פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת לך לך

liori24

New Member
פרשת לך לך


לך לך כמארצך


לפתע, ביום בהיר הוטל על אברהם אבינו לקום ולעזוב את מקום מגוריו, את שכניו, את סביבת ילדותו ואת קרובי משפחתו. מקל הנדודים הונח בידיו והוא נצטווה לקום ולצאת לעבר יעד נעלם: " לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך " (בראשית י"ב, א'). הסיבה לציווי אינה מבוארת. אברהם ממלא אחר ההוראה רק משום שזהו צו הבורא. הוא ממהר לצאת לדרך בזריזות המאפיינת את כל הליכותיו. " וילך אברהם " מיד, " כאשר צוה ה' ".

צאצאיו של אברהם גם הם עמדו בהצלחה בניסיון זה – ניסיון ה'לך לך'. כאשר נצטוו לצאת ממצרים אל המדבר הבלתי נודע, איש מהם לא שאל: "כיצד נצא לדרך?" דור יוצאי מצרים היו נכונים לצעוד אחר עמוד האש שהתקדם לפניהם והאיר את נתיבתם, בלא לדעת לאן פניהם מיועדות...

הבורא לא שכח את גבורתם. בהצהרה נצחית הוא העיד כי מעשה זה, המעיד על נאמנותם המופלגת, אינו יכול להישכח לעד. גם דורות רבים לאחר מכן, כאשר חטא העם והרחיק לכת, נשמרה לו אותה זכות היסטורית לנצח: " זכרתי לך חסד נעוריך, אהבת כלולותיך, לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה" (ירמיהו ב', ב').

מנין שאבו בני ישראל כוחות נפש אלו לצאת אל המדבר השומם? זו היתה תוצאה של נאמנות הנפש שהשריש בהם אברהם, אביהם הראשון. הוא סלל את הדרך, ובניו ונכדיו המשיכו לצעוד בה. גרעין הנאמנות הניב פרי הילולים.

הניסיון שנתנסה אברהם אבינו בעת הליכתו מארצו, ממולדתו ומבית אביו, לא הצטמצם בהקרבה גופנית של הליכה אל " ארץ לא זרועה ". היה כלול בו גם ניסיון רוחני עמוק וקשה יותר, שאף הוא מאפיין את עם ישראל בדרכו העתידית.

הצו שנאמר לאברהם לצאת ממולדתו, כלל גם את ההוראה הקשה ביותר לאדם: לחיות בבדידות. אבל אברהם נותר איתן בדעתו ובאמונתו, גם כשנותר במיעוט. לא לשווא נקרא: "אברהם העברי", שכן זו היתה התכונה שאפיינה אותו ואת בניו. למרות שכל העולם עמד מן העבר האחד, הוא התאזר בגבורה ועמד מן העבר השני. יחיד, בודד אך יציב באמונתו.

סגולה זו נותרה קבועה בלב צאצאיו. קשיות העורף היהודית הפכה לשם דבר. למרות המאמצים שנעשו על ידי עמים רבים, ולמרות הלחצים שהופעלו לאורך כל הדורות על יהודים לעזוב את דתם, הם נותרו דבוקים בה, יחידים מול רבים. הגרעין שממנו נובעת היכולת להתייצב איתן מול הרוח הסוחפת, נקלט היטב אצל הבנים.

על כך התבטא בלעם, גדול נביאי אומות העולם בהתפעלות הנפש: " כי מראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו, הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב " (במדבר כ"ג, ט').

קשר הנפש בין האב אברהם לבניו אינו מסתיים בבדידות זו, הוא מעפיל לשלבים גבוהים יותר.

אברהם אבינו נתנסה בניסיון נוסף. הוא גילה נכונות להיות מושלך לכבשן האש על אמונתו. אותה נאמנות למופת, אותו ציות לדבר ה' אפילו במחיר החיים, הראה גם בנו יצחק אבינו בפושטו את צווארו לעקידה.

תופעה זו חוזרת על עצמה בכל דור. באורח קבע מביעים בני הבנים את נכונותם המלאה למסור את נפשם על קידוש השם. הרמב"ם באגרת תימן, מצטט הבטחה מפורשת מדברי הנביאים, כי לעולם לא ייעדרו מהעם היהודי בנים אשר יהיו מוכנים להיהרג על קידוש השם כאברהם אביהם. אגרתו של הרמב"ם, שנשלחה לתימן באחת השעות הקשות של גלות יהודית זו, חוללה פלאים ועודדה את היהודים לעמוד בניסיונות המרים שעטו עליהם באותה תקופה.

תופעת מסירות הנפש קיימת בכל רבדי העם. גם פשוטי עם, אנשים שלא נחשבו כאישי סגולה, בהגיע עת מבחן, מוכנים היו למסור את נפשם על מזבח רצון ה'. מורשה היתה אחוזה בידם מאברהם אביהם שמסר את נפשו באור כשדים עבור אמונתו.

זוהי הנקודה היהודית שאת שורשיה נטע אברהם, האב, והיא הכתה שורשים עמוק בלב צאצאיו עד לדור האחרון.





התנתקות מוחלטת

מדוע הצטרף לוט אל אברהם אבינו במסע לארץ ישראל?

הפסוק מגלה מטרה חמדנית ותאוות בצע: " ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן " (בראשית י"ב, י"ד). גילו המתקדם של אברהם אבינו עמד ביסוד החלטה זו, שכן לוט לטש את עיניו לירושתו של אברהם אבינו.

מדוע צרף אברהם את לוט למסעו?

מסתבר שלוט הציג את עצמו כמי שמעוניין לדבוק במורשתו של דודו והפגין כלפי חוץ כאילו גם הוא עוזב את גילולי חרן וארם נהריים.

למרות שאברהם אבינו ידע כי לא יוכל לזכות בארץ ישראל כל זמן שלוט עמו, לא נמנע מלקחת את לוט, כדי לספח אותו לקהל המאמינים. הוא הסכים לוותר זמנית על הארץ ובלבד שיוכל לקרב את לוט לאמונה.

כך היה עד לשעה שנתגלתה המחלוקת בין הרועים. אז, כשהוצגו לעיני כל שאיפותיו האמיתיות של לוט, כסף ורכושנות, מחליט אברהם אבינו כי הגיע זמן הפירוד. כאשר רועי לוט מתגלים כגזלנים, אברהם אבינו רואה את עצמו כמי שמחובתו ליזום פירוד.

