פורום ברסלב - רק לשמוח יש

'ראה'

אשת נח

New Member
ב"ה

שבוע טוב!
פרשת ראה

ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה (יא, כו).
משל למה הדבר דומה לאדם שהיה יושב בדרך שהיה מתחלק לשני שבילים.
שביל אחד היה בתחילתו מישור, בלי כל מכשולים בדרך, אבל בסופו היה מלא קוצים,
ואדם שהיה הולך בשביל הזה, היה מגיע למעבה של קוצים סבוכים בלי מוצא.
ואילו השביל השני תחילתו היתה מכשולים,
אבל אחרי שהיו עוברים את המכשולים היו מגיעים לדרך המלך.
וישב אדם בתחלת הדרך כדי להראות לעוברים ושבים את השביל הנכון שבו הם צריכים לילך.
אמר להם, ראו: שביל זה תחלתו מישור, אבל לאחר שתלכו בו שתים ושלש פסיעות תבואו לקוצים.
ואילו השביל הזה תחלתו קוצים, ואחרי שתעברו שתים ושלש פסיעות, תבואו לדרך המלך.
כך אמר משה לישראל: אם אתם רואים רשעים שמצליחים בדרכיהם,
ואתם עלולים לחשוב, דרך זה שהם הולכים בה דרך מישור היא המובילה את האדם לחיים טובים,
דעו שדרך זו תחלתה מישור, אבל סופה קוצים.
וכן אמר שלמה המלך:
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>"כי לא תהיה אחרית לרע"</span>
(משלי כד).
היינו לדרך הרע אין אחרית ותכלית.
ואילו הצדיקים, אע"פ שמצטערים, צערם אינו תמידי וסופם לשמוח באחרונה.
וכן אומר הכתוב:
"למען ענותך ולמען נסותך להיטיבך באחריתך"
(דברים ח).
ילקוט מדרש רבה - מובא ב"מעם לועז"
 

alia1

New Member
"ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"


מדברי ר' אברהם אבן עזרא זצ"ל:
"ראה-לכל אחד ידבר",
עולה הדגש שתיקון הכלל תלוי בתיקונו של הפרט.
התורה פונה אפוא לכל אדם ואומרת לו:
אם ברצונך לחיות בחברה מתוקנת,
צא ותקן תחילה את עצמך!
הגאון ר' משה סופר,קושר את הכתוב
למאמר חז"ל:
"לעולם יראה אדם את עצמו ואת העולם כלו,
כאילו חציו חייב וחציו זכאי.
עשה מצווה אחת-אשריו,שהכריע את עצמו ואת העולם כלו
לכף זכות.עבר עבירה אחת-אוי לו,שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה
".
ומכאן,התבונן ודע,שבכל מעשה שאתה עושה,לטוב או לרע,
הנך מביא לך ולעולם כולו ברכה או,חלילה קללה.
 

alia1

New Member
.."את הברכה אשר תשמעו...והקללה אם לא.."

לא תמיד הטובה והשפע הם הברכה,
כי יש עושר השמור לבעליו לרעתו...
"את הברכה-אשר תשמעו"-
אם תעשו מצוות
ומעשים טובים בממונכם תהיה ברכה אמיתית.
אבל אם העושר יביא לידי גאות,קנאה ותחרות,
ותהיו בהולים להכניס עוד ממון,
אז הברכה גופא לקללה תחשב,
והכוונה גם לנתינת ארץ ישראל(אשר אנכי נותן לפניכם היום)
שהיא לברכה כששומרים בה תורה ומצוות,
וסכנה אם סרים בה מדרך ה' וזהו:
"כל ברכה שאין בה הזכרת ה"(ברכות מ'),
כל דבר טוב שאינו מבוסס על ההכרה
שה' הוא הנותן כח לעשות חיל,
אלא, אומר:"כחי ועצם ידי עשה לי את
החיל הזה"-סופו קללה.
 

alia1

New Member
"את הברכה אשר תשמעו.."


אומר הבעל"שפת אמת":השמיעה היא כלי מחזיק ברכה,

ואמרו חז"ל(ב''ק,פ"ח)"חירשו נותן לו דמי כלו"-ופירש רש"י,

שאם אינו שומע אינו ראוי לכלום.

אם כן,השמיעה היא שלמות האדם.

והנה העולם הזה אינו בשלמות.

והאדם שהוא בתכלית הבריאה,נברא רק לשמוע דבר ה',

וזוהי השלמות שלו,כלי המוכן לקבל שפע חסדו יתברך.

וכפי ההכנה שלו לשמוע מצוות התורה-בכך שלמותו,

זוכה לקבל הברכות.
 

אשת נח

New Member
אמר "ראה" בלשון יחיד, מסיבת שכל יחיד ויחיד יש לו ראיה מיוחדת.
לכן מילת יחיד "ראה", שהוא, שכל אחד ואחד יראה בפני עצמו,
ואין אף אחד לסמוך על ראייתו של חבירו, כמו שכתב האר"י ז"ל,
שאין אדם יכול לתקן מה שמתקן חבירו, אלא כל אחד יש לו תקון בפני עצמו.

"אשר נותן לפניכם היום".
ברכה וקללה נוהג בכל יום ויום, שכל יום ויום יש תקונים מיוחדים, כמו שאומר האר"י ז"ל
(בכתבי האר"י, ספר "שער הכוונות" בתחילת כוונות דשבת)
וזה לשונו "ולא עוד אלא שבימי חול עצמם יש שינוי גדול בין תפלת יום זה לתפלת יום של אחריו.
ואין לך שום תפלה, מיום שנברא העולם עד סוף העולם, שתדמה לחברתה כלל".
לכן אומר לשון "היום", שזה נוהג בכל יום ויום.
 

alia1

New Member
ואומר ר' נחמן מברסלב זיע"א:

ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה (יא,כו)

הברכה והקללה נעשה אצל האדם,
כפי הכלי שיש לו כמו שכתוב: ראה אנכי נותן לפניכם ברכה וקללה,
"לפניכם" דייקא כי מלפני הקדוש-ברוך-הוא
יוצא אור פשוט, היינו אותיות פשוטים,
ולפי האדם כן נעשה הצירוף: אם הוא אדם טוב, נעשה צירוף של ברכה
ואם לאו, להפך וזה: "לפניכם ברכה וקללה" דייקא,
כי לפני ה' עדיין אין ציור לצירוף הזה, אם הוא ברכה אם לאו.

(ליקוטי מוהר"ן א,לו)
 

אשת נח

New Member
פרשת ראה נקראת בשבת מברכים חודש אלול --
והוא לפני החודש השביעי, חודש השמיטה,
שבו הקב"ה שומט את חובות בני ישראל ומכפר עליהם
משום שהוא מתנהג עמנו בחסד וברחמים.
וע"כ עלינו להתנהג ג"כ בחסד, ואז גם הקב"ה יתנהג עמנו בהתאם.
"לך ה' הצדקה"
כאשר אנו נותנים צדקה, ואם נאמר ש"קרבה שנת השבע" ולא נפתח ידנו לאביון
גם חובותינו כלפי שמיא לא ישמטו.

שני ראשי תיבות לחודש אלול:

אני לדודי ודודי לי (שה"ש ו, ג).

איש לרעהו ומתנות לאביונים (אסתר ט, כב).

אמרו חז"ל
שבימים אלו של חודש אלול יש להרבות במעשי חסד ובנתינת צדקה,
ודבר זה גם מביא לגאולה הכללית:
"ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה"
(ישעיה א, כז).

שבת שלום!
 
חלק עליון