פורום ברסלב - רק לשמוח יש

סגולות עצומות לחג הפסח לנשים

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:purple'>סגולות עצומות לחג הפסח לנשים סגולות עצומות לחג הפסח לנשיםסגולות עצומות לחג הפסח לנשים


בס"ד



בס"ד
בית הכנסת "סיני" רחוב השחף 2 חולון טלפון 03-5564010
נא לשמור על קדושת הדף
סגולות עצומות לחג הפסח לנשים

חג הפסח , חג הגאולה , חג החרות , שייך יותר לנשים , נשים טורחות בעבודתן לקראת פסח עד כלות הנפש , ולהבדיל מחגים של רוב השנה , הגברים טורחים , {סוכה 4 מינים ושופר } בגלל שנים כל כך טורחות להכנת החג הן הרבה פעמים יוצאות מגדרן ומשתמשות בימדת הכעס והופכות את ילדיהן לקורבנות מאוד מומלץ לשמור של קור רוח בימים האלו במיוחד ,שתיים עשרה בימים הראשונים של חודש ניסן הם כנגד שתיים עשרה חודשי השנה , ואיך שאנחנו מתנהגים בכל יום מהימים האלה , כך בונים את שתיים עשרה חודשי השנה{דוגמא יום ראשון של חודש ניסן הוא כנגד חודש תשרי }
כל אישה צריכה לדעת שעבודות לקראת פסח הם זכות גדולה אישה מכניסה את עצמה בקדושה וטהרה על ידי שטורחת לקראת פסח בעבודה קשה שגומרת לה להזיע ,
אישה שמזיעה בעבודות הפסח ,הזיעה הזאת היא כמו טבילה במקווה טהרה,

הצדיק רבי לוי יצחק מברדיצ`וב בן שרה סאסא זצ|ל אמר שבכל פעולה כמו שפשוף גרוד ניקוי ריסוס וכדומה ,
נבראים אותם מלאכים שיוצאים מתקיעת השופר של ראש השנה,

אחרי שנים טורחות כמה חודשים עבור פסח , מגיעות בסיעתא דישמיא ליום של ערב פסח , קודם ליל יד` בניסן , צריכות לבדוק היטב את הבית וחדר המדרגות ,במיוחד ברגעים האחרונים , צריכים לבדוק את הכיסים של הבגדים ,
המדרגות ,מומלץ ניקיון כללי בכל הבית, לפני בדיקת חמץ שצריכה להיות לאור הנר, ביום יד` בניסן שזה ערב פסח מותר לאכול חמץ רק 4 שעות הראשונות מעלות השחר , אחרי זה צריכים לנקות היטב את הפה והשיניים ,עד שעה 10:00 בבוקר צריכים לגמור שרפת חמץ , בערב פסח ,לזכר הברכות שיצחק אבינו ברך את יעקב אבינו ,צריכים לברך ולהתברך , לא לשכוח ארת חשיבות הצדקה כמו בערב חג , ביום של ליל הסדר בבוקר ,הבכורים מתענים , קודם חצות היום צריכים להסתפר , לגזור ציפורנים ולהתחרץ , מחצות היום , אסור לאכול מצה בערב פסח , הנשים צריכות להיות מאוד זהירות בבדיקת החזת והכרפס שמכינות לליל הסדר בגלל סכנת התולעים ,מאוד מומלץ להשתמש רק בקלחים של החסה,
צריך לסדר את שולחן ליל הסדר מבעוד יום , לשתף גם את הבעל בסידור השולחן - סגולה בית ,
הכסא של בעל הבית הוא מאוד טהור וקדוש , וצריך לסדר אותו בכריות , רק מי שבטהרה יכולה לעשות זאת,
מאוד מומלץ בערב פסח לנוח שיהיה כוח לליל הסדר ,לפני ליל הסדר עוד באור יום לומר מהמחזור של פסח את התפילה של קורבן פסח {נמצא בהתחלת המחזור של פסח }ולאחר מכן לקרוא את האיגרת של רבי שמשון מאוסטרופולי {יש מחזורים של פסח שהתפילה נמצאת שם },
כל מי שאומר את האיגרת של רבי שמשון מאוסטרופולי בערב פסח מובטח לו שתהיהי לו שמירה מפורעניות לכל השנה ,
ליל הסדר ה חובה לנשים לקיים את כל המצוות של ליל הסדר , הנשים לקיים את כל המצוות של ליל הסדר , הנשים צריכות לשתות את הארבע כוסות מיץ ענבים בשלמותן וכל כוס בבת אחת בלי הפסקות,,
כשהילד שואל מה נשתנה , זוהי רצון לבקש על זרע בר קיימא וגידול של ילדים טובים ,
סגולה לשמירה ופרנסה :להשאיר חתיכה קטנה מהמצה של האפיקומן , לאחר שסיימו לאכול את האפיקומן , ולהצניעה בבית כל ימות השנה ,{אורחות חיים בשם ספר יפה ללב}
אכילת מצה צריכה במהירות האפשרית , ליל הסדר זה ליל הודיה ,להשתתף באמירת ההלל,
כשמזמינים את אליהו הנביא , כל אחד שזקוק לישועות ניגש לפתוח את הדלת ומבקש את משאלות ליבו ,
{זיווג פרנסה ,זרע בר קיימא וכדומה }
בליל הסדר יש סימנים ששמים בקערה , למחרת ליל הסדר לאכול אותם -סגולה לריאת שמים,
ביום הראשון של פסח מתחילים את ספירת העומר עם סגולת המלח , בחול המועד של פסח צריך לאכול אוכל של חג וללבוש בגדים חגיגיים , הבית צריך להיות בחג , אסור לכבס לגהץ ולתפור,
יום שביעי של פסח שזה קריעת ים סוף - סגולה להתפלל על כל הנושאים הקשים שה כמו קריעת ים סוף{זרע בר קיימא , פרנסה וזיווג }ביום הזה צריכים לקום מוקדם בבוקר החג , זה עדיין חושך ולומר שירת הים , אחר כך בבית הכנסת בשחרית לומר שוב שירת הים ופעם שלישית לומר בקריאת התורה,
בסך הכל לומר שלוש פעמים את שירת הים ,