אברהם אבינו אינו מוכן שיהיה מי שיחשוב כאילו הוא נתן, חלילה גושפנקה למעשים פסולים. מה עוד שלוט מוכר כאחד מבני פמלייתו של אברהם ואף קלסתר פניהם דומה. הציבור עלול לטעות ולזהות את לוט כאברהם. הוא מחליט כי הגיעה העת להתרחק: " הלא כל הארץ לפניך. הפרד נא מעלי, אם השמאל ואימינה ואם הימין ואשמאילה " (בראשית י"ג, ט"ו).

מיד לאחר הפרידה מלוט מתגלה הקב"ה לאברהם אבינו: " שא נא עיניך וראה מן המקום אשר אתה שם... קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה ". רק עתה נגלה אליו הקב"ה, רק לאחר שנפרד מלוט אחיינו: "כל זמן שהרשע עמו היה הדיבור פורש ממנו" (רש"י).

הארץ הובטחה לאברהם רק בתנאי שינתק את קשריו עם ארצו, מולדתו ובית אביו. רק עתה, משהשלים את הניתוק, נפרד מאחיינו - בן משפחתו היחיד שעוד דבק בו – ניתנה לו מתנת הארץ.





כוחו של ישמעאל

כשהבטיח הקב"ה לאברהם אבינו ששרה תלד לו בן אשר יהיה יורשו, מגיב אברהם בארבע מילים הטומנות בחובן משמעות גדולה לעתיד: " לו ישמעאל יחיה לפניך " (בראשית י"ז, י"ח). במילים אלו ביקש אברהם שישמעאל יחיה ויתקיים כל ימות עולם. בקשה זו של אברהם נתנה לישמעאל בנו כח עצום – כח תפילתו ותפילת צאצאיו.

שלושת אלפים שנה חלפו ואנו עדיין מביטים בעיניים כלות בכוח התפילה ובקנאותם הדתית של צאצאי ישמעאל. מדי שנה עולים לרגל מליוני מוסלמים מכל רחבי העולם למכה. כאן בארץ ישראל, בעיצומה של מלאכת הבניה חולצים הפועלים הערביים את נעליהם, ומכוונים עצמם לעבר מכה. מנהיגיהם אינם יכולים לסיים משפט מבלי לומר: "בעזרת אללה". הם מתפללים אל אותו א-ל אחד, אלקי אברהם, אליו אנו מתפללים.

אך קיים הבדל מהותי, עמוק ומשמעותי בין תפילותינו, תפילות עם ישראל, לבין תפילותיהם.

אנו מתייחסים אל התפילה כאל עבודה, מלשון עבדות. כשם שעבד, הבא לבקש דבר מאדוניו, מבקש זאת בזכות חסדי אדונו ולא בזכות מעשיו, כך גם אנו, ניגשים לפני מלך מלכי המלכים באימה, ביראה ובהכנעה ומבקשים ממנו מתנת חינם. רעיון זה בא לידי ביטוי בשם "ישראל", שחז"ל מפרשים אותו: ישר - א-ל. התפיסה היהודית היא כי ישר ה' בכל מעשיו. בתפילותינו אנו מקבלים את רצונו ומכירים בכך שאיננו ראויים למתנתו.

שורש תפילות ישראל נעוץ בעקידת יצחק, בקרבן הראשון אשר עלה על גבי המזבח במקום המקדש. נכונותו של יצחק למסור את חייו, הורישה לכלל ישראל כולו את כח מסירות הנפש על קידוש ה'. כח שהופיע שוב ושוב על דפי ההיסטוריה, הוא הכח לוותר על הכל, אפילו על החיים, למען קדושת שמו באהבה.

בני ישמעאל אינם מכירים כלל את המושג עבודה. שמם מעיד עליהם - "ישמע - א-ל" – כל כוונתם בתפילה היא שה' ישמע את בקשותיהם. כביכול הם נותנים פקודות לה' ומורים לו מה יעשה. ישמעאל נמשל לילד גאה התובע מאביו מתנות, כאילו הן מגיעות לו על פי דין. הוא מרים את ראשו בגאווה ודורש לקבל את כל אשר לבו חפץ. גם מסירות הנפש הידועה של בני ישמעאל אינה מוקרבת כדי לקדש את שם ה' בעולם הזה, אלא רק משיקולי כדאיות - כדי לזכות לעולם הבא הדמיוני שלהם.

תפילותיהם של בני ישמעאל אינן מסוג התפילות אליהן ה' מתאווה, אך יחד עם זאת עדיין יש בהן את כח התפילה. אוי לנו, מאותה שעה בה אמר אברהם אבינו: " לו ישמעאל יחיה לפניך ". אך למרות הכל, עדיין נותר לברר האם יש לאל ידינו לעשות דבר כדי למתן או אפילו לבטל את להט התפילות של בני ישמעאל?

נחמה גדולה היא לנו: כח התפילה של בני ישמעאל משגשג רק כאשר תפילות ישראל הינן רפות וחלשות. מסגד עומר יכול להתקיים רק בהעדרו של בית המקדש. ישמעאל ממלא את החלל שמותירות אחריהן תפילותינו החסרות.

הארי ז"ל כותב כי הגימטריה של המילה: "הגר" היא מאתיים ושמונה, כגימטריה של המילה: "יצחק". הגר רוצה להיות במקום יצחק. גיבורת הסיפור של באר לחי רואי משתוקקת להיות עמוד העבודה. היא רוצה שכח התפילה יהיה שייך לה ולבניה.

הגר עצמה הפכה את באר לחי רואי למקום המתאים לתפילה " ותקרא שם ה' הדובר אליה אתה א-ל רואי, כי אמרה הגם הלום ראיתי אחר רואי " (בראשית ט"ז, י"ג) , האם לימדה את בנה את ערך המקום וישמעאל העביר כח זה הלאה לזרעו אחריו. יצחק אינו יכול להרשות לישמעאל לשלוט במקום תפילה בעל עוצמה כה רבה, ואינו יכול להרשות לילדיו של ה"פרא אדם" לעמוד בדרגה גבוהה יותר מילדיו בכח התפילה.

כאשר יצחק עושה את דרכו להר המוריה לתקן את תפילת מנחה, הוא עבר דרך באר לחי רואי. " ויצחק בא מבוא באר לחי רואי, והוא יושב בארץ הנגב. ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב " (בראשית כ"ד, ס"ב).

יצחק לקח את השראת המקום וכיוון אותה לעבר תפילת מנחה, אשר תאמר במקום העקידה. הוא לימד אותנו כי יש לחפש את ה' בכל מצב ובכל מקום אפילו במחיר של מסירות נפש. " באר לחי רואי " שייכת מאז ומתמיד לכלל ישראל.

