פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פינת החודש העברי!

tipid

New Member
חשוון
חודש חשוון, או מרחשוון במקור, הוא החודש הנמצא בין החודשים תשרי וכסלו בלוח השנה העברי. חשון הוא החודש השני לפי ספירת החודשים המתחילה מתשרי, והחודש השמיני לפי הלוח העברי הקדום המתחיל מחודש ניסן. אורכו של חודש חשון משתנה. בשנה "חסרה" ובשנה "כסדרה" אורכו 29 יום, ובשנה "שלמה" אורכו 30 יום.

א' בחשוון יכול לחול בימים שני, רביעי, חמישי ושבת.

שמו המלא של החודש כפי שהוא נקרא בפי חז"ל הוא מרחשון (וכך הוא משמש בהלכות שונות, למשל: דיני גט), אך כיום רבים נוהגים לקרוא לחודש חשון בקיצור, כמפורט בהמשך.

מקורו של השם מרחשון הוא במילה האכדית "ו
 

tipid

New Member
חשוון: אל מול ימי החול
הגיע הזמן להוציא לפועל את התקוות, התפילות וההחלטות של ראש השנה.
מאת הרבנית ציפורה הלר
רגלינו שוב נטועות באדמה. תשרי, חודש החגים שמשנים את חיינו, מוביל אותנו אל מקום רגוע יותר, אותו אנו מכנים בבדיחות הדעת, "החיים האמיתיים". השאלה שעלינו לשאול את עצמנו כעת היא "איך נתייחס לעניינים שבשגרה?" התשובה שאנו מציעים כיהודים היא: מתוך התבוננות, בשאיפה למצוא משמעות ובעיקר, באמונה גדולה שה' לעולם אינו משתנה, ומעצם טבעו, לעולם אינו נוכח-יותר או נוכח-פחות בכל זמן או מקום.

השוני בין פרק זמן מסוים למשנהו -הוד הקדושה שאנו חשים בסיומה של תפילת יום כיפור לעומת 06:45 בבוקרו של יום חול, כשאנו מכבים את השעון המעורר בפעם השנייה ומבקשים להתאחד עם הסדינים והשמיכות - שוני זה לא נוצר בידי אלוקים, אלא בידינו.


יש תקופות שבהן הדרך הטובה ביותר לעבוד את ה' היא לעמוד מול העולם שבו אנו חיים

יש תקופות שבהן הדרך הטובה ביותר לשרת את אלוקים היא באמצעות התבוננות פנימית עמוקה. הוא מקצה לנו תקופות מיוחדות כאלה, שבהן קל ונוח לנו להגיע לתובנות עצמיות שמקדמות אותנו הלאה. וישנם זמנים בהם הדרך הטובה ביותר לשרתו היא לפעול ולחיות בעולמו, לצאת מהמיטה החמה, להתקלח, להתלבש, להתפלל ולעמוד מול העולם שבו אנו חיים. הוא מקצה לנו זמן ומקום לתיקון עולם, וכשמגיע חשוון, החודש השני בלוח השנה העברי, עלינו לנשום נשימה עמוקה ולומר "זה הזמן". כעת עלינו להתחיל לפעול להגשמת כל התקוות, התפילות ואותם רגעים בהם ראינו את עצמנו מחויבים כל כך לצמיחה אישית. עלינו לדאוג לכך שהצ'קים שלנו לא יחזרו.

שמו של החודש, חשוון, הוא בבלי במקורו, כמו כל שמות החודשים בלוח העברי. אך לעתים, בספרי הנביאים, ניתן לו שם אחר. בספר מלכים א' פרק ו' פסוק ל"ח, הוא מכונה "ירח בול". מה משמעות שם זה?

הפרשנים השונים חלוקים בדעותיהם בעניין מקור השם. רש"י, המפורסם שבהם, שהקדיש את כל מרצו להענקת פרשנות ברורה ומדויקת למשמעותו של כל פסוק קשה בתורה, אומר לנו שמקור השם הוא "בלה" שקרוב גם למילים בלאי וגם ולבלילה. התבואה שהחלה לצמוח בתחילת הקיץ קמלה (בלה) עכשיו, וחיות המשק צריכות לאכול תערובת (בלל) דגנים מהקציר הנוכחי ודגנים שנשמרו מקצירים קודמים.

בעיני הרד"ק, רבי דוד קמחי - מגדולי הבלשנים במפרשי המקרא - מקור המילה הוא יבול, במשמעותו הנוכחית: נגמר יבול הקיץ וכעת יש לנטוע שוב. המדרש משלב שני רעיונות אלה. בחודש זה התרחש המבול ובחודש זה מתחדשים הגשמים, לפי צו אלוקי. זוהי עת לחורבן, שכמוהו לא ראה העולם, ויחד עם זאת זהו זמן של תחיה; זמן של קמילה וזמן של התחדשות.

המבול החל בי"ז בחודש. מעניין לציין כי ערכה של המלה "טוב" בגימטריא הוא 17, י"ז. אדם רגיש עשוי לבחור במילים רבות כדי לציין חורבן מוחלט, אבל "טוב" בוודאי אינה הראשונה שתעלה בדעתו. הבה נסטה לרגע, ונגדיר את משמעות המלה "טוב".

הרמב"ם מספר לנו שריבוי המשמעויות של המלה "טוב" הוביל לבלבול שלא היה רק ספרותי, כי אם גם פילוסופי. "טוב" יכול להיות יעיל, כמו, למשל, "מכונת הכביסה שלי היא טובה. הבגדים יוצאים ממנה נקיים". היא יכולה להיות בעלת משמעות אסתטית: "הוא מעולם לא נראה טוב כל כך, כפי שנראה ביום חתונתו". משמעותה יכולה להיום גם "משקף את אור ה' ", כמו במשפט: "הוא היה אדם טוב".

החורבן שעבר על דורו של נוח מפורש לעתים בטעות כ"טוב" במובן הראשון, יעיל. העולם סטה מדרך הישר, ולא היה כדאי לאפשר לבני האדם להחריב ולטמא את העולם ואת עצמם. זהו אמנם תיאור מדויק, אך הוא אינו מספק לנו אלא הצצה פשטנית ונוקשה שמגמדת את האסון שקרה.

לפי טעות נפוצה אחרת בנושא זה, מדובר בעניין אסתטי. בני האדם חיו חיים מכוערים. אכזריות, שחיתות וניצול מיני, הם פשעים בלתי נסלחים. אנו מקשרים ברוטאליות לכיעור. הדבר נובע מכך שיופי והרמוניה הם ביטויים גשמיים של איזון ואמת, ומה שמנוגד לאיזון ואמת - דוחה אותנו. במבט על ההיסטוריה, ניתן לומר שיש לנו נטייה מטרידה לאפשר לדברים לקרות כל עוד איננו מוכרחים לראות אותם. האורחים שעשו את דרכם בנחת אל בתי האחוזה בארה"ב של המאה ה-19, לא ראו את מגורי העבדים.