בזכות נשים צדקניות הייתה גאולה במצרים ,ובזכותן תהיה גאולה ממש
אמן כן יהי רצון ,
,
כל עם ישראל ישועות טובות

להקמת שכינתא מעפרא לביאת משיח צדקנו ולבנין בית מקדשנו ותפארתנו שיבנה במהרה בימינו אמן ,
הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך </span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:purple'>בס"ד

בית הכנסת "סיני" רחוב השחף 2 חולון טלפון 03-5564010
נא לשמור על קדושת הדף

סגולות עצומות לקראת חג הפסח לשפע גשמי בזכות רבי אלימלך מליזענסק זי"ע
ב-כא` באדר יום הילולת
הרבי אלימלך מליזענסק זי"ע , ישב המגיד מקוזניץ וסיפר בשמו 3 סיפורים שהם מסוגלים לפרנסה להכניס את הפסח בקלות מאוד מומלץ ביום הילולת הצדיק - כא` באדר, שכל אחת מאתנו תספר בבית שלה את שלושת הסיפורים ואלו הם :
**********
סיפור א`

היה עני שמצא את עצמו לפני פסח ללא פרוטה , הוא כתב מכתב לבורא עולם והניח את המכתב ביער על ידי גזע עץ , למחרת , הופיע המלך הגוי של המדינה עם הקבוצה של לעשות ציד, המלך הבחין במכתב , כשראה שזה כתוב לכבוד המלך ,חשב שהפניה היא אליו , המלך שלח ליהודי סכום גדול של כסף לפי הכתובת שרשומה של המכתב וכך היה לעני שפע רב לקיים את חג הפסח כמו שבורא עולם עזר לעני ,כך שיעזור לנו,
סיפור ב`
*********
יהודי שחי בתקופת רבי אלימלך היה ללא פרנסה ולא היה באפשרותו לקיים את חג הפסח , בעקבות מצבו הכללי , עלתה בלבו החלטה להעביר חביות עם יין שרף לארץ השכנה ושם יוכל למוכרם במחיר גבוה ותהייה לו פרנסה בכדי שיוכל לקיים את חג הפסח , אבל השלטונות סירבו להעביר את יין השרף דרך הגבול ואז הוא ביקש את ברכתו של רבי אלימלך והרב ברך שכל החביות יהיו מים, הברכה התקבלה ושכהיהודי עבר דרך המכס הגויים צחקו ממנו שהוא מוביל לארץ השכנה חביות עם המים ,היהודי רץ פעם שניה לרבי אלימלך לומרלו שעכישו הוא צריך ברכה שהמים יהפכו ליין שרף, הרב ברך והנס קרה , היהודי מכר וחזר עם הרבה כסף כמו שבורא עולם עזר לאותו לקיים את חג הפסח ביד רחבה ,כך שיעזור גם לנו,
סיפור ג`
**********
במזרח אירופה בתקופת עוני קשה חי יהודי ששמו משה , במקצועו הוא הוא היה חייט , כל שבוע היה יוצא רגלי מהבית ,נודד ממקום למקום ועושה תיקונים לקראת שבת היה חוזר הביתה ונותן את המעט פרוטות שהרוויח לאשתו שיהיה לה במה להחיות את נפשה עד שבוע הבא ,יום אחד כשיצא לדרך ,עברו לידו הפריץ ואשתו במרכבה , הפריץ שהיה ידוע כשונא ישראל ושתוי מצא הזדמנות לעשות צחוק מהיהודי , הוא עינה אותו והרים עליו אקדח בניסיון להורגו , ובורא עולם הצילו בכך שאשתו של הפריץ הזיזה את ידו של בעלה והכדור נפל ליד היהודי והוא נשאר בחיים ,מרוב בהלה משה החייט התעלף והפץיץ החליט לקחת את היהודי במרכבתו כדי להמשיך לענות אותו , בורא עולם עשה נס ווהפריץ מרוב שיכרות נרדם ולא הספיק להמשיך את העינויים ,בזמן שהפריץ הזמינה אותו שיבוא כל שבוע לארמון שלהם והיא תיתן לו עבודה ,משה החייט התחיל לעבוד בארמון הפריץ והיה נראה שהשמש זרחה בשבילו , כי כל שבוע היה מביא יותר פרנסה והתחיל לשלם את חובותיו ,יום אחד אשתו של הפריץ , נסעה ומשה החייט פגש את הפריץ ,הם התחילו לשוחח , הפריץ שאל את משה" איך הפרנסה "?