כאשר עם ישראל ישא את תפילתו ממעמקי לבו, שוב לא תועיל תפילת ישמעאל.





אמונה תמימה



לאחר שהגיע אברהם אבינו לארץ ישראל, הוא קיבל הבטחה מאת האלוקים: " שא נא עיניך וראה מן המקום אשר אתה שם, צפונה ונגבה, וקדמה וימה: כי את כל הארץ אשר אתה רואה, לך אתננה ולזרעך עד עולם " (בראשית י"ג, י"ד-ט"ו).

עברו שנים, אך אברהם המשיך להיות "גר ותושב", ללא זכויות. עמי כנען המשיכו לשלוט בארץ באין מפריע, ואברהם הלך לעולמו בלי שיזכה לראות את קיום ההבטחה. גם יצחק בנו קיבל הבטחה חוזרת על ירושת הארץ, ואף הוא כאביו לא התרעם ולא תבע שיפרעו לו את השטר. כאשר נפרד ממנו יעקב בנו, הוא בירך אותו: " ויתן לך את ברכת אברהם, לך ולזרעך אתך, לרשתך את ארץ מגוריך אשר נתן אלקים לאברהם " (בראשית כ"ח, ד'). באותה שעה כבר עברו למעלה ממאה שנה מאז נאמרה ההבטחה, ולא נראה באופק כל סימן להתגשמותה. אך למרות זאת, לא היה צל של פקפוק ולא נשמעה כל הסתייגות בסגנון הברכה: "אם יתן", "כאשר יתן" וכדו'. הברכה נאמרה בלשון ברורה, חדה וחלקה: "אשר נתן אלוקים לאברהם".

יעקב נרדף על ידי אחיו עשיו, ובילה שנים ארוכות בגלות אצל דודו לבן. בגלות זו הוא עמל קשות ורומה פעמים אין ספור. לאחר מכן נעלם בנו האהוב יוסף למשך עשרים ושתים שנה, ובעקבות פרשה זו נאלץ יעקב לגלות למצרים. במבט אנושי שגרתי ניתן היה לשאול: מה נותר מכל ההבטחות והברכות? אך יעקב בשלו, הוא ממשיך באמונת אבותיו ומבטיח ליוסף: " הנה אנכי מת, והיה אלוקים עמכם והשיב אתכם אל הארץ אבותיכם " (בראשית מ"ח, כ"א). הוא מצווה שיקברו אותו בארץ ישראל, הארץ המובטחת. וכשהוא מברך את בניו לפני פטירתו, הוא מתייחס לחלק שיורש כל אחד מהם בארץ ישראל כמציאות חיה וקיימת: " זבולון לחוף ימים ישכון, וירכתו על צידון " (בראשית מ"ט, י"ג).

נתבונן נא מה אירע להבטחה הגדולה.

במשך מאות שנים היא נותרה תלויה באויר, ללא מענה וללא התגשמות. מדוע לא קיים אלוקים את הבטחתו במשך כל אותן שנים? מדוע היה על אברהם להתחנן ולקנות במיטב כספו חלקת קבר? מדוע היה על יצחק לנדוד מבאר לבאר ולסבול גירוש אחר גירוש?

בני ישראל התיישבו במצרים, ואט אט הפכו לאורחים לא רצויים, עד שהדרדרו למצב של עבדים נרצעים. כדי לעצור את הריבוי הטבעי שאיים על שלטונו של פרעה, נגזר להשליך את בניהם הנולדים ליאור מיד לאחר לידתם. כאן הופיע משה, השליח האלוקי, ובישר שהגיעה שעת הגאולה.

לאחר הבטחות כה רבות שעדיין לא קויימו, היש אדם שיאמין לדבריו של המנהיג הצעיר שעדיין לא הוכיח את הצהרותיו?

למעשה, התברר שבני ישראל נשארו נאמנים למסר המיוחד שקיבלו מן האבות - אברהם, יצחק ויעקב: הארץ שלהם היא. מובטחת!

משה הלך לפרעה למסור לו בשם אלוקי ישראל את הדרישה לשחרר את בניו. בני ישראל המתינו בדריכות לראות כיצד יתפתחו הדברים, והתוצאה לא איחרה לבוא: פרעה החמיר את תנאי העבודה.

משה פנה לאלוקים בתמיהה נואשת: האם לשם כך נשלחתי, כדי להרע לאחי?

והאלוקים אמר לו: האבות האמינו בי ולא שאלו שאלות, גם אתה אל תשאל שאלות! בזכות אמונתם התמימה אתם נגאלים.

בני ישראל עתידים היו להיות לעם. לא עם ככל העמים, שחשיבותם זמנית וחולפת. הם יהיו העם הנבחר על ידי אלוקים, העם שמטרתו לפרסם ולקדש את שם אלוקיו בעולם. ייעוד נצחי מוכן להם ולשם כך דרוש חוסן פנימי מיוחד, עם שבכוחו לעבור היסטוריה קשה מאד.

רק הנדודים, הגלות והעינויים, רק כוך ההיתוך המצרי, יכלו ליצור עם סגולה, עם שכל המעצמות לא יכלו לו עד היום הזה.





הדרך לאמונה


על אברהם אבינו נאמר בתורה: " והאמין בה' ויחשבה לו צדקה " (בראשית ט"ו, ו).

מן הראוי איפוא לברר, בזכות מה זכה אברהם אבינו להכיר את הבורא בצורה שאחרים לא זכו לה? האם היה שכלו שונה משל האחרים, או שמא ניתנה לו האמונה כמתנת שמים? אם אכן היתה לו סיבה הגיונית להאמין במציאותו של "מנהיג הבירה", מדוע לא פעל היגיון זה אצל האחרים?

לאחר דורות נגלה הבורא לבניו במעמד הר סיני, בנוכחות מיליוני איש העביר להם את המסר הכלל עולמי: " אין עוד מלבדו ". בני ישראל העבירו את המסר לבניהם, ובניהם לבניהם, כך עד דורנו. מדוע איפוא חזר העולם לעידן הכפירה שקדם לאברהם אבינו? מדוע הוא אינו רואה במסורת האמונה כמחייבת?

למעשה, ניתן להבחין במציאות הבורא באמצעות התבוננות בנפלאות הבריאה. די להתבונן בהרמוניה, שאנו חלק ממנה, כדי להבין כי יש מנהיג לבירה.

