פורום ברסלב - רק לשמוח יש

האם צריך לסוע לאומן?

תגידו חבר'ה, אתם חושבים שצריך לסוע לאומן בראש השנה?
אז נכון, רבינו הקדוש קבור שם וזה מעלה גדולה להשתטח על קברי צדיקים...
אבללל (וכאן בא האבל הגדול)

א"י, קדושת א"י, לא אומר לכם כלום?
איזה מן דבר זה לסוע לחו"ל ולצאת מארץ הקודש?!
ועוד במועד!?
ראש השנה!!!!...

מישהו חושב שכן צריך לסוע?

(אני יודעת שתקנו שמותר לסוע לחו"ל מכמה סיבות אבל הסיבה הזאת זה סיבה מודחקת מאוווווווווווווד, ולא נראה לי יש אותה בכלל..)
אומן אומן א"י!!..
 
בס"ד

בזכות ההתקרבות לרבנו והנסיעות לאומן מבינים מה זה קדושה ומה זה קדושת א"י

אנו עוזבים את א"י עם הרבה געגועים לזמן קצר כדי לקיים את רצון רבנו ולחזור לארץ יהודים יותר טובים יותר

טהורים כדי שלא"י יהיה יותר קל לשאת אותנו עליה ושלא תקיא אותנו חס ושלום כמו שהקיאה את הגוי אשר

לפניניו.

בקיצור נוסעים לאומן לכמה ימים בשביל א"י.
 

alia1

New Member
בס"ד,

"איש בל ייעדר מלהיות אצלי בראש השנה,
כי כל העניין שלי הוא רק ראש השנה"מצטטים כולם
את ר' נחמן זיע"א,ומספרים כי בחייו וגם לאחר פטירתו
(ואני אציין את השנים למניינם)רק בגיל 38,בשנת 1810 ,
נהגו חסידיו לשהות עמו בראש השנה.ואיך לפני פטירתו
מספרים,קרא ר' נחמן לשני עדים נאמנים מתלמידיו
והשמיע באזניהם הבטחה גדולה כלפי כל מי שיבוא
לקברו באומן,יאמר שם את עשרת מזמורי "תיקון הכללי"
שלו ויתן פרוטה לצדקה:"אשתטח לאורך ולרוחב להיטיב עמו",
הבטיח ר' נחמן"בפאותיו אמשכהו ואוציאו משאול תחתיות".

אפילו בשנות השלטון הקומוניסטי המשיכו חסידי ברסלב,
תוך נטילת סיכונים גדולים,לנסות ולהגיע לציונו הקדוש.אחרי
שקרס מסך הברזל(1989)התחדשה ההגעה הקבוצתית.
זה התחיל בראש השנה תש"ן עם 250 מתפללים בלבד.....
והשנה ב"ה,אחרי 16 שנה-כבר היו שם כ-25000!!!!(תתפללו עלי שגם אזכה!)
כמו מסך הברזל נפל בשביל זה...... :lol: ישתבח שמו לעד!

איך דווקא החסידות נטולת האדמו"ר החי-כבר 200 שנה,
זו שאנשיה כונו בשל כך "החסידים המתים"רק צוברת ב"ה תאוצה?
והפכה לאבן השואבת הגדולה לחוזרים בתשובה?
גם היום(אז עיקר מתנגדיו היה"סבא משפולי")דעתם של רבים
וחשובים בהנהגה הרבנית אינה כה נוחה מהעובדה שמעמד קברו
של רבנו הקדוש זוכה ליוקרה עצומה,אפילו ביחס לקבר ר' שמעון
בר-יוחאי זיע"א...

ר' נחמן שבר את השוק!!!!! &-&
 
אני עוד לא הבנתי למה צריך לסוע (איזה קשת עורף אני :blink: ... :unsure: ... ;) )
לאומן?

זה כאילו אני אגיד (להבדיל אלף אלפי הבדלות)- אני לא אתפלל כמה ימים- רק בשביל שתהיה לי את הכמייה להתפלל ואז אחרי הימים האלה, התפילה שלי תהיה הרבה יותר חזקה ואמיתית..

זה כאילו- "נפילה" בשביל עליה. אבל, בשביל מה?
לא חבל? אם אפשר להשאר תמיד בקדושה למה לרדת מא"י- ארץ הקודש ועוד בחגים?
הנפילה- זה הירידה מא"י

והעליה- זה החזרה לא"י...

תודה על התשובות אחי היקרים!
עם ישראל- שיהיה לכם ברור- אני פשוט אוהבת אתכם!
 
אחותי
במילה אחת-אמונת חכמים !!
רבנו אמר ה' ית' נתן לי את הר"ה במתנה ועובדה שכל מי שחוזר מרבנו אומר שאין כמו הר"ה אצל הצדיק האמת...
רבנו אמר איש בל יעדר..
בקשר לא"י אז כל השפע ניזון מהציון הקדוש...וצדיקים ירשו ארץ הצדיקים הם בחינת א"י...
אומן אומן ר"ה &-&
 

shirel

New Member
אמר רבי נתן "וגם למדנו כמה צריכים לחזק לשבר המניעות מדבר שבקדושה, בפרט המניעות מלהיות אצלו בראש השנה, צריכים להתגבר ביותר, ולהיות דווקא בראש השנה, רבי נתן מתאר תרחיש של אדם שכמעט בלתי מציאותי אצלו להיות בראש השנה עד שאפילו אם היה שואל את רבנו עצמו היה עונה לו שלא לבוא, כותב על כך ר' נתן "עד שאפילו אם הוא ז"ל בעצמו מצווה ומסכים לבלי להיות אצלו על ראש השנה, חלילה להסתכל על זה, וצריכים להיזהר מאוד לבלי לשאול אותו שם שאלה על זה, כי הוא ישיב בודאי לבלי להיות, ואף על פי כן בנקודת האמת לאמתו צריכים להיות דווקא" ומסיים רבי נתן, "וכן הוא נוהג לדורות".

ועוד.....