ומשה ענה שבזכות בורא עולם ברוך השם יש לו פרנסה , הפריץ מאוד כעס ואמר "הפרנסה מאשתי שהיא מפרנסת אותך מדי שבוע" ובזעם גדול גרש אותו מהארמון ,הימים היו לפני פסח, משה החייט חזר הביתה בדיים ריקות ובלי תקווה שיחזור לעבוד אצל הפריץ ,אבל הוא היה בעל בטחון מאוד גדול וידע שבורא עולם לא יעזוב אותו , בינתיים הפריץ ההי נהנה כל לילה לפני השינה מהמטבעות זהב שהיו לו ,הוא היה סופר אותם ומסדר אותם בשקיות ומכניס אותם לכספת שלו , הוא היה נוהג לפזר אותם על השולחן ובדוק כל מטבע בשיניים לוודא שהמטבע מזהב אמיתי, הפריץ היה מסתובב בכל מקום עם קוף , הקוף הסתכל על תנועותיו של הפריץ וברגע שהפריץ יצא מהחדר, הקוף חיקה את תנועותיו של הפריץ , במקום לנגוע במטבע ,הקוף בלע את המטבע , וכך המשיך לבלוע את כל המטבעות שהיו על השולחן , הבטן התמלאה והקוף נפל על הרצפה ללא רוח חיים ,כשהפריץ חזר לחדר ראה פגר על הרצפה ובאותו רגע צץ לו רעיון לצחוק ממשה החייט , הפריץ החליט ללכת באמצע הלילה אל ביתו של משה החייט , ולזרוק את הקוף בביתו של משה ,חשב ועשה ,בביתו של משה החייט נשמע רעש גדול מאוד באמצע הלילה , כל בני הבית ניגשו לראות מה קרה , הם ראו קוף מת על הרצפה ומהקוף יוצאים מטבעות זהב ,משה הרים ידיים לשמיים בהודיה גדולה לבורא עולם , שהוא לא עוזב אותו ושולח לו כסף בכדי שיוכל להכין את חג הפסח באותה השנה ,כמו שבורא עולם עזר למשה כך שיעזור לנו שנוכל להכניס את הפסח רוחני וגשמי,
בשבת "מברכים "של חודש ניסן {שבת מברכים זוהי שבת שקודמת לראש חודש} משתמשים שוב בסגולה לפרנסה : שוב מספרים 3 סיפורים אבל הסדר משתנה מהסדר הקודם ,
סיפור א`- נאשר אותו הדבר {היהודי ששלח מכתב למלך}
סיפור ב` -משתנה ובמקומו בא הסיפור הבא:
סיפור ב`:
********
יהודי אחד עשיר היה נוהג שבכל פסח היה מזמין הרבה אורחים לליל -הסדר , הגלגל התהפך והוא הפך לעני מרוד ,
הימים התקרבו לפסח והוא ואשתו היו מאוד עצובים , פתאום הוא שומע מבחוץ כרוג מחצר המלך ,ברכוז נאמר שאבדה טבעת מאוצרו של המלך ומי שיצא את הטבעת יקבל פרס גדול ,היהודי קפץ משמחה ורץ לחדרו של המלך , הוא הציע למלך שינתן לו חצי מסכום הפרס בכדי שיוכל לעשות את החיפושים ,המלך נתן לו חצי מהסכום ומהכסף הזה היהודי הכין את הפסח ביד רחבה והזמין את האורחים כמו תמיד , בליל -הסדר אחד השרים הלשין על היהודי שהוא לא מחפש את הטבעת , המלך החליט ללכת עם השרים אל ביתו של היהודי , המלך והשרים הגיעו אל ביתו והציצו דרך החלן בכדי לאמת את דבריו של השר, להפתעתו של המלך ,ראה בית מואר עם פאר גדול ושולחן ערוך וכולם אומרים "דיינו" המלך
פנה
לשרים ואמר: היהודי גילה לי מי לקח את הטבעת , לאחד מהשרים קראו דיינו ,המלך עצר את השר ערכו חיפושים בביתו ומצאו אצלו את הטבעת של המלך , מרב שמחה המלך השלים היהודי את הסכום של הפרס לאחר הפסח , כמו שליהודי היה אפשרי להכניס את הפסח כיד המלך , כך בורא עולם יעזור גם לנו
סיפור ג` נשאר אותו הדבר {משה החייט}
פסח כשר ושמח לכל בית ישראל