הטבע מעיד על חכמה נפלאה. מבנה גוף האדם, איבריו ותאיו מעידים על יוצר אמן המסתתר מאחורי היצירה הנפלאה והמורכבת. גם כל העולם הסובב את האדם מכריז על בריאה מתוכננת.

נביאי ישראל, בקראם לעם להתעורר באמונה, היפנו את מבטם לבריאה. ישעיהו הנביא קרא להתבונן בגרמי השמים ולהסיק מהם את המסקנות המתבקשות: " שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה, המוציא במספר צבאם, לכולם בשם יקרא" (ישעיה מ', כ"ו). רק לפקוח את העיניים ולהתבונן בסדר ובדיוק של מסלולי הכוכבים ושל כל צבא השמים. יותר מזה לא צריך – רק התבוננות נדרשת. העולם זועק: יש בורא לבירה.

התקדמות המדע וגילוייו הוסיפו ידע רב על אודות התכנון, הדיוק וההרמוניה שבבריאה. כל העת מתגלים תחומים נוספים שטרם נחקרו, והאדם נוכח לדעת, כי החכמה הטמונה בבריאה היא אין סופית.

גם איוב המיוסר, שחקר אחר הנהגת ה', קבע: " מבשרי אחזה אלוק " (איוב י"ט, כ"ו). התבוננות בגוף האדם לבדה מלמדת על מציאותו של בורא המכוון כל תנועה. די להתבונן בלב, כדי להבין איזו חכמה מושקעת במערכת כה מורכבת ומסובכת. בדרך זו הגיע אבי האומה העברית, אברהם אבינו, להכרה כי יש מנהיג לבירה.

אברהם אבינו היה שונה מכל בני דורו בכך שהוא היה היחיד שהחל לחקור נושא זה בגיל כה צעיר! אסונם של האחרים נובע מכך ששאלה זו מתעוררת אצלם רק בגיל מבוגר יותר. בגיל זה קיימות סיבות המונעות מהם לתת לעצמם את המענה הנכון. אילו היה האדם מסוגל להציב לעצמו בגיל צעיר את השאלות ששאל אברהם אבינו את עצמו, גם הוא היה מגיע לאותה אמונה.

נתאר לעצמנו תיאור דמיוני של אדם הנולד בדעה מושלמת ובשכל מפותח כשל אדם מבוגר. שאלות אין ספור היו ניצבות לפניו. אין לתאר את השתוממותו לנוכח נפלאותיה של הבריאה המתגלות לנגד עיניו. השתוממות זו היתה מובילה אותו למציאת מענה, לחשיפת הפתרון לסוד החיים!

מדוע איפוא טועים רוב האנשים? התשובה היא, שההכרה בבורא מתבקשת מאליה, כפי שהבין אותה אברהם אבינו. רוב בני האדם לא הגיעו למסקנה זו, לא מחמת ריחוקה, אלא מפאת היותם נגועים ומשוחדים. מסקנה זו מחייבת את מי שהגיע אליה בהתחייבויות רבות. היא כובלת! אם אכן יאמין האדם כי יש מנהיג לבירה, הרי הוא מחוייב לשמור את כל מצוותיו ולהזהר מלעבור על כל מה שציווהו המנהיג שלא לעשות. גדול כוחו של שוחד זה, עד כדי בריחה מהסקת מסקנות ברורות ביותר. " כי השוחד יעור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים " (דברים ט"ז, י"ט) - עד כדי גרימת עוורון מוחלט.

השוחד, הנגיעה האישית, הרצון להתנתק מהכבלים ולהנות מכל מנעמי החיים ללא הצבת גבולות, מונעים מהאדם מלהגיע למסקנה המתבקשת מאליה, מהאמונה בבורא. כאשר יתעלה האדם מעל נגיעותיו האישיות, תפתח לפניו דרך האמת – דרך האמונה.
 

tipid

New Member
זמני כניסת ויציאת שבת פרשת לך לך!



כניסה יציאה


ירושלים 16.09 17.22

תל אביב 16.24 17.24

חיפה 16.13 17.22

באר שבע 16.27 17.25

בברכת שבת שלום מבורך!ו
 

tipid

New Member
לך לך

" ... לך- לך מארצך וממולדתך ומבית אביך,אל-הארץ אשר אראך" (בראשית י"ב' י"א)
כוח השמיעה / הרב ארנרייך

פרשתנו מתחילה בציווי המפורסם לאברהם "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" (בראשית י"ב א). לכאורה העזיבה התבצעה בסדר הפוך קודם עוזבים הבית ואח"כ את המולדת ואת הארץ.זו כנראה הסיבה שחז"ל במדרש (רבה (פרשה ל"ט אות א) הבינו שעיקר הציווי עוסק בעזיבה מהבחינה הרוחנית. וז"ל המדרש " ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך וגו', ר' יצחק פתח (תהילים מה) שמעי בת וראי והטי אזנך ושכחי עמך ובית אביך, אמר רבי יצחק משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום, וראה בירה אחת דולקת אמר תאמר שהבירה זו בלא מנהיג, הציץ עליו בעל הבירה, אמר לו אני הוא בעל הבירה, כך לפי שהיה אבינו אברהם אומר תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג, הציץ עליו הקב"ה ואמר לו אני הוא בעל העולם". המלבי"ם בפירושו לתהילים אכן מבאר פרק זה ואת הביטוי "בת" כסמל לנשמה- המימד הפנימי של היהודי. "כל כבודה בת מלך פנימה" מגדיר את מקומה של הנשמה. כאשר עוסקים בעזיבה רוחנית מתרחקים תחילה מהאידאות ומן המנהגים של הארץ ורק בסופו של דבר מהבית הפיזי. הפעלים המתארים את הנטישה בתהילים "שמעי בת וראי והטי אוזנך ושכחי עמך ובית אביך" באים בסדר הבא: שמיעה, ראיה ושוב הטית אוזן. הנזיר הרב דוד כהן בספרו "קול הנבואה" כותב שהמחשבה היהודית איננה בנויה על ראיה ,על צורה מוחשית, כמו פסל אלא על השמיעה. "אברהם אב המון" פירושו , לפי זה, אבי המקשיבים להמיית העולם. הנזיר "מכנה זאת "תורת ההיגיון השמעי העברי" והיא מקיפה את המחשבה, מדות מדרשי ההלכה, הקבלה - הסוד ושיאה קול הנבואה. האמת המוחלטת איננה נקנית בהסתכלות עליונה אלא בשמיעה פנימית. כמו שנאמר שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" (קול הנבואה דף כה').

