פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת האזינו

מסופר, כי רבי נחמן שלח פעם את רבי נתן תלמידו בשליחות לעיירה מעז'יבוז' בכדי לסדר עבורו עניין מסוים ברכישת בית זקנו הבעל שם טוב. היה זה בעשרת ימי תשובה, ורבי נתן פגש שם את רבי ברוך ממעז'יבוז', דודו של רבי נחמן. רבי ברוך שמח לקראת רבי נתן ושאל אותו לסיבת בואו, וכאשר סיפר לו רבי נתן מדוע הגיע למעזיבוז' אמר לו רבי ברוך 'תמיהני, וכי לא מצא רבך זמן מתאים יותר לכך מאשר בעשרת ימי תשובה'?

כאשר שב רבי נתן וסיפר את הדברים לרבי נחמן, שאל אותו רבי נחמן 'ומה ענית לו'? אמר רבי נתן 'לא עניתי מאומה'... נענה רבי נחמן ואמר: היית צריך לענות לו, כי אצלנו – כל השנה כולה יש 'עשרת ימי תשובה'...

סיפור זה, פותח צוהר לעומק דרכו של רבי נחמן, בה ה'ציור' ה'זמן' וה'מקום' אינם מגבילים את האדם בעבודתו, והוא יכול בכל רגע לחוות את כל התורה כולה, עד ש'עשרת ימי תשובה' למשל – אינן מוגבלות עבורו בזמן מסוים, וכן כל התורה כולה קיימת וחיה אצלו בכל רגע ורגע.

בפרשת השבוע ה' יתברך כתב לנו 'כנשר יעיר קנו על גוזליו ירחף', בפסוק זה מתואר גודל הרחמים שה' יתברך ריחם עלינו והתנהג עמנו בעת יציאת מצרים כמו נשר המרחם על גוזליו כמו שמבואר ברש"י ובשאר מפרשי התורה, כל אחד לפי דרכו.

ה' יתברך דרך רבי נחמן (ליקו"מ ח"א תו' כ"ט) מבאר כי פסוק זה איננו נחלת העבר בלבד, אלא שייך אצלנו ומתקיים בנו בכל רגע ורגע, גם כעת. ה'נשר' הוא השכל הרוחני שמגלה ה' דרך רבי נחמן, כמו שכתוב בזוהר 'נשרא דא רוחא', שהוא הרוח של הצדיק, היינו ה'שכל' שלו, [שעל שמו מכונה הצדיק 'איש אשר רוח בו'], ועל ידי השכל שלו - 'יעיר קנו'. 'קנו' הם המוחין שלנו, שנקראם 'קן' כמו שכתוב 'קנה חכמה קנה בינה', שרבי נחמן – היינו רוחו, שכלו ונשמתו – מעירים אותם מתרדמתם.

ה'מוח' שלנו [הקן] נגזל כל העת על ידי היצר הרע, שמסביר לנו שאנו אסורים בחבלי הזמן הציור והמקום, ומייאש אותנו מלחיות את ה' יתברך כל העת, שכן לדבריו עלינו לחכות עד שיגיעו 'עשרת ימי תשובה', ש'ראש השנה' הוא יום שעובר ונעלם, וכן בכל התורה והמצות – ה'ציצית' היא זמנית וגשמית, ואינה נוהגת כל העת, ותלויה בבגד גשמי שמתבלה ונגמר וכו'.

אולם ה' דרך רבי נחמן מגלה לנו שכל חדש בתורה, שהוא כמו 'נשר' שמעיר את המוחין ה'גזולים' שלנו מתרדמתם, ומסביר לנו ש'ראש השנה' הוא 'שכל' רוחני שקיים בכל רגע שהיא ה'אמונה' בחידוש העולם, ה'ציצית' היא 'אמונה' שה' רואה אותנו ומציץ עלינו בכל רגע, וכן ה'תפילין' הגשמיות הינם דוגמא ותזכורת ל'אמונה' שה' עומד עלינו ושומע אותנו בכל רגע...

באופן זה, כל התורה והמצוות קיימות אצלנו בכל רגע, וה'הגבלות' הגשמיות של 'ציור זמן ומקום' אינן מונעות מאתנו לקיים את התורה כולה בכל רגע. זהו ה'נשר' – רוחו של רבי נחמן - שה' שולח לנו כל רגע, בכדי ללמד אותנו את הרוחניות הנצחית של התורה, ומעיר אותנו ה'גוזלים' שב'קן' מהשינה, עד ש'עשרת ימי תשובה' – וכן כל התורה כולה – שייכים אצלנו כל רגע ורגע.
 
חלק עליון