמורה להשריש בנו אהבת הבריות וכבוד הבריות. על ידי זה שאוהבים זה את זה ומכבדים זה את זה, אז נוכל להידבר זה עם זה וללמוד אחד מחבירו.

כתב רבינו ז"ל (ליקו"מ ח"ב ז,ד), כששניים מדברים יחד ביראת שמים לפעמים אחד מקבל מחבירו ולפעמים להיפך, ואז שניהם נעשים תלמידים זה לזה, ועל ידי זה כל אחד זוכה להעמיד תלמידים. וצריכים להשתדל בזה, מפני שרצה הקב"ה שיתיישב העולם בבני אדם, ואם אין מכניסים דעת בבני אדם ואין יודעים ומרגישים אלקותו וממשלתו, אינם בכלל בני אדם, שהרי אין בהם דעת.

הנה בענין זה של השפעה לאחרים יש בזה עמקות שכדאי לבאר. כל הבריאה מראשה ועד סופה, הן ברוחניות הן בגשמיות, מורכבת מזה שמשפיע לאחר, ומזה שמקבל את ההשפעה. אולם ענין זה מתחלף כל הזמן, דאותו משפיע, בתפקיד אחר, נהפך למקבל השפעה. למשל, כשיהודי לומד תורה לשמה אז הוא משפיע על כל הבריאה, כמו שכתוב על זה: 'יעשה שלום לי', אולם כאשר הוא עומד בתפילה אז הוא מבקש לקבל השפעה מלמעלה. כמו"כ כשהרב מלמד לתלמידיו אז הוא משפיע להם, אבל גם מקבל השפעה, כמו שאמרו "מתלמידיי יותר מכולם"; ועל ידי זה הוא מקבל מקיפים יותר גבוהים, כמו שכתב רבינו ז"ל (ליקו"מ ח"ב ז,ו) דעל ידי שמלמד אחרים נכנסים בו המקיפים וזוכה להבינם. מבחינת התלמידים הם מקבלים מהרב, וכשלומדים הם בבחינת משפיעים כנ"ל, וגם על ידם מושפע הבנה יותר גדולה לרב. כמו כן בביתו של אדם, בבחינות מסוימות האיש הוא המשפיע והאשה ובני הבית מקבלים, ואילו מבחינה אחרת האשה היא המשפיעה ובעלה הוא מן המקבלים - וגם בני הבית במה שהם מקבלים הם משפיעים.

על מנת שיפעול יחס זה של משפיע ומקבל ההשפעה, מוכרח שהמנגנון יהיה משומן, ויהיו מרוצים זה לזה. אולם אם הרב מזלזל בתלמידיו וצועק עליהם באופן שמרחקם יותר מדאי, אז ההשפעה שלו אינה נקלטת. וכן אם יש זלזול לרב בעיני התלמידים, אינם רוצים לקבל את השפעתו שהולכת לאיבוד.

כמו כן, כשאדם מסלק את המקיפים הנשלחים אליו ממקור הקדושה על ידי מחשבות רעות או מעשים פגומים, הוא גורם שהס"א משתלטת עליו ומתלבשת בו רוח טומאה במקום רוח קדושה. כל זה קשור למה שנקרא פגם הברית ופגם המחשבה (היות ושניהם קשורים), משום שמסלק את השפע מהמקום שראוי להגיע אליו ומוסרו לצד הטומאה. ענין זה מכונה בזוה"ק 'גילוי עריות' (זוה"ח הנ"ל), משום שהשפע אינו מגיע למקומו אלא למקום זר. ועל זה מקונן רשב"י: 'ווי על דא, ווי על דא, תחת עבד כי ימלוך' - שעל ידי העוונות היצר טוב שבוי ביד היצר הרע שמולך עליו.

נמצא שכל תכלית האדם הוא לשאוף ללבושים קדושים של דעת ואמונה, וכל הזמן עליו לחפש איך להעמיק את הבנתו בהם עד שיזכה לעוד לבושים קדושים. וכאשר נהיה זהירים במצוות התורה ובפרט במצוות שבין אדם לחבירו, כמה עושר רוחני נוכל להשיג זה מזה. אם נבדוק את כל החטאים שמזכירים ביום הכיפורים ב'על חטא', נמצא שמלבד עצם האיסורים, הרי שעל ידם אנו גורמים לפירוד ומניעת השפעת הקדושה מאחד לחבירו. כגון על חטא שחטאנו לפניך בזלזול הורים ומורים, בחילול ה', בלצון, בצדיית ריע, בצרות עין, בקלות ראש וכו'.

