פורום ברסלב - רק לשמוח יש

חודש תמוז!

tipid

New Member
חודש תמוז הוא החודש העשירי בלוח העברי בשנה המתחילה בחודש תשרי, והרביעי בשנה המתחילה בחודש ניסן. בחודש תמוז 29 ימים. ראש חודש תמוז חל בימים ראשון, שלישי, חמישי או שישי.

מקור שמו של החודש, כשמותיהם של שאר החודשים בלוח העברי, בגלות בבל. מקור השם, על פי פרשני המקרא (רש"י יחזקאל ח יד, מלבי"ם), הוא במילה ארמית שמשמעותה חום והסקה. השם "תמוז" מוזכר בתנ"ך כשמו של אליל בבלי (יחזקאל ח, יד): "ו
 

tipid

New Member
תמוז / שם החודש
שם החודש
החודש הרביעי ליציאת מצרים. השם בבלי, דומיזו באכדית. מזלו סרטן. שבטו ראובן. ר'ח חל בימים א' ג' ה' ו'. י"ז בתמוז - יום צום שייהפך בעתיד ליום חג. צירופו ה,ו,ה,י שהוא ההיפך משמו הישר של אלוקים שהוא י.ה.ו.ה מה שמתקשר עם אופיו האלילי של החודש תמוז. והוא יוצא מסופי תיבות של הפסוק "וכל זה איננו שווה לי" (אסתר, ה, י"ג). האות חי"ת.
החודש שמו תמוז והוא החודש הרביעי במספר החודשים אחרי ניסן. שמו הובא מבבל והוא שם בבלי המציין אירוע מסויים הקשור עם בכיות, עומד בראש שלושת חדשי תקופת תמוז והוא בעצמו תמיד חסר.
מזלו- סרטן המתרבה במים באותו החודש, ושבטו לפי ה"ילקוט שמעוני" ראובן, שהוא הראש לדגל השני אליו הצטרפו שמעון וגד (ילקוט שמעוני שמות תי"ח).
השם תמוז באכדית דומיזו, אליל הצמחים והפריון בפולחן האלילי של בבל. דומה לפולחן "אדוניס" באלילות יוון ולפי אמונתם יורד תמוז בחודש הרביעי לשאול כשהכל מתייבש והנשים מבכות אותו כפי שנאמר ביחזקאל "והנה שם הנשים יושבות מבכות את התמוז" (ח, יד). לפי אמונה בבלית תפילה המובאת על ידי הסופר הבבלי בירוסוס, יבוא קץ העולם בחודש תמוז במזל סרטן. ואכן כל הסיפור הזה מקורו בגישת ישראל שראתה בחודש תמוז בו נשרף בית המקדש מעין סוף לעולם.
דורשי השמות משתדלים לתת לתמוז מובן של נמס, הצתה, הסקה היות שבחודש זה הכל נמס מרב חום של החמה הבוערת אבל אף אחד לא מתכחש לעובדה שהפולחן האלילי הזה המסמל את היובש והחום והמבוסס על בכיות ופולחני הסקה התפשט גם בישראל בעיקר בין הנשים כפי שזה משתמע מתוכחת הנביא הזועם על הנשים המבכות את התמוז.
על השאלה למה קיבלו בני ישראל את השם הזה ואף קדשוהו בהכרזת החודש הבא עלינו לטובה ובתפילת יחדשהו הקב"ה, אפשר לענות שהחדירו אותו בתפילות ובתודעת העם כדי שכולם יידעו ויבינו את סיבת החורבן, שירושלים נפלה בגלל פולחן האלילות, כפי שמדגישים הנביאים במקומות רבים ועובדה היא שעם החורבן אפסו בארץ כל הפולחנים האליליים ולא היה להם יותר זכר בשיבת ציון. כפי שחז"ל
אומרים בסגנונם שעולי בבל הצליחו להמית את יצר הרע האלילי ולסלק אותו מן הארץ.
תמוז הוא חודש של צער ובכי, קינים הגה והי, היות שבחודש זה,בי"ז בו , עבדו בני ישראל את העגל ובגללו , נשתברו הלוחות, ובו בטל התמיד, והובקעה העיר, ושרף אפוסטומוס את התורה, והעמיד צלם בהיכל (תענית ד').
חודש תמוז תמיד חסר ונחשב כחודש של בכיות, והימים מי"ז תמוז עד ט' באב נקראים בשם ימי המצרים, שהם ימי צער ומצוקה וצרות, שבהם בוכים הרבה ומשוועים לד', בבחינת "מן המיצר קראתי י-ה", ומספרם של אותם הימים הם כ"ו כמספר השם, הרומז על השתתפותו של הקב"ה בצרות ישראל, "עמו אנכי בצרה", אשר חז"ל מונים חמש צרות שקרו בי"ז בתמוז, אולם חמש הצרות הללו הן רק אבות של צרות ובעקבותיהן באו צרות עד בלי סוף, צרות של חורבן וגלות, סבל וייסורים והוא נמנה על שלושת החודשים תמוז, אב, טבת, שבהם דעך אור העולם השתלטה האפילה, וגדל הצער.
ושנוטריקונם הוא ט.ת.א שמספרם ת"י כמספר השנים שהמקדש עמד.





