פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת בראשית

liori24

New Member
פרשת בראשית

זכותנו על ארץ ישראל

מדוע הובא עם ישראל, לאחר שיצא ממצרים, דווקא לארץ ישראל. וכי נבצר מהקב"ה למצוא שטח אדמה, ללא שונאים שיערערו על השתלטותו של העם היהודי? וכי יערות העד בברזיל או שטח משטחי אירופה, לא היו טובים לעם ישראל?

ה' בחר לתת לעמו דווקא ארצות גויים ועמל לאומים, מקומות שעליהם תערך מלחמה תמידית ועקובה מדם. וכל כך למה? דוד המלך אומר: " ויתן להם ארצות גויים ועמל לאומים ירשו, בעבור ישמרו חוקיו ותורותיו ינצורו " (תהילים ק"ה, מ"ד) . כדי שתמיד יזכרו את טיבו של הקושאן המבטיח להם את הארץ הזאת, ויזכרו את כל סעיפי כתב האחוזה, את התורה הקדושה.

הם יזכרו כי זכותם על הארץ נובעת מכח " בראשית ברא אלוקים " (בראשית א', א') , וממילא הם מחוייבים לשמור את חוקיו של הבורא.

בפרשת שמיטה ויובל נאמר: " והארץ לא תמכר לצמיתות, כי לי הארץ, כי גרים ותושבים אתם עמדי " (ויקרא כ"ה, כ"ג) . ארץ ישראל לא תמכר לצמיתות, שהרי " לי הארץ ". על העולם כולו נאמר: " השמים שמים לה', והארץ נתן לבני אדם " (תהילים קט"ו, ט"ז) . העולם ניתן לבני האדם לעשות בו כבתוך שלהם, אך לא כן ארץ ישראל. חבל אדמה זה לא נמסר לבני אדם, אף לא לבני ישראל. הוא נמסר אמנם לבני ישראל כדי לגור בו, אך במסגרת של שכירות. ארץ ישראל נשארת קניינו של הקב"ה, גם לאחר שנמסרה לבני ישראל.

על ארץ ישראל אין לדבר במונחים רגילים של "נחלה היסטורית", שכן גם לאבותינו לא נמסרה אלא בתנאי שכירות. שומה עלינו לזכור כי הארץ אינה שלנו וכי רשות המגורים בה ניתנה בזכות שמירת המצוות ועשיית רצון ה'.

ארץ ישראל מטיבה עם אלו הגרים בה בקדושה ובטהרה, והם יוצאים נשכרים. אך יחד עם זאת, בכוחה להזיק לאלו המזלזלים בקדושתה. להם עדיפים המגורים במקום אחר.

מי שדר בארץ ישראל לשם מצוות ישוב הארץ הקדושה, כדאי שתגן עליו זכותה של הארץ כדי שלא יחטא. ואף אם לפעמים נכשל, עומדת לו זכותה של הארץ שאינו לן בלילה ועבירה בידו. מה שאין כן מי שדר בארץ מפני שהיא מקום מולדתו או מפני שבח פירותיה, וכל שכן מי שבועט בה, מזלזל בקדושת הארץ והולך אחר יצרו, עליו נאמר: " ותבואו ותטמאו את ארצי ונחלתי שמתם לתועבה ". ואמנם, כשגברו עוונות אבותינו, גלינו מארצנו ושמם בית מקדשנו.

סגולת ארץ ישראל באה לידי ביטוי דווקא כאשר ישראל מתגוררים בה ומקיימים את מצוותיה. החיבור בין מצוות הנעשות ע"י יהודים ובין המקום הקדוש הוא המביא את ההשפעה המיוחלת.

השפעות מיוחדות לה, לארץ ישראל, לענין קדושה, נבואה, חכמה וכל מידה טובה. אך כל זאת רק תודות לשמירת התורה והמצוות.





האדם



בעולם החדש שזה עתה נוצר, ביום השישי לבריאתו, עומד להיברא משהו חריג, שאינו דומה לשאר הברואים. אדם עומד לצאת לאוויר העולם. לקראת הופעתו, לבשו פסוקי המקרא ארשת חגיגית.

זה עתה סיים הקורא לקרוא את הקטעים המדווחים על ששת ימי הבריאה (בראשית א', א'-כ"ה) . בימים אלו נוצר כל ה"יש" האדיר המצוי בעולמנו.

הקורא קרא על בריאת האור ועל בריאת המים שהיוו את תמצית היקום. הוא ליווה את התפרצות הירוק על פני תבל, את הדשא ואת כל עץ פרי למינו. הוא האזין לשאגתם הראשונה של החיות, שהחלו לרחוש ביערות הרעננים ובערבות האין-סופיות.

והנה, את בריאתו של כל ה"יש" המגוון והמופלא הזה, מתאר המקרא במלים: " ויאמר אלוקים יהי אור ויהי אור " (שם א', ב') . " ויאמר אלוקים יהי רקיע בתוך המים... ויהי כן " (שם ד') . כלומר, נוסח המבטא את הבעת הרצון האלוקי ("ויאמר"), וציון העובדה שרצון זה התממש בפועל ("ויהי כן").

