פורום ברסלב - רק לשמוח יש

מפניני הרב – הרב ארוש שלום שליט"א עיקר המשפט בראש

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>בס"ד בזרה"ק

מפניני הרב – עיקר המשפט בראש השנה בין אדם לחברו, כיצד לצאת זכאי בדין?
<a href='http://www.breslev.co.il/forum/forum_posts.asp?TID=28622&PN=1' target='_blank'>http://www.breslev.co.il/forum/forum_po ... 28622&PN=1</a>
יום חמישי, 2.9.2010 למניינם, שבוע פחות יום לפני ראש השנה תשע"א הבא עלינו לטובה התכנסו צדיקים גדולים (שחלקם נמנים מל"ו צדיקים) לכנס חשוב בחולון להלן עיקרי דברי מו"ר הרב שלום ארוש שליט"א שהתקיים במגרש לזרוס.
רגע לפני תחילת הכנס עצמו הגיעה עננת גשם קטנטנה משום מקום ומשך כמה דקות הורידה טיפות גשם.. היה קצת מוזר ואפילו הזוי שבתחילת ספטמבר בחמסין הנורא עם הלחות האיומה יורד עלינו גשם ומכל המקומות דווקא עלינו ודווקא במגרש.. זה היה כמובן אירוע מיוחד במינו, ועל זה פתח הרב שלום ואמר:
" בורא עולם הוריד עלינו גשם, ענן קטן רק פה מעל הכנס, וזה אומר שהוא מרוצה מאיתנו, מהכנס, ממורנו אברהם חי שהשם ישמרנו-אמן וכן כל הקהל הקדוש, ישתבח שמו לעד." עוד הוסיף ואמר, "ירד עלינו גשם נקודתי, דבר שלא הגיוני בחום המטורף הזה, ההפך מהטבע – וודאי שהקדוש ברוך הוא רצה להגיד לנו שהוא מרוצה מהכנס שלנו."
"עתידים בתי תיאטראות וקרקסאות להפוך לבתי מדרשיות..." והנבואה מתקיימת לאט לאט, וזה עושה תיקון גדול מאוד מאוד. יכולנו לקיים את השיעור במקום הרגיל\ אך לבורא עולם החשבונות. ראו איזה השגחה פרטית היום, זהו יום השנה לפטירתו של מור בן שרה והשיעור מוקדש לעילוי נשמתו, וגם לסבתו רבקה סעיד בת שרה.
כבר בפתח ערב ראש השנה ומצפים ומחכים לרה"ש – יום הדין. כ"א רוצה להכין את עצמו ולצאת זכאי בדין ושכלל ישראל יצאו זכאים בדין.
הדבר העיקרי שכ"א צריך לעשות עליו תשובה , אך לפני כן לדעת שהיצר הרע דרכו להפוך את הכול (לבן שחור, טוב לרע וכן הלאה) וכמובן לעשות מן העיקר טפל ומהטפל עיקר, לבלב את האדם שלא יגע בנקודה העיקרית. אם כך, עיקר ההכנה שהאדם צריך להכין את עצמו לרה"ש ולחיים האלה, זה בן אדם לחברו. כי על זה עיקר המשפט. יום כיפור אינו מכפר בין אדם לחברו.
בין אדם למקום בורא עולם חנון לסלוח אם רק אדם מהרהר/חושב בתשובה בראשו – מתחרט על הדרך בה הלך עד היום ורוצה ללכת בדרך חדשה, בדרך השם, אפילו רק מחשבה בלי לדבר, מוחלים לו על כל העוונות בין אדם למקום. קצת הרהור תשובה וזה נמחק.
כל המשפט של האשם בראש השנה זה בין אדם לחברו. וצריך לזכור בשביל מצוות שבין אדם למקום לא היינו צריכים לבוא לפה, יכולנו להישאר בעולם הנשמות, כל מה שבאנו לעולם הזה, זה אך ורק בשביל לעבור בהצלחה את כל הניסיון היומיומי שיש לאדם עם אנשים.
 כשגוי בא להילל הזקן וביקש ללמוד את כל התורה כולה במשפט אחד – "מה ששנוא עלייך אל תעשה לחברך" ושאר כל התורה לפרש איך אדם יזכה לקיים את המאמר שלעולם לא יצער שום אדם בעולם הזה, זה הפשט. כמו שאתה לא רוצה שיצערו אותך, כך אל תצער אף אדם בעולם הזה. הילל הזקן רודף שלום, אוהב שלום, אוהב בריות ומקרבן לתורה.
 רבי עקיבא, גדול התנאים הקדושים אומר, "ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה.."
 האר"י ז"ל, אומר שצריך כל אדם לקבל על עצמו קודם התפילה מצוות ואהבת לרעך כמוך.
 רבנו, רבי נחמן מברסלב, כותב בספר התפילות, שאם לאדם יש בעיות שלום עם אנשים, תפילותיו אינן מתקבלות. לכן אדם צריך שיהיה לו שלום עם כל העולם.
 דוד המלך אומר "אני שלום" אם פגעת באדם וודאי לבקש סליחה, ואם הוא לא סולח ומוחל, הוא הופך להיות הפוגע.

