פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת לך לך

liori24

New Member
פרשת לך לך

"אתה בחרתנו"

כאשר ציווה הקב"ה את אברהם: "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" (בראשית י"ב, א'), הוא בעצם ניתק אותו מן האנושות - השקפת עולמם ואורחות חייהם של העמים שבקרבם חיית אינם שלך. אתה נעלה יותר, אתה – "אתה בחרתנו".

האלוקים מסיים את הפקודה הראשונה לאברהם אבינו במילים הבאות: "ונברכו בך כל משפחות האדמה". פסוק זה הוא התכלית הסופית של הניתוק שנגזר עליו בתחילת הדרך.

בתוך עולם החושך האלילי הסוגד לחושניות, לכוח הגס והאלים, שוטטה נקודת אור אחת ושמה – אברהם. בתוך עולם שסטה ממסלולו המוסרי, ואשר מושגים כצדק ויושר, טוב ורע, אמת ושקר השתבשו עליו לחלוטין – נותר אדם שפוי אחד. עקרונות הצדק המוחלט היו אמת המידה היחידה לכל מעשה בחייו. את האדם הזה נטל האלוקים, העמידו על בסיס המוצא של האנושות בטרם מרדה, כדי לנסות ולבנות באמצעותו עולם חדש. הדוגמה האישית של אברהם וצאצאיו חייבת בסופו של דבר להשיב את העמים כולם אל דרך האמת האלוקית.

אברהם, אשר קלט כראוי את דבר האלוקים, הגיע דווקא מתוך ההסתגרות הרוחנית מפני כל השפעה אלילית – אל פתיחות חדשנית כלפי הזולת. הוא הגיע למצוות הכנסת אורחים לכל אדם באשר הוא אדם. אורחים שלא היו אחים לדעה פקדו את נווהו. אורחים אלה זכו בצל קורתו למאור פנים ולאהבה אין קץ.

זו היתה האבן הראשונה בבנין אמונתו של אברהם: רק מתוך אמונה באלוקים יש ערך לאדם, שהוא ניצוץ מאותו אלוקים.

מכל המצוות אשר קיים אברהם, נכתבה בתורה רק זו, עד לפרטיה האחרונים. מכל הפעמים שבהן מסר את נפשו בעבור אורחים, בוחרת התורה לדווח דווקא על מקרה הכנסת אורחים שקרה לאחר שמל עצמו, והוא כבר זקן וחולה.

לא לחינם ישב אברהם ב"פתח האוהל כחום היום" (בראשית י"ח, א'), עד כי רוח זו של אהבת הבריות עברה בירושה לבניו אחריו.

גם שונאי ישראל שבכל הדורות לא שללו תכונה זו מן היהודים. אם יבוא אדם לחפש עין טובה ויד פתוחה למטרות כלל אנושיות – אצל היהודים ימצאן.

אולם לא די בכך. ה"אתה בחרתנו" הוביל את אברהם גם להתייצב כדי לבטל את הגזירה שנגזרה על סדום ועמורה (שם י"ח, י"ז-ל"ג).

זו סדום שהיתה אנטיתיזה קיצונית לכל תורת אברהם. זו העיר הגאה שקבעה חוקי רשע ואכזריות כלפי כל אזרח שנקלע לתחומה. גם כלפי עיר סוררת זו, הפעיל אברהם את ה"אתה בחרתנו" שלו. היא הביאה אותו לתבוע מן האלוקים לחון אותה, למרות חטאיה, אם יימצא בה לפחות שריד של טוב.

היה זה ניסיון נוסף לאברהם, ניסיון שבא לבחון עד היכן מתוחים גבולות אהבת האנוש שבלבו. לברר אם בתוך גבולות אלו כלולים גם הרשעים הגדולים הללו.

ואברהם עמד בנסיון! הוא נלחם למען הסדומיים שברשעותם איבדו את הזכות לחיות.

זהו הגרעין שממנו צמחו כל דברי הנביאים המתארים את עם ישראל כעמוד התווך של משפחת העמים כולה. עם הנושא את שליחותו המיוחדת למען רווחתה המוסרית של המשפחה כולה.

