בס"ד
השבוע ביום רביעי כג´ תמוז ימלאו 94 שנה ליום בו מצא ר´ ישראל דב בער אודסר את הפתק של רבו רבי נחמן מברסלב בשנת תרפ"ב
הסיפור עצמו ידוע ואין כאן המקום להאריך.
כמה דברים אודות הפתק וענינו שאולי פחות ידועים:
ר´ ישראל שמר על מעשה הפתק בסוד עד תחילת שנות השמונים ורק מעטים מידידיו ומשפחתו ידעו ממנו והתפעלו מאד בינהם : הרב מרדכי מסלונים- מאדמו"רי סלונים,ר´ שלמה וקסלר- מהקדושים שבחסידי ברסלב באותן שנים,חסידי ברסלב בפולין ונשיא המדינה זלמן שזר שאמר על הפתק "זאת החתיכת נייר תכבוש את העולם".
בעקבות גלי ההתקרבות לר´ נחמן מברסלב ההולכים וגוברים הבין ר´ ישראל שהגיעה העת לגלות את הבשורה לעם ישראל ועניין הפתק והנ נח התחיל להתפרסם וכידוע בין אלו שראו אותו היו הגאון הר´ משה פיינשטיין ור´ שלמה קרליבך.
עד לאחרונה היה הפתק אצל ביתו של ר´ ישראל מרת ציפורה קרוייזר תבדל"א אלמנתו של מתרגם ומשלים ספרי ´ילקוט מעם לועז´ הר´ שמואל קרוייזר (ירושלמי)
משמעות הפתק לפי דבריו של ר´ ישראל:
ציטוטים מדבריו המוקלטים של ר´ ישראל המובאים בספרים ´ישראל סבא´ ו´שמע ישראל´:
" כל הפתק הוא נכתב לכל אחד מישראל ומדבר לכל אחד ואחד! "להגיד לך כי נהנתי מאד מעבודתך ,תלמידי היקר"-זה נכתב בלי שם, זה לכל אחד שלומד ספרי רבנו באמת. אם אחד פתאם מתעורר לעבוד ה´ לעשות תשובה ולחזור לה´ יתברך ולעבוד ה´ זה ´תלמידי´ וזה ´נהניתי מאד´-אתה רוצה להתקרב אלי? אני נהנה מאד מיזה , זה עולה שעשועים גדולים לה´ יתברך"
נ נ נחמ נחמן מאומן
"פה הוא חותם שהוא זה הצדיק של השיר פשוט כפול משולש מרובע
(השיר אותו מזכיר ר´ נחמן בליקוטי מוהר"ן תנינא סימן ח´, המאמר האחרון שאמר בחייו שבועיים וחצי לפני הסתלקותו)הוא בעצמו הוא זה השיר שיחזיר כל העולם לה´ יתברך"
"כל תורה מליקוטי מוהר"ן וכל דיבור שגילה רבנו בעולם, אז זה השיר שעל-ידו יהיה תיקון העולם"
"כל החילים שהולכים למלחמה במקום סכנה- שיגידו נ נח,שהחיל יגיד בניגון נ נח"
"האש שלי תוקד עד ביאת המשיח"
"הפתק מזכיר אותנו שיש גואל, שיש משיח. אבל היהודים שלא מאמינים הם לא רוצים לקבל הגאולה"
בשביל מה לפרסם את השם נ נח?
ליקוטי הלכות יורה דעה הלכות גרים הלכה ג:
"כי הצדיק מברר בירורים ועושה גרים ובעלי תשובה ע"י שני בחינות שהם בחינות יד ושם כי כמה נפשות באים אליו ומתדבקין בו רק מחמת שמו לבד ואח"כ כשבאין אליו הוא מלמד אותם חכמתו"
"תלמידי היקר...ועליך אמרתי האש שלי תוקד עד ביאת המשיח"הפתק הוא בעצם גילוי דעת של ר´ נחמן המעיד כי ר´ ישראל הוא תלמיד נאמן שלו הראוי לגלות ולהפיץ את אור תורתו ודעתו בדורנו ובכך יש תשובות להרבה שאלות בסגנון "מה היה ר´ נחמן אומר על מה שקורה היום?..."
