בעזרהי"ת
שלום רב\
תורה ע"ד מדברת על חולי הנפש של כל אחד מאיתנו, כל באי עולם.
וצריך כל אחד לרפאות נפשו.
ומה החולי? כל מה שאת מכירה בהתנהגות בני אדם מה שאצלנו זה נקרא טבעי ונורמאלי.
כמו כעס, הקפדה, תאווה, קינאה, שינאה, פחד, דאגה, תחרות, עצבות, מרדף אחר כבוד, כסף והשאר, ובעיקר גדלות - גאווה ועוד ועוד. המכנה המשותף לכל אלה היא מוחין קטנים שגורמים להתנהגות הנ"ל.
כל סוגי החולי הנ"ל ממררים לחולה את חייו וממררים את החיים גם לסובבים אותו וזה מה שעושה את חיינו לגיהינום.
רפואת הנפש היחידה על כל סוגי המחלות הנ"ל, היא הגדלת המוחין. הגדלת המוחין פירושו להחזירם למצב של קודם הבריאה שהמח היה כלול במוח האין סוף ברוך הוא שהוא שיא השלמות. החיבור בעולמנו נעשה ע"י אמונה, תפילה, תורה, מצוות, וכו' שכל אלה מחברים אותנו שוב להקב"ה שהוא השלמות. כלומר האמונה בשלמות מוחקת את כל החסרונות הנ"ל.
ומה שאמר רביז"ל בתורה הנ"ל: "ואברהם הוליד את יצחק" - יצחק רומז לדין, למוחין דקטנות חולי הנפש כנ"ל, שנובע מ'שרה' שהיא מידת המלכות, העולם הזה, עולם החומר, ההתרחקות מ'אברהם' חסד, ממוחין דגדלות. והגדלתו ורפואתו של השכל ע"י אברהם מידת החסד, מוחין דגדלות. וכשמגיע לגדלות המוחין זה "ותפקחנה עיני שניהם' עיני השכל נפתחים, דהיינו מקבלים שכל דגדלות ויוצאים מכל השטויות הנ"ל.
ואז התוצאה של שניהם הוא יעקב, דבור בדעה עם שכל, וזה שכתוב "שמש צדקה ומרפא בכנפיה", דהיינו יעקב שהוא נמשל לאור, לשמש, הוא השכל, הוא מביא מרפא לחולי הנפש. והפרוש של הפסוק: "שמש ומגן ה' אלוקים", היינו, שמש הוא 'הויה'- חסד, אברהם, ותוצאתו יעקב קו האמצעי הרחמים שתלוי בדעת. ואילו מגן הוא 'אלקים' מידת הדין מוחין דקטנות. לכן מגן צריך להתחבר לשמש ליעקב כדי למתק את הדין שלו, את המוחין דקטנות, לצאת מהדמיונות ולהעלות אל השכל.
ומה שאמרו ליצני הדור 'מאבימלך נתעברה שרה' ולכן נולד יצחק. כלומר בשרה התלבשה הקליפה, אבימלך, מידת הדין, מוחין דקטנות ולכן נולד יצחק שהוא 'פחד יצחק, מוחין דקטנות. אבל באמת הקב"ה צר קלסתר פניו של יצחק בדומה לאביו אברהם כדי שלא יטעו וידעו שיצחק הוא דין קדוש והשורש שלו זה מוחין דגדלות אברהם. וכו' וכו' וכו'.
גיליתי לך על קצי המזלג מהתורה הנ"ל שבה את עסוקה הרבה. לדעתי צמצמי עצמך מהניסתרות ואל תחפשי לעת עתה להכנס למקומות האלה. כי על זה נאמר "אם רץ שכלך שוב לאחור'. אע"פ שנשמתך תאווה לנסתרות, ראשית צריך לבנות כלים לקבל האור ואם אין כלים אזי נשברים המוחין והנזק אכזרי מאוד - חולי הנפש.
לרביז"ל יש דרך נפלאה לרפאות נפשנו, דרך עדינה תמימה ובטוחה. תתמידי בעצותיו לקיימם בפשיטות ואז תיראי נפלאות.
אברהם