לכה נא ארה לי (כב,ו)
השם יתברך נתן כח כל כך להבחירה,
עד שיש כח להאדם להמשיך הרוח דלעילא כרצונו דרך הקדושה,
או להפך ח"ו, עד שיש כח להאדם שהוא רחוק מהקדושה בתכלית הריחוק,
ואף על פי כן, על ידי כח בחירתו, יש לו כח להמשיך עליו איזה בחינה
מהרוח דלעילא, עד שיהיה נדמה לו שיש לו רוח הקדש ורואה חזיונות ומראות אמיתיים.
כי המחשבה יש לה תוקף גדול. ומי לנו משוקץ ומתועב יותר מבלעם הרשע,
אף על פי כן התגבר ברשעתו כל כך נגד הקדושה,
עד שהמשיך עליו מראות וחזיונות נוראות, עד שאמרו רבותינו ז"ל:
[לא קם נביא בישראל כמשה] אבל באומות העולם קם, ומיהו? בלעם.
על כן צריך האדם להזהר מאד, שכל זמן שמרגיש בעצמו שאינו קדוש כראוי בשלמות,
אזי יכניע ויבטל עצמו נגד הקדושה בשלמות,
ולא ירצה לילך בגדולות ובנפלאות ממנו; כי אם ירצה אז להמשיך על עצמו
מראות וחזיונות, יוכל לקלקל יותר ויותר, כאשר נכשלו בזה רבים מאד.
רק ילך בתמימות ויבקש מהשם יתברך שיעזרו לצאת מפחיתות מדרגתו
ויזכה לקדש את עצמו כראוי, ורק בשביל זה ישתמש ויתאמץ בגודל כח הבחירה שיש לו,
וירבה לדבר בזה דבורים קדושים לפני השם יתברך, וכל כוונתו יהיה כדי שיזכה
על ידי זה להכניע ולשבר הרע שלו לגמרי, כדי לשוב אל השם יתברך באמת,
ההפך מדעת בלעם הרשע וחבריו ותלמידיו, שהם חזקים מאד בתוקף הרע
והטומאה שלהם ואינם רוצים להשפיל את עצמם נגד הקדושה,
אדרבה הם רוצים להמשיך איזה בחינת רוח דלעילא מהקדושה למקומם הטמא,ח"ו,
להמשיך בחינת רוח נבואה, בחינת מראות וחזיונות למקומם,
להגביר על ידי זה ביותר חס ושלום הרע על הטוב, והעיקר על ידי הדבור,
כי הדבור יש לו כח גדול, הן בקדושה או להפך ח"ו,
וכעין שאמרו רבותינו ז"ל: אף אנו נבוא עליהם באדם שכוחו בפיו,
כי הבחירה יש לה כח גדול, כנזכר לעיל וכמבואר בפנים.
ורשעים כאלו, שכוונתם להרע, בודאי יהיה אחריתם להכרית;
אבל איש הישראלי, שכוונתו לטובה, שמכיר את מקומו ושפלות מדרגתו,
ואף על פי כן הוא מתגבר, גם בעומק נפילתו, לדבר דבורים קדושים
הרבה מתורה ותפלה והתבודדות וכו', וכל כוונתו לטובה,
בכדי שיזכה לצאת מהרע שלו ולשוב אל השם באמת,
ואז בודאי יש להשם יתברך נחת רוח מזה, ולא יהיה נאבד שום דבור,
וסוף כל סוף ישוב להשם יתברך באמת.
ואז אם יזכה ויהיה ראוי לזה,
לקבל רוח הקדש אמיתי דרך הקדושה בשלמות,
השם הטוב יעשה עמו כרצונו.
(אוצר היראה, יראה ועבודה צא; על פי: ליקוה"ל, יורה דעה, חדש ד,ח-ט)