פורום ברסלב - רק לשמוח יש

נושאי הפרשה - 'וזאת הברכה'

liori24

New Member
נושאי הפרשה - 'וזאת הברכה'

(נקראת בשמחת תורה)



פתיחה בשבח הקב"ה (לג, א-ה)

משה מכנס את כל שבטי ישראל כדי לברכם לפני מותו. בפתח הדברים הוא פותח בשבח הקב"ה, שבח הכולל גם דברי הערכה וזכות לעם ישראל.



ברכת ראובן (לג, ו)

ראובן הבכור ראשון לברכה. משה מברך שיזכה לעולם הזה ולעולם הבא בקרב כל השבטים, מבלי שחטאיו יעיבו על זכויותיו.



ברכת יהודה (לג, ז)

משה סומך את ברכת יהודה לראובן, שכן שניהם גברו על מידותיהם וידעו להודות בחטאם (מעשה בלהה ומעשה תמר). עיקר הברכה עוסקת בהבטחת הצלחה למלכים ולמנהיגים שיעמדו משבט יהודה.



ברכת לוי (לג, ח-יא)

שבט לוי נחשב למעולה ומובחר בין השבטים וכך גם ברכתו ודברי השבח עליו. משה מציין את התנהגותו המופתית של השבט בכל שנות הנדודים במדבר, על רקע התלונות והפרשיות הקשות שליוו את מסעות העם. הוא גם צופה להצלחת החשמונאים בני השבט במלחמתם העתידית ביוונים.



ברכת בנימין (לג, יב)

ברכת בנימין, שבחלק נחלתו נבנה בית המקדש, סמוכה לברכת לוי שבניו שרתו במקדש. הברכה מתייחסת בעיקר לבית המקדש, שכאמור זכה בנימין לשכנו בנחלתו.



ברכת יוסף (לג, יג-יז)

משכן שילה שכן בחלקו של יוסף. וכך אנו מוצאים, שוב לפי אותם שיקולים, את ברכתו סמוכה לברכת בנימין ולוי. בברכתו של יוסף אנו מוצאים ברכה רבה בגידולי הארץ ואזכור של מנהיגים דגולים אשר יעמדו משבט זה.



ברכת זבולון ויששכר (לג, יח-יט)

זבולון ויששכר מתברכים יחדיו, שכן הם מקיימים ביניהם שותפות מעניינת ומופלאה: בני זבולון עוסקים במסחר. ברווחי הסחר הם מתחלקים עם בני יששכר העוסקים בלימוד התורה.



ברכת גד (לג, כ-כא)

בני גד יושבים בערי הספר, ולכן בירכם משה בגבורה ויכולת הגנה על הארץ. בברכה נזכרת גם העובדה שגד בחר לשבת בארץ ישראל המזרחית, מקום בו נקבר משה עצמו.



ברכת דן (לג, כב)

גם שבט דן היושב בספר, בצפונה של הארץ, זכה לברכת גבורה ויכולת הגנה.



ברכת נפתלי (לג, כג)

נפתלי זכה להתברך בנחלה טובה ומבורכת סביב הכנרת.



ברכת אשר (לג, כד-כה)

בברכת אשר אנו מוצאים התייחסות לישיבה בספר, בדומה לאחיו גד ודן, אך גם לברכה לשמן רב ומשובח וריבוי בילודה.



הברכה הכללית (לג, כו-כט)

בסיימו לברך בפירוט כל אחד מהשבטים, מסכם משה ואומר, כי מעל כל אלה עומדת ברכתם הכללית של בני-ישראל האהובים ורצויים לפני ה'.



משה עולה למות בהר (לד, א-יב)

חמשת חומשי תורה מסתיימים בפטירתו של משה, שהתורה אותה הביא לישראל מן השמיים נקראת על שמו 'תורת משה'.

משה עולה אל הר נבו, משם מראה לו הקב"ה את כל ארץ ישראל, ואומר שהנה הגיע הזמן שתתקיים ההבטחה לאבות לתת את הארץ לבי ישראל. אך הוא, משה, יוכל רק לראות את הארץ ואליה לא יבוא.

