ברכות הראייה הן ברכות ביהדות, שנהוג לברכן כשרואים מראות מיוחדים, שאין רואים אותם כדבר שבשגרה
ברכות "עושה מעשה בראשית" ו"כוחו וגבורתו מלא עולם"
נוסח הברכות הוא: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם עושה מעשה בראשית", "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". לברכות אלו מכנה משותף - שבח לאל על בריאת תופעות טבע שונות, ולכן מברכים את שתיהן על אותן תופעות.
מברכים ברכות אלה על:
ראיית שביט או כוכב נופל.
רעידת אדמה.
ברק (רק עושה מעשה בראשית).
רעם (רק שכוחו וגבורתו מלא עולם).
רוחות סוערות במיוחד.
את ברכת "עושה מעשה בראשית" מברכים גם על נופים מרשימים, כגון ימים, נהרות, הרים, גבעות ייחודיות ומדבר.
למעשה, אין נוהגים לברך כמעט ברכות אלה, למעט על ברקים ורעמים.
ברכת הים הגדול
ברכה זו מברכים על ראיית ים גדול - כגון אוקיינוס. מכיוון שיש מחלוקת בין הפוסקים אם מברכים ברכה זו על הים התיכון, לא נוהגים לברך אותה עליו. נוסח הברכה הוא "באהאמ"ה שעשה את הים הגדול".
בתי עבודה זרה
ברכה זו היא שבח לקדוש ברוך הוא המנהיג את עולמו בסובלנות, גם כלפי הכופרים בו, ונותן לבני האדם להגיע אל האמת ללא התערבות נסית. ברכה זו מברך אדם כשרואה את העבודה זרה עצמה (היינו הפסל או המזבח) ולא רק את הבניין שבו שוכנת העבודה הזרה. נוסח הברכה הוא "באהאמ"ה שנתן אורך אפיים לעוברי רצונו".
אדם הרואה מקום שהייתה בו עבודה זרה בעבר ונעקרה מהמקום, מברך "באהאמ"ה...שעקר עבודה זרה מארצנו". בחו"ל מחליף את המילה "מארצנו" ב"מהמקום הזה". לאחר הברכה מוסיף המברך בקשה לעתיד ואומר "כשם שעקרת אותה מהמקום הזה כן תעקור אותה מכל המקומות והשב לב עובדיהם לעובדיך".
ברכה על קברים
ברכה זו מברכים בשעה שרואים קברי ישראל, ופירושה - צידוק דינו של הקב"ה.
נוסח הברכה הוא:
לנוסח ספרד: ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר יצר אתכם בדין וזן אתכם בדין וכלכל אתכם בדין והחיה אתכם בדין ואסף אתכם בדין, ויודע מספר כולכם, ועתיד להחיותכם בדין לחיי העולם הבא, ברוך אתה ה' מחיה המתים
לנוסח אשכנז: ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר יצר אתכם בדין, וזן וכלכל אתכם בדין, והמית אתכם בדין, ויודע מספר כולכם בדין, והוא עתיד להחיותכם ולקיים אתכם בדין, ברוך אתה ה' מחיה המתים
(יש הנוהגים להמשיך ולומר מנוסח תפילת שמונה עשרה "אתה גיבור לעולם" עד "ונאמן אתה להחיות מתים" ללא חתימת הברכה)
הרואה קברים של גויים אינו מברך אלא אומר את הפסוק: "בושה אמכם מאוד חפרה יולדתכם הינה אחרית גוים מדבר ציה וערבה" (ירמיהו נ, יב)
ברכת מציב גבול אלמנה
נוסח הברכה הוא: ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם מציב גבול אלמנה.
הברכה נזכרת בתלמוד, בבלי ברכות נח:: "תנו רבנן: הרואה בתי ישראל בישובן - אומר "ברוך מציב גבול אלמנה".
ברכה זו נתקנה בעת שחזרו ישראל מגלות בבל, בנו מחדש יישובים בארץ ישראל והקימו את בית המקדש השני. על מציאות זו של בנייתה מחדש של ארץ ישראל קבעו חכמים ברכה, שבאה להביע את השמחה על הבניה מחדש.