<span style='color:red'>כבר נודע מגודל האזהרה שהזהיר רבינו לבוא אליו לימי ראש השנה בלשונות מיוחדים ומופלאים אשר גילה לפני מקורביו ובקשם לפרסמם. ואמר: "הראש השנה שלי עולה על הכל, והיה פלא אצלי, מאחר שהמקורבים אלי, שיהיו כולם על ראש השנה, איש לא יעדר, כי כל העניין שלי הוא רק ראש השנה, והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר למשמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו, לא יחסר איש". (חיי מוהר"ן ת"ג)</span>

וגם......
עוד ענה ואמר "הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותיי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה, אתם כולכם בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו, תלוי בראש השנה שלי". (חיי מוהר"ן ת"ה)

"אצלי העיקר הוא ראש השנה, ותיכף כשחולף ועובר ראש השנה, אני מטה אזני ושומע אם מכין בכותל לעורר לסליחות לשנה הבאה, כי אין שום זמן כלל כי השנה חולף ועובר כהרף עין".

אולם כגודל רום העניין הנשגב הזה, והתיקון לנצח האצור והמובטח בזה, כך גם גודל המניעות ובפרט "מניעות המוח" אשר מנת חלקם של רבים מן הנוסעים לראש השנה, טרדת הלב, ספקות ובלבול מוח, וחלישות הדעת אשר הבעל דבר מסבך ומרפא את רוחו של האדם, בתואנות ובדמיונות שווא ממש, ולכל אחד זה מופיע בצורה שונה, ובאופן אחר.

כנגד כל זה עומדים לנו דבריו של רבינו (בחיי מהור"ן ת"ד), אשר צפה זאת מראש, והקדים לנו בשיחתו אשר השיב לאחד שאמר לפניו, שהיה ניחא לו יותר להיות אצלו על שבת תשובה ולא על ראש השנה, כי אין לו מקום לעמוד שם בבית המדרש וגם אין לו אכסניה טובה לאכול וללון, ומחמת זה דעתו מבולבלת מאוד ואינו יכול להתפלל בכוונה. על כן היה טוב לפניו יותר להיות אצלו בזמן אחר ולא בראש השנה, השיב לו רבינו זכרונו לברכה בזו הלשון: "אם לאכול, אם שלא לאכול, אם לישון, אם שלא לישון. אם להתפלל, אם שלא להתפלל (רצונו לומר שלא להתפלל בכוונה כראוי) אך ורק שתהיו אצלי על ראש השנה, יהיה איך שיהיה".

והוסיף על זה תלמידו רבי נתן. וזה לשונו: "ובאמת כל דברים אלו הנ"ל הם רק דמיונות ופיתויים של הבעל דבר. כי תהילה לאל נראה בחוש, שעל פי הרוב מתפללין יותר בכוונה בכלל הקיבוץ הקדוש על ראש השנה, ממה שהיה מתפלל בביתו".

עד כמה תפס העניין של ראש השנה מקום מרכזי אצל רבינו הקדוש, תמחיש השיחה הבאה אשר שח ואמר: "אצלי העיקר הוא ראש השנה, ותיכף כשחולף ועובר ראש השנה, אני מטה אזני ושומע אם מכין בכותל לעורר לסליחות לשנה הבאה, כי אין שום זמן כלל כי השנה חולף ועובר כהרף עין".

לאלו שזכו לבוא אליו לראש השנה אמר רבינו: "ראוי לכם לשמוח מאוד מאוד, אכלו מעדים ושתו ממתקים כי חדוות ה` היא מעוזכם".כשנבצר מאחד מגדולי תלמידיו להיות אצלו בימי ראש השנה, אמר לו רבינו – "איני יכול לצייר לעצמי הצער הזה מה שאתה לא תהיה אצלי על ראש השנה". בהזדמנות אחרת הוסיף ואמר, בקול חזק מעומק הלב: "מה אומר לכם, אין דבר גדול מזה, היינו מלהיות אצלו על ראש השנה".

ביותר התבטא רבינו הקדוש על ההכרח והחיוב להתאסף ולהיות אצלו על ראש השנה, בערב ראש השנה האחרון לימי חייו, כשבועיים לפני הסתלקותו, וכפי שמביא את הדברים רבי נתן (בחיי מוהר"ן ת"ו) וזה לשונו: "ומכלל דבריו הקדושים שדיבר אז עמנו, למדנו כמה דברים, למדנו עוד פעם עוצם גודל החיוב להיות אצלו על ראש השנה. כי אף על פי שידענו זאת מכבר, אף על פי כן מריבוי דבריו הקדושים בזה ומתנועותיו הנוראות אז, הבנו עוצם החיוב יותר ויותר, שאי אפשר לבטא זאת בכתב. וגם אז למדנו, שרצונו חזק להיות אצלו באומין על ראש השנה תמיד, גם לאחר הסתלקותו, ושאין דבר גדול מזה".

<span style='color:red'>"הראש השנה שלי חידוש גדול השם יתברך נתן לי זאת במתנה..." </span>
 

alia1

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>אור הצדיק לכל הדורות</span>

הצדיקים הם "עיני העדה", לאורם נסע ונילך, הצדיק הוא המדריך ומכוון את כולם לנתיב האמת והאמונה, ועל ידו נפתחים העיניים לכל אחד ואחד לראות ולהשקיף על עצמו, לבחון מידותיו ולבדוק עצמו איך הוא בעבודת ה'


הרב יצחק אנגל


חיים אנו בתקופת הסתר פנים גדולה, המבוכה בקרב בני דורינו רבה, עוברים עלינו אירועים קשים ביותר ואין אנו יודעים מה יולד יום, ישנם בני תורה רבים שחסרה להם השקפה ברורה ומתלבטים קשה בהבנת המצב, בני נוער רבים תועים ונבוכים, מהם כאלו שסרים מדרך הישר רח"ל מדרך התורה או שמסתובבים באפס מעשה, נעים ונדים לרוח היום, מבלי מצוא משען ומשענה סעד רוחני במצבם הקשה, קיימת גם נשירה בישיבות הק', בחורים אינם מוצאים את מקומם ונפלטים רח"ל לרחוב הסוער והמסוכן. נשאלת השאלה מה הסיבה למצב הרוחני הקשה הזה, מה הסיבה למבוכה הנוראה הזאת? ומה אם כן התרופה והמזור למחלה האיומה הלזו, כיצד אפשר להתגבר ולעבור את אירועי השעה הקשים הללו?