ושם בהר, במקום לא ידוע, מת משה ונקבר על-פי ה'. ומעידה התורה על משה: "ומשה בן מאה ועשרים שנה במותו, לא כהתה עינו ולא נס לחו".

לאחר שלושים ימי האבל שמקיימים בני-ישראל לאחר פטירת משה, מקבל יהושע את הנהגת העם וממשיך לפעול בהצלחה ברוחו של משה רבו.

התורה מסתיימת במילות הפלאה על משה הרב, המנהיג והנביא : "ולא-קם נביא עוד בישראל כמשה, אשר ידעו ה' פנים אל-פנים. לכל האותות והמופתים אשר שלחו ה' לעשות בארץ מצרים, לפרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו. ולכל היד החזקה, ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל."



(בפרשה 41 פסוקים)
 

tipid

New Member
זמני כניסת ויציאת שבת חוה"מ סוכות! !



כניסה יציאה


ירושלים 16.28. 17.39

תל אביב 16.44 17.41

חיפה 16.34 17.40

באר שבע 16.44 17.41

בברכת מועדים לשמחה ושבת שלום ומבורך!
 

tipid

New Member
תשרי תשס"ב


השלמת ברכותיו של יעקב אצל משה

הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב

נערך על ידי הרב


מוקדש לרפואת
לאה בת רחמה


וזאת הברכה אשר ברך משה איש האלהים את בני ישראל לפני מותו. שונה ברכתו של משה רבינו לישראל מברכתו של יעקב אבינו. יעקב בירך את בניו והודיעם את אשר יקרה אותם באחרית הימים, לעומתו משה מתייחס בברכתו לתורה ולעבודת ה´ המתגלית בעם ישראל. וכה אמר בפתיחת ברכתו, ויאמר, ה´ מסיני בא וזרח משעיר למו הופיע מהר פארן ואתה מרבבת קודש מימינו אשדת למו. פירשו רבותינו, בתחילה פנה הקדוש ברוך הוא לבני עשו היושבים בשעיר שיקבלו התורה ולא רצו, חזר הקדוש ברוך הוא על בני ישמעאל היושבים בפארן ולא רצו. בני יעקב היו היחידים שקיבלו התורה. ואין כוונת חכמים ז"ל ששאל הקדוש ברוך הוא אומות אלו והשיבו בשלילה, אלא כאשר ביקש הבורא ליתן התורה לישראל ראה שרק הם ראויים לה, כמו שאמרו חז"ל על הפסוק, בראשית ברא אלהים וגו´, בראשית בשביל ישראל שנקראו ראשית נברא העולם ובשביל התורה שנקראת ראשית נברא העולם (עי´ רש"י לפסוק זה). כלומר, תורה אלהית המקרבת בני אדם לבוראם מתאימה לישראל שנאמר עליהם, עם זו יצרתי לי תהלתי יספרו (ישעיהו, מג, כא), אין שאר האומות מספרות תהילת ה´ מפני שהינן חומריות ואינן יכולות להתעלות ממגבלותיהן. ישראל מקוראי הקדוש ברוך הוא, הם המתאימים לחיי תורה וקדושה ולכך להם בלבד ניתנה התורה, ובזה הם מגשימים את רוחניות העולם.

בני עשו ובני ישמעאל למרות היותם צאצאי אברהם ויצחק אינם ראויים ואינם מתאימים וכל שכן שאר האומות. אלא שיש לשאול מדוע נאמר בפסוק תחילה שעיר ואחר כך ישמעאל. והרי ישמעאל שהינו בן אברהם בלבד, מתאים פחות מאשר עשו שהוא בנו של יצחק ונכד אברהם. ואם עשו, אינו מקבל התורה בודאי שאין ישמעאל מקבלה? אולם כבר אמרו פרשנים קדמונים, ישמעאל דבק במידת החסד של אברהם ואילו עשו דבק במידת הדין של יצחק. עשו שהינו חומרי, לפי מידת הדין אין התורה מתאימה לו. אמנם עדיין ישנה אפשרות שישמעאל הדבק במדת החסד שעיקרה התחשבות בזולתו, ובמידה מסויימת היא ויתור בענייני עצמו, יהיה ראוי לתורה. ואכן במשך הדורות אנו רואים שבני עשו לא האמינו ביחוד ה´ יתברך בורא שמים וארץ בעוד הישמעאלים מאמינים באלהים חיים ומלך עולם.

