פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת נח

liori24

New Member
פרשת נח

החוק הקדום

נח, פליט שואת המבול, הציל למען העולם החדש, לא רק את עולם החי, כי אם גם את הדת ואת המוסר החברתי. בתיבתו ששטה על פני המים, אשר כיסו עולם מושחת ומנוון, נשא בלבו את החוקה שהיתה אמורה לשלוט בחיי החברה האנושית - לבל תשמיד את עצמה. זו החוקה הקדומה ביותר בתולדות האנושות.

מן העולם הטרום מבולי שנידון לכליה, העביר נח אל האנושות החדשה ששה מעקרונות המוסר הבסיסיים. אלו עקרונות שלפי המסורת העניק האלוקים לאדם הראשון, למען תהיה תבל כולה - גן עדן. לאחר המבול שבא כתוצאה מכשלון האדם, הוסיף האלוקים לנח עוד עיקרון. בהיותו אבי האנושות החדשה, קרויות שבע מצוות אלו על שמו: "שבע מצוות בני נח".

הבה נבחן אותן בקצרה:

א. איסור לעבוד עבודה זרה - האיסור לקיים פולחן אלילי.

ב. ברכת ה' - האיסור להטיח דברי גידוף כלפי מעלה.

ג. שפיכות דמים - האיסור לגרום למותו של אדם.

ד. גילוי עריות - איסור קיום יחסי אישות עם האם, אשת האב, אשת איש, אחות מאם ועוד.

ה. גזל - האיסור כולל כל צורה של גניבה, בין של ממון בין של נפשות.

ו. דינים - בני נח חייבים להקים מערכת משפטית כדי לשפוט את אלו שאינם מצייתים לחובות המוטלות עליהם.

ז. אבר מן החי - העיקרון השביעי שנוסף לנח עם צאתו מן התיבה, הוא האיסור לאכול חתיכות בשר שניטלו מן החי (בעודו חי). כפי שנאמר: "אך בשר בנפשו לא תאכלו" (בראשית ט', ה').

החינוך לרחמים הוא צו התורה שחל על כל בני אנוש. האלוקים לא ציווה עליו את אדם הראשון, משום שתכונה זו היא תכונה טבעית בלבו של אדם שנברא בצלם אלוקים. אולם, לבו של האדם התעוות במשך הדורות שלפני המבול, עד כי אחד מצדדיה המכוערים של החברה היה חוסר הרחמים וההתאכזרות. על כן נאמרה חובת החינוך לרחמים באוזניהם שרידי דור המבול.

למעשה, מצוות אלו תואמות את נפש האדם, את אופיו ואת מצפונו - כל עוד לא הושחת. אי הציות לעקרונות יסוד אנושיים אלו, גורם לשחיקת מוסרו של האדם, דוגמת ההדרדרות שחלה בדורות שלפני המבול.

הפער העצום בין רוח מצוות בני נח לבין חוקות עמי קדם, נובע מן הפרשנות המסולפת שנתנו עמי קדם במהלך הדורות לחוקים של בני נח. יצרם הרע של העמים גרם לבסוף לריקונו של החוק הקדום מתוכנו המוסרי והנעלה, עד כי הקשר הרופף היחיד שנותר ביניהם הוא החלוקה החיצונית הזהה פחות או יותר.

ההדרדרות החלה בתחילה ביחס לעבודה זרה. לאחר מכן, כמתחייב וכמתבקש מן הסטיה האלילית, הופרו חוקי המוסר המיני, וכך הלאה, עד ל"השחית כל בשר דרכו", מצב שגרם למבול. החוק שנמסר לאדם הראשון לא נשמר, והעולם הוביל את עצמו אל חורבנו. נסיונו של נח להשתית את החברה האנושית על יסודות אלו עדיין לא הצליח כראוי, והחברה האנושית האחוזה בצבת עצמה, עדיין תרה אחר הדרך...

אנו מגלים כאן את הדת האוניברסאלית הטמונה בתורה והמכוונת לתיקונה של האנושות כולה. כלומר, האלוקים מעוניין בטובתם הרוחנית והגשמית של כל בני אנוש.

מעובד מספרו של הרב משה גרילק "פרשה וליקחה"
 

אשת נח

New Member
בס"ד

וישלח את הערב ויצא יצוא ושוב עד יבשת המים מעל הארץ

ר' חיים מצ'רנוביץ', מתלמידי הבעש"ט ובעל ה"באר מים חיים", מסביר את ענין גירושו של העורב מן התיבה:
והענין הוא כי הערב הוא אותיות עברה, וגם עורב לבד מלא הוא אותיות בו-רע... כי נשרש בו מידת הרע ועל כן שימש בתיבה, מה שנאסר לו.
באופן כללי, העורב מסמל את הרוע כמו שהתפרש על הפסוק "לבני עורב אשר יקראו" (תהלים קמז) - שהעורב אכזרי על בניו והקב"ה מרחם עליהם ומזמן להם אוכל בצואתם. ועל כן
ודאי שלא היה יכול נח לסבול בריאה אכזרית כזאת, וכיון שזכה נח לפתוח פתח החלון... לא היה רוצה להחזיק אצלו שורש הרע, ועל כן - "וישלח את העורב".
 

אשת נח

New Member
"צהר תעשה לתיבה... ופתח התיבה בצידה תשים"
אחד מן הפרטים עליהם מורה הציווי לנח, הוא לעשות צהר לתיבה, ולהניח פתח בצידה.
הבעל שם טוב, מייסדה של החסידות,
מייסד אף בענין זה דרך חדשה בהתבוננות במילים אלו, וכך מובא בשמו:
"צהר תעשה לתבה ואל אמה תכלנה מלמעלה וגו',
צהר תעשה לתבה - שתהיה התיבה שאדם מדבר בתורה ובתפלה מצהיר..."

שבת שלום! elzam002
 
חלק עליון