הרוע מוריד את בני האדם לדרגת בעלי חיים, והופך את עולמו של ה' ללא יותר מג'ונגל

הרוע הוא שהביא לאסונות הגרועים ביותר שהתרחשו בעולם. לא חוסר התאמה, לא כיעור, אלא משהו הרבה יותר גרוע. הרוע מוריד את בני האדם לדרגת בעלי חיים, והופך את עולמו של ה' ללא יותר מג'ונגל. ספירלת ההתדרדרות שגרמה למבול מוכרת לנו עד בחילה. השלב הראשון היה התייחסות לנשים כאל אובייקטים מענגים. התורה אומרת לנו: "ויראו בני האלוקים [החזקים] את בנות האדם כי טובות מראה הן ויקחו להם נשים מכול אשר בחרו" (כולל נשים נשואות) (בראשית ו', 2). במטרה להצדיק את פעולותיהם הם יצרו דתות ואמונות שבהן הוקטן אלוקים ליצור שגדול מהם קצת יותר (בדומה למה שאנו מוצאים במיתולוגיה היוונית), או לחילופין, גדול כל כך מהעולם הזה וממגבלותיו, שמעשיהם נראו בלתי רלוונטיים לחלוטין.

השלב הבא הוא אלימות, התוצאה הבלתי נמנעת של הרחקת אלוקים מהתמונה. ניתן להבחין בקשר שבין העדר אלוקים לאלימות בממלכת בעלי החיים. חייהם ברוטאליים וקצרים; הערך הראשון והיחיד בחייהם הוא הישרדות. אם כל מה שיש בחיים הוא קיום גשמי, שביעות-רצון וסיבולת, אין שום הגיון ביקום שגדול ממך או כולל אחרים. כפי שכולנו הבנו בשלב מוקדם בחיינו, אם יש לי עוגייה ואני נותן לך חצי, כל מה שנשאר לי הוא חצי עוגייה.

השלב הסופי והאחרון בהתדרדרות הוא עולם שבו גניבה קטנה היא טבעית כמו נשימה. כשאדם גונב משהו יקר במיוחד, לפחות באופן תיאורטי, ניתן לכפר על כך. יכול להיות שיש לו תפיסה נכונה של טוב ורע, אבל הוא נמשך מאוד לאותו דבר נפלא, וחלש מכדי ליישם בחייו את מה שידוע לו. אבל כשאדם גונב דבר מה בעל ערך מועט, האמירה שבאה לידי ביטוי במעשיו היא שהעיקר בחיים הוא גניבה. ברגע שתפיסה זו מאפיינת את האנושות, אין דבר טוב (במובן המוחלט של המילה) שיכול לשרוד.

בני אדם מתאפיינים במה שהם. ברגע שאנחנו שוכחים מי אנחנו, ובעלות וקניין הם הערכים העליונים עבורנו, איננו "טובים" יותר. המבול החזיר לבני האדם את הידיעה שהם בני אדם. הניצו
 

tipid

New Member
חודש חשוון.
אופיו של החודש במסורת היהודית היא אופי סתוי, מעין עמדת המתנה לגשם שירד, כוננות ספיגה לקראת החורף הקרב ומעל הכל פסק זמן מהעומס של חגי תשרי, אתנחתה לקראת חגי החורף אשר עתידים לבוא.
א´ חשון ה´תשס"ה - הרב חגי גרוס




יחד עם פריחת החצב וטפטוף היורה מסמל חודש חשון את עיצומו של הסתיו. העולם כולו צמא למים, והאדמה מתחילה להתעורר מעלפון הקיץ החם אשר מנע את הפריחה והלבלוב האופיינים לחודשי החורף. אופיו של החודש במסורת היהודית היא אופי סתוי, מעין עמדת המתנה לגשם שירד, כוננות ספיגה לקראת החורף הקרב ומעל הכל פסק זמן מהעומס של חגי תשרי, אתנחתה לקראת חגי החורף אשר עתידים לבוא.



חודש חשון הינו החודש השני בשנה למניין החודשים אשר מונים מתשרי והשמיני למניין אשר מונים מניסן [המניין המקראי]

במקרא נקרא החודש בשם "החודש השמיני " או "ירח בול" [מלכים א' 6]

השם חשוון כמו שאר שמות החודשים איננו שם עיברי,אלא שם אכדי אשר עלה יחד עם עולי בבל בתקופת שיבת ציון [תחילת ימי בית שני] מהגולה. במשך הזמן השתקעו שמות החודשים "וגויירו".

פרוש השם חשוון – על פי המחקר שמו המקורי של החודש היה "ירח שמן" אשר פרושו החודש השמיני. במשך השנים הפך השם למר- חשון.

המסורת היהודית מוסיפה טעם נוסף לקידומת לה "זכה" חודש זה בלבד בלוח השנה הקידומת "מר". בחודש זה אין ימי שמחה ומועד ולכן זכה לתוספת מר.

מזלו של החודש הוא עקרב – "שהעולם צמא בו לגשם כעקרב שהוא צמא למים"



בז' בחשוון מבקשים על הגשם- לקראת החורף הקרב אנו מזכירים בנוסח תפילת עמידה בקשה מאת ה' על הגשם. את הבקשה הראשונה החלו להזכיר כבר בחג שמחת תורה – אזכור זה נקראה אזכרת גשמים. מאחר וחכמים לא רצו שעולי הרגל אשר עלו לירושלים יירטבו בדרכם חזרה לביתם לכן דחו את בקשת הגשמים לתאריך ז' חשון עד שאחרון עולי הרגל יגיע לביתו. בקשה זו תיאמר עד לחג הפסח בו יתחיל עם ישראל לאמר בתפילת עמידה את בקשת הטל .



תאריכון יהודי


המבול – על פי המסורת היהודית בי"ז חשון התחיל המבול לרדת על הארץ במשך ארבעים יום וארבעים לילה רצופים. על ידי מבול זה מחה ה' את דור החמס מעל פני האדמה ונח ובניו אשר נצלו בעזרת התיבה אשר בנו היו אבות האנושות החדשה שלאחר המבול. [בראשית פרקים ו-ח]



מות רחל אימנו – י"א חשון הוא יום פטירתה של רחל אימנו אחת מארבע האימהות שרה רבקה רחל ולאה. רחל אשת יעקב מתה בדרך חזרה לארץ ישראל מארם ונקברה בדרך בבית לחם "ותמת רחל ותיקבר בדרך אפרתה היא בית לחם…"[בראשית לה]. יעקב לא הביא אותה לקבורה במערת המכפלה אשר בחברון מקום בו קבורים אבות ואמהות האומה.

