בס"ד,
שבוע טוב גיא,
מצאתי לנכון להביא את מאמר הרב שטרן הי"ו כחלק מהתשובה לשאלתך.....
"<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>כי האדם עץ השדה</span>"
מאת: הרב שמואל שטרן
ט"ו בשבט חל בשליש השנה, אז נשלמת גם בחינת הלב
באדם, כי מקום הלב הוא בשליש הגוף, וכמו שבשנה נשלם
זמן שליש השנה, כך הוא הדבר לגבי האדם - שאז נעשית
השלמת הלב, וכמו שעתה מתחילה תקופה חדשה באילן, כך
גם מתחילה תקופה חדשה בעבודתו הרוחנית של האדם...
המשנה במסכת ראש השנה אומרת:
א. באחד בתשרי ראש השנה לנטיעה.
ב. באחד בשבט ראש השנה לאילן כדברי בית שמאי, ואילו בית הלל אומרים בחמישה עשר שבו.
ג. בארבע פרקים העולם נידון בעצרת על פירות האילן.
בדברי המשנה לעיל לא הוזכר כי ראש השנה לנטיעה וראש השנה לאילן הם ימי דין, אלא על עצרת בלבד שבו נידונים פירות האילן.
והדבר מצריך הסבר:
א. מדוע נהגו באכילת פירות האילן בט"ו בשבט דווקא, ולא בעצרת שאז נידונים פירות האילן?
ב. מדוע נוהגים להתפלל על האתרוג דווקא בט"ו בשבט, ולא בעצרת שאז נידונים פירות האילן?
ג. בדרך כלל בראש השנה יש עניין של דין, ומה הוא עניין הדין שיש בט"ו בשבט ראש השנה לאילן, וב א' בתשרי ראש השנה לנטיעה, אחר שהמשנה לא הזכירה מאומה בזה?
אומנם נחלקו חכמינו האחרונים, אם ט"ו בשבט הוא יום דין אם לאו. ובספר "אדני פז" (לרבי אפרים בן הר"ר שמואל) כתב, כי בט"ו בשבט נידונים פירות האילן. (והקשו עליו האחרונים שפירות האילן נידונים בעצרת). והגר"ח נאה זצ"ל בספרו "שנות חיים" כותב, כי המוני העם טועים לחשוב שיום ט"ו בשבט הוא יום הדין לאילנות, אך זה אינו כן.
נאמר (גמרא ר"ה יד.): מאי טעמה חל ראש השנה לאילן בא' שבט לבית שמאי (ובט"ו לבית הלל), הואיל ויצאו רוב גשמי השנה. ומסביר רש"י שם: שכבר עברו רוב ימות הגשמים שהוא זמן רביעה, ועלה השרף באילנות (והשרף הוא המיץ הפנימי שבאילן שהוא חיותו), ונמצאו הפירות חונטים מעתה. ועוד נאמר (בירושלמי, ר"ה) טעם נוסף: עד כאן הן חיים (האילנות) מן המים של השנה שעברה, מכאן ואילך הן חיים מן המים של השנה הבאה. (מהגשמים היורדים בשנה הבאה).
נמצא, כי לט"ו בשבט משתייכים ארבעה דברים:
א. יצאו רוב גשמי השנה.
ב. עלה השרף באילנות.
ג. מט"ו בשבט ואילך מתחילה חניטת הפירות.
ד. האילנות מפסיקים לגדול ממים של השנה שעברה ומתחילים לגדול מהמים של השנה הבאה.
מסביר רש"י את אופן גדילת האילן וחניטת הפירות (מסכת ר"ה): האילן גדל על מ