רות וידאל
New Member
בס"ד
ספר תומר דבורה כ' לחודש
פרק חמישי
כיצד ירגיל האדם עצמו במדת החסד
עיקר כניסת האדם אל סוד החסד הוא לאהוב את ה' תכלית אהבה ,שלא יניח עבודו לשום סיבה , מפני שאין דבר נאהב אצלו כלל לערך אהבתו יתברך ,ולזה יתקן תחלה צרכי עבודת , ואחר כך המותר יהיה לשאר הצרכים , ותהיה האהבה הזאת תקועה בלבו , , בין יקבל טובות מאת הקדוש ברוך הוא ובין יקבל יסורין ותוכחות ,יחשבם לאהבה לו , כדכתיב {משלי כז ,ז }
"נאמנים פצעי אוהב ", וכדכתיב {דברים ו,ה }" ובכל מאורך " ופרשו }{ ברכות נד ,} " בכל מידה ומדיה וכו' ", כדי לכלול כל המידות בחסד ,ונמצא סוד הנהגתו מהמלכות ,ועכם היות שהיא פועלת דין , היא קשורה בחסד ,והיינו מידת נחום איש גם זו , שהכיה אומר {תענית כא ,ז} "גם זו לטובה }" רצה לקשרה ,תמיד בצד החסד הנקרא טוב {זוה"ק תרומה דף קסח} והיה אומר :" גם זו ", שנראה שהיא בשמאל - קשורה בגבורה , אינו אלא "לטובה " -היא קשורה בחסד , והיה שם דעתו אל צד הטוב במידה ההיא ומסתיר דיניה , וזו היא הנהגה גדולה להקשר בחסד תמיד,
ובתקונים {כריש ההקדמה }פרשו - "איזה חסיד , המתחסד עם קונו " לפי שגמילות חסדים שאדם עושה בתחתונים ,צריך שיכוין בה התקון העליון דוגמתו ,והוא שגומל חסד עם קונו,
ועתה צריך לדעת כמה הן מידות גמילות חסדים בבבני אדם ,וכלם יעשה עם קונום למעלה אם ירצה לקנות מידת החסד , ולזה נאמר כי מידות גמילות חסדים הם אלו :
ראשונה - בלידת האדם צריך לגמול עמו על תקון למזונו , אם כן יעלה בדעתו עת לדת הבינה -התפארת ,ויהיה בהקשותה בלדתה - מצד הדין , חס ושלום ,יצא התפארת לצד הגבורות ולדתה בקושי ,צריך לתקן שם כל האפשר שתהיה לדת התפארת לצד הימין ,כדי שיצא הולד בל מום כלל ,כדאמרינן - "ותוציא כאור משפטינו איום קדוש ", דהיינו שיצא התפארת -משפט ,לצד האור -שהוא הימין , ויהיה קדוש ונבדל מן הגבורות ,ובזה נכלל היותו מכון במעשיו לקשרו תמיד בחסד ולהוציאו מן הבינה בצד החסד ,ואז יצא הולד מזורז ומלבן ,וכמעט בזה נכלל כל אזהרה שבתורה , כדי שלא יעוררו הגבורות תגבורת הדינים שם ויהיה קושי בלדתה חס ושלום ,
ספר תומר דבורה כ' לחודש
פרק חמישי
כיצד ירגיל האדם עצמו במדת החסד
עיקר כניסת האדם אל סוד החסד הוא לאהוב את ה' תכלית אהבה ,שלא יניח עבודו לשום סיבה , מפני שאין דבר נאהב אצלו כלל לערך אהבתו יתברך ,ולזה יתקן תחלה צרכי עבודת , ואחר כך המותר יהיה לשאר הצרכים , ותהיה האהבה הזאת תקועה בלבו , , בין יקבל טובות מאת הקדוש ברוך הוא ובין יקבל יסורין ותוכחות ,יחשבם לאהבה לו , כדכתיב {משלי כז ,ז }
"נאמנים פצעי אוהב ", וכדכתיב {דברים ו,ה }" ובכל מאורך " ופרשו }{ ברכות נד ,} " בכל מידה ומדיה וכו' ", כדי לכלול כל המידות בחסד ,ונמצא סוד הנהגתו מהמלכות ,ועכם היות שהיא פועלת דין , היא קשורה בחסד ,והיינו מידת נחום איש גם זו , שהכיה אומר {תענית כא ,ז} "גם זו לטובה }" רצה לקשרה ,תמיד בצד החסד הנקרא טוב {זוה"ק תרומה דף קסח} והיה אומר :" גם זו ", שנראה שהיא בשמאל - קשורה בגבורה , אינו אלא "לטובה " -היא קשורה בחסד , והיה שם דעתו אל צד הטוב במידה ההיא ומסתיר דיניה , וזו היא הנהגה גדולה להקשר בחסד תמיד,
ובתקונים {כריש ההקדמה }פרשו - "איזה חסיד , המתחסד עם קונו " לפי שגמילות חסדים שאדם עושה בתחתונים ,צריך שיכוין בה התקון העליון דוגמתו ,והוא שגומל חסד עם קונו,
ועתה צריך לדעת כמה הן מידות גמילות חסדים בבבני אדם ,וכלם יעשה עם קונום למעלה אם ירצה לקנות מידת החסד , ולזה נאמר כי מידות גמילות חסדים הם אלו :
ראשונה - בלידת האדם צריך לגמול עמו על תקון למזונו , אם כן יעלה בדעתו עת לדת הבינה -התפארת ,ויהיה בהקשותה בלדתה - מצד הדין , חס ושלום ,יצא התפארת לצד הגבורות ולדתה בקושי ,צריך לתקן שם כל האפשר שתהיה לדת התפארת לצד הימין ,כדי שיצא הולד בל מום כלל ,כדאמרינן - "ותוציא כאור משפטינו איום קדוש ", דהיינו שיצא התפארת -משפט ,לצד האור -שהוא הימין , ויהיה קדוש ונבדל מן הגבורות ,ובזה נכלל היותו מכון במעשיו לקשרו תמיד בחסד ולהוציאו מן הבינה בצד החסד ,ואז יצא הולד מזורז ומלבן ,וכמעט בזה נכלל כל אזהרה שבתורה , כדי שלא יעוררו הגבורות תגבורת הדינים שם ויהיה קושי בלדתה חס ושלום ,