כתובות אינטרנט נילוות:
סגולות עצומות לקראת חג הפסח לשפע גשמי בזכות רבי אלימלך מליזענסק זי"ע

<a href='http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?blogId=38949' target='_blank'>http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?blogId=38949</a>
סגולות עצומות לחג הפסח לנשים
<a href='http://2222222222.goop.co.il/Web/SiteHomePage.aspx?PageType=0&CatID=35641' target='_blank'>http://2222222222.goop.co.il/Web/SiteHo ... atID=35641</a>


כתובות אינטרנט נילוות:
סגולות עצומות לקראת חג הפסח לשפע גשמי בזכות רבי אלימלך מליזענסק זי"ע
סגולות עצומות לחג הפסח לנשים



בס"ד |בס"ד אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בר יוחאי : בס"ד אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בר יוחאי : אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלין .....{מסכת שבת ע"ח} משיח יתגלה דחוף אנא אחים ואחיות יקרים !!!השפיעו על מכריהם ידידיכם, להתחזק השמירת השבת כי בידינו להחיש את הגאולה השלימה ,ולזכות לגילוי משיח צדקנו ולראות בבנין בית מקדשנו ותפארתנו ולתחיית המתים , אמן. |




</span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:purple'><span style='font-family:Courier'><span style='color:purple'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>
תורתו של משיח
***********************************
רעיון לחג הפסח-מעובד עפ"י דברי הרבי שליט"א מליובאויטש מלך המשיח
********************************************************************
חג הפסח ,אשר חל בט"ו בניסן , הוא היום שבו יצאו בני ישראל ממצרים , כהכנה לקראת היציאה ממצרים ,נצטוו בני ישראל ע"י משה רבנו לקבל עליהם , לקים את מצוות ה' ,ובמיוחד את מצות - קרבן הפסח במצוה זו נצטוו לקחת שה ולהחזיקו בבית עד י"ד ניסן, ואז להקריבו לקרבן פסח,
חכמינו ז"ל מסבירים כי למרות שהשה היה נחשב לאליל בעיני המצרים , בני ישראל לא התחשבו בכך ועשו את ציווי הקב"ה ,מסירות נפש זו ,הביאה את הגאולה ממצרים ,ובני ישקאל יצאו לעבר הר -סיני לקבלת התורה ולעבר ארץ ישראל ,
הפסוק אומר :כימי צאתך מארץ- מצרים אראנו נפלאות " כלומר הגאולה האמיתית והשלימה תהיה באופן דומה לגאולה ממצרים :כשם שהיציאה ממצרים היתה מפני שבני ישראל קימו את מצות הקדוש ברוך הוא במסירות נפש, כך גם בגאולה העכשויתל עלינו לקבל על עצמנו בהחלטיות ובשמחה לקים את כל מצוות ה' , ולהשתדל לקימן !
לילדי ישראל חלק חשוב בתהליך הגאולה , בקריעת ים-סוף " הם הכירוהו