על פי המסורת הייתה זו רחל אשר בשעת גלות ישראל בדרכם הקשה לבבל עת עברו על קברה התפללה לה' ובקשה רחמים על בניה. כתשובה נאמר לה הפסוק המפורסם מספר ירמיהו "כה אמר ה' קול ברמה נשמע, נהי בכי תמרורים, רחל מבכה על בניה מאנה להינחם… מנעי קולך מבכי וענייך מדמעה כי יש שכר לפעולתך נאום ה' ושבו בנים לגבולם" [ירמיהו לא]



סיום בניין בית המקדש הראשון – בית המקדש הראשון נבנה במשך 7 שנים על ידי שלמה המלך בנו של דוד. לאחר שבע שנות עבודה בחודש חשון נשלם בניין הבית.

"ובשנה האחת עשרה בירח בול הוא החודש השמיני כלה הבית לכל דבריו ולכל משפטיו ויבנהו שבע שנים…" לראשונה רוכזה עבודת ה' במקום אחד עובדה אשר הוסיפה בוודאי קדושה לקדושתה של ירושלים והפכה אותה למרכז הרוחני של ארץ ישראל ושל העולם כולו.



ירבעם מלך ישראל בודה חג מליבו – בעת פירוד ממלכת ישראל המאוחדת לשניים ממלכת יהודה בהנהגתו של רחבעם בן שלמה וממלכת ישראל בהנהגתו של ירבעם בן נבט, חשש ירבעם כי בעת העליה לרגל לירושלים ישוב לב העם אל מלכות דוד . הפיתרון היה הקמת שני מוקדי פולחן חילופיים לבית המקדש בבית אל ובדן וכן המצאת חג מקביל לחג הסוכות בחודש חשון :"ויעל על המזבח אשר עשה בבית אל בחמשה עשר יום בחדש השמיני בחדש אשר בדא מליבו ויעש חג לבני ישראל…" מלכים א' יב' 33]



הצהרת בלפור – בתאריך יז' חשון תרע"ח התפרסמה הצהרת בלפור על ידי ממשלת בריטניה. הייתה זו הפעם הראשונה בה נכתב בפרוש על ידי ממשלת בריטניה אשר שלטה בארץ ישראל כי "ממשלת הוד מעלתה רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל…"הצהרה זו סללה את הדרך להצבעה המפורסמת באו"ם בה' באייר תש"ח הצבעה בה הוחלט בפועל על הקמת מדינת ישראל כמדינה ריבונית בארץ ישראל.



הסכם השלום עם ירדן – בכא' חשון תשנ"ה נחתם הסכם השלום בין ישראל וירדן. זהו הסכם השלום השני עם מדינה ערבית לאחר ההסכם אשר נחתם עם מצרים. על ההסכם חתומים יצחק רבין ז"ל ראש ממשלת ישראל, חוסין מלך ירדן וביל קלינטון נשיא ארה"ב.



רצח ראש הממשלה יצחק רבין – באור לי"ב חשון תשנ"ו נרצח יצחק רבין ראש ממשלת ישראל בעזבו את כיכר מלכי ישראל לאחר עצרת בא נאם. הרצח גרם לשבר עמוק ולזעזוע גדול בחברה הישראלית. יום הרצח נקבע כיום זיכרון לאומי לזכר ראש הממשלה רבין ז"ל, יום בו החברה הישראלית עורכת מידי שנה חשבון נפש חברתי לאומי ובוחנת את הדרך והצורה בה מנוהלות המחלוקות השונות בחברה.

<a href='http://www.kipa.co.il/Jew/show.asp?id=4454' target='_blank'>http://www.kipa.co.il/Jew/show.asp?id=4454</a>
 

tipid

New Member
כסלו

כסלו הוא החודש השלישי בלוח העברי, בשנה המתחילה בתשרי, והתשיעי בשנה המתחילה בניסן (כמו בתנ"ך, על פי יציאת מצרים). אורכו של חודש כסלו משתנה, בשנה "חסרה" הוא בן 29 יום, ואילו בשנה "שלמה" ובשנה "כסדרה" אורכו 30 יום.

בדרך כלל סוברים שככל החודשים, שמו של החודש הובא מבבל, ומקורו במילה הבבלית 'כיסלימו' שפירושה עבה כי החודש מעובה בגשמים. אך יש סוברים ששורשו של השם כסלו הוא בלשון העברית והוא בא מן השם כסל או כסלה, שפירושו תקווה, וכוונתו תוחלת לגשמי החורף. "כסיל" הינו גם השם העברי של קבוצת הכוכבים אוריון הזורחת בשמים בעיקר בחודש זה.

מזל החודש הוא קשת.

הוא נזכר במקרא פעמיים, פעם אחת בזכריה (ז,א) ובפעם השנייה בנחמיה (א,א).

על פי הלוח העברי הקבוע א' בכסלו לעולם לא יחול בשבת (כי אין שנה שלמה המתחילה ביום שלישי), אך הוא יכול לחול בשאר ימי השבוע [1].

בזמן שקדשו את החודש על פי הראיה, שלוחין היו יוצאים מבית דין להודיע בקהילות ישראל באיזה יום היה ראש חודש, כדי שידעו מתי יחול כ"ה בכסלו להדליק נרות חנוכה.


מועדים עיקרים

חנוכה - נחגג במשך שמונה ימים המתחילים בכ"ה בכסלו, לזכר הנסים והניצחון של היהודים על היוונים, ניצחון של מעטים מול רבים. מצוות החג הן הדלקת נרות חנוכה ואמירת הלל במשך כל יום משמונת ימי החג.
בג בכסלו הקימו היוונים את "שקוץ" בבית המקדש ומשגברו החשמונאים עליהם בטלוהו ועשוהו יום טוב.
בז בכסלו שרף יהויקים את מגילת ירמיהו.
בכ"ד בכסלו נוסד היכל ה בימי חגי.
<a href='http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%A1%D7%9C%D7%95' target='_blank'>http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%A1%D7%9C%D7%95</a>
 

tipid

New Member
שבט (חודש

חודש שבט הוא החודש החמישי בלוח העברי בשנה המתחילה בחודש תשרי, והאחד עשר בשנה המתחילה בחודש ניסן. בחודש שבט 30 יום. שם החודש נגזר מהמילה הבבלית "סבטו" שפירושה "מכה".

סמל המזל -דלי על שם הכתוב "יזל מים מדליו"(במדבר כד,ז).