ואז, ביום ששי, מתחולל השינוי בסגנון הפסוקים. המקרא מפרסם הודעה מפורטת המבשרת על הכוונה האלוקית לברוא יצור הקרוי אדם: " ויאמר אלוקים: נעשה אדם בצלמנו כדמותנו... " (שם א', כ"ו) .

הודעה מוקדמת זו כי אלוקים בא לברוא אדם, מצביעה על ייחודיותו של הנברא החדש, על ייחוסו הרם, על היותו נבדל ושונה במהותו מכל מה שנברא עד לרגע זה.

הייחוד בתיאור נשמר גם בפסוק השני המתאר את בריאתו בפועל:

" ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם " (שם א', כ"ז) .

אכן, פסוק זה מעלה את האדם אל על. פעמיים מצויינת בו העובדה שהוא נברא בצלם אלוקים. למען יזכור שאף שהוא חלק אורגאני של היקום, חדרה אל גופו נקודת איכות, מעבר לעולם החומר, מן האינסוף האלוקי. נקודת איכות הקרויה - נשמה. היא זו שהפכה אותו לריבון על כל מעשיו. בפסוק זה טמון גם הסוד האחד ואין בלתו, המעניק סיכוי לחברה האנושית לחיות בשלום, בהרמוניה ובכבוד הדדי.





גן עדן האבוד

אדם הראשון בגן עדן. אדם מושלם בעולם מושלם. אדם שכולו טוב, פנוי להתעלות, להשתלמות עצמית. אמנם היה רוע בעולם, אולם הוא לא שכן בנבכי לבו של האדם, אלא התגלם בדמותו של הנחש. רוע חיצוני שחיפש את הפירצה, את הסדק שדרכו יחדור פנימה ויכבוש את המצודה.

חיפש ומצא.

היה בגן עץ שלפירותיו היתה סגולה ייחודית – " עץ הדעת " שמו. אין זה שמו המלא, זהו גם שם מטעה. שמו המלא היה " עץ הדעת טוב ורע ". לאדם הראשון היתה נטיה טבעית לטוב בלבד. כשם שקיים אצלנו תיאבון טבעי לאכול, כך היתה לו לאדם הראשון משיכה לטוב, נהייה לרוחניות. פירותיו של "עץ הדעת טוב ורע" פגעו בנטייה זו, הם יצרו בתוככי הלב התגוששות פנימית. בעקבות האכילה התלקחה מלחמה בלתי פוסקת בין הטוב לבין הרע בפנימיות הלב.

הנחש, המייצג של היצר הרע עלי אדמות, ביקש להטיל את ארסו, להחדיר את הרוע. כיצד יעשה זאת? כיצד ישכנע את האדם להתאבד מבחינה רוחנית? הנחש הערום מצא את הדרך, מצא את הטיעון שהפיל ברשתו את האדם, הגדול שבענקים. הוא לחש באוזנו: "הלוא אתה שבוי בידי נטייתך לטוב, אינך עצמאי! לא אתה המחליט, לא אתה הקובע! אכול מפרי העץ, החדר ללבך את היצר הרע, ואז - אם תחליט להיות טוב, תהיה זו החלטתך שלך. 'והייתם כאלוקים יודעי טוב ורע' - עצמאיים בהחלטתכם!" מול נימוק זה קשה היה עד מאוד לעמוד. ואדם הראשון אכל...

אמנם אכל, אך איבד את עולמו.

הפך את לבו לקן של צרעות. מתפתלים בו יצרים ותאוות, נחשים שאינם נשמעים לצלילי חלילו של היצר הטוב. אכל - וגורש מגן העדן, נדרש לפלס בעצמו את דרכו בחיים. ביקשת להיות עצמאי, בבקשה, הראה נא את כוחך... האדמה הצמיחה קוץ ודרדר בדומה לפרי הבאושים שהצמיח לבו. האנושות הלכה וירדה מדחי אל דחי. קין והבל, דור המבול, דור הפלגה, חטאי סדום ותועבות מצרים...

אדם בודד שחה נגד הזרם: אברהם העברי. כל העולם ניצב מעבר אחד, והוא מהעבר האחר. את כל מעייניו השקיע בטיפוח היצר הטוב - בהכנסת אורחים מופלגת, בחסד רוחני, בפקיחת עיני הבריות להאמין בבורא העולם, לבטוח בו ולהוושע על ידו. זו היתה דרכם של אברהם, יצחק ויעקב אבותינו. הם סימלו את דרך החזרה אל גן העדן האבוד, את הדרך לדרגתו הגבוהה של אדם הראשון בבראשית. התנאי הראשון בדרך זו: בטח בבוראך שבחר עבורך את הדרך הטובה והישרה, הדרך שתביאך לחיי נצח ועונג בל ישוער.