לשם כך נפתח נא את ספר הק' ליקוטי מוהר"ן, זה ספר תולדות האדם הגדול בענקים, שרבינו השאיר לנו ובו עצות מתאימות ונפלאות עד דור האחרון, כיצד להתחזק בימים טרופים אלו.



דע שכל הדורות כולם נמשכים מן הצדיק, שהוא הראש, בחינת ראש בית, בחינת הבעל הבית של העולם, בחינת "קורא הדורות מראש" שכל הדורות נמשכין מן הראש, דהיינו הצדיק הנ"ל ואזי כשיש זה הצדיק שהוא הראש בית אזי יש בחי' ראש ויש בחי' בית, ואזי כולנו דהיינו כל בני הדור כולם בחי' בני בית". "אבל - ממשיך רבינו - כשנסתלק ונתעלם זה הראש שהוא הפאר בחינת שם ה' כנ"ל אזי מתגברין ח"ו שמות הטומאה של החיצונים שזה בחינת המפורסמים של שקר והם בחי' ראש של הסטרא אחרא, שהוא כנגד הראש הנ"ל דקדושה בחי' ראש כל חוצות.. ואזי אין בית ומתגלגלים בחוצות ח"ו ועל כן נקרא ראש כל חוצות כי נתעלם ח"ו בחינת ראש בית.


לאמר שכל סיבת ירידת הדור, המבוכה והמבוקה, הטשטוש וההעלם, הוא בהעדר אור הצדיק ה"ראש בית" אשר ממנו עצה ותושיה הדרכה והכוונה, וכשזה חס ושלום נופל זה קם, מתגברים כוחות הסטרא אחרא "המפורסמים של שקר" ומשתלטים, ואז עוברת השליטה לידי הרחוב המזוהם והמסואב ה"ראש כל חוצות". "ועל זה נאמר "תשתפכנה אבני קודש בראש כל חוצות, בני ציון היקרים המסולאים בפז" דהיינו שישראל קדושים מתגלגלים חס ושלום בראש כל חוצות, כי נסתלק ונתעלם ה"ראש בית" דהיינו הצדיק האמיתי ונתגבר חס ושלום ההיפך.. בחינת ראש כל חוצות.

הצדיקים הם "עיני העדה", לאורם נסע ונילך, הצדיק הוא המדריך ומכוון את כולם לנתיב האמת והאמונה, זאת ועוד, על ידו נפתחים העינים לכל אחד ואחד לראות ולהשקיף על עצמו, לבחון מידותיו ולבדוק עצמו איך הוא בעבודת ה', הצדיק הוא השורש, היסוד הפשוט (צדיק יסוד עולם) אשר ממנו משתלשלים כל ארבעת היסודות, מקור כל המדות "שכשבאים לצדיק ורואים אותו, ראוי שימצא עצמו בתוך הצדיק שיסתכל בעצמו על כל המדות איך הוא אוחז בהם".


נמצאנו למדים שכל מכאובי הדור, הם בסיבת חוסר מנהיגות אמת, והיינו העלמת שם הצדיק "כי כשנתגדל שם הצדיק נתגדל שמו יתברך כי שמו משותף בשמינו" על ידו מתגלה ומתפרסם אלוקותו והשגחתו וזוכים להארת פנים, אבל כשנסתר שם הצדיק, ומתפרסמים אלו הרשעים שאין בהם שם ה' היינו אותם מפורסמים של שקר תועי הדור ומטעיו, אזי מתגברים כוחות הרע והטומאה וההרס.



לאמר, צדיקי הדור מנהיגיו הם מאירים ומקרינים על הדור, הם בחינת "מאורי אור" לעומתם מנהיגי שקר, אנשי הכזב גורמים חורבן ושריפה והם בחינת "מאורי אש", "שכשיש כוח למאורי אור אזי נכנעין מאורי אש וכשנכנעין מאורי אור אזי מתגברין מאורי אש, וזה בחינת שריפת בית המקדש שנגרם על ידי הסתלקות מאורי אור".


לאור האמור לעיל ברור שמצבנו הקשה והמסובך כיום, הוא בסיבת העלמת אור הצדיק האמיתי ושליטתם של אלו המפורסמים של שקר, כל המבוכה והתעיה, מקורה בחוסר קרבה לצדיק ותורתו, כל זה אמור לא רק לאלו שרחוקים לגמרי מאור הצדיק, אלא גם לאלו הסמוכים לצדיק ויודעים עליו, אבל אינם מתקרבים אליו דים, ואינם מתבוננים ומתעסקים בתורתו ושומעים לעצותיו במדת מספקת.



תפקידינו הוא, על כן, בשעה זו לא רק להעמיק יותר ויותר בתורת רבינו ולציית לעצותיו הנפלאות והחיוניות, אלא להשתדל גם להפיץ את תורתו תורת אמת בקרב כל אלו הכמהים לקרן אורה, וביחוד לאלו הנבוכים, להאיר להם הדרך לצאת מני חושך ולהתקרב לאור הבהיר, יחד עם זה נשתדל בתפילות ובקשות לפני בורא עולם שישיב את כולנו לתורתו ויקרבנו לעבודתו, שיאיר לנו את אור האמונה התמימה ויזכינו לגילוי אורו של ה"ראש בית", הצדיק האמיתי שממנו תוצאות חיים לגאולה השלימה והאמיתית אמן.
 

alia1

New Member
פעם ראשונה באומן


האמת היא שמעולם לא הייתי בציון, ומחשבתי כאילו כבר הייתי אצל הצדיק אינה אלא דמיון מטעה. "צריך שיראה שיבוא בכל פעם מחדש, לא כמו שכבר היה אצל הצדיק ועכשיו הוא בא פעם שנית, רק כמו שלא היה אצל הצדיק מעולם".



