פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת תולדות

alia1

New Member
בס"ד,
שבוע טוב ומבורך elzam002

והנה אנו מתחילים את פרשת "תולדות".
אומר הזהר הק' בפרשת 'תולדות(ג',א'-ד'),שבבריאת
העולם-כל פעולה נעשתה
תוך הסתכלות בתורה,וכשבא הקב"ה
לברוא האדם,אמרה התורה:'אם יהיה נברא האדם,
ואח"כ חטא,אתה תדון אותו,למה יהיו מעשיך לשוא,
הרי לא יוכל לשאת דינך.השיבה הקב"ה-
הרי בראתי תשובה
מטרם שבראתי העולם,
ואם חטא-יוכל לשוב ואמחל לו!"
אמר הקב"ה "עולם,עולם,אתה וטבעך
אינם עומדים,אלא,על התורה,
ומשום זאת בראתי בך אדם
כדי שיעסוק בתורה-ואם לא יעסוק בה,
הרי אנו מחזירים לתהו ובהו.
והכל הוא בשביל האדם
שכתוב:"אנכי עשיתי ארץ ועליה אדם בראתי"
 

alia1

New Member
ומבואר עוד בדברי רבנו זי"ע(תורה א'),
שיעקב הוא בחינת השכל,כלומר בחינת
ההסתכלות בשכל שיש בכל דבר וכו'.
והר"ת של:
"ע
 

אשת נח

New Member
פירש"י: "יעקב ועשו "
נראה לרמוז בזה ממה שכתוב במפרשים: כי יעקב רומז על קדושת השבת,
שהרי 'יעקב' בגימטריא ז' פעמים הוי"ה (יעק"ב=2+100+70+10=182 = 7 * 26 )
והנה 'עשו' הוא מלשון עשיה, והיינו רמז על ששת ימי המעשה, וידוע שהם תלויים זה בזה, כי אם שומר האדם עצמו בששת ימי החול מכל דבר עבירה, ועוסק בתורה ובעבודה דבר יום ביומו, אזי זוכה להרגיש בשבת קדושת שבת קודש.
וכן אם שומר שבת כהלכתו בקדושה יתירה, ממשיך על עצמו קדושה בכל ימי השבוע להיות סר מרע ולהידבק בטוב. ולכן ולפעמים יעקב קודם ולפעמים עשו קודם, כי לפעמים ימי החול גורמים לקדושת השבת הבאה, ולפעמים גורמת השבת להמשיך קדושתה על ימי החול.
והנה אברהם ויצחק רומזים גם כן על ימי החול והשבת. אברהם רומז על ימי המעשה, כמו שנאמר: "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם" (בראשית ב', א') ודרשו חז"ל (ב"ר, י"ב, ט'): אל תקרי בהבראם אלא באברהם, ונמצא כי ששת ימי המעשה שבהם נבראו תולדות שמים וארץ הם בזכותו של אברהם.
ואילו יצחק רומז על שבת, שהוא יום עונג, חדווה ושחוק (והרי מקורו של השם יצחק בשחוק) וזה שנאמר: "ואלה תולדות" על דרך שאמרו ז"ל (שם, ל', ג') תולדותיהם של צדיקים-מעשים טובים, והיינו… המעשים טובים שהאדם עושה בימות החול הם התולדות של שבת.
 

אשת נח

New Member
ויעקב איש תם ישב אהלים... (כה, כז)
מבאר רשי: מי שאינו חריף לרמות קרוי תם.
מי שאינו חריף לרמות- אמר הרבי מלובלין-
פירושו של דבר, שאינו יודע כיצד מרמים, הוא הקרוי: תם.
ואילו מי שיודע כיצד מרמים ואינו מרמה קרוי: איש תם.
יעקב אבינו ידע כיצד מרמים, שהרי יעקב העיד על עצמו, שכאשר היה בבית לבן נהג בלבן מנהג רמאות: אחיו אני ברמאות, אלא שיעקב אבינו ידע ולא רימה, משום כך נקרא איש תם.
 
חלק עליון