גרעין זה מבוסס על אחדות המוצא של המין האנושי כולו, אשר התנ"ך הוא מבשרו היחיד, על תקוות האחרית הטובה המזומנת לאחר משברי ההיסטוריה – לכל העמים.

מעובד מספרו של הרב משה גרילק "פרשה וליקחה"
 

רות וידאל

New Member
בס"ד
פרשת לך פרשת לך הטלית בוכה "
הפעם נדבר בעז"ה על "מת מצוה " כלומר מצוה שהיא בגדר מתה ומונחת בקרן זוית ואין איש שם על לב לטפל בה , וכוונתי למצות הטלית הקטן, הנה בסוף הפרשה נקרא את פרשת ציצית , והתורה אומרת {פרק טו לט} וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה' ומפרש רבנו הספרונו :תזכרו שאתם עבדים לאאל יתברך שקבלתם מצותיו באלה ובשבועה ,וזה בראותם הציצית שהוא כחותם באדון בעבדיו ,ובזה תחדלו מלתור אחרי לבבכם להשיגע שרירות לבכם או להשיג תאוות שנתתם עיניכם בהם וכו' ואז |והייתם קדושים לאלוהיכם " ובזה תהיו קדושים לפניו לחיי עולם ,עכ"ד ומעבר לעצם המצוה החשובה שאדם בכל רגע ורגע שהוא לבוש בטלית קטן היה הוא זוכה לשכר עצום וכמו שכתב מרן שבו"ע }סימן כד סעיף ה}וז"ל הזהיר במצות ציצית זוכה ורואה פני שכינה ,עכ"ל,
אבל לצערנו הטלית הקטן היא בגדר מת מצוה ,והרבה אנשים מפסידים הרבה כאשר נמנעים הם מללבוש אותה וכבר סיפרו על רב אחד שהלך לביהכ"נ ,ופתאום שמע קול בכי קורע לב מאחד הבתים , וכאשר הלך בעקבות הבכי , הגיע לבית אחד שממנו בקע הבכי וכשהסתכל דרך החלון הוא ראה שהבית ריק ובכ"ז
שומעים קול בכי גדול וכיון שחשש שאולי יש שם איזה תינוק שנשכח נכנס לתוך הבית והתחיל לחפש את מקור הבכי , עד שנוכח לדעת שהבכי מגיע מהמגירה של השידה , וכשהפתח את מהמגירה ראה טלית לבנה שבוכה ובוכה , וכאשר שאל את הטלית , "מדוע אתה בוכה ? ענתה הטלית :בעל הבית נסע לחופשה ולקח איתו הכל ,את הבגדים ואת המגבות ואת הרדיו ואת הספרים ועוד עוד, ורק אותי הוא שכח לקחת !!!! ענה לה הרבה :בתי היקרה ,הרגעי ,יבוא יום והוא לא יקח איתו , שום דבר אלא רק אותך,
וכמה מער יש לי כאשר אני רואה חזנים שעולים לתיבה ,ודרך החולצה שלהם ניכר שיש להם רק גופיה , והטלית הקטן איננה, ואין לומר שמספיק הם בחוץ, וכ"ש שעם הטלית הדבר קשה עוד יותר ,שהרי ידוע שחייל שיוצא לפעולה לובש שכפ"ץ והשכפ"ץ מעיק ומסורבל מאוד ,היעלה על הדעת שהחייל יוריד את השכפ"ץ באמרו שזה מסורבל וחם לו וכ' , הלא חייו יכולים להינצל בזכות השכפ"ץ ,ואותו הדבר לגבי הטלית שהיא שכפ"ץ רוחני ,שכאשר אדם לובש אותה הוא מוגן מכל מיני נסיונות , וזוכר את הקב"ה, ומתקדש בקדושתו של ה' ,וידוע שכאשר הגר"א עמד להיפטר מן העולם הוא התחיל לבכות ,ושאלו אותו תלמידיו , :רבנו על מה אתה בוכה , וענה להם :אני בוכה ע"ז שבעוה"ב אי אפשר - יותר לקיים שום מצווה ואפילו בעד כל הון שבעולם ,ואילו בעוה"ז בכמה פרוטות אני קונה טלית קטן ,וכל רגע מקיים מצוות עשה מן התורה ,
אחרי היקרים ! בואו נטפל במת המצווה המוטל לפנינו , ונלך בעז"ה לחנות לתשמישי קדושה ונקנה כמה טליתות קטנים לכבוד ה' יתברך , ונלבש אותם תחת החלוצה , ובכך נגרום לעילו שכינה עוזנו ולעשות נחת רוח ליוצרנו ,ונזכה ונחיה ונירש טובה וברכה לחיי בעוה"ב,
 