הכרת טובה


...ובתוך כל הטוב הוא חטא. חטאו הראשון של האדם נבע מסירובו להביע תודה לבורא על גן העדן שגמל עמו. אילו היה האדם מכיר טובה על הטוב האינסופי שהרעיף עליו הקב"ה, במקום לקבל את הטוב כמובן מאליו, הוא לא היה אוכל מפרי עץ הדעת. רגש הכרת הטובה היה מונע ממנו להמרות את פי ה'.

תשובתו של האדם לדברי ה', כאשר נשאל מדוע אכל מפרי עץ הדעת, חושפת כפיות טובה זו: " האשה אשר נתת עמדי, היא נתנה לי מן העץ ואוכל " (בראשית ב', י"ב) . במילים אחרות: "לא בקשתי ממך לברוא לי אשה, הרעיון היה שלך. אם היא פיתתה אותי לחטוא, הדבר אינו באשמתי". לעומת מבט זה, התורה מדגישה שהאשה נבראה לטובת האדם, שנאמר: " לא טוב היות האדם לבדו " (בראשית ב', י"ח) . אולם האדם לא הכיר בטובה זו. כפיות הטובה הייתה שורש חטאו.

כך הם פני הדברים גם בנוגע לכל צאצאיו. כפיות הטובה היא הגורם הבסיסי לכל חטא. לו היה האדם עוצר את מרוצת חייו ומתבונן בעובדה שהוא חב תודה לה' על עצם קיומו, לא היה מסוגל להמשיך לחיות תוך סגידה לעצמו ונטישת בוראו. עולמו של האדם מלא בנסים עד אין ספור: נס החיים, נס הראיה, נס הדיבור, נס התנועה, נס הנישואין, נס היכולת להכיר בחסד ה' ועוד.

לבו של האדם היה צריך להתמלא על גדותיו בשמחה, בהתפעלות ובהודיה לה' על כך שהקב"ה ברא למענו עולם מלא חסד. לדאבון לב, במקום זאת, האדם רואה את כל אלו כחוב טבעי שהבורא חייב לו מרגע בואו לעולם. גאוותו משכנעת אותו שהעולם כולו עומד לרשותו הבלעדית. מסיבה זו, האדם מתייחס לכל דבר הניתן לו כאל השבת רכוש אבוד לבעליו החוקיים.

מעתה נבין מדוע כה נדירה היא מידת הכרת הטובה. אותה גאווה המונעת מן האדם להכיר טובה לבוראו, מתקוממת גם כנגד ההכרה בטובה שהוענקה לו על ידי הזולת.

קיים גורם נוסף המונע מאיתנו להכיר טובה לזולת: הכרת הטובה מכריחה את האדם לזנוח את האשליה ש" כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה ". יהיה עליו להכיר בכך, שאין הוא שולט בחייו ובעתידו באופן בלעדי. הכרת הטובה מחייבת אותו להשיב טובה תחת טובה. בשל כל הסיבות הללו, תגובתנו הטבעית היא המעטה בערכה של הטובה הנעשית לנו או אף כפירה בה.

מצד שני ניתן בהחלט להפנים את סגולותיה הנעלות של מידת הכרת הטובה. אדם הזוכה למידה זו, יצא נשכר. הוא יחיה בעולם טוב, בתחושה טובה ובאמונה ובביטחון בה' המעניק לו מטובו בכל עת ובכל שעה.
 

tipid

New Member
זמני כניסת ויציאת שבת פרשת בראשית!



כניסה יציאה


ירושלים 16.21 17.33

תל אביב 16.36 17.35

חיפה 16.26 17.33

באר שבע 16.39 17.36

בברכת שבת שלום וחודש מרחשון מבורך!ו
 

tipid

New Member
בראשית
"בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ "( בראשית א' א')
הכרה בחטא - קבלת אחריות
חז"ל מלמדים אותנו כי ה"תשובה קדמה לעולם וז"ל המדרש "ילמדנו רבינו כמה דברים קדמו למעשה בראשית, כך שנו רבותינו שבעה דברים נבראו עד שלא נברא העולם, אלו הן כסא הכבוד, והתורה, ובית המקדש, ואבות העולם, וישראל, ושמו של משיח, והתשובה, …והתשובה מנין שנאמר (תהלים צ) בטרם הרים יולדו ותחולל ארץ ותבל ומעולם ועד עולם אתה אל תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אדם" (תנחומא פרשת נשא סימן יא ד"ה ילמדנו רבינו).

לכן אין זה פלא כי כבר מ"בראשית" אנו מוצאים עיסוק ב"תשובה". אדם הראשון היה מהראשונים לעיסוק בתשובה. בנו קין לעומתו היה בודאי אחד הראשונים לחטוא אבל שאלת קשרו לתשובה שנויה במחלוקת. וז"ל המדרש "ויצא קין מלפני ה', מהיכן יצא, רבי יודן בשם ר' איבו אמר הפשיל דברים לאחוריו ויצא, כגונב דעת העליונה, רבי ברכיה בשם רבי אלעזר ברבי שמעון אמר יצא כמפריס וכמרמה בבוראו, רבי חמא בשם רבי חנינא בר רבי יצחק אמר יצא שמח…, פגע בו (בקין) אדם הראשון א"ל מה נעשה בדינך, א"ל עשיתי תשובה ונתפשרתי " (בראשית רבה פרשה כב ד"ה יג ויצא קין). לכאורה המחלוקת במדרש תלויה בשאלה כיצד לפרש את תגובתו של קין לתוכחתו של הקב"ה על רצח אחיו הבל "ויאמר קין אל ידוד גדול עוני מנשא" (בראשית ד' יג).

