פורום ברסלב - רק לשמוח יש

לפרשת במדבר

בס"ד

"איש על-דיגלו באתת לבית אבותם יחנו בני ישראל מנגד סביב לאהל מועד יחנו" במדבר ב'ב'

רש"י- כל דגל יהיה לו אות מפה צבועה תלויה בו ציבעו של זה לא כציבעו של אחר כגון אבנו הקבועה בחושן ומתוך כך יכיר כל אחד את דיגלו.

מבאר ר´ נתן בליקוטי הלכות נטילת ידים לסעודה ו´:

"מעלת הדגלים של ישראל שהלכו בדגלים סביב המשכן- כי המשכן בחינת הבית המקדש שם עיקר הארת הדעת של משה רבנו, כי שם קיבל כמה מצוות התורה שנדבר ה´ יתברך עמו באהל מועד שהם עיקר הדעת על כן הלכו כל ישראל סביב למשכן כולם כאחד חברים ונשאו הדגלים שהיה מצויר עליהם הגונין של שתים עשרה אבני החשן שהם בחינת הגונין עלאין גונין קדישין שיש בכל אחד ואחד מישראל בבחינת ישראל אשר בך אתפאר שהם כלולים מגונין סגיאין. וכל אלו הגונין של ישראל היו כלולים בהציורים הקדושים של הדגלים שנשאו לאות ולנס שהם היו הפאר והיופי וההידור הנפלא והנורא של מחנות ישראל הקדושים, כמובאר במדרשים מעוצם הפלגת נוראות מעלת הדגלים.

וכל זה היה כדי שכל גון וגון הקדוש של כל אחד מישראל יאיר בחברו וחברו בחברו ויקבלו דין מן דין כדי שעל כל אחד יהיה נמשך הדעת הקדוש של משה רבנו. שצריך כל אחד מהחברים שהם התלמידים של משה להאיר זה בזה וזה בזה...

...ועיקר המשכת הדעת הקדוש הנ"ל הוא להאיר בלב כל אחד מישראל איך שהוא בעומק הגלות בגוף ונפש וממון שאף על פי כן לא יתיאש עצמו מן הרחמים. כי עדין ה´ עמו ואצלו וקרוב לו ממש כי מלא כל הארץ כבודו ואל ישמע לשום הסתה ודחיה שרוצים אחרים או המחשבות שבלבו להסית ולהדיח אותו חס ושלום, מה´ יתברך כאלו כבר אפס תקוה חס ושלום וכו´. כי לא כן הוא כי גם עתה עדין ה´ יתברך עמך וכו´. ועל כן כשהעובדי כוכבים והסטרין אחרנין אומרים לישראל "שובי שובי השולמית וכו´" (שיר השירים). שמסיתים אותם שישובו חס ושלום אליהם כמו שפירש רש"י שם משיבין ישראל: "מה תחזו בשולמית כמחלת המחנים" שנאמר על מחנה הדגלים, כמו שפירש רש"י שם, הינו כנ"ל. כי ישראל משיבין להם: איך אתם יכולים לפתות אותנו להתרחק מה´ יתברך חס ושלום מחמת מרירת עומק הגלות הלא כבר יש לנו קדושת מחלת המחנים שהם קדושת הדגלים שמשם נמשך הקדושה מה שכל אחד ואחד מדבר עם חברו ביראת שמים ומאירין זה לזה וזה לזה וכו´ כנ"ל. ועל כן שוב אין אתם יכולין להסית ולהדיח אותנו חס ושלום, מאמתת האמת, כי כבר האיר בנו דעת נפלא כל כך וכל אחד ואחד מאיר בחברו שזהו בחינת קדשת הדגלים שעל ידי זה נשארים קימים באמתת קדשת ישראל כנ"ל:

כי גם עתה שאין לנו לא משכן ולא דגלים ולא בית המקדש וכו´, אף על פי כן זה ידוע שהתורה הקדושה שנשארה לנו היא כלולה מהכל, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה. ועל כן על ידי שאנו קורין בתורה סמוך לשבועות פרשת הדגלים, על ידי זה אנו ממשיכין עלינו נפלאות נוראות קדושת הדגלים שהם בחינת כלליות הגונין וכו´ כנ"ל. וצריך כל אחד לכון לזה שיזכה להמשיך על עצמו קדושת הדגלים כדי שיזכה להתגבר לדבר עם חברו ביראת שמים בכל יום כדי להאיר הדעת הקדוש בעולם על ידי שיאירו זה בזה ויקבלו דין מן דין וכו´. שזהו בחינת קדושת הדגלים כנ"ל"

וכדי לראות שם מסעיף מז´ ואילך איך זה קשור לירושלים שחוברה לה יחדיו שעושה כל ישראל חברים ולא נתחלקה לשבטים...
 

alia1

New Member
איש על מחנהו ואיש על דגלו (א,נב)



עיקר האזהרה על סדר מחנה הדגלים הוא וחנו בני ישראל איש על מחנהו ואיש על דגלו
וכתיב: איש על דגלו באותות לבית אבותם יחנו בני ישראל מנגד, סביב לאהל מועד יחנו.
וכן שיבח הפסוק אותם אחר כך על זה, כמו שכתוב: כן חנו לדגליהם וכן נסעו וכו'.
היינו שהעיקר שכל אחד צריך להזהר לעמוד על מקומו ולא יהרס את הגבול להכנס לגבול חברו,
שכל זה בכלל בקיאות בהלכה, שלא יהרס את הגבול.
וזה בחינת גודל האזהרה כמה פעמים קודם מתן תורה פן יהרסו אל ה' לראות.
כי צריכין להיות בקי ברצוא בקי בשוב, וכל אחד ואחד יש לו בחינת רצוא ושוב לפי בחינתו ולפי הזמן,
כי אפילו בבחינת רצוא יש בחינת רצוא ושוב. וכן אפילו בבחינת ונפיק יש בחינת רצוא ושוב.
וכן כל אחד נגד חברו, כי בחינת רצוא של זה הוא בחינת ושוב נגד חברו הגדול ממנו.
וצריך כל אחד להיות בקי בהלכה לבלי להרוס את הגבול.
ובפרט שלא יהיה רודף אחר הכבוד להכנס בגבול חברו בגשמיות.
ועל כן הזהירם: איש על מחנהו ואיש על דגלו מנגד סביב לאהל מועד יחנו,
כי כולם צריכין להיות נכונים איש על מחנהו, סביב לאהל מועד שהוא בחינת וא"ו,
שדרך שם מקבלים מנקודה העליונה לנקודה התחתונה לכל המקום אשר הוא שם
לפי מקומו ושעתו, שכל זה הוא בחינת בקיאות בהלכה,
שעל ידי זה זוכה כל אחד לילך בדרכי התשובה,
שעל ידי זה נעשה בחינת אדם שהוא תכלית שלמות המרכבה,
שהוא בחינת מחנה הדגלים סביב המשכן.

(ליקוטי הלכות, אורח חיים, ברכת הפירות ה,כ)
 

alia1

New Member
ופרשת בחוקותיי תמיד תחול לפני שבועות, לפני העצרת.
למה? אומרת הגמרא: מפני שבעצרת נידונין על פירות האילן".
לכן "אם בחוקותיי תלכו ונתתי גשמיכם בעתם והשיג לכם דיש את בציר ובציר ישיג את זרע ואכלתם לחמחם", כל הפרשה עוסקת באיך האדמה תיתן את הכל.
 
חלק עליון