בס"ד,
זהו שיח שלשה תלמידים :
ברכה על במבה
א.-האם מישהו שמע שהרב עובדיה פסק לברך על במבה אדמה ?
שהרי אנו רגילים לברך "שהכל..."
ב.-טעות נפוצה לברך על במבה אדמה,
חושבים שזה עשוי מגרגירי בוטנים ומכאן הטעות.
הבמבה עשויה מקמח תירס שעובר בתהליך של חימום
דרך מעין מחט דקה ואז יוצא כמין שרוול ארוך נפוח מעט
ואז מתיזים על זה תרסיס בטעם בוטנים (חמאת בוטנים).
אי אפשר לברך על במבה אדמה, קודם כל זה לא עשוי מבוטנים, כמו שחושבים.
ודבר שני זה היה תירס ויצא מתורת פרי,
אחרי שטחנו אותו (טחינה קצת גסה) והוא נהפך לקמח. ברכתו שהכל.
דבר חשוב, לא פחות, ברכה אחרונה. לא לשכוח!!
כמו שאנחנו יודעים האויר שבבמבה לא מצטרף לברכה אחרונה
(והרי אנחנו לא שוקלים את הבמבה 27 גרם אלא לפי נפח 27 סמ"ק).
לפי זה נצטרך לאכול בערך 18 במבה כדי לברך ברכה אחרונה עליהם.
אם כן ברכתו "שהכל" ואם ברכו בטעות "בורא פרי האדמה" יצאו ידי חובה.
(כי זה היה תירס לפני כן, אבל יצאו י"ח בדיעבד לא לכתחילה,
כי יצא מתורת פרי ונשתנה לגריעותא- קמח וברכתו "שהכל")
אמנם טוב לדעת מה מברכים על כל דבר, אבל חשוב לדעת,
לא פחות- אולי יותר, סדר קדימה בברכות.
במיוחד אם יש דברים שיש עליהם ספק בברכה כמו בננה
(אם זה עץ או אדמה) ויש תפוח ליד, אם נברך על התפוח אולי נפטור את הבננה??
נאכל תפוח נברך עץ ונכוון לא לפטור את הבננה. ואז נוכל לברך על הבננה אדמה.
על קצה המזלג...
כתב רבי חיים ויטאל ז"ל בשם רבו האר"י הקדוש זצ"ל:'כי עיקר השגת האדם אל רוח הקודש,
תלויה על ידי כוונה וזהירות בכל ברכות הנהנין-
כי על ידם מתבטלין כח הקליפות הנאחזות במאכלים החומריים והנדבקות באדם האוכל אותם,
ועל ידי הברכות שמברך עליהם בכוונה, מסיר מהם את הקליפות ומזכך החומר שלו,
ונעשה זך ומוכן לקבל קדושה, והזהירו מאוד בזה.
ספר מומלץ מאוד "הברכה והלכותיה" כתוב בשפה ברורה
ומובנת ממש לכל נפש. לרב אהרן זכאי שליט"א.
עוד דבר, על מה שנאמר מפי מרן עובדיה יוסף שליט"א,
שה' ישלח לו רפואה שלימה בתוך כל חולי עמו ישראל.
לפני הרבה שנים באחד השיעורים בלוין שאלו את הרב לגבי במבה,
הרב, שלא ידע מה זה במבה, שאל ממה זה עשוי,
אמרו לו האנשים מבוטנים טחונים.
לכן התשובה של הרבה היתה "אדמה" אבל אחרי שהעירו את תשומת לב הרב
ממה עשויה הבמבה הוא הורה לברך "שהכל".
שמענו מפי הרה"ג גדעון בן משה שליט"א- בד"צ בית יוסף.
ג. - הרב יצחק יוסף הלך בעצמו לבית החרושת ומסקנתו ללא פקפוק
שמברכים על זה אדמה, וראה בהערות בילקוט יוסף,
וכן העיד ששמע את אביו לא מזמן מברך בפה מלא אדמה על במבה בחול המועד סוכות,
ואתה מסכים איתי שהגר"ע לא יברך ברכה שלא ברור לו שכך צריך לברך באמת.
