בסד
שלום לכולם elzam002
פרשת ויקהל פקודי מביאה בפנינו את מלאכת בניית המשכן וכליו,
כשעל כולן מופקד איש החכמה והתבונה, איש הדעת שמלאה אותו רוח ה',
בצלאל - בעל יכולת לעשות בכל מלאכת המחשבת
ואדריכלי המשכן בצלאל ואהליאב
"ואני הנה נתתי אתו את אהליאב הוא ואהליאב בן- אחיסמך"
פירש רש"י :
אהליאב משבט דן, מן הירודים שבשבטים,
מבני השפחות,
ובצלאל משבט יהודה המיוחס
לקיים מה שנאמר:
"ולא ניכר שוע לפני דל"
(איוב לד, יט).
דווקא עבודת כל נשמות ישראל כאחד
היא היוצרת את הפאר האמיתי..
ובצלאל-בצל-אל
זוכה לאור המאיר לזולתו...
"אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: בצלאל על שם חכמתו נקרא. בשעה שאמר הקדוש ברוך הוא למשה: לך אמור לו לבצלאל עשה לי משכן ארון וכלים, הלך משה והפך,
ואמר לו: עשה ארון וכלים ומשכן.
אמר לו: משה רבינו: מנהגו של עולם אדם בונה בית ואחר כך מכניס לתוכו כלים, ואתה אומר:
עשה לי ארון וכלים ומשכן? כלים שאני עושה להיכן אכניסם? שמא כך אמר לך הקב"ה:
עשה משכן ארון וכלים. אמר לו: שמא בצל אל היית וידעת!
אמר רב יהודה אמר רב:
יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו מהם שמים וארץ".
(ברכות נ"ה, ע"א)
הנצי"ב מסביר בפירושו 'העמק דבר', שחכמה תבונה ודעת, הן שלוש מידות שהעולם נברא בהן, כפי שנאמר במשלי: "ה' בחכמה יסד ארץ, כונן שמים בתבונה, בדעתו תהומות נקבעו" (ג:יט).
כך גם המשכן, שהוא בית ה', נבנה באותן מידות, וכן גם בית המקדש. לזה התכוונו חז"ל באמרם שבצלאל ידע לצרף אותיות שבהן נבראו שמים וארץ.
בריאת העולם
סוף הבריאה: "וירא א-לקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד" (בראשית א', לא)
"ויכ
שלום לכולם elzam002
פרשת ויקהל פקודי מביאה בפנינו את מלאכת בניית המשכן וכליו,
כשעל כולן מופקד איש החכמה והתבונה, איש הדעת שמלאה אותו רוח ה',
בצלאל - בעל יכולת לעשות בכל מלאכת המחשבת
ואדריכלי המשכן בצלאל ואהליאב
"ואני הנה נתתי אתו את אהליאב הוא ואהליאב בן- אחיסמך"
פירש רש"י :
אהליאב משבט דן, מן הירודים שבשבטים,
מבני השפחות,
ובצלאל משבט יהודה המיוחס
לקיים מה שנאמר:
"ולא ניכר שוע לפני דל"
(איוב לד, יט).
דווקא עבודת כל נשמות ישראל כאחד
היא היוצרת את הפאר האמיתי..
ובצלאל-בצל-אל
זוכה לאור המאיר לזולתו...
"אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: בצלאל על שם חכמתו נקרא. בשעה שאמר הקדוש ברוך הוא למשה: לך אמור לו לבצלאל עשה לי משכן ארון וכלים, הלך משה והפך,
ואמר לו: עשה ארון וכלים ומשכן.
אמר לו: משה רבינו: מנהגו של עולם אדם בונה בית ואחר כך מכניס לתוכו כלים, ואתה אומר:
עשה לי ארון וכלים ומשכן? כלים שאני עושה להיכן אכניסם? שמא כך אמר לך הקב"ה:
עשה משכן ארון וכלים. אמר לו: שמא בצל אל היית וידעת!
אמר רב יהודה אמר רב:
יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו מהם שמים וארץ".
(ברכות נ"ה, ע"א)
הנצי"ב מסביר בפירושו 'העמק דבר', שחכמה תבונה ודעת, הן שלוש מידות שהעולם נברא בהן, כפי שנאמר במשלי: "ה' בחכמה יסד ארץ, כונן שמים בתבונה, בדעתו תהומות נקבעו" (ג:יט).
כך גם המשכן, שהוא בית ה', נבנה באותן מידות, וכן גם בית המקדש. לזה התכוונו חז"ל באמרם שבצלאל ידע לצרף אותיות שבהן נבראו שמים וארץ.
בריאת העולם
סוף הבריאה: "וירא א-לקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד" (בראשית א', לא)
"ויכ