אלזם
Administrator
בס"ד
נכתב ע"י: ירון ואודליה ... בלעדי לאתר מצווה גדולה להיות בשמחה !
הם ישמחו לשמוע תגובות !
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> <span style='color:blue'>ספירת העומר, החכם והתם מספורי מעשיות
ע"פ ליקוטי הלכות, הלכות פסח הלכה ט': </span></span>
וספרתם לכם לכם לעצמיכם דייקא והבן היטב וכעין שכתב רבינו ז"ל על פסוק אחד היה אברהם שעיקר התקרבות אברהם אבינו עליו השלום להשם יתברך היה על ידי שחשב תמיד שהוא רק אחד בעולם ולא הסתכל על שום מונע ומעכב ומבלבל וכו´ עיין בתחילת הספר לקוטי תנינא ענין זה. ובאמת כמו שיש כמה מיני מניעות מהמונעים הרשעים או מתנגדים הרוצים למנוע מהאמת בכמה הסתות ופתויים ודברי ליצנות וחלקלקלות וכו´. כי יש גם כמה מיני מניעות וחלישות הדעת אפילו מחביריו ואוהביו באמת. וכל זה אי אפשר לבאר בכתב רק כל אחד יבין בעצמו כפי עניניו וכנגד כל מיני מניעות וחלישות הדעת שבעולם צריכין לילך בדרך הנ"ל בבחינת אחד היה אברהם לחשוב כאלו הוא יחידי בעולם כנ"ל
וזה בחינת וספרתם לכם לכם לעצמכם כנ"ל וכמו שמבוא בהמעשה של החכם והתם. מבואר שם שהתם היה רצען וכו´ ולא היה יכול המלאכה כראוי ומנעל שלו היה בג´ קצוות וכו´ והוא היה מתפאר בו מאד כמה נאה ויפה המנעל הזה וכו´. והיתה שואלת לו אשתו אם כן מפני מה שארי בעלי מלאכות נוטלים ג´ זהובים בעד זוג מנעלים ואתה אינך לוקח כי אם אחד זהב וחצי השיב לה מה לי בזה זה מעשה שלו וזה מעשה שלי (דאס איז יענימס מעשה אין דאס איז מיין מעשה) ועוד למה לנו לדבר מאחרים הלא נתחיל לחשוב כמה וכמה אני מרוויח בהמנעל זה מיד ליד העור הוא בכך וכו´ (עיין שם כל זה היטב) והבן כי במעשה הזאת מבינים רוב העולם כמה דברים הנוגעים לעבודת השם יתברך שצריכין להתנהג בדרכי התמימות ולהיות בשמחה תמיד אפילו בעניות ודחקות גדול וגם עבודו ותפלתו אינו בשלימות כלל אף על פי כן יהיה בשמחה בחלקו תמיד ולא יסתכל על העולם כלל שיש להם פרנסה כנגדו בכפלי כפלים ויש להם אכילה ושתיה ומלבושים נאים וכו´ ואף על פי כן מלאים דאגות תמיד בריבוי חסרונות וגם בעבודת ה´ בתורה ובתפלה הם גדולים ממנו אלפים פעמים ואף על פי כן אל יפול בדעתו מזה כלל רק יהיה שמח בחלקו תמיד כמבואר שם שהלחם שלו היה אצלו כל המאכלים שבעולם וכו´ ומנעל שלו שגמר בכמה ימים ביגיעה גדולה והיה מלא חסרונות והרוויח בו פחות הרבה מאחרים אף על פי כן היה יקר בעיניו מאד והתפאר בו הרבה ולא הסתכל על אחרים כלל ואמר מה לי בזה זה מעשה שלו וזהו מעשה שלי וכנ"ל וכנ"ל.ורבינו ז"ל רמז בעצמו אחר שסיפר מעשה זאת שכוונתו לענין תפלה ועבודת ה´ כמו שמובא שם בסוף שאמר רבינו ז"ל ואם התפלה אינו כראוי היא מנעל בג´ קצוות והבן עיין שם היינו כנ"ל שצריכין להתנהג בתמימות גדול כדרכי התם הנ"ל וצריכין לדקדק בכל המעשה ליקח לעצמו מוסר ועצות מדברי התם הנ"ל ולילך בדרכיו ולהיות בשמחה תמיד ואל יבלבל אותו העולם כלל ואפילו חביריו שזוכין לתפלה ועבודה הרבה יותר ממנו אף על פי כן אל יפול בדעתו מזה כלל רק יהיה בשמחה תמיד בכל נקוה ונקודה טובה שמרוויח בתפלתו ועבודתו איךש הוא עיין שם בהמעשה ותבין:
"וספרתם לכם" :
וזהו וספרתם לכם לכם לעצמיכם. לכם לעצמיכם דייקא שכל אחד צריך לספור ספירות העומר שהוא בחינת התחזקות הנ"ל לעצמו כפי מה שהוא ולא יפול בדעתו מחמת שנדמה לו שחביריו בני גילו טובים ממנו הרבה. כי אף על פי שהוא מדה טובה להיות עניו ולהחזיק כל אדם טוב ממנו. אבל אם יפול בדעתו על ידי זה ח"ו אין זה ענוה אדרבא זהו גדלות גדול שאין נאה לו שיעבוד איזה עבודה להשם יתברך ועדין הוא רחוק כל כך וחביריו כבר זכו למה שזכו. כי אסור להרהר אחרי המקום ומי יודע מאיזה מקום הוא ובאיזה מקומות נמשך על ידי מעשיו כי אין אדם דומה לחבירו כלל. וכן כל אדם שרוצה לצאת מטומאתו וזוהמתו שזה בחינת ספירת העומר כדי שיטהרו וכו´ צריך לספור הימים לעצמו דייקא ואל יפיל אותו חבירו כלל ח"ו.