בכיות חינם

ישנם כללים לעונשי שמים ואחד מהם, הוא מידה כנגד מידה. בה במידה שאדם מודד מודדין לו ומשלמים לו כגמולו, כפי מה שעשה. מענישים את היחיד ואת הציבור, לפי החטא, ובדרך של החטא, ואף התשובה היא באותה הדרך, לפי מה שחטא ובדרך שחטא עליו לתקן - מידה כנגד מידה.
וכלל הוא בעונשים שמי שבכה חינם - בסופו של דבר הוא בוכה באמת, מידה כנגד מידה, ואמת כנגד שקר. הרבה פעמים חטאו בני-ישראל וליוו את החטא בבכיית חינם ונענשו בדרך שחטאו, ובבכייה של אמת, ושני החודשים: תמוז ואב, שהם חודשי החורבן, של מעשה המרגלים ומעשה תמוז, קשורים בבכיית חינם, פעם בכו בחינם בט' באב והיום הזה נהפך להם ליום בכי לדורות, ופעם בכו בחינם וקוננו בחודש תמוז, ואף החודש הזה נהפך להם לחודש של בכי וקינות. בית ראשון נחרב בשעה שישבו בני ישראל בארצם, איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו, והקב"ה הגן עליהם. התרחקו הרבה מהם מאלוקי אמת ואף המלכים והכוהנים וראשי העם התרחקו מה' אלקיהם, הלכו בדרכי הגויים השכנים ועבדו אלילים שונים, את אלוהי מצרים עמון ומואב, אשור ובבל.
ובחודש תמוז הלכו בדרכי כהני אשור ובבל וערכו בעריהם, ואף בירושלים, את הפולחן האווילי של כהני אשור - לבכות את התמוז. ובגלל עבודת אליליהם נחרב הבית הראשון ובכי החינם נהפך להם לבכי אמת - לקינה על ארצם חרותם וחייהם . להזכיר להם את סיבת עונשם, בגלל שבכו על התמוז, וישכחו את אלוקי אבותיהם החי לעולמים. יש אומרים שהעונש של חודש תמוז הוא חלק מהעונש של המרגלים, שהתחיל בראש חודש תמוז והסתיים בט' באב.
 

tipid

New Member
ארועים בחודש תמוז ג' תמוז - העמיד יהושע את השמש והירח בעמק אילון ולא כבה אורם 36 שעות כדי שיספיקו להשתלט על האויבים, (יהושוע י').

ב' תמוז - יום תעניתם של אנשי מעשה לזכר הספרים שנשרפו בפריז בימי המלך פיליפ בשנת ה' אלפים ד' ולזכר הספרים שנשרפו בשואה. התענית נקבעה לערב שבת חוקת.