לדעת רבנן, טענתו של קין איננה מבטאת תשובה כלל וכלל וז"ל הגמרא "תנו רבנן: שלשה באו בעלילה, אלו הן: קין, עשו, ומנשה. קין - דכתיב "גדול עוני מנשוא" אמר לפניו: רבונו של עולם! כלום גדול עוני מששים ריבוא שעתידין לחטוא לפניך, ואתה סולח להם?" (סנהדרין קא ע"ב). זו כנראה גם דעתו של רש"י שפירש "בתמיה, אתה טוען עליונים ותחתונים, ועוני אי אפשר לטעון" לעומתם האבן עזרא טוען "ופי' גדול עוני מנשוא על דעת כל המפרשים שהודה חטאו" (שם) וכן דעת הרמב"ן "והנכון בפשט שהוא וידוי. אמר, אמת כי עוני גדול מלסלוח" (שם). ושמעתי מפי תלמידי וידידי הרב דניאל מן שיתכן לומר כי רש"י יקבל את הפרשנות של המילים לפי שיטת האבן עזרא והרמב"ן. קין מודה, העבירה שעשיתי-רצח אח, הינה חמורה ביותר ואין לה סליחה, אבל המסקנה מכך היא ואם כן אי אפשר לחזור בתשובה וממילא אני פטור מכך. הכרה בחטא כשלב ראשון בחזרה בתשובה הינה הכרחית אבל אינה מספקת. נטילת האחריות והמשך הנסיון לתקן הוא תנאי הכרחי בכל חזרה בתשובה.

אחד המחסומים בפני חזרה בתשובה אמיתית הוא הנסיון להטיל את האחריות על אחרים. זו המשמעות של רצח הבל, הטלת האשמה בכשלונו של קין בנושא הקרבן על כתפי אחיו. זו גם הבעיה בבריחה מן האחריות בטענה "השומר אחי אנכי", זו גם המשמעות בהכרה בחטא מתוך בריחה מאחריות "גדול עווני מנשא".

חטא כדי להציל חברו מחטא - שיטות הריטב"א והרשב"א

בשבועות האחרונים הזכרנו כמה פעמים את הנחת היסוד של הגמרא בריש מסכת שבת "וכי אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך?!" ובשבוע שעבר הסברנו את שיטת בעלי התוס'.

לריטב"א שיטה אחרת וז"ל:" ניחא ליה (נוח לו) לחבר דלעביד איסורא זוטא (לעבור על איסור קל) ולא לעביד עם הארץ איסורא רבה(כדי שעם הארץ לא יבור על איסור חמור). והא דאמרינן בפ"ק דשבת (ד' א') וכי אומרין לו לאדם עמוד וחטוא כדי שיזכה חבריך …(משמע שאין לעבור על איסור כדי להציל אחר מאיסור חמור יותר), (ומתרץ הריטב"א) דשאני התם שאין (לו) לב"ד לומר לו כן אלא אם כן הוא עושה מעצמו"(חידושי הריטב"א עירובין לב ע"ב). משמע שדעת הריטב"א היא שאכן אין חובה בשום מקרה על אדם אחד לעבור עבירה, אפילו קלה, כדי להציל חברו מעבירה אפילו חמורה. אבל אין גם איסור להתנדב לעשות זאת. לכן הגמרא בשבת לעניין רדיית הפת קבעה שבית הדין לא יורה לחבר לעבור אפילו על איסור קל, אבל הגמרא בעירובין ציינה שכנראה החבר יעשה זאת מעצמו. הגיון זה מתאים לחישוב שהגמרא ביומא (פה ע"א) "חלל עליו שבת אחת בכדי שישמור שבתות הרבה "אבל חיוב אין בכך" (עמוד הימיני סי' יא סע' א ס"ק א).

הרשב"א (שבת ד ע"א) הסביר מדוע היה מותר לשחרר את השפחה שהכשילה רבים אף על פי שהאדון יעבור לשם כך על "לעולם בהם תעבודו" רק משום שרבים נכשלו בה, הוא לא הזכיר את סברת בעלי התוס' בעניין מצוה רבה ולא את סברת ה"אונס". משמע שלדעתו רק כאשר טובת הפרט מתנגשת עם טובת הכלל אומרים לאדם חטא כדי שיזכו הרבים.

