פורום ברסלב - רק לשמוח יש

עוד מעט מתקרב חג פורים חודש אדר

אשת נח

New Member
בסד

אדר-החודש השנים עשר ליציאת מצרים
שם בבלי ופירושו באכדית-קודר
מזל דגים

בעברית אדר מלשון-אדיר
שבחודש זה נולד משה רבינו
אדר גם מהמילה הארמית אדרא-גורן
שבחודש זה היו מתקינים את הגורן
לקראת איסוף התבואה הנקצרת בניסן

ויש קושרים את השם אדר למזל החודש
היות שאדר הוא עצם הדג

אדר-לשון דור
והקשר עם פרשת זכור ומעשה המן
"כי מלחמה לה' בעמלק מדור לדור"

אדר-ראשי תיבות-אני ד' רופאך
שחודש לפני הגאולה
הוא חודש של ריפוי הנפש מפגמי השעבוד


משנכנס אדר מרבין בשמחה

פורים-
גם פור-לשון פרו ורבו
כמו שהדגים מזל החודש מתרבים בחודש זה
תרבו בשמחה!
איך קשורים ה"דגים" לנס פורים?
שהדגים בולעים ונבלעים...

כשנפל להמן הפור בחודש אדר
אמר בליבו,
כשם שהדגים בולעים,כך אני אבלע את היהודים
אמרו לו מן השמיים,
רשע!
דגים,פעמים בולעים ופעמים נבלעים..

וכך היה
ונהפוך הוא
והוא נבלע
רצה לתלות את מרדכי
ונתלה בעצמו

והעץ היה גבוה
חמישים אמה=נון
ונון..הוא דג ארוך
והוא הנון שבלע את המן

ורמז בשני הדגים ההפוכים במזל החודש.


אדר
א-אלופו של עולם
דר-בתוכינו...(ושכנתי בתוכם)

איך?
הופכים את הד'-דין (הבקורת)
לר'-רחמים


פרק כ"ב בתהלים, ידוע כ 'שיר של יום' לחג הפורים,
פותח במילים: "למנצח על אילת השחר" (פסוק א). אומרת על כך הגמרא:
למה נמשלה אסתר לשחר? לומר לך: מה שחר סוף כל הלילה,
אף אסתר סוף כל הנ
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:blue'>הדגש|

להלן מובא כאן סדר פורים בקצרה. ובהמשך מובא שולחן ערוך בהרחבה על נושאי פורים.
תענית אסתר

י"ג באדר

צום 'תענית אסתר', על שם הצומות שצמו היהודים כדי לבטל את גזירת המן וכדי לנצח במלחמה מול אויביהם. התענית מסתיימת בלילה, עם צאת הכוכבים, אך אסור לאכול קודם קריאת המגילה.

פורים

י"ד באדר

קריאת המגילה

בשני בלילה, אחרי תפילת ערבית, קוראים בבית-הכנסת את מגילת אסתר מתוך מגילת קלף. חשוב להקשיב לכל מילה במגילה. נהוג להרעיש בעת הזכרת שמו של המן הרשע, כדי למחות את שמו. גם בבוקר פורים קוראים את המגילה. במקרא מגילה חייבות הנשים כאנשים, למרות שזוהי מצווה שהזמן גרמה, זאת משום שאף הן היו קשורות לאותו נס, ומכיוון שאסתר מילאה תפקיד מרכזי בהתרחשות זו.

משלוח-מנות

בפורים שולח איש לרעהו ואישה לרעותה משלוח מנות. על כל אדם להכין לפחות שני מיני מאכל. אפשר לשלוח לשכנים ולידידים. אבל היפה מכול הוא לשלוח לעולים חדשים, חולים, קשישים וסתם אנשים בודדים וגלמודים, כדי לשמח את ליבם.

מתנות לאביונים

מצווה על כל אחד ואחד לתת בפורים צדקה לשני עניים לפחות. אם אין בנמצא עניים - אפשר להסתפק בהפרשת הסכום למטרה זו, ולתיתו לעניים מיד כאשר יתאפשר הדבר. בפורים חל הכלל: "כל הפושט יד נותנים לו".

קריאת התורה

בתפילת שחרית קוראים בתורה, ספר שמות, פרשת בשלח (פרק י"ז) - "ויבוא עמלק".