הרב ארז משה דורון




עוד לא התחלתי כלל


עצה והדרכה נפלאה בענין הנסיעה לאומן כותב רבינו הקדוש בליקוטי מוהר"ן (ס"ב) וזו לשונו: "גם כי עיקר כל הדברים הן התחלה כי כל התחלות קשות מחמת שיוצא מהפך אל הפך וכו' כנ"ל ועל כן בכל פעם ופעם שנוסע להצדיק, צריך שיראה שיבוא בכל פעם מחדש לא כמו שכבר היה אצל הצדיק, ועכשו הוא בא פעם שנית, רק כמו שלא היה מעולם אצל הצדיק, ויהיה אצלו כמו שבא עכשיו מחדש פעם ראשון, כי עיקר הוא ההתחלה, כי כל התחלות קשות כנ"ל, נמצא שעיקר כח העבודה של כל הימים אינו אלא ההתחלה כנ"ל עיין שם וכפי הכח וההתלהבות של ההתחלה, כן הולך ומתנהג בעבודתו, כי עיקר היא ההתחלה כנ"ל על כן צריך להתחיל בכל פעם מחדש, כי פן ואולי לא היתה התחלתו כראוי, ואם כן גם כל עבודתו אינה בשלמות כראוי, כי הכל מתנהג כפי ההתחלה על כן צריך להתחיל בכל פעם מחדש, ולבוא להצדיק מחדש, בכח התלהבות גדול, והתגברות חדש לעבודת השם יתברך, כדי שתהיה עבודתו כראוי כפי כח ההתחלה כנ"ל וכן בכל פעם ופעם צריך לחשוש חששא זו, פן לא התחיל עדיין כראוי, וצריך להתחיל ולבוא להצדיק בכל פעם מחדש".



עצה זו איננה בגדר שיטה מחוכמת להתחדשות, כלומר שבאמת כבר הייתי בציון, רק שאני מוצא דרך לחשוב כאילו לא הייתי וכך אני מתחדש.



בהתבוננות בסוגיה זו מתגלות כאן פנים אחרות. האמת היא שמעולם לא הייתי בציון, ומחשבתי כאילו כבר הייתי אצל הצדיק אינה אלא דמיון מטעה. "צריך שיראה שיבוא בכל פעם מחדש, לא כמו שכבר היה אצל הצדיק ועכשיו הוא בא פעם שנית, רק כמו שלא היה אצל הצדיק מעולם".



באופן דומה דורש רבינו גם מעובד השם המופלג ביותר שיוכל לומר בכנות ובאמת גמורה "עדיין לא התחלתי להריח ריח של עבודת ה'. מעולם לא למדתי תורה". וכמו שמובא במדרש (מובא בפרש"י איוב כ"ח) על פסוק תהום אמר לא בי היא וים אמר אין עמדי, שבשעת מתן תורה בא השטן לפני הקב"ה ואמר לו היכן תורה א"ל אצל בן עמרם בא לו אצל משה א"ל היכן תורה. אצל ים. בא לו אצל ים א"ל היכן תורה. לא בי היא לך אצל בן עמרם. בא לו אצל בן עמרם. א"ל היכן תורה אצל תהום. בא לו אצל תהום א"ל היכן תורה א"ל אין עמדי לך אצל בן עמרם בא לו אצל בן עמרם א"ל היכן תורה א"ל אצל הקב"ה. וזהו שאמר תהום לא בי היא וים אמר אין עמדי. לא יתן סגור תחתיה וכו'. אבדון ומות אמרו ופרש"י המאבדין וממיתין עצמן עליה אמרו באזנינו שמענו שמעה שהיגע בה מתקיימת בו. והנה כל רואה ישתומם על דברי האגדה הזאת כי היא פליאה מאד מתחלה ועד סוף. ...וביותר תמוה מאד הפלא ופלא מה ראה משה להטעותו ולומר שהיא אצל הים ואח"כ שהיא אצל התהום ואיך הוציא שקר מפיו חלילה. וגם וכי לא ידע שאח"כ יחזור אליו. וגם אח"כ איך אמר שהיא אצל הקב"ה והלא באמת כבר מסרה הש"י אליו.



...חזר לו אצל משה א"ל אצל הקב"ה, היינו שמשה גילה להשטן פנימיות דעתו מה שאמר תחלה שהתורה אצל הים והתהום שאין כוונתו כמו שטעה השטן וסבר שכוונת משה כפשוטו שהתורה בתוך הים ובתוך התהום כי לא זהו כוונתו כי עיקר כוונתו שאע"פ שקיבל את התורה עדיין גם עתה התורה אצל הקב"ה כי אין מי שידע פנימיות התורה בעולם כ"א הש"י לבד כמ"ש אלקים הבין דרכה" (ליקוטי הלכות הכשר כלים ד' כ"ד).



כלומר שהבין משה לפי רום מעלתו שהתורה עדיין אצל הש"י ולא התחיל עדיין לדעתה כלל.



וזה מה שרבינו מלמד את הצדיקים, את תורת "איה", איה מקום כבודו, שעדיין רחוקים בתכלית, ומי שמלמד זאת לאחרים ודאי זכה לזה בעצמו כמו שאמר רבינו על עצמו כמה פעמים שאינו יודע כלל, אינו יודע באמת, "ואמר בפירוש על עצמו שהתורה שלו הוא חידוש גדול מאד אבל האינו-יודע שלו הוא חידוש גדול ביותר" (שבחי הר"ן ל"ג).



ואף כי את תורת "איה מקום כבודו" מלמד רבינו את "דרי מעלה", את הצדיקים (כמבואר בתורה ז' ח"ב), אבל הרי אמר: "הפחות שבאנשי אני מוליך אותו בדרך של צדיק גדול מאד" (חיי מוהר"ן שי"ד), אם כן לכל אחד מאנשיו שייך ענין "איני יודע ועוד לא התחלתי כלל", ואם ענין זה נוגע לכל דבר שבקדושה, בודאי הוא נוגע לענין הצדיק בעצמו, ומי יוכל לומר "הייתי אצל הצדיק", הייתי ממש, הלא אם יטה אזנו לדבריו יתכסה בבושה. הלזה יקרא "הייתי"?



