בעזרהי"ת
שלום
אין לי עסק בניסתרות.
אך ממה שהבנתי מרביז"ל, שהחכמה הגדולה ביותר מכל החוכמות היא הפשט ולא חכמת הקבלה כפי שהנך חושב. כי גם הרמז הדרש והסוד באים בעצם להסביר את הפשט. חכמת הפשט מתבטאת בחסידות ובמיוחד בדרכו של רבי נחמן מברסלב להסביר את מהות תורתינו הקדושה. כי התכלית היא להשיג את הקב"ה להכיר אותו ולהיות דבוק בו. ולזה מגיעים על ידי אמונה.
כל המדרגות הרוחניות המוזכרות בחכמת הקבלה כמו הנרנח"י (נפש רוח נשמה חיה יחידה) מבוארים על ידי רביז"ל כמדרגות של השגת האלקות, דהיינו כמה ברור לך ומובן לך ומאומת אצלך בלי שום ספק שאין עוד מלבדו יתברך, והכל אלקותו גמור, וכל מה שנעשה במחשבה בדיבור ובמעשה בין בגשמיות בין ברוחניות הכל נעשה רק על ידי ה' יתברך, ואפילו הדברים שנעשים על ידינו בעלי הבחירה הכל ממנו יתברך בלי יוצא מהכלל.
למשל, מי שנמצא במדרגה של נפש, הוא מאמין בהקב"ה אבל לדעתו הכל תלוי בו והוא זה שמוציא לפועל, חושב, מתכנן ועושה, לומד, מבין ומצליח.
מי שנמצא במדרגת רוח, הוא מאמין יותר בהקב"ה והוא יודע שהקב"ה שולט בכמה דברים, כמו מי יהיה הזיווג שלך, מזונותיך קצובים וכדומה, אבל הוא עדיין מאמין שבידו שאר הדברים.
מי שאוחז במדרגת נשמה, הוא יודע כבר שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. מאמין שמה תעשה ואיפה תלך ואיך יעבור היום וכו' בידיו יתברך.
ומי שבמדרגת חיה, הוא יודע שהכל בידי שמים וכל פרטי הבריאה בלי יוצא מן הכלל הם שלוחיו של הקב"ה.
ומי שנמצא במדרגת יחידה, יודע שיש רק יחידו של עולם, אין עוד מלבדו יתברך כלל והכל אלקות גמור בלי יוצא מן הכלל, והאני שלו אינו קיים כלל.
בין המדרגות האלה יש עוד אין סוף מדרגות שאי אפשר לפרטן והמבין יבין מדעתו, כמו נפש דרוח או רוח דנשמה וכו'.
רביז"ל השיג את המדרגה שנקראת יחידה דיחידה שאין אחריה יותר, ואעפ"כ אמר אני מצפה ליותר אולי יש עוד מדרגות. ומדרגה זו פירושה שהוא לא רואה גשמיות ולנגד עיניו יש רק אלקות. במדרגה שעליה אמרו חז"ל: ראתה שפחה על הים מה שלא זכה הנביא יחזקאל לראות, ותינוקות שהיו במעמד הזה שמטו את פיהם מדדי אימותם והצביעו ואמרו: זה אלי ואנווהו, דהיינו ראו רק אלקות.
דעת לנבון שלהשיג המדרגות האלה צריך ענווה גמורה בבחינת "ונחנו מה" ואי אפשר להשיג כלום כל עוד שאתה חושב שאתה משהו. אתה חכם, ואתה לומד, ואתה מבין, ואתה יודע ויש לך השגות ועצות והנך יודע בידיעת ה' ובחכמת הקבלה וכו'.
מי שחושב שהוא יודע סימן שאינו יודע כלום. ומי שחושב שאינו יודע כלום אולי הוא יודע משהו. זה הכלל בהשגת התורה.
אני לא בטוח שתצליח להבין את מה שנכתב פה, כי זה בעצמו מדרגה.על כל פנים כתבתי שתדע שיש כאלה מקומות וכאלה חדרים נסתרים בהשגת האלקות ובהשגת האמונה שלא חלמת על קיומם.
ובעזרת ה' אם תתמיד ללכת יום יום להתבודד במקום פנוי מבני אדם ולחשוב ולדבר עם הקב"ה ימים או שנים תוכל לזכות לראות בעיניים את הקב"ה, ואז כבר לא תרצה כלום, כי אי אפשר לתאר את האושר והשמחה של מי שזוכה להיות דבוק ומחובר נפשית להקב"ה.
בהצלחה
אברהם