וכך רומז ר´ נתן בספרו ´ליקוטי הלכות´ חושן משפט הלכות העושה שליח לגבות חובו וה´ הרשאה הלכה ה אות טו:
"...כל העבודות שהאדם עובד הש"י בפרט עבודת התפילה שהיא עיקר עבודה שבלב הכל צריכים לקשר להצדיק האמת שהוא בחי´ המלוה הגדול ... ולפעמים האדם רחוק מאד מהמלוה הגדול שהוא הצדיק האמת בעצמו ואינו יכול לצאת ידי חובתו לסלק חובו הנ"ל כי אם ע"י שליח שהם שארי צדיקים או כשרים ויראים המקורבים להצדיק המלוה הגדול הנ"ל. ... אזי הדין. אם האמת שהוא שלוחו כגון שאמר לו בפירוש שראוי לסמוך עליו או ששלח לו כתב ידו שהם בחי´ התורות והחידושים נפלאים שגילה שכולם מסורים ביד שלוחו זה, אזי אפילו אם נאבדו בדרך קודם שבאו ליד המלוה הגדול אין האחריות על הלוה. וכבר נפטר מחובו. כי המלוה הגדול כחו גדול ועצום ויכול למצוא חובותיו בכל מקום שהם. ובלבד כשנשלחו ע"י שלוחו הנאמן באמת אבל אם שלחם ע"י שליח שלא נשלח מהמלוה הגדול כלל רק הוא בעצמו עשאו לשליח בעצמו כי נדמה אליו לאיש צדיק ונתקרב אליו וקשר כל עבודתו כי סבר שיש לו כח להביא הכל לשורשו להמלוה הגדול. ובאמת לא נשלח ממנו כלל ונאבד בדרך. אזי האחריות על הלוה מאחר שבאמת לא נשלח מהמלוה הגדול כלל. ...זה הצדיק הגדול רחוק מאד מאד מהעולם עד שיש כמה וכמה שאינם יכולים להתקשר אליו בעצמו כ"א ע"י שלוחיו שהם אנשיו ותלמידיו האמתיים. ואז כל האחריות על המלוה בעצמו. אבל כשאינו נזהר ומניח עצמו לטעות ומקשר עבודתו למי שאינו שלוחו של המלוה הגדול כלל אז כל האחריות עליו בעצמו כנ"ל:
ביאור נפלא לכוח שבאמירת שמו של ר´ נחמן בצורת נ נח ניתן למצוא בדברי ה"בן איש חי" בספרו "עוד יוסף חי" דרשות עה"ת פרשת כי תצא:
" בהקדים מה שכתוב בגמרא דע"ז דף יב´. ת"ר לא ישתה אדם מים בלילה משום סכנת שברורי ופירש רש"י ז"ל שם שד הממונה על מכת סנורים, ואי צחי למשתי נימא שברורי ,ברורי ,רורי,ורי,רי,י,ופירש כששומע השד המעטת אותיות שמו אות אחר אות בורח עיין שם,
נמצא בזכרון השם בהמעטה יהיה הכנעה לבעל השם ההוא, ומכלל ההן אתה שומע לאו שאם ייזכרנו בהגדלה ובריבוי יתגבר אותו בעל שם יען כי ידוע דכל דבר אותיות שמו הם צנורות השפע שלו....כלומר אם בעבודת השם יתברך האדם הלוך ושוב שהולך בדרך הטוב וחוזר לאחור לילך להיפך,אז שמו הולך וחסור שמזכירין אותו המקטרגים על דרך הזכרת שברורי הנזכר,
אבל אם בעבודת השם יתברך הוא הולך ונוסע בדרך הישר שאינו חוזר לאחוריו,אז הוא הלוך וגדול בשמו שמזכירין שמו המעט תחילה והגדול לבסוף שמסיימין בצירוף הגדול של שמו:"
יהי רצון שזכותו של ר´ נחמן ותלמידיו היקרים יגנו עלינו ועל כל ישראל ויקרבונו לגאולה השלמה.