ענין זה של "מעולם לא הייתי אצל הצדיק" או "עוד לא התחלתי כלל להריח בעבודת ה'", איננו סיבה לעצבות או רפיון ידיים כפי שמנסה היצר הרע להפוך את היצורת כדרכו.



אדרבא, מדובר בשחרור מדמיון מכביד של התנשאות הכרוך בתחושת "הגעתי", "השגתי", "הייתי".



דווקא ב"איני יודע" ו"לא השגתי" כרוכה רעננות אדירה של התחדשות וחיות.



הכל עוד לפני! איזה אושר.
 

alia1

New Member
דרך חדשה לפי שורש נשמתו

וכך גם מבאר ה"פרפראות לחכמה" את דברי רבינו הקדוש בתורה ד', בדיוק הלשון "וזה בכל פעם שבא אצל תלמיד חכם ומספר לפניו כל לבו" (שם סעיף ט'). שמכאן משתמע שצריך לבוא לציון שוב ושוב כלשונו (אות ל'): "וגם זה מובן ממילא כי אי אפשר לגמור גמר כל התיקונים הנ"ל בשלימות בפעם אחת, שבשביל זה גם בחיים חיותו של הצדיק צריכין לבוא אליו בכל פעם, ולספר לפניו כל לבו וכמבואר במאמר זה אות ט' ויש בזה דברים עמוקים, ובפרט כי האדם צריך להשתדל לעלות בכל פעם ממדרגתו למדריגה עליונה ביותר וכמובן וכל זה נוהג גם עכשיו".



מאחר שצריך לעלות כל פעם למדרגה אחרת, ולקבל דרך חדשה לפי שורש נשמתו (כמבואר שם בפרפראות), על כן צריך לבוא בכל פעם לצדיק מחדש.





"ילכו מחיל אל חיל"



ולא רק האדם הבא אל הצדיק מתחדש.
הצדיק עצמו נמצא בכל פעם במקום אחד לגמרי וגבוה לאין שיעור ממה שהיה רגע לפני כן,
ובודאי חודש או שנה לפני כן, וכן מבואר בליקוטי הלכות (הכשר כלים ד' ז'):
"כי צדיקים במיתתן קרויים חיים כי גם אחר הסתלקותו מקושר ומיוחד
בחי' חיות גופו שהוא הבלא דגרמי בעצם חיות דקדושה ומקושר ומיוחד כל חיותו
עד לעילא לעילא וכו' ואז הוא עוסק בתקון נפשות ישראל יותר מבחייו מחמת שאז עולה
בכל פעם למדריגות גבוהות ונפלאות ונשגבות כ"כ עד שיכול לתקן הכל.
וזה בחי' מעלת קברי הצדיקים אמיתיים כי שם על קברו שורה השארת נפשו הקדושה
כמבואר בכתבי האריז"ל, ונפשו קשורה למעלה למעלה.
כי אחר הסתלקותו אז עיקר התדבקות הרוח דלתתא בהרוח דלעילא
כי בחיים היה בלתי אפשר שירד הרוח דלעילא לגמרי וכנ"ל.
ואז הוא עיקר המשכת פי שנים כנ"ל ועל ידי זה הכל יכולין להתתקן.
כי עיקר התיקון ע"י בחי' המשכת פי שנים כי מי שקלקל א"א להתתקן עי"ז
החיות בעצמו שפגם בו מאחר שלשם הגיע פגמו וההכרח להמשיך תקונו
ממקום הגבוה שזה עיקר בחי' תיקון התשובה שעיקר התיקון נמשך ממקום הגבוה ביותר.
וכן כל מה שפגם יותר ויותר ח"ו הוא צריך להמשיך התיקון ממקום הגבוה עוד יותר.
עד שיש שפגמו כל כך, בפרט עתה בדורות הללו שא"א להם להתתקן כ"א ע"י כח הצדיקים
שוכני עפר שע"י שבאים על קבריהם הק' יכולים להמשיך הארת פי שנים שנמשך
מבחי' גבוה ועצומה מאד שע"י זה גם הוא יכול להתתקן אפי' אם הוא כמו שהוא.
כי הצדיק גם אחר הסתלקותו הוא גם כן עולה ומסתלק בכל פעם מדרגא לדרגא גבוה יותר
בבחי' ילכו מחיל אל חיל כשרז"ל צדיקים אין להם מנוחה וכו' ובשעת הסתלקות
יכולין לקבל פי שנים. ועל כן בכל פעם שבאים על קברו הקדוש יכולין לקבל בחי' הארת פי שנים
ממקום גבוה מאד שעי"ז גם הוא יכול להתתקן. אבל העיקר שצריכין לשבר מניעות הרבה קודם
שזוכין לזה לבא אליו כי המניעות רבים ועצומים מאד בלי שיעור ועיקר הוא מניעת המוח.
וגם מה שיש שאינם מאמינים בעצמם שהם יוכלו לקבל תיקון לפי עוצם ריבוי קלקולם
בכל פעם בלי שיעור אף על פי שתולין הקלקלה בעצמם גם הוא בחי' מניעת המוח
שאינם מאמינים בגדולת חסדי הש"י אשר לא תמנו ולא כלו לעולם,
ובגדולת הצדיקי אמת שיש להם כח לתקן הכל בכל פעם יהיה איך שיהיה
בפרט אחר הסתלקותם שעולים בכל פעם למדריגות עצומות כ"כ וממשיכים חסדים
נפלאים חדשים בכל פעם עד שכל מי שחפץ לקבלם יכול לזכות על ידם ולהתתקן אף אם הוא כמו שהוא".



להרגיש נעימת אמיתת עצותיו
ואם נדמה לאדם שכל זה נוגע אולי לרחוקים מרבינו, למקורביו החדשים בלבד, אבל הוא, סוף סוף, הרי כבר "היה אצל רבינו", על כך כותב רבי נתן בליקוטי הלכות (מכירה א' סעיף ו'): "ואם כבר נדמה לו שמצא את הצדיק האמת, בוודאי זה צריך לבקש ולחפש עוד יותר ויותר כי יכול להיות שהוא יושב אצל הצדיק ועדיין אורו חשוך אצלו ואינו מרגיש נעימות אמיתת עצותיו הק' וכו' ומחמת זה הוא רחוק עדיין מתיקונו וכ"ש בהתו' ויהי' הם מריקים בסי' י"ז מזה ע"ש. כי עיקר החיפוש הוא אחר הרוה"ק של הצדיק כנ"ל. ולזה צריכין יגיעה גדולה וחיפוש הרבה עד שימצא. ואם יחפש באמת בודאי ימצא כי אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו ויגעתי ומצאתי תאמין וכו' כשרז"ל".