ה' תמוז - "מבצע יונתן" בו חילצו את בני הערובה שנחטפו והוחזקו באנטבה-בשנת תשל"ו

ה' תמוז - בו נכלא בשנת 1286 רבינו מהר"ם מרוטנבורג כשחטפו אותו בעלותו לארץ.
יום תענית בעל התוספות יום טוב, ר' יום טוב הליר, שנידון למיתה על ידי מלך אוסטריה.

ח' תמוז - נוסד הכפר נווה-יעקב בהרי ירושלים בשנת תרפ"ד.
נפטר הרב י.ל. הכהן מימון, מנהיג המזרחי.
הובקעה העיר ירושלים בימי נבוכדנאצר.

י"ג תמוז - נוסדה "אחוזת בית" שממנה התפתחה תל-אביב בשנת תכ"א.

ט"ו תמוז - נפטר ר' חיים אבן עטר בעל "אור החיים", בשנת תק"ג.

י"ז תמוז - צום שבעה עשר בתמוז. בו הובקעה העיר ירושלים בימי החורבן.
היום בו שלח נח את היונה לראות "הקלו המים על הארץ" בימי המבול.

י"ט תמוז - יום עלייתם של הביל"ויים לארץ בשנת תרמ"ב.

כ' תמוז - נפטר בנימין זאב הרצל חוזה המדינה, בשנת תרס"ד.

כ"א תמוז - נפטר חיים נחמן ביאליק, המשורר הלאומי, בשנת תרצ"ד.
נוסדה טירת צבי בעמק בית שאן בשנת תרצ"ז.

כ"ג תמוז - יום כיבוש ירושלים על ידי הצלבנים, בשנת תתכ"ט- בו ערכו טבח
איום ביהודים.

כ"ו תמוז - "פורים יעקב פרנק", המומר הצורר, בפקודת הבעש"ט.

כ"ח תמוז - אישרה מועצת חבר הלאומים את המנדט של ממשלת בריטניה
על א"י להבטחת בית לאומי לעם היהודי בא"י (תרפ"ב)

כ"ט תמוז - נפטר רבינו שלמה יצחקי "רש"י" הנקרא בשם הפרשנדתא,
בשנת תתס"ה.
נפטר זאב ז'בוטינסקי ממנהיגי התנועה הציונית, בשנת ת"ש.


<a href='http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.asp?x=300&kod_subject=1600&kod_subjectm=1628&pg=' target='_blank'>http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.as ... m=1628&pg=</a>
 

tipid

New Member
תמוז / צרוף החודש
צרוף החודש הצירוף השמי של חודש תמוז הוא ה.ו.ה.י. ההפך משמו הישר של השם המפורש והוא רומז על חומר הדין, בגלל אופיו האלילי של החודש הוא יוצא מסופי התיבות של הפסוק: "וכל זה איננו שווה לו", שהוא ביטול גמור וסופי לטמיעה הרוחנית, וחיקוי דרכי העמים.
האות של חודש תמוז היא "חית". והוא קשור לחודש אב שהאות שלו "טית", שתי אותיות שמשמעותם - חטא. להסביר את אופיו השיפוטי והאבלי של שני החודשים הללו, שגרמו לחורבן הבית המצטרף עליהם ב"ית" המסמל במספרו את בית ה', שעמד י"ת שנים ונחרב בגלל פולחני עבודה זרה והתמוז בתוכם.
אולם החי"ת אינו חטא בלבד. כמו כל האותיות, יש לו משמעות כפולה והוא גם טומן בחובו את כוח החיות להתגבר על כל צרות ותלאות ומיתות שונות, בדרך של תשובה וחרטה. והמסר שלו "והשיבו וחיו" (יחזקאל י"ח, נ"ב), "דרשו את ד' וחיו" – (עמוס ה' ו' ), "עזבו פתאים וחיו" (משלי ט', ו'). ובהחלפת שני הכוחות השליליים שבחית והטית של חודשי תמוז ואב בכוחות חיוביים שלהם של חיטוי, הופכים את שניהם לחיים טהורים.
אנשי סוד מספרים סיפור נפלא על הנידוי שהטילו השבטים על שתי האותיות הללו של חי"ת וטי"ת, שהרחיקו אותם משמותיהם עד שייבנה הבית השלישי שינקה אותם מכל פגם שהוא.