דרכו של עם ישראל:
 ביישנים
 רחמנים
 גומלי חסדים
 הולכים בדרכו של הקדוש ברוך הוא, הווה אומר, רחמנים, למחול וסלוח. וכאשר אתה לא מוחל וסולח אתה הופך להיות הפוגע.
אנחנו בני אדם ויכולים לטעות, כמו שאנו מבקשים סליחה מהקדוש ברוך הוא, כך גם האדם צריך למחול.
הגאון מוילנה בספר הוראות והנהגות כותב, ר' חיים מוליז'ין, שעיקר העמל של האדם צריך להיות על עברות או מצוות שבין אדם לחברו בכל ההיבטים ← ופה היצר הרע מסית את האדם לעשות ההיפך, לדרוס את כולם, להביך ואתה בכלל לא יודע מהי עבודת השם והתורה הקדושה, כי עיקר העמל בין אדם לחברו.
 חיים שמולביץ', אחד מגדולי המוסר אומר בגמרא כתובות, מספרת כך הגמרא רבי רחומי היה צדיק גדול מאוד, כל ערב כיפורים רק פעם בשנה היה מגיע הביתה ונשאר ללמוד עד צאת היום וחוזר לישיבה. הגיע ערב יום הכיפורים ואשתו חכתה בכיליון עיניים לבואו. כמעט נכנס ערב יום כיפור ורבי רחומי לא שם לב לשעה כי למד בכזו התלהבות ועומק, עד כי שכח שעליו לחזור הביתה. אך אשתו חכתה.. ואף הזילה 2 דמעות ובאותו הרגע, איכן שישב נשבר החלון והוא נפל ומת. נשאלת השאלה המתבקשת, מה הרוויחה האישה הזו? השם הרג אותו כי הוא ציער אותה, וכעת השם ציער אותה כפול, כעת לא יהיה לה את בעלה רבי נחומי. אז מה הרעיון פה? אומר ר' חיים שמולביץ' כשאדם פוגע בחברו הוא ייענש. זה לא עיניין של מידה כנגד מידה אל חוק טבע פשוט, למשל כמו ששחקת באש אתה תישרף. תשים מים על האש, החוק טבע אומר שהמים יכבו את האש. תשים את המים במקפיא המים יקפאו וכן הלאה. שיחקת באש - תיענש. וזה גם ההיגיון.
 זה גם מה שהיה עם חנה ופנינה. פנינה ציערה את חנה לשם שמיים שתבכה הרבה כדי שתביא ילדים, ובסופו של דבר מתו לפנינה כל הילדים שלה. פגעת בבן אדם – אתה תיענש.
מסביר אברהם אלימלך, שאם אדם פגע בחברו ולא בא לבקש סליחה יש עליו קטרוג למעלה שמונע ואין לו שום כפרה ואין כיפורים מכפר. מדוע? יש קטרוג למעלה ואינו מניח לכפר עליו עד שישלים עם חברו. כל עוד לא ביקש סליחה. אך אם ביקש סליחה הכדור מתהפך והאחר נהיה הפוגע במידה ולא סלח. לכן, ביקשו ממך סליחה – תמחל.
צריך להיזהר שאדם לא יפגע בזולת..
 מהי שיא הדרגה שאליה אדם יכול להגיע בעולם הזה? אומר החזון איש, לעבור את העולם הזה מבלי לפגוע בבן אדם זה שיא הדרגה.

למדנו מכל זה שעיקר הדרגה של האדם ועבודתו בעולם הזה, רק לעבור את העולם הזה בלי לפגוע בשום אדם. דעו לכם, הניסיון העיקרי הוא דווקא בשלום הבית. מדוע? אנשים חושבים שצריך להיות זהיר רק מחוץ לבית, בבית השם ישמור.. בכלל לא מודעים שמה שקורה בין בני הזוג גם זה שייך לבין אדם וחברו.
רבנו הקדוש כותב בליקוטי מוהר"ן שעיקר ההכנה שצריך להכין עצמו לרה"ש, שיעבור את הדין בשלום, שאדם יזכה לבוא לרה"ש עם שלום בית.