ישנה מחלוקת על איזה סוג ישוב מברכים ברכה זו: לדעת רש"י ורמב"ם - מברכים רק על יישוב בארץ ישראל שיושבים בו בהשקט ובבטחה "בלא שטן ובלא פגע". לדעת הרי"ף והמשנה ברורה - מברכים רק על ראיית בתי כנסת גדולים ומפוארים. למעשה מתחשבים בשתי הדעות ומברכים רק בעת ראיית בתי כנסת ביישובים שבארץ ישראל. כל מי שמגיע ליישוב שעדיין לא היה בו, ויש בו בית כנסת, מברך ברכה זו. ראו: ברכת מציב גבול אלמנה / הרב יהודה זולדן.
את ברכה זו מברכים על הרגשת השמחה שבלב, ולכן מי שרגיל בארץ ואינו מרגיש שמחה, אינו מברך ברכה זו.
ברכה על ראיית חכמי ישראל ואומות העולם
נוסח הברכה:
על חכמי ישראל: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שחלק מחכמתו ליראיו"
על חכמי אומות העולם: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שנתן מחכמתו לבשר ודם"
נחלקו הפוסקים האם כיום מברכים ברכה זו, ויש הטוענים כי עקב הגלות נתמעטו הדורות ואין כיום גאונים מופלגים שראוי לברך עליהם ברכה זו, אולם לדעת רוב הפוסקים גם היום יש לברך ברכה זו (כפי שניפסק בשולחן ערוך. וצריך שיהיה החכם מישראל תלמיד חכם שיראתו קודמת לחכמתו ונודע שהוא חכם מופלג ואז מברכים).
ואילו אצל חכמי אומות העולם צריך שיהיה ידוע כחכם וגאון באחד מן המדעים ובעבודתו תרם תרומה נכבדה לאנושות. אמנם חכם גוי רשע שאינו שומר את שבע מצוות בני נח, אין ערך לחכמתו ואין לברך עליו. הרואה את אותו החכם פעם נוספת, אם לא ראהו יותר משלושים יום יברך שוב.
ברכת המלכים
נוסח הברכה:
על מלכי ישראל:"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שחלק מכבודו ליראיו"
על מלכי אומות העולם:"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שנתן מכבודו לבשר ודם"
בברכה זו אין משנה אם המלך הוא מלך רשע או צדיק ואף על פי כן יש לברך עליו. ואמרו חכמים שיש מצווה ללכת ולראות מלך ואף אם אינו ידוע כצדיק, ומי שכבר ראה את המלך אין מצווה לרוץ ולראותו שוב ורק אם יבוא בפמליא יותר מכובדת יש מצווה לראותו שוב. וכיום כאשר גם אם יש מדינה ובה יש מלך סמכותו היא פחותה בהרבה מהסמכות שהייתה למלך בעבר וכן יש מדינות אשר סמכויות המלך מתחלקות לאנשים רבים כגון נשיא, ראש ממשלה, פרלמנט וכו', אין מברכים עליהם את ברכת המלכים. אולם בארצות שבהן יש עדיין שלטון מלוכני יש מצווה לברך על המלך את "ברכת המלכים".
ברכת חכם הרזים
נוסח הברכה:"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם חכם הרזים"
ברכה זו נאמרת כאשר אדם רואה שישים ריבוא (600,000) אנשים מישראל מכונסים במקום אחד, ודווקא בארץ ישראל.
ברכה על בריות יפות
נוסח הברכה:"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שככה לו בעולמו"
ברכה זו נאמרת כאשר אדם רואה ברייה יפה במיוחד, כמו למשל אדם בעל יופי נדיר. היא נאמרת רק על יופי אצל שלושה מינים: יופי באילנות, בבעלי החיים ובבני האדם. אם ראה אדם את היופי הזה בעבר אין מברך עליו שוב. כיום עקב התמעטות הדור אין גבר יכול לברך על יופי של אישה וזאת משום שכדי לקבוע את יופיה המיוחד הוא יצטרך לבחון אותה היטב ובכך לעבור על גדרי צניעות. אך בעבר היה פשוט יותר לקבוע מהו יופי שצריך לברך עליו, ולא היו צריכים לעבור בכך על גדרי צניעות.
ברכת משנה הבריות
נוסח הברכה:"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם משנה הבריות"
ברכה זו מברכים כאשר רואים אדם שיש בו פגם משונה מאוד מלידה. כגון תאומים סיאמיים וכן אדם ללא ידיים או ננס וכו'.