זהו שיח שלשה תלמידים :
ברכה על במבה
א.-האם מישהו שמע שהרב עובדיה פסק לברך על במבה אדמה ?
שהרי אנו רגילים לברך "שהכל..."
ב.-טעות נפוצה לברך על במבה אדמה,
חושבים שזה עשוי מגרגירי בוטנים ומכאן הטעות.
הבמבה עשויה מקמח תירס שעובר בתהליך של חימום
דרך מעין מחט דקה ואז יוצא כמין שרוול ארוך נפוח מעט
ואז מתיזים על זה תרסיס בטעם בוטנים (חמאת בוטנים).
אי אפשר לברך על במבה אדמה, קודם כל זה לא עשוי מבוטנים, כמו שחושבים.
ודבר שני זה היה תירס ויצא מתורת פרי,
אחרי שטחנו אותו (טחינה קצת גסה) והוא נהפך לקמח. ברכתו שהכל.
דבר חשוב, לא פחות, ברכה אחרונה. לא לשכוח!!
כמו שאנחנו יודעים האויר שבבמבה לא מצטרף לברכה אחרונה
(והרי אנחנו לא שוקלים את הבמבה 27 גרם אלא לפי נפח 27 סמ"ק).
לפי זה נצטרך לאכול בערך 18 במבה כדי לברך ברכה אחרונה עליהם.
אם כן ברכתו "שהכל" ואם ברכו בטעות "בורא פרי האדמה" יצאו ידי חובה.
(כי זה היה תירס לפני כן, אבל יצאו י"ח בדיעבד לא לכתחילה,
כי יצא מתורת פרי ונשתנה לגריעותא- קמח וברכתו "שהכל")
אמנם טוב לדעת מה מברכים על כל דבר, אבל חשוב לדעת,
לא פחות- אולי יותר, סדר קדימה בברכות.
במיוחד אם יש דברים שיש עליהם ספק בברכה כמו בננה
(אם זה עץ או אדמה) ויש תפוח ליד, אם נברך על התפוח אולי נפטור את הבננה??
נאכל תפוח נברך עץ ונכוון לא לפטור את הבננה. ואז נוכל לברך על הבננה אדמה.
על קצה המזלג...
כתב רבי חיים ויטאל ז"ל בשם רבו האר"י הקדוש זצ"ל:'כי עיקר השגת האדם אל רוח הקודש,
תלויה על ידי כוונה וזהירות בכל ברכות הנהנין-
כי על ידם מתבטלין כח הקליפות הנאחזות במאכלים החומריים והנדבקות באדם האוכל אותם,
ועל ידי הברכות שמברך עליהם בכוונה, מסיר מהם את הקליפות ומזכך החומר שלו,
ונעשה זך ומוכן לקבל קדושה, והזהירו מאוד בזה.
ספר מומלץ מאוד "הברכה והלכותיה" כתוב בשפה ברורה
ומובנת ממש לכל נפש. לרב אהרן זכאי שליט"א.
עוד דבר, על מה שנאמר מפי מרן עובדיה יוסף שליט"א,
שה' ישלח לו רפואה שלימה בתוך כל חולי עמו ישראל.
לפני הרבה שנים באחד השיעורים בלוין שאלו את הרב לגבי במבה,
הרב, שלא ידע מה זה במבה, שאל ממה זה עשוי,
אמרו לו האנשים מבוטנים טחונים.
לכן התשובה של הרבה היתה "אדמה" אבל אחרי שהעירו את תשומת לב הרב
ממה עשויה הבמבה הוא הורה לברך "שהכל".
שמענו מפי הרה"ג גדעון בן משה שליט"א- בד"צ בית יוסף.
ג. - הרב יצחק יוסף הלך בעצמו לבית החרושת ומסקנתו ללא פקפוק
שמברכים על זה אדמה, וראה בהערות בילקוט יוסף,
וכן העיד ששמע את אביו לא מזמן מברך בפה מלא אדמה על במבה בחול המועד סוכות,
ואתה מסכים איתי שהגר"ע לא יברך ברכה שלא ברור לו שכך צריך לברך באמת.