השמיעה היא ציות לכתוב בתורה, היא הקבלה ממוריו ורבותיו. ראיה לעומתה היא ההבנה העצמית. הראיה הפיזית נראית לכאורה עדיפה על השמיעה "ולא תהא שמיעה גדולה מראיה" . כך גם לכאורה עבודת ה' מתוך
הבנה עצמית נראית כמרוממת ומלאת התלהבות יותר מעשיה מתוך ציות. אולם חסרונה של הראיה יבוא לידי ביטוי כאשר מסך דק מפריד בינך ובין המציאות. במקרה זה לראות אינך יכול אבל עדיין אתה יכול לשמוע. כך גם קיום מצוות הבנוי על הראיה בלבד מסוכן כיוון שכל "מסך דק" "נגיעה" עלולה לסלף את התמונה האמיתית. על כן, הדרך הנכונה היא לקיים את התורה מתוך ציות ועבדות ואח"כ להפיח בה רוח התלהבות, אבל בסופו של דבר לחזור לקיים את הדברים כי כך צווה ה'.בעל התניא מבאר את דברי שלמה המלך "חנוך לנער ע"פ דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה" (משלי כ"ב ו) כהדרכה לדרכו לכל יהודי. הנער בתחילת דרכו אי אפשר לבסס את חינוכו על הבנה אלא על ציות כך גם כל יהודי צריך לבסס דרכו על השמיעה, אז גם כי יזקין "זקן -זה שקנה חכמה" ויבין בעצמו את עומק המצוות, לא יסור ממנה. הכוונה לדרך הציות והעבדות. לא יקיים המצוות כי הוא מבין שכך ראוי, אלא כמי שעושה רצונו של מקום.
<a href='http://www.dat.gov.il/שירותי+דת/פרשת+שבוע/לך+לך.htm' target='_blank'>http://www.dat.gov.il/שירותי+דת/פרשת+שבוע/לך+לך.htm</a>
 

tipid

New Member
לך לך (בראשית יב-יז)
לך לך, אל... עצמך

הדייג

דייג אחד ישב על גדות הנהר, החזיק בידו חכה ודג דגים. אדם עשיר מאד עבר לידו, נעצר והביט בו נדהם. הסיבה לתדהמה נבעה מהעובדה שהדייג הצליח להעלות בחכתו כמות עצומה של דגים מדי רגע. לאחר שעה אחת בלבד, החל הדייג לארוז את חפציו ולזוז לדרכו. האיש העשיר מיהר לעברו ושאל אותו: "מדוע אתה עוזב כל כך מוקדם?"

ענה לו הדייג: "דגתי לעצמי כמות גדולה של דגים, כזו שתספיק לי לכל השבוע, ואני פשוט לא זקוק לעוד דגים. כעת אני הולך הביתה כדי ללמוד ולהחכים, ולבלות זמן איכות עם בני המשפחה שלי".

"אבל תנסה לחשוב מה יכול היית לעשות עם כמות נוספת של דגים", הפציר בו העשיר. "את הדגים שאינך צריך לשימושך הפרטי, אתה יכול למכור, ואת הכסף שתרוויח תוכל להשקיע בקניית ציוד דיג נוסף, אחר כך תוכל לקנות סירה ולשכור את שירותיהם של דייגים אחרים שידוגו עבורך את הדגים, ואתה תוכל לפקח על הנעשה מלמעלה".

"ולשם מה כדאי לי לעשות את כל זה?", שאל אותו הדייג.

ענה לו העשיר: "אתה תוכל אחר כך להעסיק מישהו שיפקח במקומך על כל העבודה, וכך תוכל לפרוש מהעבודה ולעסוק במה שאתה באמת רוצה לעשות בחיים".


"תודה רבה לך, אבל אני כבר עכשיו עושה בדיוק את מה שאני באמת רוצה לעשות בחיים!

בשלב הזה נפרד הדייג מהאיש העשיר וברך אותו לשלום, כשהוא מוסיף: "תודה רבה לך, אבל אני כבר עכשיו עושה בדיוק את מה שאני באמת רוצה לעשות בחיים!

לפעמים אנו נוטים להיות כל כך עסוקים בייצור ובעשייה, בהישגיות ובמרדף אחר ההצלחה, עד שאנו עלולים לחיות חיים שלמים מבלי כלל לשאול את עצמנו: "מהי מטרתם של החיים ולשם מה אני בכלל חי?"

תגלית נדירה

פרשת השבוע מספרת לנו, שאברהם אבינו, כבר בהיותו בן שלוש שנים, הביט על העולם שסביבו, הבחין במושלמות שלו, ביופי, ברבגוניות העצומה, בסימטרייה, בתזמון, באיזון ובאחדות - ומכך הוא הסיק, שעולם כל כך מושלם, חייב להיות מתוכנן על ידי כוח כלשהו, בעל שיעור קומה ומוח על-אנושי. ממש כך גילה אברהם אבינו את האלוקים.

בהסתכלות ראשונית, המסקנה אליה הגיע אברהם אבינו איננה כזאת מדהימה. קחו כל ילד בן שלוש שנים למפעל של צעצועים, והראו לו את תהליך העיצוב, הייצור והאריזה של כל צעצוע. האם הוא יטעה לחשוב שהצעצועים הללו נוצרו סתם בטעות או במקרה?!

אבל במבט שני, מה שהיה מדהים בתגליתו של אברהם אבינו, היא העובדה שהוא נולד אל תוך עולם שהיה שקוע כולו בעבודת אלילים, והיה צורך בכוחות נפש יוצאים מן הכלל, על מנת להיות מסוגל לראות מעבר לכך.

עבודת האלילים היא למעשה ניסיון מזויף של האנושות, לספק את הצורך שהקב"ה הטביע בנו, ליצירת קשר עם "כוח" שמעבר לעצמנו. הזיוף מתבטא בכך, שבמקום להתקשר לקב"ה, מתמסר עובד האלילים, לפסל, לכוחות הטבע או לאליל ה"תורן" של דורו.

"תרח ובניו" - חנות ל"תשמישי טומאה"

תגליתו של אברהם אבינו מדהימה אפילו עוד יותר בהתחשב בעובדה, שבבעלותה של משפחתו הפרטית הייתה חנות של "תשמישי טומאה" - פסלים לעבודה זרה. המדרש מספר, כי יום אחד, לאחר שכבר הכיר באלוקים, התבקש אברהם לשמור על החנות. מיד עם צאתו של אביו, לקח בידו פטיש וריסק לחתיכות את כל הפסלים - חוץ מאשר את הפסל הגדול ביותר, שבידו תקע את הפטיש. אביו חזר הביתה מזועזע לגמרי. "מה קרה פה?!", הוא צעק, ואברהם ענה לו: "זה היה מדהים אבא, הפסלים החלו כולם להתקוטט זה עם זה, ובסוף הפסל הגדול ניצח את כולם!". אביו לא יכול היה להגיב; עמוק בתוכו הוא ידע שבנו, אברהם, נגע באמת העמוקה ביותר.