ספר שמות כ"ב מסביר, אדם עובר עברה בין אדם למקום, נהיה בעל מום (חסר אצבע, רגל רחמנא ליצלן) אך אם עובר עברה בין אדם לחברו הוא נהיה טרפה. ונסביר כעת את הדברים.
מצוות מעשר בהמה. נאמר ולאדם פלוני יש עדר צאן, 100 כבשים. משך כל השנה נולדים עוד כבשים לעדר, ופעם בשנה נותן להם לצאת מן הפתח אחת וסופר אותן. כל בהמה עשירית יש לעשר וזה נקרא "מעשר בהמה" ונחשב לקודש. את הבהמה העשירית יש להביא לבית המקדש כקורבן מעשר. ידוע ע"פ ההלכה שאם הבהמה שיצאה עשירית היא בעלת מום אע"פ שאי אפשר להביאה כקורבן נחשב מעשר, אך אם טרפה פסולה למעשר.

כל באי העולם עוברים לפני בורא עולם כבני צאן, והקדוש ברוך הוא מוכן לקבל את בעלי המומים, כלומר האנשים שעברו בעברות שבין אדם למקום, אבל לא את הטרפות, כלומר האנשים שעברו עברות שבין אדם לחברו. וזה עיקר התשובה ועיקר הדרגה של האדם.
 בספר המידות, רבנו מדבר על עניין השלום. מידת השלום, זו המידה שעל ידה ניתן לזכות בכל הטוב שבעולם הזה. ע"י רדיפת שלום זוכים לכבוד בעולם הזה ולחיים בעולם הבא.
בניין ירושלים תלוי בשלום. רוצים גאולה? תעבדו על מידת השלום. שימו לב כמה וכמה טובות באים ע"י מידת השלום, להלן רק כמה דוגמאות מיני רבים:
 ע"י השלום באים בשורות טובות
 - " - זוכים להתגלות אליהו
 - " - סימן לחיים
 - " - מציל בניו ממיתה וגלות
 - " - הברכה באה ע"י השלום
 - " - כשיש שלום בעולם אין פחד
אומר רבנו ע"י שיהיה שלום בין הרשעים, ע"י זה יש להם כל טוב. אפילו רשעים.. אז כ"א יעשה לעצמו חשבון נפש, אם יהיה שלום בין הצדיקים, איזה כל טוב יהיה...

שלום הלכה למעשה.. הכיצד?
 וכעת במה תלוי שיהיה לאדם מידת שלום ויזהר בין אדם לחברו? כיצד ניתן להשיג שלום? שלום בא על ידי אמת. שלום ואמת נשקו.
 מדוע לאדם אין שלום? כי אין לו מידת אמת. מי שאוחז באמת – מכבד את כולם.
 איזהו מכובד? שיודע לכבד את הבריות כולם. את כל הקבוצות בעם ישראל.
 ואיזהו חכם? הלומד מכל אדם.
 כל רב צריך ללמד את דרך האמת, כמו בישיבה שאף אברך ותלמיד לא מדבר על אף אחד וכל שכן על קבוצות, אלא כל עם ישראל קדוש, כל רב חשוב, כל הקבוצות חשובות ואסור לזלזל באף אחד. זה המסר שצריך כל רב להעביר לתלמידיו ולהשפיע עליהם, העיקר זה מידת השלום ואהבת ישראל. וכל רב באשר הוא צריך להודיע לתלמידיו אומנם אנחנו הולכים בדרך שהולכים בה אבל לא מזלזלים באף אחד מעם ישראל ובשום קבוצה.

 בספר דרך צדיקים, כתוב "ישמור את עצמו לשנוא שום אדם מישראל", צריך לדון כל אדם לכף זכות, כפי שהמשנה אומרת. והאדם מחויב לאהוב כל אדם מישראל בכל מאודו ונפשו, גדול הוא השלום וכל שכן אהבת חברים. כמו שכתוב בזוהר הקדוש, בדורו של ר' יוחאי היה גילוי סודות כי הייתה אהבה גדולה בין החברים.
 בדרך חסידים כתוב, מהי העיצה שכ"א יראה את היופי של כל יהודי וידון אותו לכף זכות? הסוד הוא, אם לאדם יש כל יום שעה התבודדות ותשובה, מה עשיתי מאתמול ועד היום ומה עליי לתקן, אז יהיה לו טבע לראות את חסרונותיו ולא את של האחר. ואם אדם זוכה לראות חסרונותיו, מזה יזכה לאהוב את הבורא. ומי שאוהב את אבא אוהב גם את הבנים שלו.. במילים אחרות, יזכה לאהוב את הקדוש ברוך הוא וגם כל יהודי "על כל הפשעים תכסה האהבה."
מדוע אדם רואה חסרונות אחרים ולא שלו? כי אינו רואה שפלותו ולא אוהב את הקדוש ברוך הוא.
מה הסוד פועלים ניסים וישועות? העיקר ע"י התחברות ואחדות ופועל ישועות ומסלק את כל המקטרגים. כל הסוד זה אהבה ישראל. לאהוב את כולם. את כל הצדיקים ואת כל עם ישראל. על ידי זה פועלים ישועות וזה כל הסוד.
כל אחד צריך להבין טוב, לא רק לפני רה"ש ויום כיפורים, אלא כל החיים לדעת את עיקר העבודה בעולם הזה, העיקר לא לפגוע באחר גם אפילו אם זה כרוך בלוותר.