ועוד, הרמב"ם בהלכות מלכים (פרק עשירי הלכה ה) כתב:


"אמרו חכמים שבני קטורה שהם זרעו של אברהם שבא אחר ישמעאל ויצחק חייבין במילה. והואיל ונתערבו היום בני ישמעאל בבני קטורה יתחייבו הכל במילה בשמיני ואין נהרגין עליה", עכ"ל.
יתכן שהפסוק המדבר על הופיע מהר פארן מכוון למקום מושבם של בני ישמעאל שהתערבו בבני קטורה, ובני קטורה שנתחייבו במילה שהיא חותם אות ברית קודש להיות עבדי ה´, ושמא להם ראויה התורה יותר מבני עשו שלא נצטוו במילה. ועם כל זאת רק לישראל ניתנה התורה. כי המידות הטובות שנחלו אומות העולם אינן בשלמות. חסד בלא דין אינו חסד שלם ודין בלא חסד אינו טוב בעולם הזה. ישראל שיש להם חסד ודין שהוא האמת נמצאים בשלמות נפשית אשר התורה ראויה להם.

ומסיים הפסוק, מימינו אש דת למו התורה ניתנה מתוך האש. ומדוע? אלא כשם שהאש הינה המניע של העולם ומקור האנרגיה העיקרי, מהשמש שהיא כדור אש ועד חום הגוף המעכל את האוכל הבא אל פיו. כך התורה הינה מקור החיות והכוח בעולם. וזוהי מעלתם של ישראל שהם עורק החיים המרכזי בבריאה אשר מהם ומתורתם נמשך השפע בעולם. לזה כוונו חז"ל במדרש בראשית רבה שאמרו:


ו
 

tipid

New Member
וזאת הברכה (דברים לג-לד)
חינוך הוא החיים

חינוך אינו חדר ובו ערוכים טורי שולחנות.

החינוך מתרחש בכל רגע, מדי יום. חינוך הוא ניסיון החיים.

כל מערכת הערכים שלנו נובעת מההתנסויות שלנו. השפעותיהם של כיתת לימוד או ספר, הן מינוריות בהשוואה לגודש ההשפעות שממומטרות עלינו כל הזמן.

כל מורה יודע שכשהילד מתיישב לראשונה ליד שולחן הלימודים, הוא כבר ספג את עיקר החינוך שלו. הילד כבר פיתח את העמדות, המניעים, הנטיות והרגשות שיעצבו כמעט כל דבר אחר שיעשה במשך חייו. החינוך לא בא מתוך ספר, הוא בא מתוך אינטראקציה חווייתית. כל מה שהמורה יכול לעשות בנקודה זו, הוא להציג כמה כיוונים והצעות פה ושם.

למעשה, המורים מ
 

tipid

New Member
האם נבראנו לעולם מושלם או שומם?
מה הסיבה לסתירות הרבות בין תיאור הבריאה בפרק א´, לתיאור בפרק ב´? האם האדם נברא לפני הצומח או אחריו? ומדוע במתכוון ניתנה לנו תורה שמכילה בתורה סתירות לכאורה?
כ"ג תשרי ה´תשס"ח - איתן פינקלשטיין




רב אסי הקשה: כתיב "ו
 

tipid

New Member
האם יש להתגאות ב´עבירה לשמה´?
חז"ל קבעו שחששו של בלק מלך מואב בראשית פרשתנו, נבע מההבדל בין יחסם של ישראל לעמון ליחסם למואב. מתוך בירור הסיבה להבדל זה, ננסה להבין האם ראוי להתגאות בכל הכרעה נכונה, או שמא יש הכרעות שלמרות שאנו צודקים בהם - ראוי להצניען?
ח´ תמוז ה´תשס"ז - איתן פינקלשטיין






 
חלק עליון