בעבר כאשר הקשר בין היבשות היה קשה מאוד, היו אף מברכים על ראיית כושי בארצות הצפון וכן על ג'ינג'י עם נמשים בארצות הדרום. אך כיום דברים אלה אינם מפליאים איש ועל כן אין מברכים עליהם.
כאשר מברך אדם משנה הבריות צריך להשתדל כמובן שלא לפגוע באותו האדם המשונה, ואם יש חשש של פגיעה עדיף שלא לברך.
על כל פגם מברכים פעם אחת בחיים, זאת אומרת אם רואה אדם תאומים סיאמים בפעם השניה (אפילו תאומים אחרים או מחוברים באופן שונה) אין מברך עליהם בפעם השנייה.
כל זאת מברכים על אדם שנולד עם פגם זה, אך אם רואה אדם שנקצצו ידיו בתאונה או שיש בו פגם והוא אינו מלידה אלא נוצר בתאונה וכדומה, מברך את ברכת צידוק הדין: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם דיין האמת".
ברכה על קוף ופיל
הרואה קוף או פיל מברך את ברכת משנה הבריות, מפני שמראיהם מעורר השתאות מיוחדת, יותר מאשר ראיית שאר בעלי החיים.
יש אומרים שהברכה נתקנה דווקא על שניהם משום שהם דומים במידת מה לאדם, הקוף- בצורת גופו ובדרך שימושו בידיו, והפיל-מפני שעורו אינו שעיר אלא חלק והוא משתמש בחדקו כמו ביד (מאירי ברכות נב,ח).
יש מבארים שדווקא קוף ופיל משום שבזמן המבול העניש הקב"ה כמה מן האנשים הרשעים והפך אותם לקופים ופילים.(מלאכת שלמה כלאים ח,ו).
מברכים ברכה זו, כמו שאר ברכות הראייה, רק אם לא ראה קוף או פיל במשך 30 יום.
זוכר הברית
נוסח: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם זוכר הברית ונאמן בבריתו וקיים במאמרו".
מברכים ברכה זו כשרואים קשת.
ברכות "עושה מעשה בראשית" ו"כוחו וגבורתו מלא עולם"
נוסח הברכות הוא: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם עושה מעשה בראשית", "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שכוחו וגבורתו מלא עולם". לברכות אלו מכנה משותף - שבח לאל על בריאת תופעות טבע שונות, ולכן מברכים את שתיהן על אותן תופעות.
מברכים ברכות אלה על:
ראיית שביט או כוכב נופל.
רעידת אדמה.
ברק (רק עושה מעשה בראשית).
רעם (רק שכוחו וגבורתו מלא עולם).
רוחות סוערות במיוחד.
את ברכת "עושה מעשה בראשית" מברכים גם על נופים מרשימים, כגון ימים, נהרות, הרים, גבעות ייחודיות ומדבר.
למעשה, אין נוהגים לברך כמעט ברכות אלה, למעט על ברקים ורעמים.
ברכת הים הגדול
ברכה זו מברכים על ראיית ים גדול - כגון אוקיינוס. מכיוון שיש מחלוקת בין הפוסקים אם מברכים ברכה זו על הים התיכון, לא נוהגים לברך אותה עליו. נוסח הברכה הוא "באהאמ"ה שעשה את הים הגדול".
בתי עבודה זרה
ברכה זו היא שבח לקדוש ברוך הוא המנהיג את עולמו בסובלנות, גם כלפי הכופרים בו, ונותן לבני האדם להגיע אל האמת ללא התערבות נסית. ברכה זו מברך אדם כשרואה את העבודה זרה עצמה (היינו הפסל או המזבח) ולא רק את הבניין שבו שוכנת העבודה הזרה. נוסח הברכה הוא "באהאמ"ה שנתן אורך אפיים לעוברי רצונו".
אדם הרואה מקום שהייתה בו עבודה זרה בעבר ונעקרה מהמקום, מברך "באהאמ"ה...שעקר עבודה זרה מארצנו". בחו"ל מחליף את המילה "מארצנו" ב"מהמקום הזה". לאחר הברכה מוסיף המברך בקשה לעתיד ואומר "כשם שעקרת אותה מהמקום הזה כן תעקור אותה מכל המקומות והשב לב עובדיהם לעובדיך".