השבוע ביום רביעי כג´ תמוז ימלאו 94 שנה ליום בו מצא ר´ ישראל דב בער אודסר את הפתק של רבו רבי נחמן מברסלב בשנת תרפ"ב
הסיפור עצמו ידוע ואין כאן המקום להאריך.
כמה דברים אודות הפתק וענינו שאולי פחות ידועים:
ר´ ישראל שמר על מעשה הפתק בסוד עד תחילת שנות השמונים ורק מעטים מידידיו ומשפחתו ידעו ממנו והתפעלו מאד בינהם : הרב מרדכי מסלונים- מאדמו"רי סלונים,ר´ שלמה וקסלר- מהקדושים שבחסידי ברסלב באותן שנים,חסידי ברסלב בפולין ונשיא המדינה זלמן שזר שאמר על הפתק "זאת החתיכת נייר תכבוש את העולם".
בעקבות גלי ההתקרבות לר´ נחמן מברסלב ההולכים וגוברים הבין ר´ ישראל שהגיעה העת לגלות את הבשורה לעם ישראל ועניין הפתק והנ נח התחיל להתפרסם וכידוע בין אלו שראו אותו היו הגאון הר´ משה פיינשטיין ור´ שלמה קרליבך.
עד לאחרונה היה הפתק אצל ביתו של ר´ ישראל מרת ציפורה קרוייזר תבדל"א אלמנתו של מתרגם ומשלים ספרי ´ילקוט מעם לועז´ הר´ שמואל קרוייזר (ירושלמי)
משמעות הפתק לפי דבריו של ר´ ישראל:
ציטוטים מדבריו המוקלטים של ר´ ישראל המובאים בספרים ´ישראל סבא´ ו´שמע ישראל´:
" כל הפתק הוא נכתב לכל אחד מישראל ומדבר לכל אחד ואחד! "להגיד לך כי נהנתי מאד מעבודתך ,תלמידי היקר"-זה נכתב בלי שם, זה לכל אחד שלומד ספרי רבנו באמת. אם אחד פתאם מתעורר לעבוד ה´ לעשות תשובה ולחזור לה´ יתברך ולעבוד ה´ זה ´תלמידי´ וזה ´נהניתי מאד´-אתה רוצה להתקרב אלי? אני נהנה מאד מיזה , זה עולה שעשועים גדולים לה´ יתברך"
נ נ נחמ נחמן מאומן
"פה הוא חותם שהוא זה הצדיק של השיר פשוט כפול משולש מרובע
(השיר אותו מזכיר ר´ נחמן בליקוטי מוהר"ן תנינא סימן ח´, המאמר האחרון שאמר בחייו שבועיים וחצי לפני הסתלקותו)הוא בעצמו הוא זה השיר שיחזיר כל העולם לה´ יתברך"
"כל תורה מליקוטי מוהר"ן וכל דיבור שגילה רבנו בעולם, אז זה השיר שעל-ידו יהיה תיקון העולם"
"כל החילים שהולכים למלחמה במקום סכנה- שיגידו נ נח,שהחיל יגיד בניגון נ נח"
"האש שלי תוקד עד ביאת המשיח"
"הפתק מזכיר אותנו שיש גואל, שיש משיח. אבל היהודים שלא מאמינים הם לא רוצים לקבל הגאולה"
בשביל מה לפרסם את השם נ נח?
ליקוטי הלכות יורה דעה הלכות גרים הלכה ג:
"כי הצדיק מברר בירורים ועושה גרים ובעלי תשובה ע"י שני בחינות שהם בחינות יד ושם כי כמה נפשות באים אליו ומתדבקין בו רק מחמת שמו לבד ואח"כ כשבאין אליו הוא מלמד אותם חכמתו"
"תלמידי היקר...ועליך אמרתי האש שלי תוקד עד ביאת המשיח"הפתק הוא בעצם גילוי דעת של ר´ נחמן המעיד כי ר´ ישראל הוא תלמיד נאמן שלו הראוי לגלות ולהפיץ את אור תורתו ודעתו בדורנו ובכך יש תשובות להרבה שאלות בסגנון "מה היה ר´ נחמן אומר על מה שקורה היום?..."