תחלה ", הילדים ראו את כבוד ה' עוד לפי המבוגרים ,וכך תהיה גם הגאולה העתידה !כן אנו רואים ,שמצות קרבן -פסח היה חלק לכל ילד,
אפילו התינוקות הקטנים היו שותפים במצוה ,
בני -ישראל עוד בהיותם במצרים ,כבר התכוננו לבנית המשכן , והביאו ממצרים קרשים מיוחדים לבנין המשכן גם בתרומות למשכן היה חלק אותו הביאו ילדים וילדות קטנים , גם מתחת לגיל בר -מצוה , וגם הם היו שותפים במילוי ציווי ה' - "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"
************************
גם היום :על -ידי כך שהילדים ,וגם המבוגרים ,יעשו את ביתם משכן לה' , כלומר שנתנהג כפי שה' רוצה ,אזי נזכה שביתנו אכן יהיה בית יהודי אמיתי , ונזכה לבנין בית המקדש השלישי ,בגאולה האמיתית והשלימה ע"י הרבי שליט"א מלך המשיח בקרוב ממש,</span></span></span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:blue'>ההכנות לפסח - עבודת ה'

כל זמן וכל מצב שהאדם נמצא בו, עליו להיות מודע שזהו חלק בלתי נפרד מעבודת ה' המוטלת עליו. אין נפק"מ אם העסק הוא ברוחניות, או אם הוא בגשמיות. לעולם, בכל מצב ובכל זמן, בכל נקודה שאדם נפגש עמה בחיים, ישנה נקודה של עבודת ה'.

יש, אפוא, להתבונן בכל מצב שנפגשים - מהו המצב, ומהי העבודה המוטלת על כל יהודי במצב זה.

בשבועות האחרונים ובימים האחרונים, כנסת ישראל שומרי התורה והמצוות, עמלים וטורחים בכל הכוחות לדאוג שחלילה לא ייכשלו בלאו ד"בל יראה ובל ימצא". רובם ככולם עוסקים בקיום ציווי התורה "שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם" (שמות יב, יט). זהו השורש ממנו מתחילה העבודה, אבל כמובן שהיא מסתעפת והולכת אל דברים שאין להם שייכות ישירה, לכאורה, לענין הפסח.

ננסה קצת להתבונן ולהעמיק בדברים, כיצד ניתן לקחת את ההכנות הללו ולהפוך אותן לחלק מעבודת ה' שלנו, וממילא ההכנה עצמה תוליד בנו קרבת ה'.

שלילת ה"מלומדה"

הנקודה הפשוטה היא, שבכל דבר צריך למצוא את הקב"ה. אין יוצא מן הכלל בנקודה זו!

כשאדם ניגש להתחיל לנקות את הבית וכדומה, ראשית עליו לשלול את ה"מלומדה" - צריך שהבית יהיה נקי לפסח וכולם מנקים - אז גם הוא מנקה. בשנה שעברה וגם לפני שנתיים הוא ניקה - ממילא אין שום סיבה שגם השנה לא יעשה זאת...

כולם יודעים שבאותם מעשים של נקיון הבית מקיימים מצות עשה מדאורייתא, וכן מצות לא תעשה, אבל בין הידיעה הזו, למצב בו נתון האדם בשעת הנקיון, במה עוסקות מחשבותיו באותה שעה - המרחק גדול. באופן טבעי, אדם שאינו עוצר את עצמו מעט ומתבונן, שקוע רק בשאלות מסוג: איך לנקות, מה לנקות וכמה לנקות. הקשר בין מעשיו לבין הקב"ה כמעט ונאבד לגמרי ח"ו.