עכשיו בחודש אלול שאנו מצווים להכין לבושים חדשים, עלינו לדאוג לכך להשפיע לאחרים ולא רק לעצמינו - אבל כמובן, שבתחילה מוכרחים לאויר הנח והזך שעל ידו תתקבל ההשפעה. וזה מה שכתב מוהרנ"ת (הלכות אפוטרופוס ב', בסופו) שראשי תיבות 'אלול' יוצאים מהפסוק 'איש לרעהו ומתנות לאביונים' הנאמר בפורים, דגם באלול אנו צריכים לדאוג לטובת חבירינו, וגם להם להכין לבושים לקראת יום הדין.

*

כתב רבינו ז"ל (לקו"מ לד,ז) שהכל צריכים לקבל מתחילה מהצדיק, ואחר כך יקבלו זה מזה. הנה המקיפים שזוכה להם הצדיק האמיתי בעצמו הם בחינת עולם הבא, בחינת למעלה מן הזמן (ליקו"מ ח"ב ז,ו). ומי שמקושר לצדיק האמת ולתלמידיו והוא איש חיל, יכול לזכות בשעת האכילה שיאיר לו רצון מופלג בלי שיעור עד שלא ידע כלל מה הוא רוצה, רק רצון פשוט בכלות הנפש אליו יתברך, כי כל אכילתו נמשכת מהמקיפים שהם בחינת תכלית הידיעה אשר לא נדע (קיצור ליקו"מ ח"ב ז,יא). זאת אומרת, שהמקושר לצדיק יכול לקבל מקיפין כאלה שהוא בעצמו לא היה יכול להגיע כלל אליהם לולא במה שקשור לצדיק.

בדומה לזה מצאנו בנביא (שמואל א כח,ג) בענין מיתת שמואל. הנה בחיי שמואל היה שפע גדול של נבואה והיו מתנבאים בני הנביאים ואף שאול המלך התנבא איתם, ואילו כשמת 'נתייבש המקור ופקע שפע הנבואה' ולא היה מי שיתנבא (אברבנאל ומלבי"ם שם). מזה רואים איך שתלמידיו של שמואל זכו לנבואה אך ורק בכוחו ולא מכוחם הם.

הרי לפנינו דכל מי שמקושר לצדיק מקבל לבושים עליונים מאד, אבל גם הוא משפיע כוח לצדיק שיוכל להשפיע, וגם כל אחד מן המקורבים משפיעים זה לזה ומקרבים אחרים שיתקרבו גם כן לאור הצדיק. אין ערוך לכוחו של כל יחיד לקבל ולהשפיע לבושים נפלאים עבור כלל ישראל אם הוא איש שלום המכבד את הבריות ומקרבן לתורה. מאידך גיסא ראינו שכל העבירות שבתורה פועלות לא רק חורבן רוחני, אלא שגורמים למנוע את התפשטות הקדושה בעולם. על אנשי הצדיק, שפקד עלינו להיות 'יפה עינים' ולראות רק את הטוב שבזולת, בודאי מוטלת שליחות קדושה - במיוחד בזמנים קשים הללו - לעשות כל מה שבכוחנו שעל ידינו יזרח אור ה' וכבודו עלינו ייראה. </span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:eek:range'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>בס"ד