מסביר מו"ר הגר"ש ישראלי כי טעם שיטה זו הוא "עת לעשות לד' הפרו תורתיך". טעם זה לפי שיטת רש"י הוא גם העומד ביסוד ההיתר של נביא מדין "הוראת שעה". וז"ל "דהפרו תורתך.מסיפיה לרישיה - הפרו תורתו עושי רצונו, כגון אליהו בהר הכרמל (מלכים א' י"ח) שהקריב בבמה בשעת איסור הבמות משום דעת לעשות סייג וגדר בישראל לשמו של הקדוש ברוך הוא" (רש"י ברכות סג ע"א). וענינם של שני ההיתרים שוה והוא הצלת הרבים וטובתם המתגברת על צורכי היחיד וטובתו.
<a href='http://www.dat.gov.il/שירותי+דת/פרשת+שבוע/בראשית.htm' target='_blank'>http://www.dat.gov.il/שירותי+דת/פרשת+שבוע/בראשית.htm</a>
 

tipid

New Member
בראשית (בראשית א:א-ו:ח)
השיבה לגן עדן


"וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ, וכל עשב השדה טרם יצמח. כי לא המטיר ה' אלוקים על הארץ, ואדם אין לעבוד את האדמה... וייצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה, ויפח באפיו נשמת חיים. ויהי האדם לנפש חיה... ויקח ה' אלוקים את האדם ויניחהו בגן עדן - לעובדה ולשומרה" (בראשית ב':5, 7, 15).

בפרשת בראשית, התורה מלמדת אותנו מהו מצבו האידיאלי של האדם. נאמר כי הקב"ה לא המטיר גשם על פני האדמה, עד שנברא האדם. וזאת מדוע? מכיוון שפיתוח הקרקע ועבודת האדמה הם תפקידיו הייחודיים של המין האנושי... לעובדה ולשומרה.


העולם נברא בעבורנו וזוהי זכות גדולה, אך יחד עם זאת, גם אחריות עצומה, האחריות "לעובדה ולשומרה".

הגמרא מוסיפה ושואלת: "מדוע אדם הראשון נברא לבדו, ולא בו-זמנית עם חוה?" והגמרא עונה: "ללמדנו שכל אדם מחויב לומר: בשבילי נברא העולם". אם כך, העולם נברא בעבורנו וזוהי זכות גדולה, אך יחד עם זאת, גם אחריות עצומה, האחריות "לעובדה ולשומרה". עלינו להבין אפוא מה המשמעות "לעבוד את גן העדן"? אז בואו ננסה לדמיין לעצמנו את אדם וחוה. כיצד התנהלו חיי היום-יום שלהם? ואיזו "עבודה" הם נדרשו לעשות?

התשובה מצויה במדרש הבא:


בגן העדן, כאשר שתלת עץ, הוא הניב פירות כבר ביומו הראשון, ופירותיו היו בשלים למאכל מיידי. בדומה, גם הנשים הרו וילדו את ילדיהן תוך יום אחד בלבד, והילדים הללו היו מסוגלים לדבר וללכת באופן מיידי. בנוסף לנסים ולנפלאות הללו, לאורך כל ימי השנה, מזג האוויר בגן העדן היה נעים ונוח.

על איזו "עבודה" אם כך מדובר בגן העדן? זה נשמע יותר כמו נופש מתמשך. יתכן ותאמרו: "יש לגזום את הכרמים, לחרוש את השדות, או לערום את השיבולים לערמות מסודרות." אך האם לא צמחו העצים מאליהם? או שתאמרו: "טוב, היו ודאי משימות אחרות שצריך היה לבצע, כמו השקיית הגן." אך האם לא זרם בתוך הגן נהר גדול של מים?

מכך ניתן להסיק שלציווי "לעובדה ולשומרה" הייתה משמעות אחרת.

אם כן, מהי?

המשמעות של "לעובדה" היא לפתח את גן העדן ע"י קיום "מצוות עשה". והמשמעות של "לשומרה" היא לשמור על גן העדן ע"י הימנעות מ"מצוות הלא-תעשה". (פרקי דרבי אליעזר, י"ב; רבינו בחיי).


"מצוות עשה", הן שמצמיחות בקרבנו את תחושת האחריות כלפי העולם והאנושות, ומעודדות את הרצון לבנותו ולטפחו. לעומת זאת, "מצוות הלא-תעשה" מונעות מאתנו לגרום נזקים והרס.

ובמלותיו של החכם, רבי שמשון רפאל הירש:

"המילים "לעובדה ולשומרה" מבטאות את כל מעשיו של האדם, את מאמציו המכוונים לעשות את מה שהקב"ה מצפה ממנו, ואת ניסיונו להימנע מלעשות את מה שהקב"ה אוסר עליו. משום שרק מתוך מעשיו המוסריים של האדם, מקבל הטבע בעצמו את התנאים הדרושים לקיומו ושלומו."

בזיעת אפיך

כיצד אם כך עמדו אדם וחוה באחריות העצומה שהוטלה עליהם? התורה מספרת לנו:


"ולאדם אמר: כי שמעת לקול אשתך ותאכל מן העץ אשר ציויתיך לאמר 'לא תאכל ממנו', ארורה האדמה בעבורך, בעיצבון תאכלנה כל ימי חייך... בזיעת אפך תאכל לחם. עד שובך אל האדמה, כי ממנה לוקחת, כי עפר אתה ואל עפר תשוב" (בראשית ג': 17, 19).