ראשית כל, אם כן, נדרשת שלילה מוחלטת של ה"מלומדה". להכיר בהכרה ברורה שעבודות ההכנה לפסח הן עבודת ה' גמורה. לאחר מכן יש להבין מה ואיך, אבל כשם שאדם ניגש לתפילה או לעסק התורה מתוך הכרה שזוהי עבודת הבורא - הן הן הדברים גם לגבי עבודות הנקיון הללו.

אם אדם באמת סבור שאין שום עבודת הבורא במעשים אלו, כמעט אפשר לומר שאסור לו לעשותם! שכן כבר לימדנו בעל ה'חובת הלבבות' את הכלל היסודי, שבין המותר לאסור אין כלום. אין דברי היתר ודברי רשות. הכל נכלל - או בכלל המצוה, או בכלל האיסור.

נשתדל לפרט מעט את הדברים, כך שכל אחד יוכל להגיע למצב שהכניסה לחג תבוא אצלו מתוך עבודת ה', ולא מתוך טרדה.

חמש דרגות בטעם עבודות ההכנה

באופן כללי, אם נתבונן בענין, נראה שמעבר למצות עשה ולא תעשה מדאורייתא של ביעור חמץ, עבודת הנקיון עשויה לנבוע מכמה וכמה טעמים:

אפשרות אחת - בעצם, הבעל מצדו כמעט ולא היה מתחיל לעבוד [וודאי לא היה גומר...], שכן רוב העבודות שהוא מתבקש לעשות אין להן כמעט שום שייכות לעצם ביעור החמץ מהבית... אלא מאי? "לא טוב היות האדם לבדו", ואצלו עבודות הנקיון נעשות על מנת לקיים מצות חסד עם בני ביתו.

כלומר, אין לו תכלית בעצם במה שהוא עושה, אלא עיקר עבודתו היא לעשות נחת רוח לסובבים אותו, שהם רואים כן תכלית במעשה הזה. זוהי אפשרות אחת.

האפשרות השניה: הנפש מטבעה אינה סובלת את הלכלוך, והיא מחפשת נקיון. כל אדם בנפשו, הקב"ה הטביע בו טבע שנפשו דורשת נקיון. רמת הנקיון משתנה מנפש לנפש: ישנם כאלו שהנקיון אצלם הוא ברמה פחותה, וישנם אנשים שהם יותר דקי הנפש, שכל לכלוך דק מעיב על נפשם.

האפשרות השלישית היא: שאדם אוהב סדר. כל השנה כדרכו של עולם איש לדרכו פנה. פעם בשנה הוא מתיישב לעשות סדר בביתו ובחפציו.

נסכם את האמור עד כה. מנינו כאן חמש דרגות: א. מלומדה. ב. קיום מצות עשה ולא תעשה דאורייתא של ביעור חמץ. ג. חסד. ד. נקיון. ה. סדר.

הדרגה הראשונה - ה"מלומדה" - מובן שהיא נקודה שלילית, והדברים פשוטים.

השניה - דבר ברור ופשוט הוא, שכשאדם מתעסק בדבר שיש בו חמץ ודאי או ספק, לא די בידיעה גרידא ביום הראשון שהוא מתחיל לנקות, אלא יש צורך במחשבה חיה, ערה ופועלת.

לפני שהוא מתחיל לנקות הוא מדבר עם בורא העולם ואומר כך: "ריבונו של עולם, לשם מה אני הולך לנקות? הרי אני מצדי הייתי לומד, הייתי נח וכו'. הסיבה שאני הולך לנקות היא, כי אתה, רבונו של עולם, ציוויתני שלא ייראה חמץ בביתי. אם כן, על מנת לעשות לך נחת-רוח אני עמל כעת לנקות את ביתי!"

כך צריך האדם תוך כדי נקיון להסביר לעצמו. מי שיכול לחשוב בלימוד וכדומה, יחשוב זאת לעתים יותר רחוקות, אבל אדם שבין כה וכה אינו חושב בלימוד, אלא סתם המחשבות אצלו פורחות מכאן לשם ומשם לכאן, לפחות שכל כמה דקות יזכיר לעצמו מה הוא עושה, לשם מה הוא מנקה. כמובן שבמדרגה יותר גבוהה, אדם דבוק בקונו וכו', אבל נדבר בנקודות הפשוטות יותר.