וכך רומז ר´ נתן בספרו ´ליקוטי הלכות´ חושן משפט הלכות העושה שליח לגבות חובו וה´ הרשאה הלכה ה אות טו:
"...כל העבודות שהאדם עובד הש"י בפרט עבודת התפילה שהיא עיקר עבודה שבלב הכל צריכים לקשר להצדיק האמת שהוא בחי´ המלוה הגדול ... ולפעמים האדם רחוק מאד מהמלוה הגדול שהוא הצדיק האמת בעצמו ואינו יכול לצאת ידי חובתו לסלק חובו הנ"ל כי אם ע"י שליח שהם שארי צדיקים או כשרים ויראים המקורבים להצדיק המלוה הגדול הנ"ל. ... אזי הדין. אם האמת שהוא שלוחו כגון שאמר לו בפירוש שראוי לסמוך עליו או ששלח לו כתב ידו שהם בחי´ התורות והחידושים נפלאים שגילה שכולם מסורים ביד שלוחו זה, אזי אפילו אם נאבדו בדרך קודם שבאו ליד המלוה הגדול אין האחריות על הלוה. וכבר נפטר מחובו. כי המלוה הגדול כחו גדול ועצום ויכול למצוא חובותיו בכל מקום שהם. ובלבד כשנשלחו ע"י שלוחו הנאמן באמת אבל אם שלחם ע"י שליח שלא נשלח מהמלוה הגדול כלל רק הוא בעצמו עשאו לשליח בעצמו כי נדמה אליו לאיש צדיק ונתקרב אליו וקשר כל עבודתו כי סבר שיש לו כח להביא הכל לשורשו להמלוה הגדול. ובאמת לא נשלח ממנו כלל ונאבד בדרך. אזי האחריות על הלוה מאחר שבאמת לא נשלח מהמלוה הגדול כלל. ...זה הצדיק הגדול רחוק מאד מאד מהעולם עד שיש כמה וכמה שאינם יכולים להתקשר אליו בעצמו כ"א ע"י שלוחיו שהם אנשיו ותלמידיו האמתיים. ואז כל האחריות על המלוה בעצמו. אבל כשאינו נזהר ומניח עצמו לטעות ומקשר עבודתו למי שאינו שלוחו של המלוה הגדול כלל אז כל האחריות עליו בעצמו כנ"ל:
ביאור נפלא לכוח שבאמירת שמו של ר´ נחמן בצורת נ נח ניתן למצוא בדברי ה"בן איש חי" בספרו "עוד יוסף חי" דרשות עה"ת פרשת כי תצא:
" בהקדים מה שכתוב בגמרא דע"ז דף יב´. ת"ר לא ישתה אדם מים בלילה משום סכנת שברורי ופירש רש"י ז"ל שם שד הממונה על מכת סנורים, ואי צחי למשתי נימא שברורי ,ברורי ,רורי,ורי,רי,י,ופירש כששומע השד המעטת אותיות שמו אות אחר אות בורח עיין שם,
נמצא בזכרון השם בהמעטה יהיה הכנעה לבעל השם ההוא, ומכלל ההן אתה שומע לאו שאם ייזכרנו בהגדלה ובריבוי יתגבר אותו בעל שם יען כי ידוע דכל דבר אותיות שמו הם צנורות השפע שלו....כלומר אם בעבודת השם יתברך האדם הלוך ושוב שהולך בדרך הטוב וחוזר לאחור לילך להיפך,אז שמו הולך וחסור שמזכירין אותו המקטרגים על דרך הזכרת שברורי הנזכר,
אבל אם בעבודת השם יתברך הוא הולך ונוסע בדרך הישר שאינו חוזר לאחוריו,אז הוא הלוך וגדול בשמו שמזכירין שמו המעט תחילה והגדול לבסוף שמסיימין בצירוף הגדול של שמו:"
יהי רצון שזכותו של ר´ נחמן ותלמידיו היקרים יגנו עלינו ועל כל ישראל ויקרבונו לגאולה השלמה.