אדם וחוה לא עמדו במשימה, הם עברו על ציווי השם בכך שאכלו מפרי עץ הדעת, וגורשו לעד מגן העדן. נוסף על כך, הקב"ה הודיע לאדם, שכתוצאה ממעשיו תוטל קללה על האנושות כולה: "בזיעת אפיך תאכל לחם". מעתה העצים לא יצמיחו מאליהם פירות מתוקנים לאכילה, אלא תידרש עבודה והשקעה בגידולם. ידיעה זו מהווה עבורנו, בני תרבות המערב, חידוש גדול! התורה אומרת לנו בפירוש, שהצורך לצאת ולהביא פרנסה הביתה - הוא בעצם קללה!

בחברה המודרנית התפיסה של "בזיעת אפיך" הפוכה מהאמת, והיא מוחלפת במונח "קריירה". מסיבה לא ברורה, אנו בטוחים שהקריירה שלנו היא מהות הקיום שלנו על פני האדמה, כאילו שכשהכל ייגמר ונגיע לגן עדן, נוכל להתפאר בכך שהצלחנו להגיע לדרגת מנכ"ל המפעל. עם זאת, כאשר הקב"ה יערוך את החישובים שלו, ויבדוק איזה שכר מגיע לכל אדם, כלל לא בטוח שהוא יתרשם מהקידום שלנו בעבודה.


הצורך בעבודה ובפרנסה הוא קללה, אך כיום אנשים רודפים אחרי כל אלה, ועוד מרצונם החופשי!!!

הצורך בעבודה ובפרנסה הוא קללה, אך כיום אנשים רודפים אחרי כל אלה, ועוד מרצונם החופשי!!!

דמיינו לעצמכם את התסריט הבא:


נאמר שאני מציע לכם משכורת שנתית של 400,000 ש"ח, ובתמורה אתם צריכים להתפטר מעבודתכם הנוכחית, ולעבור לעבוד על פס-ייצור, כשתפקידכם יהיה להבריג בורג אחד בודד בכל מוצר. מה תאמרו? נשמע לכם משעמם מדי? בסדר, אז אני אתן לכם 600,000 ש"ח לשנה בתמורה לכך!

כעת דמיינו שהסכמתם לקבל את העבודה שהצעתי לכם. לא מדובר בתפקיד עם הרבה סיפוק עצמי, אך מדובר בכסף טוב, אז אתם מנסים להסתכל על חצי הכוס המלאה, ולפחות ליהנות מסופי השבוע שלכם. לאחר מספר חודשים, אתם מגלים לתדהמתכם שבצדו השני של פס הייצור עומד אדם שתפקידו להוציא החוצה את הבורג שאתם מכניסים!

אתם ניגשים להנהלה ומתלוננים בפניהם, שמדובר בבזבוז זמן מגוחך לחלוטין. עקב כך, הם מסכימים להשתמש בפס הייצור לטובת ייצור כלי רכב שונים, על מנת למנוע בזבוז זמן. אתם מרוצים מההישג שלכם, וחוזרים בחזרה למקומכם על פס הייצור של המפעל. אך לאחר זמן קצר, אתם מגלים שכל מה שעושים הרכבים החדשים, הוא להביא למפעל חלקים נוספים לפס הייצור. זהו ממש מעגל סגור של אבסורד!


וזוהי למעשה המחזוריות של התעשייה המודרנית. אנחנו מפסיקים להיות "בני אדם", והופכים ל"צרכנים". כמובן שאין כל פסול בכלכלה שיווקית. אך חייבת להיות לכל זה איזו מטרה, משמעותית יותר מסתם "תעשיה וצרכנות".

השיבה לגן עדן

כשאדם וחוה היו בגן עדן, הם היו בני אלמוות. הם היו אמורים לחיות חיי נצח. כאשר הם גורשו משם, הפכו כל בני האדם לנבראים שסופם למות. "כי עפר אתה ואל עפר תשוב".

החזרה לגן העדן פירושה, לחקור את מקורה של האלמותיות שלנו. כולנו שואפים להיות בני אלמוות - אך כיצד ניתן להשיג זאת? לקבוע שיא עולם בריצת 100 מטר? לבנות את גורד- השחקים הגבוה ביותר במזרח התיכון?

כמובן שלא.

לאחרונה קראתי מאמר על רופא מפורסם. במאמר היה כתוב כך:

"דר. אורניש מפיק הנאה מחודשת מעבודתו הציבורית, משום שהגורמים המניעים אותו השתנו לחלוטין. 'הבנתי שכאשר עבודתי נובעת מרצון לסיפוק האגו שלי, אני מתחיל להרגיש מאד בודד', הוא אומר, ומוסיף: 'כאשר אני ניגש לעבודה מתוך תחושה של שליחות רוחנית, אני מרגיש הרבה יותר מאושר'".


עלינו להשליך זאת גם על החיים הפרטיים שלנו. אחרת אנחנו בעצם עוסקים במרדף אחר הקללה, ולא בניסיון השיבה לגן עדן.