חודש שבט נבחר לשמש כראש השנה לאילנות בא' שבט לדעת בית שמאי, ובט"ו בשבט לדעת בית הלל.


מועדים עיקריים
ט"ו בשבט - ראש השנה לאילנות
יום המשפחה-ל' בשבט
<a href='http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%91%...95%D7%93%D7%A9' target='_blank'>http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%91%...95%D7%93%D7%A9</a>
 

tipid

New Member
תובנות קבליות על ט"ו בשבט
לכל חודש בשנה העברית, משמעות מיסטית. חודש שבט מלמד אותנו, על מעיין החוכמה.
מאת הרבהמלה "ש
 

tipid

New Member
שבט: למלא את הדלי
החשיבות הרוחנית של חודש שבט.
מאת הרבנית ציפורה הלר
מזל חודש שבט, החודש החמישי בשנה העברית, הוא הדלי. דלי אינו אלא מיכל מים פשוט, אך ביהדות ידועה למים משמעות רוחנית עצומה. יחד עם האדמה, האוויר והאש, זהו אחד מארבעת היסודות. הבה נבחן אותם, יסוד-יסוד.

אש: הלהבה מתרוממת מעלה מטבעה. ניתן להשתמש בה כדי ליצור או כדי להרוס. בדומה לכך, התשוקה נבראה כדי שבהשראתה נתקרב לאלוקים, אך כשהיא מושחתת, השאיפה לאלוקים הופכת לזעם, שמאכ
 

tipid

New Member
אדר
חודש אדר הוא החודש השישי בלוח העברי בשנה המתחילה בחודש תשרי, והחודש האחרון בשנה המתחילה בחודש ניסן. בחודש אדר 29 ימים. בשנים מעוברות ישנם שני חודשי אדר - אדר א' (30 יום) ואדר ב', שנחשב לאדר ה"רגיל" ובו חלים כל אירועי החודש (למעט אזכרות לנפטרים, שאותן מקובל לציין באדר א').

כמו שמות החודשים העבריים האחרים, מקור השם בבבל שבה 'אד"ר הוא שם של אל. "המילון החדש" מציין את קרבת שם החודש אדר למלה האכדית adura והמלה האוגרית U'dar, שמשמעותה "גבורה". באשורית משמעות המילה היא "גורן" ("אדרו"). בתנ"ך מופיע השם גם כשם פרטי: "ו
 

tipid

New Member
נפלאותיו של חודש אדר
פורים מלמד אותנו להוקיר את יופיו המדהים של העולם, גם מתוך האימה והתוהו שסביבנו.
מאת הרבנית ציפורה הלר
כולם יודעים שהשנה העברית מתחילה בתשרי, בראש השנה. לא כולנו יודעים שקיימות שתי דרכים שונות לחשב את סדר חודשי השנה. הדרך המוכרת יותר היא זו שנערכה על ידי הילל הזקן בימי התלמוד, ומתייחסת לחודשים בשמותיהם הבבליים - תשרי חשון וכו'.

השיטה האחרת היא זו שבה משתמשת התורה עצמה. הטקסט המקראי לא קובע שמות לחודשים, אלא מתייחס אליהם כאל "החודש הראשון", "החודש השני" וכו'. החודש הראשון בתורה הוא ניסן, ובמרכזו עומד חג הפסח, חג השחרור מעול שיעבוד מצרים. בלוח האחר (המקובל בימינו) ניסן מופיע בתור החודש השביעי!

נראה שליהודים יש כישרון מיוחד לסבך דברים; אבל זוהי תוצאה טבעית של בחינת כל דבר לעומקו. ומאותה גישה בוחנת, נגלה שדבר מדהים מתבטא בשתי הדרכים שבהן אנו מונים את הזמן:

תשרי הוא החודש שמסמל את בריאת בני האדם. לנו, בני התמותה, זהו אירוע מרכזי בהיסטוריה האנושית. לכן, בשבילנו תשרי הוא החודש הראשון.

האלוקים, לעומת זאת, 'רואה' את הדברים מזווית שונה. כפי שהוא מסביר לנו בתורתו, הופעת עם ישראל היא ראשית ההיסטוריה בעלת המשמעות. לכן, ניסן הוא הראשון בחודשי השנה.

מכאן אנחנו מגיעים לחודש אדר שבו חל חג הפורים, החודש שקודם לניסן. מנקודת המבט של התורה, אדר הוא החודש האחרון בלוח השנה העברי. חודש אדר מתואר לעתים קרובות בדומה לרגע החשוך ביותר בלילה - משום שבימי המן היינו קרובים יותר מאי פעם להשמדה מוחלטת. אילו הצליח המן, חס וחלילה, במזימתו, היה אורו של ניסן, אור השחרור, כ
 

tipid

New Member
מכתב פרידה לשמונה ילדים שכבר לא יחגגו את פורים
אחים צדיקים ומתוקים שלי, מה בסך הכול רציתם?! לשבת ולהתמלא בתורה ובאמונה? לתקן את המידות היפות שלכם עוד טיפה? לשמוח בראש חודש אדר? אבל כנראה שזה כבר לא יקרה. שמונה טליתות שכולן תכלת, נצבעו באדום של מוות.
אחים צדיקים ומתוקים שלי.
הביטוי "למות באוהלה של תורה" תמיד הסעיר אותי. נוהגים להשתמש בו כדימוי עוצמתי המתאר לימוד תורה במסירות נפש עד כלות הכוחות. ויתור על התענוגות החומריים שמציע העולם למען הירתמות לאידיאל שאתה מאמין בו.

היום הבנתי בפעם הראשונה שיש פעמים נדירות בהן יש לארבע המילים האלו גם את המשמעות הפשוטה שלהן. "למות באוהלה של תורה". כפשוטו ממש. ליד הסטנדר, מול הגמרא הפתוחה, לצד הארונות העמוסים בספרי החוכמה, כשהשורות השחורות המדויקות שנושאות את סם החיים מוכתמות בדם ליבכם הטהור.

"למות באוהלה של תורה..."

מה בסך הכול רציתם?! לשבת ולהתמלא בתורה ובאמונה? לתקן את המידות היפות שלכם עוד טיפה? לשמוח בראש חודש אדר? אבל כנראה שזה כבר לא יקרה. בראש החודש שבו מרבים בשמחה, שמונה טליתות שכולן תכלת, מזהירות בתום כזוהר הרקיע, נצבעו באדום בוהק וצורב. אדום של מוות.


יותר לא תטיילו ולא תלמדו למבחנים, וגם לא תעשו שטויות לפעמים. שטויות כמו שילדים בגילכם עושים.

עמדנו שם כולנו היום.