תפילת "ועל הניסים"

בתפילות העמידה (שמונה-עשרה) שבליל ויום הפורים מוסיפים את תפילת "ועל הניסים" בברכת "מודים", וכן בברכת המזון שלאחר הארוחות.

משתה ושמחה

זו המצווה הבולטת בפורים. במשך יום הפורים (נהוג לעשות זאת אחר-הצהרים) עורכים סעודה גדולה עם בשר ויין ושמחים "עד דלא ידע". מצוות היום בשמחה ולכן שותים יין יותר מן הרגיל, אך באופן שלא לבוא לידי קלות ראש ח"ו ולא לידי זלזול במצווה כלשהי ח"ו.

איסור תענית והספד

בחג הפורים ובשושן פורים אין אומרים תחנון, וימים אלה אסורים בתענית והספד.

ממנהגי העם

הילדים נוהגים להתחפש בתחפושות שונות ומשונות, והרבה טעמים ורמזים ניתנו למנהג זה. המבוגרים מחלקים לילדים דמי-פורים.

מלאכה בפורים

ביום הפורים ראוי להימנע מעבודה. בשלחן-ערוך נפסק שאין לעשות מלאכה בפורים, אך מותר לקנות ולמכור ולכתוב. לצורך פורים מותר לעשות אפילו מלאכות גמורות.

שושן פורים

ט"ו באדר

מכיוון שהיהודים שהיו בשושן הבירה קיבלו גם את יום י"ד באדר כיום נקם באויביהם והם נחו וחגגו בט"ו באדר, נקבע שכל הערים שהיו מוקפות חומה בימי יהושע בן-נון, יחגגו את הפורים ביום ט"ו באדר. יש כמה וכמה ערים כאלה, והבולטת שביניהן היא ירושלים שבה נחוג הפורים, על כל מצוותיו, ביום ט"ו באדר. בשאר המקומות יום שושן פורים הוא מעין אסרו-חג.

כאשר 'שושן פורים' חל בשבת, קוראים קוראים את המגילה ביום ששי, גם בערים המוקפות חומה, ואילו את משלוח-המנות והסעודה עורכים ביום ראשון.

בשאר המקומות יום שושן פורים הוא מעין אסרו-חג. </span></span>
 

רות וידאל

New Member
|לב||הדגש|
lzam030fart בס"ד



חג פורים חג שמח כל בית עם ישראל ישועות טובות אורות


"הקב"ה יעזור להם בבריאות הנפש הגוף,
בשפע ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם
ויזכו לאריכות ימים ושנים טובות ,
בתוך כל שאר חולי עמו ישראל,

להקמא שכינתא מעפרא לביאת משיח צדקנו ולבנין בית מקדשנו ותפארתנו שיבנה במהרה בימינו אמן ,

הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך

כל העם ישראל ישועות טובות
שבת שלום לכבוד הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך|
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:red'>בס"ד



elzam005 חג פורים חג שמח כל בית עם ישראל ישועות טובות אורות elzam005


"הקב"ה יעזור להם בבריאות הנפש הגוף,
בשפע ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם
ויזכו לאריכות ימים ושנים טובות ,
בתוך כל שאר חולי עמו ישראל,

להקמא שכינתא מעפרא לביאת משיח צדקנו ולבנין בית מקדשנו ותפארתנו שיבנה במהרה בימינו אמן ,

הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך

כל העם ישראל ישועות טובות
newelzam16 שבת שלום לכבוד הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך| newelzam16 </span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:red'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>בס"ד
תפילה על עם ישראל
**********************************
אנא ה' אלהי ישראל אלוה כל רחם עלינו שקשה לנו כבר להתפלל אליך ,וראה נא שאנו צריכים רק אותך , תתפלל אתה עלינו בבקשה ממך , ותלמד נא אתה ית זכות עלינו כי יכול תוכל לבטח ואל תצער לנו עוד , למד אותנו מה לעשות והיה עמנו לסור מרע ולעשות הטוב בעיניך ,בנחת ולא בצער אמן ,
חננו ולמד אותנו שנהיה בשלום ובאהבה זה לזה , רחם עלינו במה שאתה ית' מצפה ורוצה מאתנו , והקל מעלינו ואל תצער אותנו על זאת ,תן לנו אתה לב ורצון וחשק למלא רצונך באמת ובתמים , ואל תשאיר אותנו כך הולכי חשכים ,ואל תותיר אותנו ככה לכעס והמכאובות של החיים , נא ונא למענך החזר פנים כי מבלעדיך אין אלהים , ואל תעזוב אותנו שוממים ומבולבלים , כי זוהי גדולתך ככה בדלותינו ושפלותינו ובכל אשמותינו להסביר לנו פנים , חוס וחמול עלינו על כל מה שסרחנו מהיותנו עד עכישו , ואל תשאיר אותנו ככה מחכים ,ואם לא היה נאה לנו מה שהתנהגנו , אבל לך נאה ויאה להתגדל ברחמים גמורים כי אנחנו יצורים ואתה אלוהים ,
רבש"ע עבדך אוהבך רבינו נחמן בן פיגא זיע"א כתב שעוון אין שייך לאיש ישראי , ואנו לא מרגישים את זה , אבל אתה ית', קומה בבקשה , וכי מאיפה ניקח התגברות על היצר הרע ? וכי יש אלוהים מבעלדיך שנותן כוח ? הרי אי , תן לנו את הכוח, למד נא אותנו אתה ... שאנו צריכים לך גם על התקוה והצפייה , ויכולתינו ראה נא שהיא מועטה ,ויכלתך היא הנשגבה , פנה נא אל עצמך בעדינו בתפילה כנה ומפייסת ואמור לעצמך "כי עת לחננה ",
רבשע"ע עבדך אוהבך רבינו הנד לברכה , כתב "מי שילמד זכות על ישראל יזכה לעליה גדולה ", רבש"ע למד נא אתה ית' זכות על ישראל ויהיה לך עליה גדולה ואזי יתגדל ויתקדש שמיה רבא, ואם אתה רוצה דוקא מאתנו אז למד נא אותנו זאת אתה , היות וגולגלתינו סחרחרה ,אתה לנו התקוה והישועה ,ועוד מה אתפלל ודעתי מוגבלת וקטנה ,ךודעתך אך היא תמימה ... נא הראנו חיים יותר יפים פה על פני האדמה ....
רבש"ע כלום בשביל מה אתה מייסר אותנו מכל העמים שנא "ואהבו שיחרו מוסר " וכתיב "אהבתי אתכ אמר ה'" ועכשיו רבש"ע אנחנ לא מרגישים שתאה אוהבנו ,מרוב היסורים והצער והיאוש , והרבה מרגישים שתאה כועס עלינו , כלום לא בראת יצר הרע אלא שנתגבר עליו ונזכה על ידו , ועכישו רבש"ע נכשלנו מאוד ואין לנו כוח ודעת אפילו לרצותך שתושיענו ,אתה אבינו ואלהינו....וזו גדולתו של אבא שעומד לימין בנו בזמן שנשפל , והרי אנחנו נשפלנו בגלל היצר הרע שאתה בראת ,קום נא והושעינו שאין לנו כונת להכעיסך וכיוצא , רק התאוות שיצרת בנו גרמו ,והרי אין מוגבלות לרחמיך וחסדיך , איפה אתה רבש"ע? איפה רחמיך ? ואיה כל הכתוב בתורה והנביאים וחז"ל על אהבתך לנו ? האם נשאר רק בספר ? רבש"ע לנו יש יצר הרע שכשסורים את הספר אז רואים עולם הזה אבל אתה , מי יאמר לך מה תעשה ? ואם אינך שומע לנו אז מה נעשה ? והמנהיגים שבינינו לא מסתדרים אז אמור נא מה נעשה אנו הקטנים ? הן רק אתה התקוה לנו על אלה החיים ? אז מה תחכה ?ואם רצונך עוד להסתתר ולנסותינו וללמד ולעשות את הכתוב בתורתך כרצונך, ואני בעצמי מקוה לך על מה שהתפללתי ועל מה שיבוא , ועל הכל , חנני נא והיה עמי להתפלל על העם הזה כראוי ,