ר´ נתן כותב לבנו בימי הספירה במכתב סימן מה´ בספר "עלים לתרופה"
(מכתב מט´ במהדורה שבהוצאת קרן ר´ ישראל) הדרכה חשובה בעניין זה:
"...צריכין להחיות את עצמו אפילו בנקודה בעלמא של דת יהדותנו הקדושה שאנו אוחזין בהם בחסדו הגדול, ואין לך להסתכל כלל על שאר אנשים שאינם מחיין עצמן בזה, אפילו הם טובים ממך הרבה ואף על פי כן הם במרה שחורה ועצבות,ואפילו אם הם מאנשי שלומנו, כי אין לך להסתכל עליהם בענין זה כלל, רק שתשמע לדברי, שהם נובעים מדבריו הקדושים זכרונו לברכה, להחיות עצמך בכל עת ובכל יום במה שאתה מזרע ישראל ולא עשני גוי, ואנו זוכין לעשות מצוות הרבה בכל יום, ובפרט ובפרט בגודל החסד הנפלא הנורא שאנו אחוזים ודבוקים בשמו הקדוש זכרונו לברכה, ואם לא היינו שומעים ממנו כי אם התורה "אזמרה לאלקי בעודי" (תורה רפב´ בליקוטי מוהר"ן) דינו, כי יש בו די להחיות עצמנו על ידי התורה הקדושה הזאת, כל ימי חיינו, ולזכות על ידי זה לחיי עולם לנצח..."
נכתב ע"י: ירון ואודליה ... בלעדי לאתר מצווה גדולה להיות בשמחה !
הם ישמחו לשמוע תגובות !
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> <span style='color:blue'>ספירת העומר, החכם והתם מספורי מעשיות
ע"פ ליקוטי הלכות, הלכות פסח הלכה ט': </span></span>
וספרתם לכם לכם לעצמיכם דייקא והבן היטב וכעין שכתב רבינו ז"ל על פסוק אחד היה אברהם שעיקר התקרבות אברהם אבינו עליו השלום להשם יתברך היה על ידי שחשב תמיד שהוא רק אחד בעולם ולא הסתכל על שום מונע ומעכב ומבלבל וכו´ עיין בתחילת הספר לקוטי תנינא ענין זה. ובאמת כמו שיש כמה מיני מניעות מהמונעים הרשעים או מתנגדים הרוצים למנוע מהאמת בכמה הסתות ופתויים ודברי ליצנות וחלקלקלות וכו´. כי יש גם כמה מיני מניעות וחלישות הדעת אפילו מחביריו ואוהביו באמת. וכל זה אי אפשר לבאר בכתב רק כל אחד יבין בעצמו כפי עניניו וכנגד כל מיני מניעות וחלישות הדעת שבעולם צריכין לילך בדרך הנ"ל בבחינת אחד היה אברהם לחשוב כאלו הוא יחידי בעולם כנ"ל
וזה בחינת וספרתם לכם לכם לעצמכם כנ"ל וכמו שמבוא בהמעשה של החכם והתם. מבואר שם שהתם היה רצען וכו´ ולא היה יכול המלאכה כראוי ומנעל שלו היה בג´ קצוות וכו´ והוא היה מתפאר בו מאד כמה נאה ויפה המנעל הזה וכו´. והיתה שואלת לו אשתו אם כן מפני מה שארי בעלי מלאכות נוטלים ג´ זהובים בעד זוג מנעלים ואתה אינך לוקח כי אם אחד זהב וחצי השיב לה מה לי בזה זה מעשה שלו וזה מעשה שלי (דאס איז יענימס מעשה אין דאס איז מיין מעשה) ועוד למה לנו לדבר מאחרים הלא נתחיל לחשוב כמה וכמה אני מרוויח בהמנעל זה מיד ליד העור הוא בכך וכו´ (עיין שם כל זה היטב) והבן כי במעשה הזאת מבינים רוב העולם כמה דברים הנוגעים לעבודת השם יתברך שצריכין להתנהג בדרכי התמימות ולהיות בשמחה תמיד אפילו בעניות ודחקות גדול וגם עבודו ותפלתו אינו בשלימות כלל אף על פי כן יהיה בשמחה בחלקו תמיד ולא יסתכל על העולם כלל שיש להם