מצטופפים בשמש החמה בינות לאנשי זק"א, הממשיכים לגרד מן הארץ את כתמי דמכם הניגר ולהביאו לקבר ישראל. היו שם אלפים שבאו להיפרד מכם. היה קשה לשמוע את ההספדים בגלל בכי התמרורים קורע הלב של מאות מחבריכם, עומדים המומים ומתקשים לעכל את העובדה המצמררת שיותר לא תצחקו ביחד, לא תטיילו ולא תלמדו למבחנים, לא תכינו פעולות ביחד וגם לא תעשו שטויות לפעמים. שטויות כמו שילדים בגילכם עושים.

רק לפני חמישה חודשים עמדנו כולנו באותו המקום כשליווינו למנוחת עולמים את ראש הישיבה הקשיש, מרן הגאון הרב אברהם שפירא זצ"ל. "מפני הרעה נאסף הצדיק", אומר הפסוק, אבל במחשבה שנייה, אולי טוב הדבר שכבר אז הלך הרב לעולמו. מי יודע אם ליבו הגדול והחם, שאהב את תלמידיו כסבא, היה עומד באסון הנורא שקרה אמש.

"צדיקים אין להם מנוחה", אמרו חז"ל, "לא בעולם הזה ולא בעולם הבא", רק ממשיכים להתעלות ולהתקדם עוד ועוד. גם אתם לא תפסיקו במסלול הפריחה שלכם. ריבונו של עולם לקח אתכם מ'ישיבה של מטה' ישר ל'ישיבה של מעלה'.

הזעם הנורא גועש בלב ומאיים להטביע את הכול, ואולי הקשה מכל הוא שאתה כבר לא יודע למי להפנות את חיצי הכעס. האם אל אותם ארורים, בני השטן, אשר את צלם אלוקים איבדו מזמן, או אל אותם מקבלי החלטות, רדופי חקירות פליליות וועדות חקירה שמנהיגים את המדינה.

השבת מתקרבת ואני חייב לסיים לכתוב. עוד זמן קצר תשקע השמש אל הים ושבת המלכה תפרוש עלינו את כנפיה הצחורות. אך בשביל הרבה בתים בישראל זו תהיה שבת שחורה לגמרי. עוד שמונה נשמות טהורות, שהיו יכולות לעמוד הערב סביב שולחן השבת עם אבא ואמא והאחים הקטנים ולשיר שלום עליכם מלאכי השרת, לא יעשו זאת עוד.

רק בקשה אחת אני מבקש מכם, אחים יקרים ואהובים. עכשיו כשאתם שרים עם המלאכים במקום אחר, אל תשכחו אותנו. פנו לריבונו של עולם, אל נקמות, ובקשו ממנו שיופיע עלינו במהרה. שישפוך חמתו על הגויים, שיפסיק את חילול שמו הנורא. שינקום את נקמת דם עבדיו השפוך, שישלח רפואה שלמה במהרה לכל החברים שלכם שעדיין מאושפזים במצב קשה בבית החולים, ואת עם ישראל כולו יברך בשלום ובשלווה.

שלכם

באהבת עולמים

אני

*הכותב הוא בוגר הישיבה לצעירים וישיבת מרכז הרב.
פורסם בתאריך 09.03.2008
<a href='http://www.aish.com/hisrael/judaism/Parting_Letter.asp' target='_blank'>http://www.aish.com/hisrael/judaism/Parting_Letter.asp</a>
 

tipid

New Member
ארבע פרשות
בשבועות הסמוכים לפורים, מעבירה לנו התורה ארבעה מסרים מיוחדים, המאירים את הזמן הנוכחי ומקרינים הלאה על השנה כולה.
מאת הרב שרגא סימונס
בשבתות הסמוכות לפורים, הנהיגו חז"ל קריאות מיוחדות של ארבע פרשיות מהתורה. את הפרשיות קורא המפטיר בבתי הכנסת, בתפילות השחרית ביום השבת, מייד לאחר קריאת פרשת השבוע.

1. פרשת "שקלים"

פרשה זו, הלקוחה מחומש שמות (ל' י"א-ט"ז) קרויה כך לזכר מחצית השקל, שכל יהודי הביא בחודש אדר, על מנת לממן את הוצאות הציבור עבור בית המקדש.

פרשה זו נקראת בשבת הקודמת לראש חודש אדר (או אדר ב' בשנה מעוברת). אם ראש חודש חל בשבת, אז אותה שבת עצמה היא 'שבת שקלים'.

מה הקשר בין מחצית השקל לפורים? ובכן, כשהמן הציע לאחשוורוש להשמיד את היהודים, הוא הציע לו 10,000 ככרות כסף, עבור הזכות לבצע זאת (אסתר ג', ט')! כל כיכר כסף, שווה ל - 3,000 שקלים. מכאן, שהמן הציע סכום של 30 מליון שקלים תמורתנו!

על פי המסורת, העם היהודי כולל 600,000 נשמות שלמות (עיין בספר במדבר ב', ל"ג); כמו כן 50 שקל הוא הערך שנקבע בתורה לזכר בוגר (לעניין נדרי הקדש, כפי שמצוין בחומש ויקרא כ"ז, ג'). סכום זה של 50 שקל, כשהוא מוכפל ב - 60,000 נשמות עם ישראל, עולה לכדי 30 מליון שקלים, ובמלים אחרות: 10,000 כיכר כסף.

2. פרשת "זכור"

השבת שקודמת לפורים נקראת "שבת זכור". בשבת זו קוראים את הפרשה העוסקת בעמלק (דברים כ"ה, י"ז-י"ט) וזאת משום, שהמן היה מצאצאיו של אגג, מלך עמלק ("המן בן המדתא האגגי").

יש להיזהר מאוד לשמוע בבירור כל מלה ומלה, משום שרוב הפוסקים מחשיבים את שמיעת הפרשה הזו, פעם בשנה, למצווה מן התורה!


על פי חז"ל, קיום מצוות זכירה, נעשה על ידי השמעת אותו עניין בקול, לפחות פעם בשנה.

התורה מצווה אותנו: "זכור את אשר עשה לך עמלק, בדרך בצאתכם ממצרים" (דברים כ"ה, י"ז). על פי חז"ל, קיום מצוות זכירה, נעשה על ידי השמעת אותו עניין בקול, לפחות פעם בשנה.

גם הנשים מקפידות לשמוע את פרשת זכור. אף על פי, שלדעת מרבית הפוסקים אינן מצוות על כך מן התורה.

אם מישהו הפסיד שלא בכוונה את פרשת זכור, הוא יוכל למלא את המצווה, כאשר יקשיב לקריאת התורה בפורים עצמו, או לקריאת התורה השבועית בפרשת "כי תצא" (או לחלופין, לפרשת "בשלח", כפי דעתם של פוסקים רבים).