עלינו להשליך זאת גם על החיים הפרטיים שלנו. אחרת אנחנו בעצם עוסקים במרדף אחר הקללה, ולא בניסיון השיבה לגן עדן.

גן עדן, יותר מאשר להיות 'מקום' מסוים, הוא למעשה 'מציאות' מסוימת. מציאות ללא כאב, חולי, ריב או קנאה. ובמושגים של היהדות - ימי משיח, תקופה בה כל האנושות כולה תשוב אל מצבה הראשוני האידיאלי, כפי שהיה בתחילה.

עמוק בתוכנו, כולנו רוצים לשוב אל גן העדן. הצעד הראשון לשם כך, הוא להבין שעיסוק-יתר בעולם החומרי הוא בסך הכל קללה, ומטרתנו האמיתית היא לטפח את העולם בבחינת "לעובדה ולשומרה".

יהי רצון שיגיעו ימים אלו במהרה בימינו.

שבת שלום,
הרב שרגא סימונס.
<a href='http://www.aish.com/htorahportion/shragasw...eishit_5769.asp' target='_blank'>http://www.aish.com/htorahportion/shrag ... t_5769.asp</a>
 

tipid

New Member
פרשת בראשית
"פרשת בראשית היא אחת מאותם נכסי הרוח המלווים אותנו מאז ילדותינו. נכסים אלה בונים את התשתית לרגשותינו ויוצרים את הסמלים בהם משתמשת הגותינו.גם על סמלים אלה חל הנס של הגידול המתמיד. גם הטקסטים חייבים לגדול איתנו. גדילה זאת היא אחת ממוקדיה של פרשנות המקרא..."
י"ד טבת ה´תשס"ג - פרופ' שלום רוזנברג