alia1

New Member
הבן איש חי-רבנו יוסף חיים זצ"ל
הלכות שנה ראשונה

פרשת לך לך
(המשך הלכות ציצית)

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> " </span>"אני אל שדי התהלך לפני והיה תמים,"
נ"ל בס"ד דידוע שם אל שדי מאיר בעולם הבריאה,
והטעם כי עולם הבריאה הוא עולם השלישי ששם קדושה משולשת,
ולכן מאיר שם אל שדי דחשבונו(345)משולש, כל שליש הוא קט"ו(115) כמנין חסד גדול,
ולכן מרע"ה שזכה אל הנשמות דבינה דבריאה כמ"ש בשער הפסוקים בפרשת בראשית,
נקרא משה שהוא מספר אל שדי,
שכל שליש הוא מספר חסד גדול שהוא היה בסוד החסדים בנר"ן שלו,
כמ"ש ותרא אותו כי טוב הוא, ולכן נתנה תורה על ידו דהתורה נתנה לנו מעולם הבריאה:
והנה ידוע שישראל נשמתם חצובה מתחת כסא הכבוד שהוא עולם הבריאה,
בסוד ברוך אלהינו שבראנו לכבודו, ששם מאיר שם אל שדי שהוא משולש כל שליש מספר חסד גדול,
ולכן אם ישראל יהיו שלמים בעבודה באהבה משולשת, שיהיה להם בעבודת השי"ת אהבה בכונה, אהבה בדבור, אהבה במעשה אז יאיר בהם שם אל שדי שהוא חשבון משולש, כל שליש מספר חסד גדול, כי האהבה היא מצד החסד בסוד זרע אברהם אוהבי, וגם שם ה"ס הגדולה,
לכך יאיר בהם אל שדי שהוא ג"פ חסד גדול בנר"ן שלהם,
ועל שילוש זה רמז להם במ"ש והייתם לי סגולה, דוגמת הסגו"ל שהוא נקודת החסד והוא משולש בשלש נקודות: וידוע הוא דשלימות העבודה בשלשה פעמים אהבה הנז',
רמוזה באותיות שלפני שם הוי"ה שהם כוז"ו שמספרם ג"פ אהבה,
ובזה פרשתי הפסוק אחרי ה' אלהיכם תלכו, כי כוז"ו שהם מספר ג"פ אהבה,
אחרי אותיות שם הוי"ה באלפ"א בית"א, ובזה יובן בס"ד הרמז כאן אני אל שדי, שהוא שם המאיר בבריאה שהוא משולש בג"פ חסד גדול, לכן התהלך לפני כלומר באותיות שהם לפני שמי שהם מספר ג"פ אהבה, שהוא בסוד החסד הגדול, ובזה תהיה תמים בהארת אל שדי, ומאחר שאנחנו צריכין לעבוד את השי"ת ולקיים מצותיו בשלשה פעמים אהבה שהם בכונה ובדבור ובמעשה, לכן הציצית שהוא זכר לכל מצות ה' עושין בו ט"ל כריכות, לרמוז שאנחנו צריכין לראותו לזכור בו מצות ה' באהבה משולשת בכונה ובדבור ובמעשה, ולכך נקרא טלית שהוא ט"ל ת"י, והיינו ט"ל רמז לט"ל הנז', ות"י הוא מספר קדוש(410) שימשך לנו קדושה ממצוה זו של ט"ל כריכות הציציות,
כי אין לנו השגה אלא בציציות שבטלית ולא בגוף הטלית עצמו:<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>"</span>
 
חלק עליון