ברכה על קברים
ברכה זו מברכים בשעה שרואים קברי ישראל, ופירושה - צידוק דינו של הקב"ה.
נוסח הברכה הוא:
לנוסח ספרד: ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר יצר אתכם בדין וזן אתכם בדין וכלכל אתכם בדין והחיה אתכם בדין ואסף אתכם בדין, ויודע מספר כולכם, ועתיד להחיותכם בדין לחיי העולם הבא, ברוך אתה ה' מחיה המתים
לנוסח אשכנז: ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר יצר אתכם בדין, וזן וכלכל אתכם בדין, והמית אתכם בדין, ויודע מספר כולכם בדין, והוא עתיד להחיותכם ולקיים אתכם בדין, ברוך אתה ה' מחיה המתים
(יש הנוהגים להמשיך ולומר מנוסח תפילת שמונה עשרה "אתה גיבור לעולם" עד "ונאמן אתה להחיות מתים" ללא חתימת הברכה)
הרואה קברים של גויים אינו מברך אלא אומר את הפסוק: "בושה אמכם מאוד חפרה יולדתכם הינה אחרית גוים מדבר ציה וערבה" (ירמיהו נ, יב)
ברכת מציב גבול אלמנה
נוסח הברכה הוא: ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם מציב גבול אלמנה.
הברכה נזכרת בתלמוד, בבלי ברכות נח:: "תנו רבנן: הרואה בתי ישראל בישובן - אומר "ברוך מציב גבול אלמנה".
ברכה זו נתקנה בעת שחזרו ישראל מגלות בבל, בנו מחדש יישובים בארץ ישראל והקימו את בית המקדש השני. על מציאות זו של בנייתה מחדש של ארץ ישראל קבעו חכמים ברכה, שבאה להביע את השמחה על הבניה מחדש.
ישנה מחלוקת על איזה סוג ישוב מברכים ברכה זו: לדעת רש"י ורמב"ם - מברכים רק על יישוב בארץ ישראל שיושבים בו בהשקט ובבטחה "בלא שטן ובלא פגע". לדעת הרי"ף והמשנה ברורה - מברכים רק על ראיית בתי כנסת גדולים ומפוארים. למעשה מתחשבים בשתי הדעות ומברכים רק בעת ראיית בתי כנסת ביישובים שבארץ ישראל. כל מי שמגיע ליישוב שעדיין לא היה בו, ויש בו בית כנסת, מברך ברכה זו. ראו: ברכת מציב גבול אלמנה / הרב יהודה זולדן.
את ברכה זו מברכים על הרגשת השמחה שבלב, ולכן מי שרגיל בארץ ואינו מרגיש שמחה, אינו מברך ברכה זו.
ברכה על ראיית חכמי ישראל ואומות העולם
נוסח הברכה:
על חכמי ישראל: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שחלק מחכמתו ליראיו"
על חכמי אומות העולם: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שנתן מחכמתו לבשר ודם"
נחלקו הפוסקים האם כיום מברכים ברכה זו, ויש הטוענים כי עקב הגלות נתמעטו הדורות ואין כיום גאונים מופלגים שראוי לברך עליהם ברכה זו, אולם לדעת רוב הפוסקים גם היום יש לברך ברכה זו (כפי שניפסק בשולחן ערוך. וצריך שיהיה החכם מישראל תלמיד חכם שיראתו קודמת לחכמתו ונודע שהוא חכם מופלג ואז מברכים).
ואילו אצל חכמי אומות העולם צריך שיהיה ידוע כחכם וגאון באחד מן המדעים ובעבודתו תרם תרומה נכבדה לאנושות. אמנם חכם גוי רשע שאינו שומר את שבע מצוות בני נח, אין ערך לחכמתו ואין לברך עליו. הרואה את אותו החכם פעם נוספת, אם לא ראהו יותר משלושים יום יברך שוב.