רבש"ע תתפייס למענך , ולמען שמך בעבור הברית אשר כרת עם אבותינו אברהם ויצחק וישראל עבדיך ,והושעינו ממידת הדין המקטרגת ,
רבון העולם ,אתה הבטחת את משה בין עושין את רצונך בי ןלא עושין רצונך אתה גולאם כמו שנא "כי ידעתי את מכאוביו" אף על פי כן אני גואלם ,גאל אותנו נא כעת ואל תחכה עוד ממך התפילה והבקשה,
רחם עלינו ה' אליהו ,שנשארנו מסובכים במידות ותאוות רעים... ראה שרק את נשארת לנו ואין נא לך לעזבנו ככה , חננו והקימנו כי אנו עם עצמנו מסובבים , אבל אתה יכול להושיע לכולנו , שאנחנו אין לנו אליך פיוסים ובמה נבוא אליך ? רק בך,
רבש"ע אבינו אלהינו תציל אותנו מהצער מהיאוש וראה נא מה שאנחנו ככה חילונים דתיים , מזרחניקים חסידים ליטאים ספרדים אשכנזים וכולי כל מיני פלגות שונים , והמחלוקת והשנאה והמריבות בינינו, רחם נא על הטוב הכבוש בנו , כי לא סתם בנו בחרת רחם נא על הטוב הכבוש בנו , כי לא סתם בנו בחרת רחם נא על המצטערים שבנו ועל כולנו בלי יוצא מן הכלל ולמד נא אותנו איך לחיות , איך אליך להתייחס ,אנחנו כבר לא מרגישים איך שבנו בחרת , והרבה עזבו את היהדות , והנשארים גם כן שפלים ובחיים , רבש"ע , האם אין לך את האופן ללמד אותנו דרך הטוב בלי כל היסורים המכוערים הללו, רבש"ע אין מי שיחייב אותך להכאיב לנו , כי אתה כל יכל ואין מי שיאמר לך מה תעשה ותפעל ,,, נא אמור לצערינו ולצרותינו די , שובה ה' שובה , כי אנו לא נדע לעורר רחמנותך , קום נא בעצמך , ותתפלל עלינו , רבש"ע מה עוד אדבר ? תקותי עליך מה שהתפללתי ומה שלא התפללתי חמול נא בשארית התוקה שעוד הותרת לנו מאיתה למחיה , הן נותר התנ"ך שנות דור ובו יסופר מנפלאותיך לדור ודור, אנחנו אל מולך עם הרגשה בדרך כלל ממוטטה , והקדושה נעלמה ,והדת מכוסה בשקר ורמיה ... ומי אם לא אתה לפקוח עינינו בתורה ... ובתפילה ....ובכל הנהגה ומידה נכונה ....שנזכה לשוב אליך באהבה .... שוב נא אליך בעצמך כי אנו ממך ושלך הן אתה התקוה אתה הישועה קומה בעדינו נא למענך ,
רבש"ע אתה בורא העולם ומנהיגו וכן כל העולמות כולם ,ואמר וח"ל שבראת הכל בשביל ישראל ,רבש"ע איפה אתה עלינו כעת באלו הצרות והצער שאופפים אותנו ,איפה אתה עלינו כעת בתורה לזוכר את יציאת מצרים ? איפה אתה שכתבת 50 פעמים ולשונם ובגדיהם וכעת אנו מבולבלים יותר, ועכישו אנו חלשים ורפויים באמונה , ואנו צריכים אותך בעצמך על האמונה והתפילה ועל הכל , איפה אתה שנתת לנו התורה ואמרנו לך "נעשה ונשמע" ... איפה אתה שניצחת את ישראל במלחמות ועשית עמנו דורות דורות ניסים ונפלאות , ואמרת עלינו "כולך יפה רעיתי ומום אין בך " , נא אמור מה עלינו להרגיש במציאות הזו שאתה כל כך מסתתר ושותק , רבש"ע רעה נא ראה בכל מה שהתנהגגו כי זוהי דעתינו וסברתינו שאתה בעצמך חננתנו,
רבש"ע , למד אותנו חננו שנזכה להבין אותך כבר באלה החיים ולהיות כרצונך בכל הענינים ,ושהיה בנחת ולא בצער ,
כי אתה אליהנו אתה אבינו מעולם , והרי אתה אותו אלהים ,ואין בך שינוי ,רק אנו נפלנו ,רחם עלינו חזננו והקימנו ותחזיר פניך אלינו כי באור פניך חיים ושמחה לנו יהיה עמנו ואל תעזבנו עוד לעולם ברוך אתה שומע תפילה ,

הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך</span></span>
 
חלק עליון