יחיד מול רבים

אברהם המשיך במאמצים אינטנסיביים לשכנע את בני דורו. הוא הכניס אורחים רבים אל תוך אוהלו, שהוצב בצומת דרכים מרכזית והיה פתוח לארבע רוחות השמיים. הוא כתב ספר בן 400 פרקים, שהוכיח את השקריות שבעולם האליליות, וסבל בשל כך מרדיפות ומגילויי שנאה ולעג. הדברים הגיעו לכך, שאפילו נמרוד, מנהיג המעצמה הגדולה ביותר באותה התקופה, הרגיש כל כך מאוים מרעיונותיו ה"מאד לא מקובלים" של אברהם, עד שהחליט להיפטר ממנו אחת ולתמיד, והשליך אותו אל תוך כבשן בוער, כשהוא מכריז: "בוא נראה כיצד הא-ל שלך מציל אותך כעת!".

אברהם כידוע יצא מהכבשן ללא כל פגע.


בשל יכולתו המופלאה לעמוד איתן כנגד כל העולם, התורה מכנה אותו בשם "אברהם העברי".

בשל יכולתו המופלאה לעמוד איתן כנגד כל העולם, התורה מכנה אותו בשם "אברהם העברי". "העברי" - מלשון "עבר" (=צד) - "האיש שעומד בעבר (בצד) השני", כשהעולם כולו עומד בצד אחד של העולם, ואילו אברהם עומד מולו בצדו השני.

מה היה הסוד לכוחו העצום של אברהם, וכיצד נוכל אנחנו ללמוד מכך לקח לחיינו?

התשובה נמצאת בפסוק הראשון של פרשת השבוע. הקב"ה מופיע בפני אברהם אבינו, ואומר: "לך לך (כלומר אליך, אל עצמך) מארצך, ממולדתך ומבית אביך". הקב"ה מגלה לאברהם, שכדי להפוך לאדם גדול במידות, עליו "לחתוך את חבל הטבור", ולצאת למסע של צמיחה וגילוי עצמי - הרחק מכל שיגרה מוכרת וקרובה.

בדרך הטבע, אנו נשאבים אל תוך שיגרה של לחץ חברתי, ציפיות מהסובבים אותנו והרגלים ישנים שהוטבעו בתוכנו מקטנות. היה לי חבר שתמיד רצה להיות עורך-דין. אבל הוריו רצו שיהיה רופא, כדי שיוכלו לומר לכולם: "הבן שלנו רופא". הוא התעקש להיות עורך-דין, והם התעקשו שיהיה רופא. הלחץ הפך לכל כך כבד וקשה, עד שהוא השקיע 10 שנות לימודים בבית הספר לרפואה, רק כדי לשמח את הוריו. (בסופם של הלימודים, הוא פנה ללימודי המשפטים, ומאוחר יותר שילב בין שני התחומים, והפך לעורך-דין המתמחה ברשלנות רפואית). אבל הנקודה היא, שלא היו לו הכוחות להתמודד עם הלחצים שהופעלו עליו ולחיות את חייו על פי בחירתו.

אם כך, השאלה הראשונה שמחובתנו לשאול את עצמנו, היא: מהיכן מגיעה "השקפת העולם" שלי? האם זו השקפה שאימצתי לעצמי תוך כדי בדיקה ומחקר, או שמא זו גישה שהושתלה בתוכי עקב נסיבות חיי וללא בחירה אישית? האם זוהי גישה יהודית? או שמא יוונית? רומאית? או אולי מערבית? נסו לשאול את השאלה הבאה: "אילו נולדתי אל תוך משפחה של מוסלמים פונדמנטליסטים בעיראק, מה הייתי עושה עם חיי כיום?". האם לעובדה שנולדתי דווקא כיהודי יש בכלל משמעות עבורי?

בדיוק כך מצווה הקב"ה את אברהם: "לך לך (אל עצמך) מארצך וממולדתך ומבית אביך". ובמלים שלנו, אל תקבל (או תדחה) באופן אוטומטי את ערכיה של החברה, מבלי לבחון באופן יסודי את ערכם ומהותם.

וכפי שכבר ציינו בתחילת הסדרה, "מעשה אבות-סימן לבנים". העובדה שמהותו של אברהם אבינו היא חקירה ובחירה עצמאית, משמעה, שגם לנו כבניו, היכולת לעמוד מול השקפות העולם שהופנמו בנו, לבחון אותן מחדש ולהכריע בבחירה חופשית ועצמאית. כל אדם, ללא יוצא מן הכלל, צריך לעבור את התהליך הזה.

מי אני ומה אני?

היה רב מפורסם שפעם גילה לי מהו סוד גדולתו. הוא אמר:


"סבי ייסד את אחת הישיבות הגדולות ביותר בעידן המודרני, ואבי ירש את תפקידו כראש הישיבה. כשגדלתי, הייתי מוקף בכל הטוב שעולם היהדות יכול להציע לבן אדם. למדתי עם התלמידים החכמים ביותר, הייתה לי גישה חופשית לספריה רחבה מאד של ספרי קודש, וצמחתי בבית שהפך למרכזה של הקהילה היהודית באותה התקופה. היה לי הכל. אך באותו הזמן, הרגשתי כאילו שום דבר מכל זה אינו שייך לי. אמנם הכל ניתן לי, אך לא רכשתי כלום בזכות עצמי.


"כשהייתי בן 18, החלטתי לעבור תהליך עמוק ויסודי של בדיקה עצמית. לא הפסקתי לקיים את המצוות, אבל באופן אינטלקטואלי, הנחתי את הכל על השולחן לפני, כדי שאוכל לבדוק את הכל מהצד. הסתכלתי על יום השבת, לדוגמא, ושאלתי את עצמי: מה זה? כיצד זה קשור אלי? מה אני מעריך בכל זה, ואילו מושגים אינני מבין מתוך כל אלה?


"הייתי צריך לגדול ולהפוך לאדם עצמאי. חזרתי על התהליך הזה עם כל מצוות התורה. זה לקח לי שנים. אבל כעת, האמונות שלי הן חזקות ובלתי ניתנות לערעור. אני יודע מי אני, וחשוב מזה, אני יודע למה".


