פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת ויקהל פיקודי

אשת נח

New Member
בסד

שלום לכולם elzam002

פרשת ויקהל – פקודי מביאה בפנינו את מלאכת בניית המשכן וכליו,
כשעל כולן מופקד איש החכמה והתבונה, איש הדעת שמלאה אותו רוח ה',
בצלאל - בעל יכולת לעשות בכל מלאכת המחשבת

ואדריכלי המשכן בצלאל ואהליאב
"ואני הנה נתתי אתו את אהליאב הוא ואהליאב בן- אחיסמך"

פירש רש"י :
אהליאב משבט דן, מן הירודים שבשבטים,
מבני השפחות,
ובצלאל משבט יהודה המיוחס
לקיים מה שנאמר:
"ולא ניכר שוע לפני דל"
(איוב לד, יט).
דווקא עבודת כל נשמות ישראל כאחד
היא היוצרת את הפאר האמיתי..

ובצלאל-בצל-אל
זוכה לאור המאיר לזולתו...

"אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: בצלאל על שם חכמתו נקרא. בשעה שאמר הקדוש ברוך הוא למשה: לך אמור לו לבצלאל עשה לי משכן ארון וכלים, הלך משה והפך,
ואמר לו: עשה ארון וכלים ומשכן.
אמר לו: משה רבינו: מנהגו של עולם – אדם בונה בית ואחר כך מכניס לתוכו כלים, ואתה אומר:
עשה לי ארון וכלים ומשכן? כלים שאני עושה – להיכן אכניסם? שמא כך אמר לך הקב"ה:
עשה משכן ארון וכלים. אמר לו: שמא בצל אל היית וידעת!
אמר רב יהודה אמר רב:
יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו מהם שמים וארץ".
(ברכות נ"ה, ע"א)

הנצי"ב מסביר בפירושו 'העמק דבר', שחכמה תבונה ודעת, הן שלוש מידות שהעולם נברא בהן, כפי שנאמר במשלי: "ה' בחכמה יסד ארץ, כונן שמים בתבונה, בדעתו תהומות נקבעו" (ג:יט).
כך גם המשכן, שהוא בית ה', נבנה באותן מידות, וכן גם בית המקדש. לזה התכוונו חז"ל באמרם שבצלאל ידע לצרף אותיות שבהן נבראו שמים וארץ.


בריאת העולם
סוף הבריאה: "וירא א-לקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד" (בראשית א', לא)
"ויכ
 

alia1

New Member
אלה פקודי המשכן (לח,כא)



אלה פקודי המשכן – משכן, משכן בבניינו ומשכן בחורבנו,
בבחינת (במדבר כ"ד) מה טובו אהלך יעקב משכנותיך ישראל
ודרשו רז"ל: אפילו כשהם חרבים מגנים על ישראל.
ובשביל זה הקימו את המשכן בכל פעם ופרקוהו בעצמם,
ונסעו עמו ממקום למקום במדבר חושך ואפילה מקום נחש שרף ועקרב וכו'.
ואחר כך חזרו והקימוהו וכו'. להורות לדורות שאפילו כשהמשכן
יהיה נפרק ונחרב,יגן עליהם. ואם יקשרו רצונם תמיד
בקדושת המשכן ובית המקדש וכליו, והכול בכח צדיקי האמת
העוסקים בבנין המשכן בכל דור ודור ככתוב בהתורה 'אזמרה' וכו',
(ליקוטי מוהר"ן א, תורה רפ"ב), ע"י זה יוכלו לעבור בשלום
בכל המדבריות בכל מיני חושך וצלמוות, אפילו כשעוברים ח"ו
במקום נחש ושרף ועקרב וצימאון וכו', שבכל המקומות האלו-
בהכרח שיעבור בהם הרוצה לגשת אל הקודש.
בפרט מי שנכשל כבר במה שנכשל ורוצה לשוב,
שבהכרח שיעבור באלו המקומות בבחינת מה שאמר רבינו זי"ע
על מאמר רז"ל בהיינו דעאל וכו' (ע' בהתורה רציצא, ליקו"מ א', כ"ז).
ומכולם יצילנו ה' ע"י תוקף הרצון דקדושה שיזכה ע"י התקשרות לצדיקי אמת.

(ליקוטי הלכות, או"ח, ברכות השחר ה,מה)
 

alia1

New Member
אלה פקודי המשכן (לח,כא)



על כן חמל עלינו ה' ית',והקדים לנו רפואה למכה,
וצוה לישראל לבנות את המשכן שיש בו כל הקדושות
של הבית המקדש. ובזה הפליא חסדו עמנו, שלימד למשה
להמשיך תיקון נפלא כזה שיהיה כח להמשיך קדושת ביהמ"ק
גם ב[עת] הליכתם במדבר שמה מקום נחש ושרף ועקרב וכו,
' ובזה המשיך תיקון לדורות שאפילו כשיחרב בית המקדש בעונותינו
יהיה לנו כח להמשיך קדושתו ע"י בתי כנסת ובתי מדרש שאנו בונים
בימי החורבן שהם בחינת מקדש מעט. ככתוב:"כי הפיצותים בגוים" וכו',
" ואהי להם למקדש מעט" וכו'. כי עיקר הכח להמשיך קדושת בית המקדש
על בתי הכנסת ובתי מדרש שאנו בונים בחו"ל בימי החורבן –
ע"י קדושת המשכן שהמשיך משה תיקון כזה להמשיך כל קדושת
ביהמ"ק במדבר, וע"י זה יש לנו כח גם עתה להמשיך... וע"כ תיכף
בשעת הקמת המשכן רמז על החורבן.
כמו שכתוב אלה פקודי המשכן – משכן,
שדרשו רבותינו ז"ל משכן בבניינו, משכן בחורבנו.
כי עיקר הקמת המשכן היה בשביל זה כדי שיהיה כח לישראל
להמשיך קדושת המשכן שהוא קדושת הבית המקדש גם אחר החורבן.

(שם, הלכות חוה"מ, ד,יב)
 
חלק עליון