פרנסה כנגדו בכפלי כפלים ויש להם אכילה ושתיה ומלבושים נאים וכו´ ואף על פי כן מלאים דאגות תמיד בריבוי חסרונות וגם בעבודת ה´ בתורה ובתפלה הם גדולים ממנו אלפים פעמים ואף על פי כן אל יפול בדעתו מזה כלל רק יהיה שמח בחלקו תמיד כמבואר שם שהלחם שלו היה אצלו כל המאכלים שבעולם וכו´ ומנעל שלו שגמר בכמה ימים ביגיעה גדולה והיה מלא חסרונות והרוויח בו פחות הרבה מאחרים אף על פי כן היה יקר בעיניו מאד והתפאר בו הרבה ולא הסתכל על אחרים כלל ואמר מה לי בזה זה מעשה שלו וזהו מעשה שלי וכנ"ל וכנ"ל.ורבינו ז"ל רמז בעצמו אחר שסיפר מעשה זאת שכוונתו לענין תפלה ועבודת ה´ כמו שמובא שם בסוף שאמר רבינו ז"ל ואם התפלה אינו כראוי היא מנעל בג´ קצוות והבן עיין שם היינו כנ"ל שצריכין להתנהג בתמימות גדול כדרכי התם הנ"ל וצריכין לדקדק בכל המעשה ליקח לעצמו מוסר ועצות מדברי התם הנ"ל ולילך בדרכיו ולהיות בשמחה תמיד ואל יבלבל אותו העולם כלל ואפילו חביריו שזוכין לתפלה ועבודה הרבה יותר ממנו אף על פי כן אל יפול בדעתו מזה כלל רק יהיה בשמחה תמיד בכל נקוה ונקודה טובה שמרוויח בתפלתו ועבודתו איךש הוא עיין שם בהמעשה ותבין:
"וספרתם לכם" :
וזהו וספרתם לכם לכם לעצמיכם. לכם לעצמיכם דייקא שכל אחד צריך לספור ספירות העומר שהוא בחינת התחזקות הנ"ל לעצמו כפי מה שהוא ולא יפול בדעתו מחמת שנדמה לו שחביריו בני גילו טובים ממנו הרבה. כי אף על פי שהוא מדה טובה להיות עניו ולהחזיק כל אדם טוב ממנו. אבל אם יפול בדעתו על ידי זה ח"ו אין זה ענוה אדרבא זהו גדלות גדול שאין נאה לו שיעבוד איזה עבודה להשם יתברך ועדין הוא רחוק כל כך וחביריו כבר זכו למה שזכו. כי אסור להרהר אחרי המקום ומי יודע מאיזה מקום הוא ובאיזה מקומות נמשך על ידי מעשיו כי אין אדם דומה לחבירו כלל. וכן כל אדם שרוצה לצאת מטומאתו וזוהמתו שזה בחינת ספירת העומר כדי שיטהרו וכו´ צריך לספור הימים לעצמו דייקא ואל יפיל אותו חבירו כלל ח"ו.
ר´ נתן כותב לבנו בימי הספירה במכתב סימן מה´ בספר "עלים לתרופה"
(מכתב מט´ במהדורה שבהוצאת קרן ר´ ישראל) הדרכה חשובה בעניין זה:
"...צריכין להחיות את עצמו אפילו בנקודה בעלמא של דת יהדותנו הקדושה שאנו אוחזין בהם בחסדו הגדול, ואין לך להסתכל כלל על שאר אנשים שאינם מחיין עצמן בזה, אפילו הם טובים ממך הרבה ואף על פי כן הם במרה שחורה ועצבות,ואפילו אם הם מאנשי שלומנו, כי אין לך להסתכל עליהם בענין זה כלל, רק שתשמע לדברי, שהם נובעים מדבריו הקדושים זכרונו לברכה, להחיות עצמך בכל עת ובכל יום במה שאתה מזרע ישראל ולא עשני גוי, ואנו זוכין לעשות מצוות הרבה בכל יום, ובפרט ובפרט בגודל החסד הנפלא הנורא שאנו אחוזים ודבוקים בשמו הקדוש זכרונו לברכה, ואם לא היינו שומעים ממנו כי אם התורה "אזמרה לאלקי בעודי" (תורה רפב´ בליקוטי מוהר"ן) דינו, כי יש בו די להחיות עצמנו על ידי התורה הקדושה הזאת, כל ימי חיינו, ולזכות על ידי זה לחיי עולם לנצח..."