המאזין יוכל להבחין, שהקורא בתורה חוזר על המלה "ז
 

tipid

New Member
ניסן
חודש ניסן הוא החודש השביעי בלוח העברי בשנה המתחילה בחודש תשרי, והחודש הראשון בשנה המתחילה בחודש ניסן. בחודש ניסן יש 30 ימים.

כמו כל החודשים בשנה העברית, השם הובא מגלות בבל ומקורו במילה האכדית "ניסנו", מלשון ניצן שפריחתו באביב, כנאמר:" הניצנים נראו בארץ" (שיר השירים ב). הסבר נוסף הביאו חכמי ישראל; ניסן מלשון נס, משום שנעשו בו ניסים לישראל. שם זה מופיע במגילת אסתר "בחדש הראשון הוא חדש ניסן בשנת שתים עשרה למלך אחשורוש הפיל פור הוא הגורל" וכן בספר נחמיה "ויהי בחדש ניסן שנת עשרים לארתחשסתא המלך".

בתורה מכונה חודש ניסן "החודש הראשון" וכן "ראש חדשים", כי בחודש זה יצאו בני ישראל ממצרים, ובחודש זה ניתנה למשה רבנו מצות קידוש החודש וכל מבנה לוח השנה העברי וכך נאמר בפסוק: "החדש הזה לכם ראש חדשים, ראשון הוא לכם לחדשי השנה" (שמות יב, ב). טעם נוסף נתן לכך רבי אברהם אבן עזרא "וידענו כי מצוות רבות הן בתורה זכר ליציאת מצרים והנה ראוי חודש זה להיות תחלת חשבון ישראל".

חודש ניסן נקרא גם "חודש האביב", כי בו מתחיל האביב. כנאמר "את חג המצות תשמר שבעת ימים תאכל מצות אשר צויתך למועד חדש האביב כי בחדש האביב יצאת ממצרים". (שמות לד,יח). רמז נוסף ניתן לשם חודש האביב שהוא אב-י"ב כלומר הראשון לי"ב=שנים עשר החודשים. זאת בדומה לחודש אפריל, החל אף הוא באביב, אשר היה אף הוא החודש הראשון בלוח השנה הרומי, עד להגעת הנצרות, אשר הגדירה את חודש ינואר, כחודש הראשון בשנה, מכיוון שסברה שזה החודש בו נולד ישו.

על פי אחת הדעות בתלמוד (דברי רבי יהושע במסכת ראש השנה) נברא העולם בחודש ניסן. על פי אותה דעה, ניסן הוא גם חודש הגאולה: "בניסן נגאלו (ממצרים), בניסן עתידין ליגאל".

ראש חודש ניסן שימש בתקופת התנ"ך ובתקופה התלמודית, כראש השנה למלכים, ובו התחילו למנות את שנות מלכי יהודה.

בכל חודש ניסן לא צמים ולא אומרים בתפילה תחנון והוא החודש היחיד שבו ניתן לברך את ברכת האילנות. בראש חודש ניסן, נערכה חנוכת המשכן ובשנים עשר הימים שלאחריו הקריבו נשיאי שנים עשר השבטים קורבנות, נשיא ליום. זכר לכך, נוהגים לקרוא את הפסוקים המתארים את קרבן הנשיא שהקריב באותו יום, בימים אלו. בחודש זה (אחת ל-28 שנים) מברכים את ברכת החמה. בחודש ניסן חל החג פסח ובו מתחילה ספירת העומר.

מזלו של החודש טלה.
מועדים עיקריים
פסח - (יציאת מצרים)
ספירת העומר
שביעי של פסח (קריעת ים סוף)
מימונה
יום הזיכרון לשואה ולגבורה
 

tipid

New Member
ניסן / צירופו של החודש

הצירוף השמי של החודש הוא אותיות השם לפי הסדר המקובל י-ה-ו-ה, שבדרך ייחודן י+י'ה+י'ה"ו+י'ה'ו'ה – הם כמספר השם של ע"ב, המשתלש לפי דעת אנשי ח"ן משלושת הפסוקים של בקיעת ים סוף. ויסע, ויבא, ויט (שמות יט,כא), המסמל את חסד ה' שאף הוא מספרו ע"ב (ח+ס+ד) שהתגלה ה' בחסדו לבני ישראל בגאולת מצרים, אף על פי שהיו דומים למצרים ומתנהגים כמותם ולא היו ראויים לגאולה ולבקיעת הים. הצירוף הזה שפסוקו יוצא מן הפסוק "ישמחו השמים ותגל הארץ" רומז בלשון העתיד על השירה העשירית, שירת הגאולה הסופית כמו ה"אז ישיר" של גאולת מצרים, שאף היא רומזת על שירת העתיד של "אז" בגאולה הסופית וגם אותה נספר על מצות ומרורים של מרד הגיטאות וחבלי השואה שעל משאותיה קמה מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו.
האות של החודש היא הה"א, הרומזת על מידת הדין של נקמת ה', שהתגלתה באויבי ישראל, אלילי מצרים, וצבאות מצרים. כפי שנרמז בחמשת ה
 

