מאתר "ברסלב ישראל"
יעקב / לבן (ליקו"מ ח"א , יב)
רואים אנו שעל פי רוב הלומדים חולקים על הצדיקים ודוברים עליהם עתק בגאווה ובוז, אך את כל זה מכוון ה' יתברך, כי יש בחינת יעקב ולבן.
יעקב הוא הצדיק המחדש חידושים מהתורה ולומד תורה לשמה וטובו גנוז ושמור וצפון לעתיד, כמו שאמרו חז"ל (עירובין כב.): למחר לקבל שכרם ועל שם ששכרו לבסוף, על שם זה נקרא יעקב לשון עקב כי שכרו לבסוף.
לבן הוא תלמיד חכם בחינת שד שתורתו להתייהר ולקנטר, ותלמיד חכם כזה נבלה טובה הימנו.
"ויגד יעקב לרחל כי אחי אביה הוא וכי בן רבקה הוא" (ליקו"מ ח"א, יב)
כשלומד הלמדן חידוש של הצדיק, היה ראוי לו לחזור בתשובה, אם כן איך מניחה התורה שבעל-פה את הלמדן ללכת ברשעתו? התשובה היא: "ויגד יעקב לרחל כי אחי אביה הוא וכי בן רבקה הוא" (בראשית כח) שהצדיק אומר התורה שבעל- פה אומר אותה בחינת : "צדיקים ילכו בה ופושעים יכשלו בם" (הושע יד) כי אם ברמאות אז: "אחי אביה הוא" שזה בחינת: "פושעים יכשלו בם. אולם אם בחינת אמת אז: "בן רבקה הוא" הכשרה בחינת צדיקים ילכו בה.
ולא עוד: "ותרץ ותגד לאביה" - היינו זאת הבחינה של פושעים יכשלו בם כי בא לו בנקל ביותר, בריצה. כמו שאמרו חז"ל (סוטה כא
'אני חכמה שכנתי ערמה' - ברגע שאדם לומד תורה נכנסת בו ערמימיות וזה בחינת: ותרץ כאדם שרץ במהירות ובנקל, ואז: "ותגד לאביה". התורה אומרת ללמדן ערמימיות והיא באה בנקל ובמהירות יותר, כי הקדושה צריכה סיוע מלמעלה, כמו שנאמר הבא ליטהר מסייעין לו, אך ערמימיות פותחין יש בה הרבה פתחים ובאה לאדם בנקל, כי מי שהולך בדרך זו פותחים לו את כל הפתחים.
"ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש" (ליקו"מ ח"א, כד)
פרנסה בלי טורח הוא בחינת לחם מן השמים, וזה נעשה על ידי תיקון הכללי שהוא תיקון הברית.
פרנסה בטורח ובכבדות הוא מחמת שאדם לא תיקן את קילקול פגם הברית.
יעקב שהיה מתוקן בברית על ידי תיקון כללי אמר בתחילת ברכתו לבנו ראובן: "ראשית אוני" (בראשית מט), על כן ביקש - "ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש" (בראשית כח) כי זה תלוי בזה, הפרנסה תלוייה בבחינת בגדים לבנים, כי פגם הברית הוא פגם כלליות הגידין וזה בחינת פגם הבגדים.
ולכן: לא תאכלו שהפרנסה תהייה בטורח.
לא תנחשו ולא תעוננו שהם גורמים לבחינת נחש ושליטת השפחה בישא הרעה, שהיא עת רעה.
לא תנחשו לא לגרום חס ושלום את משיכת הנחש.
לא תעוננו לשון עת רעה, לא לגרום שליטת העת הרעה.
על ידי שישמור כל זאת, שזה בחינת תיקון הברית, יזכה ללחם לאכול ובגד ללבוש פרנסה בלי טורח.
יעקב / לבן (ליקו"מ ח"א , יב)
רואים אנו שעל פי רוב הלומדים חולקים על הצדיקים ודוברים עליהם עתק בגאווה ובוז, אך את כל זה מכוון ה' יתברך, כי יש בחינת יעקב ולבן.
יעקב הוא הצדיק המחדש חידושים מהתורה ולומד תורה לשמה וטובו גנוז ושמור וצפון לעתיד, כמו שאמרו חז"ל (עירובין כב.): למחר לקבל שכרם ועל שם ששכרו לבסוף, על שם זה נקרא יעקב לשון עקב כי שכרו לבסוף.
לבן הוא תלמיד חכם בחינת שד שתורתו להתייהר ולקנטר, ותלמיד חכם כזה נבלה טובה הימנו.
"ויגד יעקב לרחל כי אחי אביה הוא וכי בן רבקה הוא" (ליקו"מ ח"א, יב)
כשלומד הלמדן חידוש של הצדיק, היה ראוי לו לחזור בתשובה, אם כן איך מניחה התורה שבעל-פה את הלמדן ללכת ברשעתו? התשובה היא: "ויגד יעקב לרחל כי אחי אביה הוא וכי בן רבקה הוא" (בראשית כח) שהצדיק אומר התורה שבעל- פה אומר אותה בחינת : "צדיקים ילכו בה ופושעים יכשלו בם" (הושע יד) כי אם ברמאות אז: "אחי אביה הוא" שזה בחינת: "פושעים יכשלו בם. אולם אם בחינת אמת אז: "בן רבקה הוא" הכשרה בחינת צדיקים ילכו בה.
ולא עוד: "ותרץ ותגד לאביה" - היינו זאת הבחינה של פושעים יכשלו בם כי בא לו בנקל ביותר, בריצה. כמו שאמרו חז"ל (סוטה כא
"ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש" (ליקו"מ ח"א, כד)
פרנסה בלי טורח הוא בחינת לחם מן השמים, וזה נעשה על ידי תיקון הכללי שהוא תיקון הברית.
פרנסה בטורח ובכבדות הוא מחמת שאדם לא תיקן את קילקול פגם הברית.
יעקב שהיה מתוקן בברית על ידי תיקון כללי אמר בתחילת ברכתו לבנו ראובן: "ראשית אוני" (בראשית מט), על כן ביקש - "ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש" (בראשית כח) כי זה תלוי בזה, הפרנסה תלוייה בבחינת בגדים לבנים, כי פגם הברית הוא פגם כלליות הגידין וזה בחינת פגם הבגדים.
ולכן: לא תאכלו שהפרנסה תהייה בטורח.
לא תנחשו ולא תעוננו שהם גורמים לבחינת נחש ושליטת השפחה בישא הרעה, שהיא עת רעה.
לא תנחשו לא לגרום חס ושלום את משיכת הנחש.
לא תעוננו לשון עת רעה, לא לגרום שליטת העת הרעה.
על ידי שישמור כל זאת, שזה בחינת תיקון הברית, יזכה ללחם לאכול ובגד ללבוש פרנסה בלי טורח.