הן הן הדברים בנקודה הנוספת שאמרנו, שאדם עושה את מעשיו לשם מצות גמילות חסד אפילו בדברים שאינם חמץ. גם אז המחשבה צריכה להיות ערה ופועלת. לומר לפני הקב"ה: "רבונו של עולם, לשם מה אני הולך לנקות? אני עצמי הרי לא מרגיש בזה צורך. הסיבה היחידה שאני מנקה היא לשם קיום מצות גמילות חסד".

וכך לאורך כל הזמן: "רבונו של עולם, רצוני לעשות רצונך. אחד משלשה עמודים עליהם העולם עומד הוא גמילות חסד, ובזה אני מתעסק כעת כדי לעשות לך נחת רוח".

אחרי יום עבודה כזה, מלבד העבודה הגופנית, יוצא האדם ספוג כולו בעבודת ה' טהורה. הוא לא מתנתק מהעולם הרוחני הפנימי.

מידת אהבת הנקיון הוטבעה באדם ע"י הבורא

עתה נרחיב מעט את הדברים בשתי הנקודות האחרונות, שהן יותר דקות ועמוקות בנפש.

ראשית, ענין הנקיון. כפי שהזכרנו, כל אדם בנפשו אוהב נקיון - מי פחות ומי יותר. יש קצה סיבולת של הנפש שהיא יכולה לסבול את מידת הלכלוך שתראה. אדם שאינו מתבונן הרבה ורואה דבר מלוכלך נגד עיניו במידת הסבל שהוא אינו יכול לסבול - מיד הוא מתחיל לנקות. ואם ישאלוהו: למה אתה מנקה? יענה על אתר: "זה מפריע לי, זה מלוכלך!"

זוהי הסרת הצער של הנפש, שאינה יכולה לסבול את הלכלוך. אבל כפשוטו אין כאן חיבור לקב"ה במעשה הזה. מפריע לו דברים, והוא מנסה להסיר את הצער מהנפש, ע"י הסרת הלכלוך.

אמנם, בכל דבר יש להתבונן מעט יותר עמוק, ולחברו אל הקב"ה. אדם שמתחיל לנקות מסיבה של אהבת הנקיון, הדבר הראשון שעליו להתבונן הוא: מדוע אני אוהב נקיון? וכי מעצמו נעשתה המציאות הזו שאני אוהב נקיון? וכי אני קבעתי את הטבע של עצמי, את רמת הנקיון הרצויה לי, ואם בכלל? ודאי שטבעים נפשיים אלו נקבעו ע"י בורא העולם!

זוהי ההכרה הפשוטה, שהטבע של הנפש עצמה - אותו טבע המשתנה מאדם לאדם, ובתוך האדם מזמן לזמן - זהו טבע שהקב"ה מחיה בכל רגע ורגע בנפש האדם! "בורא חושך", כמו שכתבו הקדמונים שבכל רגע מתחדשת הבריאה. אם כן, ברגע זה הקב"ה מהווה אותי ומחדש בי טבע שאוהב את הנקיון ואשנא את ההיפך ממנו.

לאחר שברור לאדם שטבע זה הוא מרצונו יתברך, ובשעה זו ממש הוא מחיה אותו בקרבו, עליו להתבונן לשם מה הקב"ה נתן לו טבע זה? מהי התכלית של מידה זו, איך משתמשים בה כראוי, ומה הן הסכנות שניתן ליפול בהן ע"י מידה זו?

בעצם ההכרה שמידת אהבת הנקיון לא נבראה מאליה [אף שזו שטות גמורה לחשוב כן, אבל היצה"ר גורם לאדם שאפילו לא יחשוב ולא יתבונן מהיכן נובעת המידה ומה תכליתה] אלא הבורא ית' הוא זה שהכניסה בנפשי עכשיו - מונחת התחלה של התקשרות לקב"ה.

מהו באמת שורשה של מידה זו?

ה"נקיות" היא אחת מעשר המדרגות שמנה ר' פנחס בן יאיר בברייתא המפורסמת שלו, ואשר עליה מבוסס כל הספר 'מסילת ישרים'. ושורש מידת הנקיון בפנימיות, הוא הנקיון מן החטאים, מזוהמת החטא. אלא שכל מידה ומידה שבנפש יש לה ה
 
חלק עליון