tipid

New Member
ניסן / שבט החודש
שבט החודש
בדרך כלל נוטים לחשוב שראובן שהוא הבן הראשון של יעקב הוא שבטו של ניסן שהוא הראשון שבחודשים, אך בהתאם לכלל המקובל בילקוט שמעוני. שבטו של החודש הוא, לפי סדר חניית השבטים במדבר, יהודה המסמל את המלכות של בית דוד, והמשיח, ואת הגאולה העתידה לבוא בסוד זמני התיקון.
מספרים, כשבאו לקבוע את השבט לחודש הראשון, חשבו לקבוע את החודש לבכור שבשבטים ושמו את עיניהם בראובן שהוא הבכור ללאה ולכולם, או ביוסף שהוא הבכור לרחל שאותה אהב יעקב במיוחד וכ"בכור שורו הדר לו וקרני ראם קרניו" – מתאים למלך. אולם יעקב שידע את בניו, אופיים ומעלליהם דחה את שניהם. ויבחר ביהודה לשים כתר מלכות עליו. ומניין ידע שיהודה ראוי לכתר יותר מאחרים מפני שהכתר הלמו ולא הלם לאחרים.
כתר היה ליעקב שנמסר לו משם, מלכי צדק, מלך שלם שהיא ירושלים. י"ד שנים למד בבית מדרשו וכשיצא משם היה אף הוא "לשם". שלם ברוחו שלם בנפשו. ושם נתן לו את כתרו לשמירה לדורות הבאים, שירושלים תינתן לידו והוא שמר על הכתר כעל בבת עיניו. והיה בוחן ובודק למי מבניו להעביר את הכתר והיה שם את הכתר על ראשו של כל אחד ואחד ולא הלם, או שהיה קטן מדי או שהיה גדול מדי. וכששמו על ראשו של יהודה מצא אותו הולם, ומיד כששם אותו על ראשו נעשה לו ליהודה חריץ על מצחו והכתר נכנס לחריץ ונדבק לראשו כאילו נוצר יחד איתו. מאז ידע יעקב שהכתר שייך ליהודה, ומסר לו ולבניו אחריו את כתר המלכות, וציווה על כל הבנים לכבד אותו ולשמוע בקולו, וכמלך השבטים מסר לו את החודש הראשון להיות מלך החודשים. וסימן מסר לו "דוד מלך ישראל חי וקיים" ומסר לידו את כל חוקת החודשים, סימני הלבנה והתקופות. איך לקדש, ואיך לעבר חודשים ומתי לקדש, ומתי לעבר, ואף אמרו לו, וציוו עליו לעשות הכל, ולקבוע הכל בבית מדרשו בירושלים, בעצמו, או על ידי שליח מטעמו, מפני שבירושלים ניתן לו הכתר והוא כתר ירושלים. וברוח האחווה שבין הלבנה וישראל ניכרת ירושלים בקבלת קנין בסולמו של העולם שניצב ארצה וראשו מגיע השמימה. ואז קבעו שרק חכמי ירושלים של הנשיא מבית דוד זכאים הם או שליחיהם שנסמכו על ידם לקבוע את חדשי השנה וזמניהם.
יהודה הוא סמלו של הקב"ה והאותיות של שם ההויה חקוקות בשמו שתוספת האות דלת שהיא מעין שירת הודיה לה' ולדוד משיח ה', שהתקשר לה' והעלה את שירתו בעולם כפי שאומר הזוהר (ח"א פט) על הפסוק ובקשו את ה' אלוקיהם ואת דויד מלכם (הושע ג,ה) והוא גם מסמל את העם היהודי בכלל, וכולם נקראים על שמו יהודי (ב"ר צח, ו) יהודה נולד בט"ו בניסן ביום שיצאו ממצרים שהוא נחשב "כיום הגאולה" בעבר ובעתיד (יל"ש שמות קס"ב) הרגשת הגאולה שהתעוררה בעם בגאולת מצרים בעת בקיעת ים סוף, כפי שנאמר ויאמינו בה' ובמשה עבדו היא מעשה יהודה שנשיאו נחשון בן עמינדב התעטר בגבורה ומסירות נפש וקפץ בראשונה לים לקדש שם שמים. כפי שאנו מדגישים בהלל "בצאת ישראל ממצרים" היתה יהודה לקדשו, ומאז, הוא הראשון בסדר המסעות והחניות המוביל והמביא בדרך המסע ובסופו באחרית הימים כמשיח ה'. מבחינה זאת הוא מסמל את כל בני ישראל שנקראים על שמו – יהודים שסמל היעד שלהם הוא לתקן את העולם במלכות שדי. אברהם היה מתוקן לפי חז"ל להדריך כל העולם לתשובה (ב"ר לה) לפי המסורת היה אברהם ראוי להיברא ראשון בעולם, קודם לאדם, כפי שזה מודגש בפסוק "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם" (בראשית ב,א) שאותיותיה הן אותיות אברהם אלא אמר הקב"ה, שמא יקלקל האדם הראשון ויסטה מן הדרך הנכונה ולא יהיה מי שיבוא ויתקן, הרי אני בורא את אדם תחילה שאם יקלקל יבוא אברהם ויתקן את העולם. והוא וזרעו ה"יהודים" י"ב שבטי ישראל קיבלו עליהם את עבודת התיקון דרך תורתו של ה' שבאספקלריתה נברא העולם ועל ידיה ייגאל העולם מכוחות הרשע (בר"ר יד, ו).

<a href='http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.asp?x=192&kod_subject=1600&kod_subjectm=1631&pg=' target='_blank'>http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.as ... m=1631&pg=</a>
 

tipid

New Member
ניסן / מזל החודש

מזל החודש




מזלו של החודש הוא טלה, חכמי הגויים רואים אותו כאיל נוגח הצועד לפני גדודי הצבא, אולם חכמי ישראל החליפו האיל הנוגח בטלה, בשה חלש, "שה פזורה ישראל" שכל אחד לקח לקרבן הפסח להזכיר את השפטים שעשה ה' באלהיהם (שמות יב, יב) שהוא הטלה האיל הנוגח החזק והאיתן, שאליו היו המצרים מקטרגים ומעלים קורבנות, ולפניו היו מרקדים וחוגגים והרבה מצוות ומנהגים של קרבן הפסח באים להבליט את אפסותם של אילי מצרים ובראשם הטלה. האיל המנגח שהוא נשפט ונשחט על ידי הטלה - השה החלש "שה פזורה ישראל" כמו גלית על ידי דוד. הטלה - ישראל מול האיל הנוגח של גויי העולם.
ישראל כסמל לטלה בולט בחזון הגאולה העתידה של אחרית הימים שבו יקבץ ה' את ה"טלאים" וזאב וטלה ירעו כאחד (ישעיה סב,כח) ובנוהג לפקוד את העם בטלאים (ש"א, א,ד).
הרמב"ן מדגיש את ההסבר הזה בלשונו ועל דעת רבותינו, שהיו המצרים עובדים אותו. והודיע במצווה זו שהשפיל את אלוהיהם. וכן אמרו קחו לכם צאן ושחטו אלוהיהם של מצרים לזבח את תועבת מצרים. והוא מוסיף הסבר נוסף: בעבור כי מזל טלה בחודש ניסן בכוחו הגדול כי הוא מזל הצומח, העולה וצומח ולא שוקע, לכן ציווה לקחת טלה לשחוט, ולאכול אותו. להודיע שלא בכוח מזל טלה יצאנו ממצרים, אלא בכוחו של אלוקים, ראה רמב"ן (שמות יב, ג').
ואנשי סוד אומרים שהטלה שני סוגים הם, סוג של שה וסוג של גדי, ובמערכות השמים לקח הקב"ה שנקרא בשם איש כפי שנאמר ה' איש מלחמה, את הטלה של השה "שה פזורה ישראל" לשפוט את אילי מצרים במערכות הארץ – ולקח את הטלה של הגדי, גדי העיזים, ישראל הרובץ בין נמרי העולם לרעות את גדיותיו על משכנות הרועים, ועליו שר הפייטן של ליל הפסח את השיר על חד גדיא דזבין אבא, יש קורים את הטלה לשירת צאן ישראל וטל השמים (ראה ספרי על אגדות התגים, עמ' 69)
אנשי ח"ן מספרים שמזלו של החודש היה צריך להיות בהתאם לכינויו – גור אריה יהודה – האריה שהוא גם מזלה של ירושלים גופא ועמדו והכריזו עליו לבוא לירושלים עיר המלוכה ולהתיישב ליד כסא המלוכה והוא נהם בקול אדיר ובא בדהרה לירושלים, כשרעמתו שוטפת בקרני השמש. אולם ברגע שרצה להתקרב לכסא המלוכה בא לקראתו טלה קטן ותפס את המקום.
נעשה רעש גדול ורצו לדחוף את הטלה. התחיל הטלה לפעות ולבכות מ
 

