רות וידאל
New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>בס"ד
פרשת משפטים עם רבי נחמן מברסלב
שנים ישלם -חגנם משלם פעמים יצר הרע נקרא גנב כי עקר יצר הרע , מחשבות רעות אורה על האדם בכל עת ובכל רגע כמו גנב ממש ובעקר בתאוות נאוף, {ובכל מה שרודף האדם אחר תאוות נכפל צערו והוא מצטער כפלים ויותר על כל הנאה }
עד האלוהים - הדין שדן דין אמת נתלבש בו אור השם יתברך כביכול כי האמת הוא אורו יתברך בעצמו,
אם כסף תלוה את עמי- מובא בספר המידות 2 סיבות בדורות שגורמין לאדם להיות לווה ,
1 כי לא מקבלת תוכחה {ובשמעידים לו קשה לו לקבל }
2 עושה מעשיו במהירות בלי ישוב הדעת,
לא תהיה לו כנושה ,לא ילך המלווה עם הלווה במידת הדין בקושי רק במידת החסד לעשות עמו גימלות חסדים ממש להמתיק ממנו הדינים {ושלא יהיה נקרא בעל חוב כי חוב הוא עבודה זרה שמכריעה לכף חובה את הנבראים וגורמת למלוה שתובע בחוזק את כספו}
כי הלווה נצרך לחסד יותר מהלווה ומתגבר בו העניות ונחלש דעתו בכל פעם יותר, ומחמת זה הוא בכעס תמיד ודעתו ,
מבלבלת ,כי מטה ידו עד שהכרח לבוא לידי הלוואה מאחרים שהוא בחינת {ככתוב "עבד לווה לאיש מלוה "} ועל כן זה שמרחם עליו ומלווה לו ,מציל אותו מעבדות לחרות ומרחיב דעתו ואסור לו לתבוע אותו בחוזק,
ובשר בשדה טרפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו מי שנכבו כלב הסבה היא ,או שדבר לשון הרע או שאכל מאכלות אסורות ,ספר המידות,
תראה חמו שונאך - כשתראה יהודי שקוע בחמריות ותאוות,
רובץ תחת משאו - שמתגבר עליו משאוי עוונותיו ,
וחדלת מעזוב לו - ואז יוכל לעלות בדעתך שקשה לך לעזור לו על כן הזהירה התורה ,
עזוב תעזוב עמו - אפילו נפש כזאת צריך שתעזור בכל כוחך להגביהו ולעסוק בתקון נפשו ,
עמו - רק כשהוא עצמו רוצה לעסוק בתקון נפשו,
פעם אמר רבנו לתלמידו :" אתה בעלדי אינך יכול לעשות כלל {דהינו לתקן את נפשך{ אבל גם אני בעלעדיך ,איני יכול לעושת דבר",
אשתו של רבי חים טסלר באה בטענה לבעלה :" כולם הולכים למורנו נתן להתברך מפיו ואתה לא זכית בבנים , ואינך הולך אליו." ענה לה : " מורנו נתן כבר יודע מצרתנו ואין לי מה לבקשו על כך ף אם את רוצה לכי את לבקש ממנו ברכה ",,
ואכן הלכה אל מורנו נתן ונעמדה ליד הדלת ופרצה בבכי ושפכה לפניו את מר לבה ,השיב מורנו נתן :
"לכי לבעלך ואמרי לו שיקבל על עצמו לארח לימי ראש השנה 10 אנשים שבאים לציון רבנו באומן ויתן לחם לאכול ,ואיני מתכוון לבשר ודגים , אלא אפילו חלה עם אבטיחים ,"
ענתה האשה בשמחה :" "נקח את האורחים ונאכילס ", אמר לה מורנ"ת :" לכי שאלי זאת את בעלך ",
והלכה לבעלה וספרה לבעלה את תשובת מורנו נתן, אמר לה :" לכי ואמרי למורנ"ת שניתן לחם בשר ודגים ", והלכה למורנ"ת ואמרה לו זאת,
אמרו לה מורנו נתן :" כשיעזור השם ותזכו לבן זכה ,
תתנו לו שם "לוי יצחק " על שם רבי לוי יצחק מברדיטשוב ", וכן היה ואחר כך זבו רבי חיים ואשתו לעזור בן ובת |הדגש</span>
