פתח ואמר מוהרא"ש נ"י, רביז"ל אומר, כתיב (במדבר כ"ה)
בקנאו את קנאתי, בחינת הצדיק שאינו מקנא שום צדיק אחר
לא בעולם הזה ולא בעולם הבא אלא השם יתברך לבד, עד כאן דברי רביז"ל.
והסביר מוהרא"ש נ"י,
כי הנה עיקר עבודת האדם לעקור מעצמו את מדת הקנאה לגמרי,
עד שלא יקנא בשום בריה שבעולם כלל, כי מה יש לו עם אחרים,
הלא לכל אחד ואחד יש הנקודה שלו שאין שייך לאף בריה שבעולם כלל,
ואפילו לקנאות בצדיקים אחרים בעולם הזה,
או אפילו בעולם הבא, מה יש לקנאות,
הלא כל אחד יש לו עולם בפני עצמו ועבודה בפני עצמו, ואין לו שייכות עם אחרים כלל,
ובאמת עיקר מה שהורס את האדם ברוחניות ובגשמיות הוא רק מדת הקנאה,
כי מסתכל על אחרים ומקנא בם, ואוכל את עצמו ממש, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (שבת קנ"ב)
כל מי שיש בו קנאה עצמותיו מרקיבין,
והפירוש, שעוד בחיים חיותו עצמותיו מרקיבין בתוכו,
כי הקנאה אוכל אותו ממש וממרמר ימי חייו,
וכל המחלקות שבעולם הכל מחמת קנאת איש מרעהו,
שמקנא בו ומתיר לעצמו לשנוא אותו ואחר כך לרדוף אותו עד רציחה ממש רחמנא ליצלן,
שזהו יסוד תיבת "שקר"
ק' הוא אמצעית התיבה שמרמז על קנאה
ומצד ימין יש ש' שמרמז על שנאה,
ומצד שמאל יש ר' שמרמז על ר'דיפה ור'ציחה,
כי זהו יסוד השקר, שמתחיל עם קנאה, שמקנא בההוא מחמת כבודו או עשרו וכו',
ואחר כך מתיר לשנאותו עד שמתיר את דמו,
ולכן צריכין לעבוד מאד לעקור את מדת הקנאה מקרבו ואז יחיה חיים טובים ויקרב את הגאולה,
וכמו שאומר רביז"ל (ספר המדות אות קנאה סי' א')
כשיתבטל הקנאה, אזי יהיה קבוץ גליות, כי רק על ידי שאדם מבטל את הקנאה שיש בלבו על חבירו, יכול אחר כך להתוועד אתו ולדבר עמו יחד, ובדרך זה יצפו כולם להגאולה.
בקנאו את קנאתי, בחינת הצדיק שאינו מקנא שום צדיק אחר
לא בעולם הזה ולא בעולם הבא אלא השם יתברך לבד, עד כאן דברי רביז"ל.
והסביר מוהרא"ש נ"י,
כי הנה עיקר עבודת האדם לעקור מעצמו את מדת הקנאה לגמרי,
עד שלא יקנא בשום בריה שבעולם כלל, כי מה יש לו עם אחרים,
הלא לכל אחד ואחד יש הנקודה שלו שאין שייך לאף בריה שבעולם כלל,
ואפילו לקנאות בצדיקים אחרים בעולם הזה,
או אפילו בעולם הבא, מה יש לקנאות,
הלא כל אחד יש לו עולם בפני עצמו ועבודה בפני עצמו, ואין לו שייכות עם אחרים כלל,
ובאמת עיקר מה שהורס את האדם ברוחניות ובגשמיות הוא רק מדת הקנאה,
כי מסתכל על אחרים ומקנא בם, ואוכל את עצמו ממש, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (שבת קנ"ב)
כל מי שיש בו קנאה עצמותיו מרקיבין,
והפירוש, שעוד בחיים חיותו עצמותיו מרקיבין בתוכו,
כי הקנאה אוכל אותו ממש וממרמר ימי חייו,
וכל המחלקות שבעולם הכל מחמת קנאת איש מרעהו,
שמקנא בו ומתיר לעצמו לשנוא אותו ואחר כך לרדוף אותו עד רציחה ממש רחמנא ליצלן,
שזהו יסוד תיבת "שקר"
ק' הוא אמצעית התיבה שמרמז על קנאה
ומצד ימין יש ש' שמרמז על שנאה,
ומצד שמאל יש ר' שמרמז על ר'דיפה ור'ציחה,
כי זהו יסוד השקר, שמתחיל עם קנאה, שמקנא בההוא מחמת כבודו או עשרו וכו',
ואחר כך מתיר לשנאותו עד שמתיר את דמו,
ולכן צריכין לעבוד מאד לעקור את מדת הקנאה מקרבו ואז יחיה חיים טובים ויקרב את הגאולה,
וכמו שאומר רביז"ל (ספר המדות אות קנאה סי' א')
כשיתבטל הקנאה, אזי יהיה קבוץ גליות, כי רק על ידי שאדם מבטל את הקנאה שיש בלבו על חבירו, יכול אחר כך להתוועד אתו ולדבר עמו יחד, ובדרך זה יצפו כולם להגאולה.