מתוך ספרו של הרב משה ארז דורון
"למעלה מן הזמן":
צום י"ז בתמוז
"חרות על הלוחות"
"זכרו תורת משה עבדי" (מלאכי ג' כ"ב) חותם הנביא מלאכי את דברי נבואתו,
הלא היא הנבואה האחרונה שעתידים בני ישראל לשמוע עד עת הקץ האחרון.
ומגלה לנו רבי נחמן מברסלב כי "זכרו תורת משה" ראשי תבות תמוז (בכתיב חסר)
(תורה רי"ז בליקוטי מוהר"ן).מהו הקשר בין זכרון התורה לחודש תמוז?
בי"ז בתמוז ירד משה רבנו מהר סיני ולוחות הברית בידו.
ומשנראה לעיניו עגל הזהב שעשו ישראל,
פרחה הקדושה מלוחות הברית ואז הפכו כבדים מנשוא על ידי משה
והוא השליכם לארץ ושברם. (וזהו אחד הטעמים לאבל וצום בי"ז בתמוז).
ואמרו חז"ל: "אלמלא לא נשתברו לוחות הראשונים, לא נשתכחה תורה מישראל"
(מסכת ערובין דף נ"ד).מדוע? שהרי כתוב (שמות ל')
"והלוחות - מעשה אלוקים המה והמכתב - מכתב אלוקים חרות על הלוחות".
כלומר, גם אבן הספיר ממנה היו עשויים לוחות הברית וגם האותיות שנחקקו בה
היו מעשי ידי בורא עולם, ומשום כך לו היה משה מוסר אותם לוחות קדושים בידי ישראל
היה כח קדושתן של האותיות החקוקות באבן הספיר נחקק ונחרת גם על לב כל איש מישראל.
ועל ידי זה, לא היו דברי התורה נשכחים מליבם לעולם.
ומאחר שבעטיו של חטא העגל שיבר משה את הלוחות,
שוב לא היה כח בלוחות השניים - מעשי ידי משה לפעול
את פעולת החריתה בלב ישראל בעוצמה כה רבה ומשום כך
יכול כח השכחה לשלוט גם בדברי התורה.
"למעלה מן הזמן":
צום י"ז בתמוז
"חרות על הלוחות"
"זכרו תורת משה עבדי" (מלאכי ג' כ"ב) חותם הנביא מלאכי את דברי נבואתו,
הלא היא הנבואה האחרונה שעתידים בני ישראל לשמוע עד עת הקץ האחרון.
ומגלה לנו רבי נחמן מברסלב כי "זכרו תורת משה" ראשי תבות תמוז (בכתיב חסר)
(תורה רי"ז בליקוטי מוהר"ן).מהו הקשר בין זכרון התורה לחודש תמוז?
בי"ז בתמוז ירד משה רבנו מהר סיני ולוחות הברית בידו.
ומשנראה לעיניו עגל הזהב שעשו ישראל,
פרחה הקדושה מלוחות הברית ואז הפכו כבדים מנשוא על ידי משה
והוא השליכם לארץ ושברם. (וזהו אחד הטעמים לאבל וצום בי"ז בתמוז).
ואמרו חז"ל: "אלמלא לא נשתברו לוחות הראשונים, לא נשתכחה תורה מישראל"
(מסכת ערובין דף נ"ד).מדוע? שהרי כתוב (שמות ל')
"והלוחות - מעשה אלוקים המה והמכתב - מכתב אלוקים חרות על הלוחות".
כלומר, גם אבן הספיר ממנה היו עשויים לוחות הברית וגם האותיות שנחקקו בה
היו מעשי ידי בורא עולם, ומשום כך לו היה משה מוסר אותם לוחות קדושים בידי ישראל
היה כח קדושתן של האותיות החקוקות באבן הספיר נחקק ונחרת גם על לב כל איש מישראל.
ועל ידי זה, לא היו דברי התורה נשכחים מליבם לעולם.
ומאחר שבעטיו של חטא העגל שיבר משה את הלוחות,
שוב לא היה כח בלוחות השניים - מעשי ידי משה לפעול
את פעולת החריתה בלב ישראל בעוצמה כה רבה ומשום כך
יכול כח השכחה לשלוט גם בדברי התורה.