פרשת משפטים עם רבי נחמן מברסלב
שנים ישלם -חגנם משלם פעמים יצר הרע נקרא גנב כי עקר יצר הרע , מחשבות רעות אורה על האדם בכל עת ובכל רגע כמו גנב ממש ובעקר בתאוות נאוף, {ובכל מה שרודף האדם אחר תאוות נכפל צערו והוא מצטער כפלים ויותר על כל הנאה }
עד האלוהים - הדין שדן דין אמת נתלבש בו אור השם יתברך כביכול כי האמת הוא אורו יתברך בעצמו,
אם כסף תלוה את עמי- מובא בספר המידות 2 סיבות בדורות שגורמין לאדם להיות לווה ,
1 כי לא מקבלת תוכחה {ובשמעידים לו קשה לו לקבל }
2 עושה מעשיו במהירות בלי ישוב הדעת,
לא תהיה לו כנושה ,לא ילך המלווה עם הלווה במידת הדין בקושי רק במידת החסד לעשות עמו גימלות חסדים ממש להמתיק ממנו הדינים {ושלא יהיה נקרא בעל חוב כי חוב הוא עבודה זרה שמכריעה לכף חובה את הנבראים וגורמת למלוה שתובע בחוזק את כספו}
כי הלווה נצרך לחסד יותר מהלווה ומתגבר בו העניות ונחלש דעתו בכל פעם יותר, ומחמת זה הוא בכעס תמיד ודעתו ,
מבלבלת ,כי מטה ידו עד שהכרח לבוא לידי הלוואה מאחרים שהוא בחינת {ככתוב "עבד לווה לאיש מלוה "} ועל כן זה שמרחם עליו ומלווה לו ,מציל אותו מעבדות לחרות ומרחיב דעתו ואסור לו לתבוע אותו בחוזק,
ובשר בשדה טרפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו מי שנכבו כלב הסבה היא ,או שדבר לשון הרע או שאכל מאכלות אסורות ,ספר המידות,
תראה חמו שונאך - כשתראה יהודי שקוע בחמריות ותאוות,
רובץ תחת משאו - שמתגבר עליו משאוי עוונותיו ,
וחדלת מעזוב לו - ואז יוכל לעלות בדעתך שקשה לך לעזור לו על כן הזהירה התורה ,
עזוב תעזוב עמו - אפילו נפש כזאת צריך שתעזור בכל כוחך להגביהו ולעסוק בתקון נפשו ,
עמו - רק כשהוא עצמו רוצה לעסוק בתקון נפשו,
פעם אמר רבנו לתלמידו :" אתה בעלדי אינך יכול לעשות כלל {דהינו לתקן את נפשך{ אבל גם אני בעלעדיך ,איני יכול לעושת דבר",
אשתו של רבי חים טסלר באה בטענה לבעלה :" כולם הולכים למורנו נתן להתברך מפיו ואתה לא זכית בבנים , ואינך הולך אליו." ענה לה : " מורנו נתן כבר יודע מצרתנו ואין לי מה לבקשו על כך ף אם את רוצה לכי את לבקש ממנו ברכה ",,
ואכן הלכה אל מורנו נתן ונעמדה ליד הדלת ופרצה בבכי ושפכה לפניו את מר לבה ,השיב מורנו נתן :
"לכי לבעלך ואמרי לו שיקבל על עצמו לארח לימי ראש השנה 10 אנשים שבאים לציון רבנו באומן ויתן לחם לאכול ,ואיני מתכוון לבשר ודגים , אלא אפילו חלה עם אבטיחים ,"
ענתה האשה בשמחה :" "נקח את האורחים ונאכילס ", אמר לה מורנ"ת :" לכי שאלי זאת את בעלך ",
והלכה לבעלה וספרה לבעלה את תשובת מורנו נתן, אמר לה :" לכי ואמרי למורנ"ת שניתן לחם בשר ודגים ", והלכה למורנ"ת ואמרה לו זאת,
אמרו לה מורנו נתן :" כשיעזור השם ותזכו לבן זכה ,
תתנו לו שם "לוי יצחק " על שם רבי לוי יצחק מברדיטשוב ", וכן היה ואחר כך זבו רבי חיים ואשתו לעזור בן ובת |הדגש</span>