'שמלתך לא בלתה מעליך... זה ארבעים שנה' (דברים ח ד). כך מתארת התורה את נדודי ישראל במדבר. האגדה מפרשת תיאור זה בדרך מיוחדת: בגדיהם של ישראל בדור המדבר גדלו איתם במשך כל נדודיהם.
הזכרתי אגדה זאת דווקא בהקשרה של פרשת בראשית. פרשת בראשית היא אחת מאותם נכסי הרוח המלווים אותנו מאז ילדותינו. נכסים אלה בונים את התשתית לרגשותינו ויוצרים את הסמלים בהם משתמשת הגותינו.גם על סמלים אלה חל הנס של הגידול המתמיד. גם הטקסטים חייבים לגדול איתנו. גדילה זאת היא אחת ממוקדיה של פרשנות המקרא. הראי"ה קוק הבחין בין פירוש לביאור. לפי תפיסתו, הביאור הוא הרבה יותר מפירוש. הביאור מנסה לדלות מים מן הבאר, אמיתויות שלא נראו לנו בהסתכלות שטחית ראשונית. אנו ננסה לקרוא מחדש ולרמוז על ביאור מעין זה, שיעזור לנו לחזור ולהבין פרשה עתיקה. הנושא העיקרי של פרשת בראשית היא הבריאה, כששני מוקדיה העיקריים הם הקוסמוס ("שמים וארץ") והאדם. מתוך נושאים אלה, אתעכב כאן על האדם, ובייחוד על פרשת גן-העדן. מה משמעותה של פרשת גן העדן? מה פשרו של איסור אכילת עץ-הדעת? מבלי להכנס לעומק הסוגייה אנסה לשרטט מספר תשובות אפשריות.
אילו היינו מנסים לקרוא את הפרשה קריאה מיתולוגית, היינו אומרים אולי, שהקב"ה אסר את עץ הדעת על האדם, מתוך קנאה או צרות עין. כאלים של האולימפוס שלא רצו לתת לאדם את האש, כך - היינו אומרים - לא רצה הקב"ה שבני אדם יהנו מהדעת, הפנינה שבאוצרותיו. אם נפרש כך את הפרשה, נצדיק דווקא את הנחש שבערמתו שיקר לאדם, והבטיח לו להיות כאלקים. על כל פנים, יהיה קצת מוזר לקרוא את הפרשה המקראית קריאה מעין זאת. אין בה הגיון פנימי. הקב"ה יוצר את האדם, ורק אז נוטע גן ושם בתוכו את האדם. למה לשים בו את העץ האסור, אם אינו רוצה שבני האדם יגעו בו?
כיוון אחר אפשרי להבין את האיסור, מלמד אותנו גם כן שהקב"ה רצה למנוע מן האדם את הדעת,אלא שהם קוראים את הפרשה בצורה הפוכה לחלוטין. הקב"ה לא רצה לתת לנו את הדעת, לא כי עינו היתה צרה, אלא דווקא כי ריחם עלינו. סודה של הפרשה היא כדברי קהלת: "כי ברב חכמה רב כעס ויוסיף דעת יוסיף מכאוב" (א, יח). ידוע לנו יפה הפתגם הקלאסי שבספר משלי: "חושך שבטו שונא בנו" (משלי יג כד). פתגם זה, וודאי פתגמים שונים ורבים ניסו ללמד אותנו ש"יוסיף מכאוב יוסיף דעת". קהלת גילה לנו לפי זה את האמת המרה ההפוכה. הדעת היא מקור לסבל ולמכאוב, וראשית כל תודעת המוות. אמנם כן, הגן עדן הוא אכן גן-עדן של שוטים. בשביל רבים, היתה זאת מסקנה פסימית, שאיתה יש להשלים. עבור אחרים זאת היתה התחלה של מהפך. מייצג אותו לדעתי פאוסט, אשר עוזב את הדעת ובמקומו מחפש הוא את החיים. אך אלו הם חיים שיש בהם ברית עם השטן.
האם אלו הן הקריאות היחידות האפשריות? לפני דילמה מעין זאת עמד הרמב"ם. ובאחד מהפרקים הקלאסיים והידועים ביותר בספר המורה-נבוכים (חלק א, פרק ב), ניסה הוא לבנות אלטרנטיבה. אנסה כאן להציג את עמדתו בקווים כלליים, מבלי להכנס לפרטים. אמנם עץ הדעת נאסר. אולם אין זה הדעת של החכמה האמיתית, דעת 'אמת ושקר'. זהו דעת 'טוב ורע' אחר המאופיין על ידי מראה העין וטעם הלשון. הרציונליות, והאידיאלים של התורה מבוטאים בעץ החיים. עץ הדעת מהווה עבורינו סכנה. אנו עלולים להכשל ולהיות נצודים במצוד שעורכים אחרינו הפיתויים. זהו הנחש המאכיל אותנו מעץ הדעת. במקום החיים הרציונליים והמוסריים המסומלים בצלם האלקים אשר בנו, נלכדים אנו ביצירתו של הדמיון, בעניינים של אופנה, רצון ושרירות. עתה אנו מבינים את משמעותו של החטא. במקום שאדם יהיה מודרך על ידי הרציונליות, הוא מודרך על פי מערכת שלילית המקלקלת את שורת חייו. דבר זה יוצר את רקעו ואפשרותו של החטא והכשלון.
אם נבין את הפרשה בדרך הרמב"ם נווכח שפיתוי זה שהנחש מפתה אותנו אינו עיניין של העבר בלבד. הוא מלווה אותנו בכל חיינו מאז הינקות. אם תרצו מאז שלפני התינוק השמח להרוות את צמאונו במים, ניתנים אמצעי פיתוי שלוחיו של הנחש, ממתיקים וצבע מלאכותיים וכדו'. הרשיתי לעצמי להביא דוגמה טריביאלית שאולי תרגיז רבים, המבטאת בעיני את פיתויו של הנחש. האדם שוכח את מהות הפונקציה התכליתית של מה שעליו לעשות ונצוד דרך חושיו ודמיוניו, כי תאווה היא לעינים ולחיך. משל זה מתקיים בכל התחומים למן הצרכים הבסיסיים, ועד לאהבה וליחסים החברתיים. פיתויו של הנחש מביא אותנו ללכת שולל אחרי היופי שבאריזה, ההבל שבהבטחה, השווא שבפרסומת. כתוצאה מכך, הופך האדם להיות נשלט על ידי כוחות אירציונליים: תאווה, כעס, רדיפת כבוד ושלטון, ואף אלימות. אלה הן פיתוייו של הנחש, האמוציות השליליות הפועלות ושולטות בכל תחומי החיים האנושיים המלווים אותנו למן הלידה ועד המוות, למן התחום האישי ועד לתחום הפוליטי.
תלמידי וממשיכי הרמב"ם פיתחו את פירוש רבם, וחיברו את הרמזים של הרמב"ם למעין פירוש כולל יותר. בדרכו המשיכו עם הדור השני, אשר נתפס על ידם כהתגלמות האופציות השונות העומדות בפני האדם. קין והבל אינם אלא ייצוגם של שתי צורות חיים. קין, בעברית מקראית להב החנית (השווה שמואל ב כא טז), מייצג את האלימות, את האידיאליזציה של המלחמה, את הקיום החייתי. הוא השד המתדמה לאדם. לעומת זאת, מייצג הבל את חוסר האידיאליזם, את חיפוש ההנאות, את התגמולים המידיים, את הקיום הבהמי. הרמב"ם מלמד אותנו שכל אדם נולד בבחינת בהמה "על צורת איש ותבניתו". הוא נשאר במצב זה אם אינו מפתח את עצמו. רק על הבן השלישי, שת, נאמר שהוא זכה לצלם אלקים. העולם מתנהל במעין מלחמה מתמדת בין קין והבל. קין מייצג את האידיאל שהושחת, הבל את האידיאל שנשכח. שניהם נפתו לפיתויי הנחש. שת מייצג את השגת האנושיות שנשכחה. הוא תכליתו של תהליך התפתחות האדם.
<a href='http://www.kipa.co.il/pash/show.asp?id=2063' target='_blank'>http://www.kipa.co.il/pash/show.asp?id=2063</a>
 
חלק עליון