כלומר - כל עוד אין האדם זוכה להרגיש "נעימת אמיתת עצותיו הקדושות" של רבינו ודאי עדיין הוא רחוק מתיקונו.



פגשתי פעם אברך בציון ממרר בבכי שעה ארוכה. מאחד שהייתי קרוב אליו, שוחחתי איתו אח"כ ושאלתי אותו על מה הבכי הגדול הזה? אולי אוכל גם אני להעתיר בעבורו.



תשובתו הדהימה אותי לחלוטין. לדבריו, שנאמרו בתמימות גמורה, הייתה בקשתו באותה שעה בקשה אחת בלבד, ועליה בכה מעומק ליבו:



"זכני לנסוע לאומן, זכני להגיע לציון רבינו ז"ל".



כן כן, אין כאן טעות דפוס. תפילה זו נשא אותו אברך מול הציון הקדוש בעצמו!



איזה הרגש עמוק. להיות בציון ולבכות ולהתחנן לזכות להגיע לציון. מכאן למדנו שאפשר כבר להיות בציון ובעצם לא להיות שם. שצריך לבוא לציון ושם לבקש מרבינו - תן לי להיכנס, תן לי להיות אצלך באמת, תפתח לי את השער.





<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>"השיבנו - חדש"</span>


כל זה, כלומר ענין ההתחדשות בנסיעה לציון רבינו, נוגע במיוחד לימי הרצון וההתחדשות של אלול וראש השנה. ומבאר מוהרנ"ת שעיקר ענין התשובה קשור להתחדשות וכלשונו: "כי עיקר התשובה הוא בבחינת התחדשות החיות בכל עת שצריך לחדש ימיו שעברו בחושך, בבחינת (איכה ה') השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם (ליקוטי הלכות תפילין ה' סעיף ח').



ובראש השנה, הלא כפשוטו מתחיל ענין חדש, שנה חדשה, הנהגה חדשה בעולם ובאדם. אפילו הבריאה מחליפה פניה. עלים ישנים נובלים על מנת להצמיח עלים חדשים ורעננים לגמרי.



ועוד שייכות לענין התחדשות עם ראש השנה, יום הדין, שרבינו הקדוש מלמד שברגע שאדם מתחדש ומשתנה, עצם הדבר גורם לביטול דינים מעליו, שהרי שלוחי הדין יצאו חלילה לפגוע בפלוני, ובבואם - הרי השתנה וכעת הוא אלמוני ואין הדין שייך לו כלל וכלשון רבינו ז"ל: "כי החיצונים האוחזין בו, לא יניחו אותו לצאת על כן צריך להלביש את פניו, כדי לשנותו, שלא יהיו מכירין בו, בבחינת (איוב י"ד): "משנה פניו ותשלחהו" (תורה ס' סעיף ו').





"כבר נתתי לי עצה"



אמנם על כל זה יודע גם הבעל דבר, וכוחות רבים הוא משקיע כדי לקרר את הלב לגבי נסיעה קדושה ונוראה זו לצדיק, שרבינו מבאר אותה כדבר "שכל יהדותו תלוי בזה" (ליקו"מ ס"ו, ד), והיצר רוצה להפוך נסיעה זו לדבר "רגיל" ו"שיגרתי". לתת לנו לחוש חלילה שכבר היינו באומן, שכבר אנו בקיאים ורגילים, וכי מדובר בדבר מה שיגרתי חלילה.



הלא רבינו עצמו מגלה (מעשה בזבוב ועכביש) שהשיטה העיקרית במלחמת הס"א נגדו היא הזיקנה וההרגל, וכמו שכתב שם: "וראה שהיו מוליכין הנשמה שלו דרך כל העולמות, והיו מכריזין ושואלין: מי שיש לו ללמד חוב על זאת הנשמה - יבוא. ולא היה נמצא אחד ללמד חוב עליה. בתוך כך בא אחד ורץ וצעק: רבונו של עולם! שמע תפלתי אם זה יבוא לעולם, מה לי לעשות עוד, ועל מה בראתני? וזה היה הסמ"ך מ"ם (היינו זה שצעק כל זה היה הסמ"ך מ"ם בעצמו) והשיבו לו: זאת הנשמה צריכה לירד להעולם בודאי, ואתה חשוב לך עצה והלך לו. והוליכו את הנשמה עוד דרך עולמות, עד שהביאו אותה להבית-דין של מעלה כדי להשביע אותה שתרד להעולם ואותו האיש עדיין לא בא, ושלחו אחריו שליח, ובא והביא עמו זקן אחד, שהיה כפוף כדרך הזקן, שהיה מכיר עמו מכבר (היינו שהבעל-דבר היה לו הכרות עם זה הזקן הכפוף מכבר), ושחק ואמר: כבר נתתי לי עצה רשאי הוא לילך להעולם".



כבר נתתי לי עצה", אומר הבעל דבר, והעצה היא "זקן אחד".



ומה עצתנו נגד זקן זה, אחרי שכבר צעק רבינו וקרא: "אין טוב להיות זקן, הן חסיד זקן, הן צדיק זקן".





פעם אחרונה בציון

התבוננתי בעצמי ובאחרים בציון רבינו, מתי זוכים בדרך כלל להתעוררות מיוחדת? וגיליתי דבר מעניין. נדמה לי שהוא נכון. כאשר נפרדים מהציון, בדקות האחרונות לפני העליה לאוטובוס בחזרה לשדה התעופה, דווקא אז, לעיתים קרובות, הלב רוגש, הקשר עם רבינו והאהבה אליו מתגלה דווקא בשעת הפרידה.