"רגש עמוק ללא ידיעה" הוא היסוד לכל כת, דת שקרית או דמגוגיה בהיסטוריה של העולם.

בדומה לכך, על מנת שתהיה לנו מערכת יחסים מושלמת עם הקב"ה, אנו זקוקים הן לקשר אינטלקטואלי והן לקשר רגשי עמו. "ידיעת הקב"ה ללא כל רגש" מותירה את האדם מנותק וקר. מצד שני, "רגש עמוק ללא ידיעה" הוא היסוד לכל כת, דת שקרית או דמגוגיה בהיסטוריה של העולם.

מכיוון שאנו מוצפים באין-ספור "כיוונים רוחניים" שזועקים בכדי לקבל את תשומת לבנו, (ובנוסף, אנו נגועים בנטייה האנושית לקבל ולהתפשר עם חצאי-אמיתות ותשובות חלקיות לשאלות הקשות ביותר), היהדות מורה לנו לגשת אל עולם הרוחניות כאילו ניגשנו לעולם אינטלקטואלי לגמרי. בתפילת ה"עלינו לשבח", שנאמרת בסופה של כל אחת מתפילות היום, אנו אומרים: "וידעת היום, והשבות אל לבבך, כי ה' הוא האלוקים..." "וידעת היום" הוא הדבר הראשון, הצעד האינטלקטואלי הראשון. אך חייבת להתלוות אליו ההכרה הרגשית של "והשבות אל לבבך".

המפתח לבגרות אמיתית עובר דרך התהליך הזה. השירות הצבאי בארץ ממלא במקרים רבים את הפונקציה הזו. ההתרחקות מהבית ומהחברים, מאפשרת לאנשים הצעירים את הגמישות הנחוצה, על מנת לבדוק, לחקור ולהתנסות ברעיונות ובדרכי חיים שונות, מבלי שיהיה להם הצורך להיות תחת השליטה המתמדת של הסובבים אותם. זוהי ההזדמנות לגלות מי אנחנו באמת. (למרות זאת, באופן טראגי, בדרך כלל הצעירים מבלים את ארבע השנים הללו במסיבות ובהתפרקות, במקום בחקירה ובדיקה עצמית).

יתכן שתאמרו: "אין לי זמן", או "אני כבר מבוגר מדי". חכמינו מצביעים על המילה "חיים" - ומציינים שהיא תמיד מופיעה בלשון רבים. הסיבה לכך היא שהחיים הם תהליך מתמשך של גילוי עצמי. לעולם לא מאוחר מדי. ועכשיו הוא הזמן המתאים ביותר לכך.

בעל ה"שפת אמת" (חכם מהמאה ה-19 באירופה) מציין, שהקב"ה אומר לכל אחד ואחד מאיתנו "לך לך" - לך אל עצמך. אברהם אכן שמע את הקריאה האלוקית הזאת.

אנו מקווים שכולנו נצליח לשמוע אותה ביום מן הימים.

שבת שלום,

הרב שרגא סימונס.
<a href='http://www.aish.com/htorahportion/shragasw..._Lecha_5769.asp' target='_blank'>http://www.aish.com/htorahportion/shrag ... a_5769.asp</a>
 