תמוז פורע חובות

לפי אגדה חז"לית, נמצאת בשמים קופה של זמן, של ימים ושל שעות, והחודשים לווים אחד מן השני, וחודש תמוז בדומה לחודש טבת נקבע כחודש לתשלום חובות. וכך מסופר על הפסוק "יום ליום יביע אומר", אלו ארבע תקופות השנה: באחד מתקופות תשרי, היום והלילה שווים. מתקופת ניסן עד תקופת תמוז, היום לווה מן הלילה. ומתקופת תמוז עד תקופת תשרי, היום פורע ללילה. ומתקופת תשרי עד תקופת טבת, הלילה לווה מן היום. ומתקופת טבת עד תקופת ניסן, הלילה פורע ליום. נמצא שבתקופת ניסן ובתקופת תשרי אינם חייבים זה לזה כלום, נוטלים בצינעה ופורעים בצינעה, ואין כל ברייה שומעת ביניהם דבר, אין אומר ואין דברים בלי נשמע קולם. בתמוז פרע הקב"ה את עונשי החטא ובתמוז עומד לפרוע את חשבון הצער והסבל. אנשי ח"ן אומרים שחודש תמוז עדיין חייב חוב גדול, והוא עתיד לפרעו. וחוב זה מהו? הוא חוב הריקנות, שחודש תמוז ריק הוא מכל חג, ולא רק החודש אלא כל התקופה של תמוז, אב, אלול, כולם ריקים הם? כיצד להסביר את זה? עונים, שלמעשה היה בדעתו של הקב"ה לתת מועד גדול בחודש תמוז, אלא היות שעשו בו את העגל ביטל את החג מכל התקופה, תמוז אב ואלול, ופרע להם שלושה חגים בחודש תשרי. ראש השנה, יום כיפור וחג הסוכות. ולעתיד לבוא יהפכו ימי
האבל של י"ז תמוז וט' באב לחגים בישראל, וייקראו בשם מועד. ולזה מרמז הפסוק והיית "אך" שמח לרבות ב"אך" הימים, כ"א יום של ימי בין המצרים,





תמוז , אב וטבת

כשברא הקב"ה את עולמו מצא אותו טוב. בכל יום ויום מששת ימי הבריאה סיים בטוב. וכשהשלים מעשה הבריאה ביום הששי, מצא הכל טוב מאד. והחודשים שנבראו ביום הרביעי אף הם היו בהתחלה כולם לטובה, כפי שאנו מתפללים בשבת מברכים: "יחדשהו הקב"ה את החודש הזה עלינו לטובה", כפי שנברא – להאיר לטובה.
אולם כשחטא אדם הראשון, וכשחטאו אחרים, והעולם נתמלא עוון, לקו המאורות, ולקו החודשים, והטוב והרע מעורב בתוכם, ובעיקר לקו שלושת החודשים שנחשבים כחודשים לקויים, שבהם האפילה והרעה שולטים בעולם וימיהם ימי סכנה , מפני שבהם דעך אור העולם, המאיר מארץ ישראל.
בהתחלה דעך האור בחודש טבת והוא דעך בארץ ישראל כולה, שבה משוטטות עיני אלוקים. בשנייה דעך בתמוז בירושלים, שהיא אור העולם, ובשלישית בחודש אב, דעך בציון, שממנה יוצא האור לעולם ושלושת החודשים הללו שייכים לשלושת השבטים: ראובן, שמעון ודן, שבגללם לקו המאורות ושהם צריכים תיקון כדי לחדש את אורם ולהפכם לטוב וימי מועד.
<a href='http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.asp?x=301&kod_subject=1600&kod_subjectm=1628&pg=' target='_blank'>http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.as ... m=1628&pg=</a>
 

