פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת ויגש

אשת נח

New Member
בסד

שבוע טוב!
על יוסף ויהודה אומר המדרש:
"אמר רב חנא בר ביזנא א"ר שמעון חסידא:
יוסף שקידש שם שמים בסתר - הוסיפו עליו אות אחת משמו של הקדוש ברוך הוא,
יהודה שקידש שם שמים בפרהסיא - נקרא כולו על שמו של הקדוש ברוך הוא".

על פי 'השפת אמת'
"...לכן ירידת יוסף במצרים היה בהסתר, ובחינת יהודה היה בהתגלות שמשם תצא הוראה,
והוא הדרך שיכולים הרבים ליהנות ממנו, אבל בחינת יוסף יש שייכות רק ליחידים" (תרמ"ה "במדרש").

מהותו של יוסף היא קידוש שם שמים בסתר.
יוסף עובד את ה' בפנימיות, מתוך יראת שמים גדולה,
הרחק מעיני הרבים והצניעות הזו מועילה לו כשהוא בין הגויים.
יהודה, לעומת זאת עובד את ה' באופן גלוי,
מה שמקשה על ההתמודדות.
בדרכו של יהודה, שם שמים ניכר ומפורסם,
ו
 

אשת נח

New Member
''והיה כראותו כי אין הנער, ומת''
על הנמקה זו שבפי יהודה, שואל הצדיק רבי מנחם מנדיל מקוצק: מדוע מבקש כאן יהודה מיוסף, שיחוס על אביו הזקן של בנימין, העלול למות מרוב צער על הרחקת בנו האהוב ממנו; ואינו מזכיר כלל את עשרת הבנים של בנימין, הנמקים מצער על אביהם שרחק מהם?
אלא - משיב הרבי מקוצק - לא הרי צער הבנים על אביהם, כצער אב על בניו. וכבר אמרו הקדמונים: ''אב אחד יכול לפרנס עשרה בנים, ועשרה בנים אינם יכולים לפרנס אב אחד'' (נופת צופים); וכן אמרו חז''ל: ''אהבת אב על הבנים, ואהבת הבנים על בניהם'' (סוטה מ''ט, ע''א).
האדמו''ר רבי מאיר יחיאל הלוי מאוסטרובצה הסביר עניין זה בדרך הבאה: לא בכדי רבה מסירותו של אב לבנו יותר מן המסירות שמגלה הבן כלפי האב. כוון שתכונת האהבה והמסירות מאב לבן היא מורשה מבטן ומלידה, ואדם הראשון הוא שהוריש תחילה תכונה טבעית זו לילדיו. לעומת זאת לא ידע אדם הראשון מסירות בן לאב, שהרי לא נולד לאב ואם טבעיים. משום כך לא הוטבעה תכונה זו בקרב בניו של אדם הראשון...
 

alia1

New Member
"כי איך אעלה אל אבי,והנער איננו אתי"

כשהיה מגיע הצדיק,ר' מאיר מפרימישלן לדברי הסיום
של יהודה ליוסף היה נאנח ואומר:כך צריך כל יהודי
ויהודי,אב לילדים לייסר עצמו כל הזמן:"כי איך אעלה אל אבי"-
איך אבוא לפני אבינו שבשמים,אחר מאה ועשרים שנה
חיים בעוה"ז,"והנער איננו אתי"-אם חלילה בני אינם אתי,
אינם הולכים בדרך תורה ומצוות...
 
חלק עליון