פורום ברסלב - רק לשמוח יש

'כי תצא'

אשת נח

New Member
"ועשית מעקה לגגך"

מעקה לשון עומק
צריך שתעמיק ותשפיל את גבהותך
מעקה לשון מעמקים
"ממעמקים קראתיך" (תהילים קל א')
וגג רמז לגאוה,שהיא מיסוד האש ועולה למעלה..
 

alia1

New Member
"כי תצא למלחמה"-

"כי"--גימטריה "יהיה"

"ת'צ'א'"--נוטריקון--<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>ת</span>פילה,<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>צ</span>דקה,<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>א</span>מונה.

לומר שה' יוצא עמך,לא בשעה זו בלבד

ילחם לכם,אלא לעולם ילחם לכם כנגד נשקם

של אויביכם שנא'"ויצא ה' וילחם בגויים".

'כי תצא'--צא אליהם ואל תניחם לבוא אליך פן ישחיתו הארץ.

'ושבית שביו'--'שביו'--בגימטריה "ואם יהיו כנענים".

"כי תצא"--בלשון יחיד,שניתן לנצח שונאים ואויבים

רק ע"י אחדות ישראל--כאשר כל העם מתייצבים בשער

בלב אחד,כאיש אחד וכבר אמרו חז"ל"דורו של אחאב

כלם עובדי עבודה זרה היו,ובגלל שלא היתה מחלוקת ביניהם

היו מנצחים במלחמה"(ירושלמי,פאה,א',א').
 

אשת נח

New Member
מצוה גוררת,עבירה גוררת.

"... הוי רץ למצוה קלה כבחמורה ובורח מן העבירה,
שמצוה גוררת מצוה ועבירה גוררת עבירה,
ששכר מצוה מצוה
ושכר עבירה עבירה"
(פרק ד', משנה ב').

אומר הרמבם, שאם אדם מקיים מקצת המצוות באהבה ובחריצות,
הקב"ה עוזרו לקיים את כולם, ע"י כך שמסיר ממנו את כל המכשולים והמעכבים,
שהבא ליטהר - מסייעין בידו.
וגם, המצווה הנגררת באה מכח הטבע,
כפי שמכנה זאת רבינו יונה במשנה שם באבות:
"כי בעשות האדם מצוה קטנה פעם אחת,
הוא מתקרב את השם ומרגיל את רוחו לעבודתו,
ונקלה בעיניו לעשות מצוה אחרת שיש בה טורח כנגד הראשונה
או יותר מעט, מפני שכבר הורגל טבעו למלאכת המצוה..
והעבירה גוררת עבירה, גם זה מן הטבע,
אחר שעשה עבירה אחת ונתרחק מעבודת השם יתברך,
כי תבוא לידיו עבירה אחרת
אף כי אין היצר מתאווה אליה כבראשונה,
יעשנה כי רוחו עלול אל היצר ותוקף עליו...".
 

אשת נח

New Member
''ובערת הרע מקרבך וכל ישראל ישמעו ויראו'' (כ''א, כ''א)

אם תבער מקרבך, מעצמך, את הרע – אזי ישמעוך אחרים לכשתטיף להם דברי-מוסר.
אבל כל עוד הרע מצוי בקרבך, לא ישמעו אחרים את דבריך

(פרח לבנון).

אם חלילה מתרגשות ובאות צרות על ישראל,
אל תבקש עצות כדי לבער את הרע ולבטל את הצרות על-ידי סיבות חיצוניות,
אלא ''מקרבך'' – הדבר תלוי בך עצמך.
אם יחזרו ישראל בתשובה שלמה ויפנו ת לבם לאביהם שבשמים, יתבער הרע ממילא

(דברי שערי חיים).
 

אשת נח

New Member
כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו ה' אלוקיך בידך (כא, י).
הנה ישנם כתות של מינים האומרים שהעיקר היא המחשבה ולא המצוות מעשיות
אבל האמת אינו כן כידוע.
ועין בחינוך (מצוה ט"ז ועוד בכמה מקומות)
שהאדם נפעל כפי פעולותיו ואחרי הפעולות נמשכות הלבבות.
והנה כתוב בספרים הקדושים דפרשה זו מדוברת על מלחמת היצר.
וזה שמרמז הכתוב "כי תצא למלחמה" - אם תרצה להלחם עם איביך - עם היצה"ר,
"ונתנו ה"א בידיך" רק ע"י "ידיך" היינו המעשים הטובים, על ידי זה יתנו ה"א בידיך.

שבת שלום
 
חלק עליון