tipid

New Member
תמוז / מזל החודש ושבטו
מזל החודש ושבטו
מזל החודש

מזלו של החודש- הסרטן. לרמז שהתמוז האלילי היה מעין סרטן בגוף הישראלי והוא היה הגורם העיקרי לחורבן - ללמד את העם להימנע מאלילות זרה. אלה שרואים במזלות סימנים לנוף הארץ והסביבה מסבירים שהסרטן רומז לבני אדם להיות זהירים בהליכתם בחודש זה שהסרטן יוצא מן החולות לחפש מים ומסכן חיי בני אדם כמו העקרב בחשוון. ויש אומרים שהסרטן של תמוז שמתואר בפסיפסים כהולך אחורנית, בא לרמז על עם ישראל שהולך בחודש זה, שהוא החודש שאחרי קבלת התורה, עם הפנים אחורנית לחודש סיוון שבו ניתנה התורה לישראל לזכור תמיד את יום המעמד של מתן תורה. כפי שנאמר רק הישמר לך ושמור נפשך מאד פן תשכח... יום אשר עמדת לפני ה' אלקיך בחרב (דברים ד,ט).



שבט החודש

את החודש הזה שהוא ראשית חורבנה של ירושלים, מסרו לראובן והוא, הנחשב לחוטא שיעקב סילקו מן הבכורה ואף שפך עליו חמתו (בראשית מט, ג) התחרט ממעשיו והתחיל בתשובה ואף התאמץ להציל את יוסף. ובן-בנו משבטו, הושע בן בארי, נועד ונבחר כנביא לתשובה. כפי שנאמר, "תחילת דבר ד' בהושע",לתיקון החטאים של עבודה זרה ולהתקרב לאביהם שבשמים, שהכריז וקרא לעם: "שובה ישראל עד ד' אלקיך".
אנו בתפיסת הלוח רואים את חודש אייר כחודש של פסח שני וגאולה. בחסידות חב"ד, שרואים באדמו"ריהם סוללי דרך לגאולה, מייחסים חשיבות רבה מבחינת הגאולה לחודש תמוז, שקרו בו מקרים חשובים בתולדות חב"ד ושבו חל החג העיקרי של חסידות חב"ד, הוא חג הגאולה ביום י"ב, וי"ג תמוז שהוא תאריך שיחרורו-גאולתו של האדמו"ר רבי יוסף יצחק נ"ע, הרבי,אשר נאסר ברוסיה הסובייטית בגלל עבודתו להחזקת היהדות ברחבי רוסיה הסובייטית. חסידי חב"ד מדגישים בחודש תמוז שני יסודות המתנגדים בחיצוניות ומתאחדים בפנימיות שלהם והם צום הרביעי וחג הגאולה. מבחינה חיצונית, חודש תמוז החל מי"ז בו משמש כימי אבלות וצער ופורענויות, אולם בפנימיותו הצום הוא יום של ששון ושמחה ומועד טוב, כפי שיתגלה לעתיד לבוא, כאשר יהיה "ונגלה כבוד ה'", כלומר, לא זו בלבד שהצום הוא סיבה ותזכורת להבאת הגאולה והשמחה, כי אם שהוא עצמו (בפנימיותו) הוא יום טוב. זאת משום שהפורענות, שבגללה בא הצום, היא עצמה מהווה בפנימיותה גילוי וביטוי של אהבת הקב"ה לבני ישראל. על ידי פורענות זו "רחץ ה' את צואת בנות ציון" - "כמשל למלך גדול ונורא הרוחץ בכבודו ובעצמו צואת בנו יחידו מרוב אהבתו". וזו אגב, הסיבה שבגללה "שפך הקב"ה חמתו על עצים ועל אבנים" בעת החורבן ולא על בניו, זרע אברהם אוהבו.
<a href='http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.asp?x=302&kod_subject=1600&kod_subjectm=1628&pg=' target='_blank'>http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.as ... m=1628&pg=</a>
 
חלק עליון