בס"ד
פרשת וילך"
...לא אוכל עוד לצאת ולבא"
דברים ל"א:"ויאמר אליהם בן מאה ועשרים שנה
אנכי היום,לא אוכל עוד לצאת ולבוא וה' אמר אלי
לא תעבור את הירדן הזה"
רבינו ר' נחמן מברסלב זיע"א,מדבר על סוד
התשובה(ליקוטי מוהר"ן,א',ו')ואומר,כי כשאדם רוצה
לילך בדרכי התשובה עליו להיות בקי-ברצוא ושוב.
דהיינו"כי אסק שמים שם אתה,ואציעה שאול הנך".
(תהלים קל"ט).בקיאות אחת היא בעבודת השם-מעלה,
ולדעת גם בעליה לשים ולראות את הצמצום,דהיינו,שגם
שמרגיש אדם שהשיג השגות בידיעת ה',עדיין אינו יודע מאומה,
וגם כי אסק שמימה,גם שם אדע שעלי לבקש ולחפש
ושוב לבקש את כבודו יתברך.
ומאידך,צריך שתהיה לאדם בקיאות,גם בשעה שיורד
בירידה גדולה,ואף הכי גדולה,שידע כי גם שם נמצא עמו ה',
גם כי אציעה שאול-גם שם איני לבד,ויש אל מי לפנות
ואני מאמין שיש מי ששומע...
ועל הבקיאות ברצוא ושוב,מדבר משה רבינו
ע"ה,בספר במדבר(כ"ז)"יפקוד ה' אלקי הרוחות לכל
בשר איש על העדה,אשר יצא לפניהם ואשר יבא לפניהם,
אשר יוציאם ואשר יביאם,ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה".
ומדבר משה רבינו על יהושע"איש אשר רוח בו"-
שיכול להלוך כנגד רוחו של כל אחד מבני ישראל.שזו
עבודת המנהיג,שיוכל לצאת ולבוא לפניהם,ולהראות
לכל אחד מישראל דרך התשובה כשרש נשמתו-שיש לו
הכח להרים כל אחד שנפל באמונתו-וצריך התחלה מחדש...
ובפרשה שלנו אומר משה רבינו""וה' אמר לי לא
תעבור את הירדן הזה"-ופירש"י:יכול להיות שתשש כוחו?תלמוד לומר
לא כהתה עינו ולא נס ליחה,אלא,מהו'לא אוכל'?-איני רשאי.
ניטלה ממני הרשות וניתנה ליהושע.ומהו"לא אוכל עוד לצאת ולבא"-
ואיזו רשות ניטלה והועברה ליהושע?
מובא בכתבי האריז"ל,שיש מאה ועשרים צירופי
שם אלקי"ם,והם כלליות כל הדינים שעוברים על האדם
במשך כל ימי חייו,שהם המאה עשרים שנה שכתוב:"והיו
ימיו מאה ועשרים שנה"(בראשיתו'),ועבודת האדם היא
להתחזק בכל העובר עליו,להשתמש בשתי הבקיאויות
הנ"ל-של רצוא ושוב,כדי להמתיק מעליו את כל הק"כ צירופי
שם אלק"ים,ולזכות להתקרב אליו יתברך באמת.
והן בעליה והן בירידה למצוא תמיד את חסדי החינם של
ה' יתברך.
והנה משה רבינו ע"ה,שחי באמת מאה עשרים שנה,
וזכה והמתיק בתכלית השלימות,היה כבר מוכן ביום הסתלקותו
לעלות למעלה ולהכלל במקום שהיה צריך להכלל,שהגיע ל"נבו"-
נ' בו-זכה לשער החמשים.ואינו יכול לעבור את "הירדן הזה"-
ירדן אותיות יר"ד די"ן-ומשה רע"ה כבר המתיק כל הדינים,
שנאמר בתיקונים(תיקון סט')על הפסוק"לא ידון רוחי"וכו'
"בשגם הוא בשר והיו ימיו מאה ועשרים שנה"-בשג"ם דא
משה(גימטריה זהה),-ובכוחו ובזכותו תירשנה שאר נשמות
ישראל כח זה,שיזכו להגיע לתיקון נפשם.
וזהו שאמר לעם,אתם צריכים מנהיג שיעבר עמכם
הירדן,שבלעדיו לא תוכלו להוריד כל הדינים שעוברים על
האדם בזה העולם,מצד הק"כ צירופי אלקי"ם,ונמסרה
ההנהגה ליהושע,שיכול להכניס בהם התעוררות והתחזקות
כל אחד לפי בחינתו.
שנזכה כלנו,
אמן ואמן!