שבוע טוב ושקט!
פרשת השבוע-מטות-מסעי
ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה
זאת חוקת התורה אשר ציוה ה את משה
(מטות לא-כא)
מדוע אלעזר הכהן ולא משה?
הקב"ה דיבר עם משה ולא עם אלעזר הכהן.
ומשה בא לידי כעס ויקצוף משה על פקודי החיל...
אמר ריש לקיש בנ"ל כל אדם שכועס
אם חכם הוא חכמתו מסתלקת ממנו
ואם נביא הוא נבואתו מסתלקת ממנו
ומשה נשכחה ממנו ההלכות כי כעס
ואליעזר הכהן העביר את השיעור במקומו
אמר הארי זל
"כל שאר העבירות פוגמים באיבר אחד,
אבל מידת הכעס פוגמת בכל הנשמה כולה ועושה אותה טריפה.
ואמרו רבותינו:
כל הכועס כל מיני גיהנום שולטים בו,
שנאמר: "והסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך"
(קהלת יא, י),
ואין רעה אלא גיהנום,
שנאמר: "כל פעל ה למענהו וגם רשע ליום רעה"
(משלי טז ד),
ולא עוד, אלא שהתחתוניות שולטות בו,
שנאמר: "ונתן ה לך שם לב רגז וכליון עינים ודאבון נפש"
(דברים כח, סה),
אי זה דבר שמכלה את העינים ומדאיב את הנפש?
הוי אומר: אלו התחתוניות
(נדרים כב ע"א)
ועוד אמרו רבותינו:
כל הכועס אפילו שכינה אינה חשובה כנגדו,
שנאמר: "רשע כגובה אפו בל דרוש אין אלהים כל מזימותיו"
(תהילים י ד),
ואף משכח תלמודו ומוסיף טיפשות,
שנאמר: "כי כעס בחיק כסילים ינוח"
(קהלת ז ט),
וכתיב: "וכסיל יפרוש איולת"
(משלי יג טז)
ובידוע שעונותיו מרובים מזכויותיו,
שנאמר
"ובעל חמה רב פשע"
(נדרים כב ע"ב),
ועונשו גדול מאוד
שנאמר: "גדל חמה נושא עונש"
(משלי יט, יט).
פרשת השבוע-מטות-מסעי
ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה
זאת חוקת התורה אשר ציוה ה את משה
(מטות לא-כא)
מדוע אלעזר הכהן ולא משה?
הקב"ה דיבר עם משה ולא עם אלעזר הכהן.
ומשה בא לידי כעס ויקצוף משה על פקודי החיל...
אמר ריש לקיש בנ"ל כל אדם שכועס
אם חכם הוא חכמתו מסתלקת ממנו
ואם נביא הוא נבואתו מסתלקת ממנו
ומשה נשכחה ממנו ההלכות כי כעס
ואליעזר הכהן העביר את השיעור במקומו
אמר הארי זל
"כל שאר העבירות פוגמים באיבר אחד,
אבל מידת הכעס פוגמת בכל הנשמה כולה ועושה אותה טריפה.
ואמרו רבותינו:
כל הכועס כל מיני גיהנום שולטים בו,
שנאמר: "והסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך"
(קהלת יא, י),
ואין רעה אלא גיהנום,
שנאמר: "כל פעל ה למענהו וגם רשע ליום רעה"
(משלי טז ד),
ולא עוד, אלא שהתחתוניות שולטות בו,
שנאמר: "ונתן ה לך שם לב רגז וכליון עינים ודאבון נפש"
(דברים כח, סה),
אי זה דבר שמכלה את העינים ומדאיב את הנפש?
הוי אומר: אלו התחתוניות
(נדרים כב ע"א)
ועוד אמרו רבותינו:
כל הכועס אפילו שכינה אינה חשובה כנגדו,
שנאמר: "רשע כגובה אפו בל דרוש אין אלהים כל מזימותיו"
(תהילים י ד),
ואף משכח תלמודו ומוסיף טיפשות,
שנאמר: "כי כעס בחיק כסילים ינוח"
(קהלת ז ט),
וכתיב: "וכסיל יפרוש איולת"
(משלי יג טז)
ובידוע שעונותיו מרובים מזכויותיו,
שנאמר
"ובעל חמה רב פשע"
(נדרים כב ע"ב),
ועונשו גדול מאוד
שנאמר: "גדל חמה נושא עונש"
(משלי יט, יט).