 אדם אשר פוגע באשתו מפסיד את השפע, הכלי של הברכה. איזו טיפשות היא זו להתנהג בחוסר כבוד כלפי אשתך.
 בשביל שום דבר אסור לפגוע באדם. איפה שניתן לוותר, הכול תעשה שאף אחד לא יפגע. כל שכן לא לצער אף אחד. וכ"א צריך לעבוד על אהבת עם ישראל. ולא לדבר רע על שום אחד מעם ישראל. (ודע לך שאם תדבר יביאו אותך ביחד עם היצר הרע להעיד ואתה עם יחיד, וביחד מצטרפים לעדות "פלוני דיבר כמוני.." על משיהו.. אם כך, אל תהיה עד חמס – בשם הבעל שם טוב).
 אדם צריך להיזהר לא לדבר שום רע על שום יהודי, רק לדבר טוב על כל אחד ואחד. אל תהיה מוכן לשמוע שום רע על שום יהודי. וכאשר אדם בא לספר לך, אסור לך לשמוע, אלא אם זה 2, אסור לך לקבל עדות מיחיד.. ואם שומע יחיד ומאמין לו בלי לשמוע את הצד השני, אזי תסתכל על הנקודות הטובות שבו. "לדון כל אדם לכף זכות ואפילו מי שרשע גמור, לחפש נקודה טובה.." רבנו מלמד, אפילו רשע גמור וכל שכן, חבר שלך שמלא מצוות כרימון.. וכ"א צריך לקבל על עצמו לא לשמוע שום רע על יהודי וכל שכן לא לדבר על שום יהודי. (עד לשמיים העוונות מגיעים..).
 "כשאין אהבה בין ישראל נעשים הולכי רכיל " , אומר רבנו. אם כ"א יעבוד על אהבת ישראל, כל יהודי הוא בן שלך בורא עולם ממלא לא לדבר על אף אחד כי אוהב אותו ולא ידבר עליו כלום וכשאין אהבה נעשים הולכי רכיל וע"י רכיל נעשים ניצים.
איך נצלים מלשון הרע? ע"י אמת.
ע"י לשון הרע אינו מקבל פני שכינה, ראוי לסוקלו באבן ובעוד...
עלינו להתבונן ולהתעורר בנקודה הזו, שמהיום עיקר העבודה של האדם לא לפגוע בשום אדם ובטח לא בבן/ת הזוג שלך. זה העבודה. זו התורה. זה התשובה. זו הדרגה. מה ששנוא עלייך אל תעשה לחברך. זה לא אמרה זו האמת.
לכבד את הבריות. לאהוב את עם ישראל. כל אחד יעשה תשובה, מה שהיה היה. להשתדל לפייס את כולם. לקבל על עצמך מהיום לתקן מידות בכל מה שקשור בין אדם לחברו. וודאי מי שיעשה כך תשובה יהיה בטוח שייכתב לחיים ולגאולה שלמה. לעבוד על אהבת ישראל ומידת השלום. זכרו, העיקר לא לפגוע ולא לצער שום אדם. לא מעניין אותך מה שיהיה אתה אל תפגע ותעליב ותצער.
לקחת את עצמך בידיים, וזכרו היצר הרע מסית לדרוס את כולם העיקר שתמלא את תאוותיך. זכרו מה העיקר ומה הטפל.
עבודת השם שאדם זוכה לדעת מה השם רוצה מאיתנו. באנו לעולם הזה כדי לדעת איך לשמח כל אחד ולא לצער.
כאשר אין שלום בית, האישה מתנגדת לבעל. תעבוד על שלום הבית שלך, זה הדבר הראשון.
דבר נוסף, כל אישה צריכה לשלוח את בעלה לאומן, כדי שיזכה להתעורר ולחזור בתשובה. כל אחד צריך לדעת שיש לעבוד על שלום הבית ובין אדם לחברו וזה עיקר היהדות והתורה.. וכל הרבנים לא לחלוק אחד על השני, אלא רק לאהוב ולכבד ועל ידי האהבה הזו נזכה סוף סוף לגאולה שלמה.



שנה טובה ברוכה ומבורכת.
שנת שלום, אחווה, חברות טובה,
שנת אהבת חינם וכבוד לזולת.
שנת וותרנות וסלחנות.
שנה שמחה ומלאת ברכות. </span>
 

קבצים מצורפים

  • __________.JPG
    __________.JPG
    2.1 MB · צפיות: 5
חלק עליון