"... הנה ב"ה ימי אלול ימי רצון ורחמים מתקרבים שהם ימי תשובה מתוך אהבה ושמחה והכנה לימי הדין הימים נוראים ר"ה ויו"כ. ובהם סגולה להגיד תנ"ך וספרי רבינו ז"ל לק"מ ולקוטי תפילות וספמ"ע וס' המידות ושיחות הר"ן וכ' (כפי היכולת) ומעט תהלים בכל יום וער"ה לומר תיקון הכללי בהתקשרות לרבינו ז"ל וודוי דברים מכל השנה ותפילות מר"ה, ופדיון. ור"ה להיות שמח וטוב לב אכלו משמנים וכו', ולהיות חכם לחשוב מחשבות טובות שהשי"ת ייטיב עמנו בכל הטובות ולצעוק מעומק הלב בפשיטות ותמימות בבחי' שופר ובכי' מתוך שמחה וגעגועין. ועשי"ת תשובה ויכולין לתקן בכל יום מכל ימי השנים וכו' ועיו"כ לאכול הרבה, ויו"כ וודוי דברים הרבה ג"כ מתוך שמחה וסוכות שמחה וש"ת שמחה ושמחה.

ידידו דו"ש באה"ר ומאחלו כוח"ט ושנה טובה ומתוקה וכט"ס

שמואל הלוי הורוויץ"

(מתוך "מכתבי שמואל", מכתב נט')

הייתי השבוע בשיעור של הרב גודלבסקי שליט"א והוא דיבר על תשובה מאהבה, הוא אמר (בכלליות) שזה מציאת נק' טובות בעצמינו ובאחרים (כמה לא צפוי לו...). הוא אמר שאם אלול היה רק תשובה מיראה אז הוא היה כבר "מת" מזמן בשביל הדור שלנו. הוא אמר שפעם הראש ישיבה היה נכנס בר"ח אלול, דופק על השולחן: אלול! וכבר כולם היו מתעוררים לתשובה... אבל הדור שלנו פשוט לא כזה ואם רק ננסה להתחיל לעשות תשובה מיראה, לא נצליח, נתיאש וגם בשבילנו אלול "ימות" חס ושלום -לא יהיה אלול ולא ימים נוראים, הם יעברו כעוד ימים מהשנה -כך זה אצל רב העולם(!) חוץ מאצל חסידי ברסלב! בברסלב אלול חי וקיים! כי רבנו הקדוש והנורא שהוא היחיד שיודע איפה אנחנו מונחים... גילה לנו מזה תשובה מאהבה -לאסוף נק' טובות (וכו' מה שרבנו אומר בתורה רפ"ב), להתחזק ולשמוח בהן.

אשרינו שזכינו להתקרב לרבינו!

שנזכה ע"י תשובה מאהבה לתשובה מיראה.........</span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:green'>בס"ד


כמה פירורים משולחנו הקדוש של ה"שפת אמת" זיע"א על חודש אלול (שנת תר"מ):

"הרמז על אלול אני לדודי ודודי לי. כי הנה בנ"י צריכין להעלות ולתקן כל הברואים. אכן מעלתן גבוה להתיחד אליו יתברך, כמו שכתוב בשבת קודש "ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם". השי"ת די לו בעולם בבנ"י להיות מעידין עליו, כמו שכתוב "עם זו יצרתי לי" וכתיב "אתם עדי". רק בנ"י מטוב לבן צריכין להטות כל הברואים אליו יתברך. אבל בימי רצון הללו בסוף השנה צריכין להתדבק בשורש העליון. בשגם ע"י שכל השנה מתלכלכין בחטאים ע"י תערובות הרשעים בעולם. צריכין לברוח ולהציל את נפשותינו כענין חייך קודמין. וזהו הרמז ראש-השנה למעשר בהמה, כי כל ענייני עולם הזה וודאי יש בהם צורך גבוה. והאדם יש לו חלק בכל כדי לתקן הכל על ידו. אבל בימים אלו צריכין להפריש ולהרחיק מכל עניני העולם הזה כפי היכולת לקיים אני לדודי, ולזכור כי האדם נברא רק לעבודת הבורא יתברך. ובחודש אלול מתקיים אני לדודי, וע"י כן מתקיים בחודש תשרי ודודי לי, שהוא השפעת חיים וקדושה על כל השנה."

"חודש אלול שניתקן לתשובה קודם ראש השנה שהוא קבלת מלכותו יתברך כמו שכתוב "אמרו לפני מלכויות"... לכן צריכין בחודש הזה לצאת משיעבוד הסיטרא אחרא ויצר הרע, להיות נקי לקבל עול מלכות שמיים."



המלך בשדה - בואו ונצא! </span></span>
 
חלק עליון