ברכת המלכים
נוסח הברכה:
על מלכי ישראל:"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שחלק מכבודו ליראיו"
על מלכי אומות העולם:"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שנתן מכבודו לבשר ודם"
בברכה זו אין משנה אם המלך הוא מלך רשע או צדיק ואף על פי כן יש לברך עליו. ואמרו חכמים שיש מצווה ללכת ולראות מלך ואף אם אינו ידוע כצדיק, ומי שכבר ראה את המלך אין מצווה לרוץ ולראותו שוב ורק אם יבוא בפמליא יותר מכובדת יש מצווה לראותו שוב. וכיום כאשר גם אם יש מדינה ובה יש מלך סמכותו היא פחותה בהרבה מהסמכות שהייתה למלך בעבר וכן יש מדינות אשר סמכויות המלך מתחלקות לאנשים רבים כגון נשיא, ראש ממשלה, פרלמנט וכו', אין מברכים עליהם את ברכת המלכים. אולם בארצות שבהן יש עדיין שלטון מלוכני יש מצווה לברך על המלך את "ברכת המלכים".
ברכת חכם הרזים
נוסח הברכה:"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם חכם הרזים"
ברכה זו נאמרת כאשר אדם רואה שישים ריבוא (600,000) אנשים מישראל מכונסים במקום אחד, ודווקא בארץ ישראל.
ברכה על בריות יפות
נוסח הברכה:"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שככה לו בעולמו"
ברכה זו נאמרת כאשר אדם רואה ברייה יפה במיוחד, כמו למשל אדם בעל יופי נדיר. היא נאמרת רק על יופי אצל שלושה מינים: יופי באילנות, בבעלי החיים ובבני האדם. אם ראה אדם את היופי הזה בעבר אין מברך עליו שוב. כיום עקב התמעטות הדור אין גבר יכול לברך על יופי של אישה וזאת משום שכדי לקבוע את יופיה המיוחד הוא יצטרך לבחון אותה היטב ובכך לעבור על גדרי צניעות. אך בעבר היה פשוט יותר לקבוע מהו יופי שצריך לברך עליו, ולא היו צריכים לעבור בכך על גדרי צניעות.
ברכת משנה הבריות
נוסח הברכה:"ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם משנה הבריות"
ברכה זו מברכים כאשר רואים אדם שיש בו פגם משונה מאוד מלידה. כגון תאומים סיאמיים וכן אדם ללא ידיים או ננס וכו'.
בעבר כאשר הקשר בין היבשות היה קשה מאוד, היו אף מברכים על ראיית כושי בארצות הצפון וכן על ג'ינג'י עם נמשים בארצות הדרום. אך כיום דברים אלה אינם מפליאים איש ועל כן אין מברכים עליהם.
כאשר מברך אדם משנה הבריות צריך להשתדל כמובן שלא לפגוע באותו האדם המשונה, ואם יש חשש של פגיעה עדיף שלא לברך.
על כל פגם מברכים פעם אחת בחיים, זאת אומרת אם רואה אדם תאומים סיאמים בפעם השניה (אפילו תאומים אחרים או מחוברים באופן שונה) אין מברך עליהם בפעם השנייה.
כל זאת מברכים על אדם שנולד עם פגם זה, אך אם רואה אדם שנקצצו ידיו בתאונה או שיש בו פגם והוא אינו מלידה אלא נוצר בתאונה וכדומה, מברך את ברכת צידוק הדין: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם דיין האמת".
ברכה על קוף ופיל
הרואה קוף או פיל מברך את ברכת משנה הבריות, מפני שמראיהם מעורר השתאות מיוחדת, יותר מאשר ראיית שאר בעלי החיים.
יש אומרים שהברכה נתקנה דווקא על שניהם משום שהם דומים במידת מה לאדם, הקוף- בצורת גופו ובדרך שימושו בידיו, והפיל-מפני שעורו אינו שעיר אלא חלק והוא משתמש בחדקו כמו ביד (מאירי ברכות נב,ח).
יש מבארים שדווקא קוף ופיל משום שבזמן המבול העניש הקב"ה כמה מן האנשים הרשעים והפך אותם לקופים ופילים.(מלאכת שלמה כלאים ח,ו).
מברכים ברכה זו, כמו שאר ברכות הראייה, רק אם לא ראה קוף או פיל במשך 30 יום.
זוכר הברית
נוסח: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם זוכר הברית ונאמן בבריתו וקיים במאמרו".
מברכים ברכה זו כשרואים קשת.