וכעין זה ביאר הזוה"ק ענין "וינפש" שאומרים בקידוש של ערב שבת, שהזכרון של הפרידה מן הנשמה היתרה במוצ"ש, שהוא "וי אבדה נפש" (וי-נפש), הוא נחוץ להתעוררות בערב שבת.



זכרון הפרידה מחזק את הפגישה ויוצר התחדשות.



ואם כן, אולי יש כאן עצה, מאין סוף עצות הנחל נובע, לזכור את רגעי הפרידה וכך להתעורר ולהתחדש.



ועוד - אם היינו מאמינים כראוי שבנו ובתפילותינו ובעצם ביאתו לציון הקדוש - תלוי העולם כולו, תלויים חיי ילדינו ואהובינו, תלוי תיקון העולמות כולם - כמה היינו מתעוררים, כמה היינו מתרגשים.



בפרט בימים כואבים והרי גורל אלו, שמי יודע מה ילד יום, ואולי חלילה חלילה זו הפעם האחרונה שנזכה להיות בציון.



מחשבות כאלה, לא בשביל לגרום עצבות הן באות. להיפך, כדי לחדד את החיים, את הזכות להיות כאן, בקודש הקדשים, במעיין שבלב זועק ומתגעגע אליו כל השנה, כל החיים.



להיות כאן כאילו מעולם לא היינו, כאילו לעולם לא נהיה עוד, להיות כאן חדשים עם רצונות חדשים, עם לב חדש, עם שמחה חדשה, עם רב'ה חדש, ובעזרת ה' שנזכה כולנו לשנה חדשה וטובה ומוארת, שנת גאולה אמיתית ועולם חדש ומטוהר מרשע. "כי כאשר השמים החדשים והארץ החדשה אשר אני עושה עומדים לפני כן יעמוד זרעכם ושימכם" אמן.
 

alia1

New Member
1155751339oo8.jpg
 
בס"ד

המשנה ברורה (החפץ חיים)
פוסק שמותר לצאת מא"י לכל דבר מצווה, ואפילו לבקר חברים (שזה נחשב כעין מצווה), וכל שכן לקברי צדיקים.
 
אחי/אחותי היקר/ה

אולי באמת נפסק להלכה שמותר..נכון, אז נפסק.
אבל יש הבדל בין הפסיקה לבין מה שראוי לעשות..

יש דברים שהם לא כל כך לרוח ההלכה והאווירה בכללותה.

אז מה לפי דעתכם ראוי?
לצאת מא"י הקדושה במועדדד(!!!) או לא לצאת?
 

alia1

New Member
א) "על פי ההלכה אין לעזוב את ארץ ישראל?" -
דברים אלו כבר נדונו בשנים קדמוניות על ידי גדולי הפוסקים
ולא בענין הנסיעה לאומן וכולם כאיש אחד העלו כי הדבר מותר
ללא שום פקפוק
(עיין בשדה חמד מערכת ארץ ישראל אות א;
וכן כתב מהר"ם בן חביב, שדמי לדבר מצוה ומותר;
וכן פסק למעשה בשו"ת משפטי צדק,
וכן פסק הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א ביחווה דעת ח"ה,
סימן נ"ז שם פוסק הגר"ע כי מותר לצאת מא"י על מנת לחזור,
אפילו לצורך פרנסה ומסחר; וביביע אומר ח"ד, יו"ד, סי' לה אות ה,
שם כותב הגר"ע כי הליכה לקברי צדיקים היא "צורך מצוה").
אך מחמת שאין זה מאמר הלכתי - מעבר לזה, ישאל את עצמו
המסתפק האם כאשר יחפוץ לנסוע לחו"ל לצורכי פרנסה או רפואה חלילה,
האם גם אז ידקדק כל כך אחר היתר הלכתי מהודר בתכלית?
ואם לפרנסת הגוף כך לפרנסת הנפש על אחת כמה וכמה.
וכן, אם לצורך רפואת הגוף,
קל וחומר בן בנו של קל וחומר לצורך רפואת הנפש.
מה גם שהנסיעה לאומן תשפיע לו פרנסה בשפע ובריאות איתנה
ותצילהו ממחלות ואסונות והדברים בדוקים ומנוסים
וידועים והמפורסמות אין צריכות ראיה.
 

alia1

New Member
ב) גם לאחר ההיתר ההלכתי יש שואלים
"כיצד אפשר להפרד מארץ ישראל לה קוינו וחיכינו אלפים שנה,
כיצד אפשר להתנתק מקדושתה ולנסוע לארץ העמים הטמאה?"
-
גם לשאלה זו הקדים רבינו הק' תשובה ורפואה (עיין בליקו"מ ב,מ)
" - הנסיעה לאומאן מטרתה לזכות ולהשיג את קדושת ארץ ישראל,
להרגיש את ה"אוירא דארץ ישראל מחכים"
ולהמשיך עלינו את הדעת הקדושה השורה בארץ ישראל.
אדרבא, ללא נסיעה לאומן לא שייך כלל להרגיש באמת את קדושת ארץ ישראל.
ואם כן בטלה הקושיה מעיקרא.
 

alia1

New Member
ג) "כיצד אפשר לעזוב את האשה והמשפחה בימי החג?" -
שאלה טובה, ואותה יש להפנות גם אל משה רבינו זיע"א
על שציוונו בתורתו "שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה'"
ובזמן שבית המקדש היה קיים, וכן יהיה לעתיד לבוא,
עם בנין בית המקדש השלישי על מכונו בב"א;
יעזוב איש את אביו ואת אמו וגם את אשתו ובניו ויעלה לרגל
שלש פעמים בשנה גם אם יגור במרחקים ותארך לו הנסיעה ימים ושבועות.
ולמרבה הפלא בחרה התורה דווקא את זמן החגים הזמן בו ראוי לדבריהם
לשהות בחברת בני המשפחה - לעליה לירושלים, אתמהה?

וודאי, על כל הנוסע לאומן להסביר לרעייתו את חשיבות הנסיעה
ואת מטרתה ומעלתה הרוחנית העצומה ולדאוג לחינוך ילדיו.
חזקה על אשה יהודיה כשרה, שתזרז את בעלה ותמריץ אותו אם תדע
את מעלתה של הנסיעה ואת תועלתה הרוחנית.