tipid

New Member
החודש הזה...ראש חודשים

החודש הזה...ראש חודשים
החודש הראשון לחודשי השנה כזכר ליציאת מצרים שמו בבלי - ניסן מזלו טלה. שבטו יהודה בהתאם לסדר חנייתם במדבר. ר"ח ניסן חל רק בימים א',ג',ה',ז'. ט"ו – כ"ב ניסן ימי חג הפסח ושירת הים. כ"ז ניסן – יום השואה והמרד. צירופו י.ה.ו.ה. כשם המפורש שיוצא מר"ת הפסוק "ישמחו השמים ותגל הארץ" (תהילים צו, יא). האות שלו היא "הא".



החודש ניסן נזכר בתורה כחודש ראשון. גם במגילת אסתר נזכר חודש ניסן כחודש ראשון, "בחדש הראשון הוא חדש ניסן…" (אסתר ג,ז).
חודש ניסן נחשב בלוח היהודי כחודש הראשון, בהתאם למה שאמר הקב"ה למשה ולאהרון עוד בהיותם בארץ מצרים "החודש הזה לכם ראש חודשים" שפירושו ראשון לחודשים או מלך החודשים בלשונם של אנשי ח"ן לכם - אותיות מלך.
הרבה אירועים חשובים בחודש ניסן:
הוקם בו המשכן,
אהרון הדליק את המנורה,
מתו שני בני אהרון נדב ואביהו,
הנשיאים חגגו את חנוכת המזבח והקריבו את הקורבנות המיוחדים כפי שמסופר בפרשת נשא, בני ישראל הקיפו את יריחו,
מתה מרים ונסתלק הבאר,
נפלה מצדה.
לדעת ר' יהושע העולם נברא בניסן
בניסן נולדו האבות (ר"ה יא).
אולם ערכו של החודש כ
 

tipid

New Member
ארועים בחודש ניסן

ארועים בחודש ניסן


נפילת מצדה וכ''ז בניסן

בין הימים המיוחדים של חודש ניסן בולטים שני ימים טראגיים, יום נפילת מצדה שהושמט מהמקורות שלנו בפיקוח ובגזירות השלטון שהחריב את מצדה, ויום כ"ז ניסן שנתקבל על ידי העם – כיום זיכרון לששת מיליון הקדושים שנספו בשואה. ברור לכל שיש קשר פנימי מהותי בין חג הפסח, יום כ"ז ניסן שהוא יום השואה, ובין יום העצמאות שחל ביום ה' אייר שבוע אחרי כן. השואה והתקומה קשורות ביחד בבחינת "יענך ה' ביום צרה", וכפי שאמרו חז"ל אם ראית צרות באות ומתרבות כנהר, חכה לו על חופי הנהרות שהם נהרות השלום והאור.
ובהזדמנות זו ברצוני להזכיר מה ששח לי ר' יצחק הזקן ממקובלי ירושלים שהשתתף איתי ביום כ' ניסן בשנת תשכ"ח בעלייתי לכפר חרס שם נמצא , לפי המסורת, קברו של יהושע בן נון כובש הארץ שהנחיל את הארץ לבני ישראל אנשי מחקר מזהים "תמנת סרח" עם תל החרבות הנקרא בערבית "תבנה" ליד שכם.
יהושע מת ביום כ"ו ניסן והוא לא הוספד כראוי מפני שכולם היו עסוקים בנכסיהם, בשדות ובכרמים וכמעט ששכחו אותו. הוא נקבר ליד הר גועש שלא נמצא במפת הארץ לרמוז שכל הארץ נהפכה אז להר גועש, שגעש ורעש על ששכחו את יהושע הכובש והמנחיל. יום קבורתו היה בכ"ז בניסן שהוא היום שכל העולם רעש וגעש על בני ישראל בכל תפוצות הגולה על ששכחו את יהושע, והתעסקו בשקט בנכסיהם בגולה מבלי להבין שהם עתידים להיחרב, כ"ז ניסן הוא תוצאה של השכחה, והגאולה – אומר הבעש"ט – תוצאה של זכירה.




תאריכים בחודש ניסן

א' ניסן – היום בו הוקם המשכן בימי משה והתעטר בעשר עטרות.
ב' ניסן – יום סידור הפרה האדומה להיטהר לקורבן פסח.
ג' ניסן – יום חתימת הסכם שביתת הנשק עם ירדן בשנת תש"ט.
ד' ניסן – יום ברכת החמה פעם לכ"ח שנה.
י' ניסן – יום פטירת מרים והתפשטות הבאר על פני כל העולם.
יום מעבר הירדן בימי יהושע.
י"ג ניסן – נפטר ר' יוסף קארו מחבר ה"שולחן ערוך" בשנת של"ה.
אור לי"ד ניסן – בודקים את החמץ.
י"ד ניסן – נולד ר' משה בן מימון (הרמב"ם) בשנת תתצ"ה.
תענית בכורים כזכר למכת בכורות.
נפילת מצדה בשנת 73 לספירה.
ט"ז ניסן – התחלת ספירת העומר וימי הספירה עד חג השבועות.
יום הנף העומר לאכילת תבואה חדשה.
י"ח ניסן – נוסד הפועל המזרחי העולמי בשנת תרפ"ב.
י"ט ניסן – נפטר הרב מאיר בר אילן (ברלין) נשיא תנועת המזרחי העולמי, בשנת תש"ט.
כ"ב ניסן – יום הקפת חומות יריחו בימי יהושע.
כ"ו ניסן – יום פטירת יהושע בן נון כובש הארץ.
כ"ו ניסן – נשבה ארון האלוקים על ידי פלישתים בימי עלי הכהן הגדול.
כ"ז ניסן - יום השואה והגבורה לפי החלטת הכנסת בשנת תשי"א.
<a href='http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.asp?x...bjectm=1631&pg=' target='_blank'>http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.as ... m=1631&pg=</a>
 
חלק עליון