ומעבר לזה, כנ"ל, מה יעשו הנזקקים לנסוע לחו"ל
בימי ראש השנה לצורך ניתוח או אפילו פרנסה,
וכי יעלה על הדעת להקשות עליהם קושיות אלו?

קל וחומר לצורך גבוה כזה של
הצלת והצלחת הנפש והצלחת האשה ובני המשפחה עצמם,
בריאותם ופרנסתם וכידוע כמה משפיעה לטובה
הנסיעה לאומן על האוירה בבית,
ודאי שראוי לאשה כשרה ויראת שמים
לזרז את בעלה ולשולחו כחץ מקשת לאומן בימי ראש השנה.
 

alia1

New Member
ד) כסף מנלן? - שאלה זו מתבטלת ואינה
נוכח הבטחתו הברורה של רבינו הקדוש כי כבר דאג
לכל הוצאות הנסיעה אליו עד סוף כל הדורות!
מה עוד שהוסיף והבטיח כי "אצלי עוד אף אחד לא הפסיד".

על כן המאמין בודאי לא יחוש ,
ויראה את החזר כספו כמונח בכיסו ובתוספת פירות בכפלי כפלים,
(וגם זה בדוק ומנוסה). אמנם, לתוספת חיזוק למחוזקין,
נביא כאן מעט מדברי מוהרנ"ת (בה"פ ד') הכותב,
בענין המניעות שהיו בזמנו לסוע לארץ ישראל שהיא,
כמובן למשכיל, ענין אחד ממש עם הנסיעה לרבינו לראש השנה:

"ואם מניעה מחמת ממון הלא אנו רואים כמה עניים
שמשיאין בניהם ובנותיהם ומוציאים עליהם הוצאות הרבה
שעולה הרבה יותר מהוצאות הנסיעה לא"י.
ומאין לוקחים אלו ההוצאות? הלא הוא רק מחמת שהם משתוקקים
כל כך להשיא בניהם ובנותיהם ומצפים להשם ית'
עד שהשי"ת עוזר להם בכל מה שמוכרח להם.
מכל שכן אם היו משתוקקים באמת והיו חושבים מחשבות ותחבולות
על זה לבא לשם בודאי היה השי"ת עוזר להם בלי ספק,
ועל כן אם היה האדם מאמין בקדושת ארץ ישראל חלק מאלף כמו שהוא באמת,
בודאי היה כל אדם רץ ופורח לשם כמו מי שהיה רץ
אם היה יודע שימצא שם בוודאי אלפים ורבבות אדומים [=סוג מטבע].
ובוודאי היה רץ לשם בכל כוחו ולא היה שום מונע שימנעהו
והיה לווה ומוכר כל אשר לו על הוצאות,
והיה פורח לשם בזריזות ובבהלה גדולה,
מכל שכן וכל שכן אם היה האדם משים ללבו שבח ארץ ישראל וכו'".

וכן יש לנו לומר לענין הנסיעה לראש השנה לאומן -
אילו היינו משימים אל ליבנו מעט ממעלתה וחשיבותה
ושמץ מהטוב הגנוז העתיד לבא לכל הנוסעים,
בוודאי לא היה כסף נחשב בעינינו למאומה.
 

alia1

New Member
החשבון הסופי

"על כן יאמרו המושלים בואו חשבון"
בואו ונחשוב חשבונו של עולם,
וכסוחרים המבקשים אחר כסף ומטמונים
נבקש אוצר של יראת שמים,
ונניח את סיכום הדברים על כפות מאזני השכל הישר
לשקלם זה כנגד זה ולהווכח מי יכבד ויכריע.

מצד אחד עומדים דבריו הנוראים של רבינו הקדוש,
הכוללים הבטחות שאין להן שיעור
להחתם לאלתר לחיים בספרן של צדיקים.
לישועת הנפש ברוחניות ובגשמיות,
להצלחה אמיתית ונצחית בעולם הזה ובעולם הבא,
להצלה מדינה של גיהנום ומיסורי עולם הזה
(בפרט בימים טרופים אלו שחיי כולנו מוטלים כנגד בסכנות נפשות),
לתיקון הנפש רוח ונשמה שלנו
ושל בני ביתינו וצאצאינו עד סוף כל הדורות,
הבטחות נוראות שלהפסיד גם אחד מאלף מהן
הינה אבידה שאין גדולה ממנה,
ולמעלה למעלה מה שנשגב משכלנו ובינתנו.

ואפילו אם אין הנוסע נמנה על קהל חסידיו,
ואפילו אמונתו בדבריו קטנה ובטחונו בהבטחותיו מעורב בספקות ח"ו,
גם אז, אפילו לשיטת המסתפקים עדיין רווחיו "המזומנים" מהנסיעה לאומאן
בראש השנה הוודאים, שאין להסתפק בהם, רבים ועצומים עד מאד.
כי הלא יתפלל עם קהל אלפים של יראים ושלמים.
קיבוץ נפלא המונה למעלה מעשרת אלפים נפשות שאין כמותו בתבל
(ישווה מול עיני רוחו למעלה מעשרים אלף איש זועקים
"שמע ישראל" בראש השנה ויקבל מושג מה)
בהתעוררות עצומה והתלהבות שתפרנס ותכלכל אש שלהבת לבו
ימים רבים אחרי ראש השנה. כל זה ויותר מזה מונח בכף ימין.

וכנגדה - מה מונח בכף השוללת? - חשש הלכתי הרי אין, כנ"ל,
מה אם כן אפשר להפסיד מנסיעה לאומן לראש השנה?
הפסד מועט של הוצאות הנסיעה?
שינוי חד פעמי מאורחות ונוסח התפילה? בושה מחברים?
מה כל אלו ואפילו ירבו בכפלי כפלים מול הכף המזכה
העמוסה וטעונה לעייפה.
בנערינו ובזקנינו נלך ובתוך כלל עם ישראל
נחתם לאלתר לחיים טובים בספרו של הצדיק האמת.

(ותודה ל"שערי ברסלב")
 
חלק עליון