tipid

New Member
חשוון תשס"ט


נצח ישראל

הרב משה צוריאל

נערך על ידי הרב


מוקדש לעלוי נשמת
רחל בת יקוט


סיפורו של ישראל הוא של תלאות רבות, בעיות ולבטי דרך. אבל בסופו של דבר ישראל מתגבר על כל הפרעה, ישראל מנצח כל המתקומם נגדו. עם ותיק אנחנו. תולדות עמנו התחילו מלפני כשלשת אלפים ושלש מאות שנה וזהו פרק זמן ארוך. שאר עמי עולם שבעידננו, כולם ממש, נהיו אומות לאחרונה אחרי שהיינו בעולם כבר אלפי שנים. ועוד: כל שאר האומות הקדמוניות ותרבויותיהם שהיו מאז חלפו ועברו מן העולם. רק אנו ותרבותינו התורנית נשארנו בכל חוסן. איך יכולנו לעמוד נגד מצוקות כה עצומות וקשות שעוררו עלינו שונאי ישראל? אין זאת אלא בסיוע אלוקי עולם וגזירתו. כל הסיכויים הטבעיים הם כי עם שהוא ללא מנהיג פוליטי, ללא ארץ, ללא שפה משותפת, עם שהוא מפוזר ומפורד בין העמים בכל קצוי תבל, כיצד ישרוד? ובמיוחד יש לתמוה כאשר כמעט בכל מקום בקשו להרע לו ולבטל את ייחודו היהודי? אין זאת אלא השגחה עליונה שציותה על קיומו נגד כל הסיכויים.
יסוד גדול הזה נודע לנו מראש ע"י "ברית בין הבתרים" שבפרשתנו. הקב"ה הודיע לאברהם מה טומן העתיד עבור צאצאיו. כאשר בא חזון זה לאברהם: "ותרדמה נפלה על אברם, והנה אימה חשיכה גדולה נופלת עליו. ויאמר [ה'] לאברם: ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם, ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה. וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי" (בראשית טו, יב-יד). מפרש רש"י: "והנה אימה וכו' רמז לצרות וחושך של גלויות. וגם את הגוי 'וגם' לרבות ארבע מלכיות, שאף הם כלים (כ' מנוקדת קמץ, כלומר יחוסלו) על ששעבדו בישראל" עכ"ל רש"י שהעתיק מדברי חז"ל.
אנו שואלים כאן שתי שאלות. ראשונה: אם בסופו של דבר נצליח להנצל מהצרות, מדוע הקב"ה מתכנן צרות לכל דורות עם ישראל? עת שמודיע ה' לאברהם שיהיו לו צאצאים, מיד הוא צריך להודיע לו על כל הצרות הצפויות? משום מה?
רבי שמשון רפאל הירש בביאורו לתהלים (ז, י) על הפסוק "ותכונן צדיק, ובוחן לבות וכליות" מבאר מה ההבדל בין שרש "נסה" לשרש "בחן". "נסה" מתייחס לבירור אם מסוגל האדם לעשות פעולה מסוימת. אבל "בחן" מגדיר מה חוסנו של דבר (ובמיוחד בבדיקת איכות המתכת) אם הוא יכול לעמוד בלחץ, אם החומר יכול לעמוד מול לחץ אויר ורוחות. כך "ה' צדיק יבחן" (תהלים יא, ה). ה' בוחן את ישראל אם ראוים הם להיות עם הנבחר. הוא בוחן אם רצוננו המוסרי איתן לעמוד למרות היסורים.
הבעיות נועדו כדי לבחון את אמונתנו במי שהבטיח לנו את ההבטחה. וכך מוצאים אנו בכל שלבי החיים שעד שהאדם זוכה לברכה הוא חייב לעבור שלב של קשיים. עד שהאשה זוכה ללדת, היא צריכה לעבור חדשי הריון עם רגשי בחילה, הקאות ובסוף באים צירי לידה. עד שהחתן והכלה בונים את חייהם יחדיו, עוברים הם מתח של תחילת נישואיהם. עד שהאדם מצליח במסחר, הוא עובר שלבים של כשלונות. כל זה גם כדי ללמד לאדם להיות "מכיר בטובה" בעת שגשוגו, וגם כדי לחנך אותו להתמיד באמונתו בציפייתו לסוף המוצלח. לפי הפתגם העממי כסף שהשיג האדם בקלות כמו כספי ירושה מאיזה קרוב שנפטר, מתבזבז בקלות. רק כסף שהאדם עמל ויגע על איסופו, ולפעמים מפסיד, יודע הוא להוקיר ולהעריך.
כך ייסורי ארץ ישראל בימינו. ממשלתנו חלשת האופי עוקרת היאחזויות ומצמצמת בנייה יהודית בהרבה מקומות. היא מהוה לנו נסיון אם מאמינים אנו בצדקת דרכנו, אם בטוחים אנו בהבטחת בוראנו. הנסיונות שיש לפנינו מהאיום האירני (פצצת אטום!), והטרור הערבי המתגבר לאחרונה, הם חלק מסיפור ההצלחה של "ברית בין הבתרים". "ידוע תדע וכו' ועינו אותם". ודאי אימה חשכה גדולה נפלה על אברהם כשנודע לו כך. אבל ה' הבטיח לו ולנו: "וגם הגוי אשר יעבודו דן אנכי". כל צוררי ישראל יפרע ה' מהם וינקום נקמתנו. וישראל יצליח נגד כל הגלים הבאים לשטוף אותו. זה מבואר במדרש תהלים (פרק ב, "למה רגשו גוים") שצוררי ישראל דומים לגלי הים הגועשים ורועשים לכסות פני החוף. וכל גל וגל נשבר עוד בטרם יגיע לחוף. כך היה עם פרעה, כך היה עם בני עשו, כך יהיה עם גוג ומגוג. וכל צורר לא לומד לקח מאלו שקדמו לו.
מהר"ל מלמד שהיה אצל אברהם חסרון דק באמונתו (גבורות השם, עמ' נח). והתיקון לזה היה שבניו ישתעבדו במצרים "ויראו גבורותיו של ה' ובזה יקנו אמונה שלימה" (שם, עמ' נה). כי זאת היא גבורה נפלאה שהגוים רצו לכלותנו ולהשמידנו לחלוטין. ולמרות זאת "ובני ישראל פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאד מאד"!. למרות כל המתנגדים אלינו, יש לנו שמירה עליונה. כמה יפים הם דברי הרמב"ם ב"אגרת תימן" (מהד' הגר"י קאפח, עמ' כו): "וכבר הבטיח ה' יתעלה לאבינו יעקב כי בניו אע"פ שיכניעום האומות וינצחום, הרי הם קיימים אחריהם, ותמידיים [בקיומם] בלעדיהם [של האומות]. אמר ה' 'והיה זרעך כעפר הארץ' (בראשית כח, יד) כלומר כי על אף היותם מושפלים כעפר, מדרך (ר' מנוקדת פתח) לכל, [ב]סוף יגברו וינצחו. ועוד על דרך המשל, כמו שהעפר לסוף עולה על הדורך עליו, ונשאר בלעדיו [הערת המעתיק: כלומר סוף שאותו העפר יכסה ויקבור תחתיו מי שרמס אותו]. וכבר ביאר ישעיה הנביא והודיענו בשם ה' כי האומה הזו בזמן הגלות, כל מי שזמם מזימת כפיה ואונס יעלה הדבר בידו ויתאפשר לו, אך לסוף יושיענה ה' ויסיר ייסוריה וצערה וכו'. וכשם שלא יתכן לתאר ביטול מציאותו של ה' יתעלה, כך לא יתכן להכחידנו ולכלותינו מן העולם, כמו שאמר 'כי אני ה' לא שניתי, ואתם בני יעקב לא כליתם' (מלאכי ג, ו)" (עיין שם שהאריך).
רש"י הזכיר זאת בביאורו לחזון "בית הבתרים". "ואת הציפור לא בתר: לפי שהאומות נמשלו לפרים ואילים ושעירים וכו' וישראל נמשלו לבני יונה שנאמר 'יונתי בחגוי הסלע'. לפיכך בתר הבהמות, רמז שיהיו האומות כלים והולכים. ואת הציפור לא בתר, רמז שיהיו ישראל קיימים לעולם" (בראשית טו, י). וכמה יפה כתב מהר"י אברבנאל (בתשובה לשאלה י"ד) שהעיט (עוף אוכל נבלות) לא היה יכול לנגוע בציפור (סמל לישראל) כי אברהם לא בתר אותו, וגם הפריח אותו באויר בטרם יבוא העיט האכזרי. והוא ציפור דרור עד היום.

שאלה שניה נשאל בענין חזון נשגב זה:
כאשר אברהם אבינו התלונן לפני ה' שאין לו צאצאים, הבטיח לו ה': "כי אם אשר יצא ממעיך הוא יירשך. הבט נא השמימה וספור הכוכבים. אם תוכל לספור אותם? כה יהיה זרעך!" מיד אח"כ כתוב "והאמין בהשם" (בראשית טו, ד-ו) ומפרש רש"י: "(אברהם) לא שאל לו אות על זאת, אבל על ירושת הארץ שאל לו אות, ואמר לו 'במה אדע?'". כלומר כאשר ה' המשיך בדיבורו: "אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים לתת לך את הארץ הזאת לרשתה" ענה אברהם "במה אדע כי אירשנה?". זהו פלא גדול. למרות שהוא עקר וכבר הגיע לגיל שבעים, ומפורש (בראשית יא, ל) שגם אשתו שרה היתה עקרה, הוא מאמין ללא היסוס שה' יעניק לו ולד; אבל על מתנת א"י הוא מפקפק ודורש אות כדי לוודא את אמונתו? אם בדבר שהוא נגד הטבע הוא מאמין, מדוע יהסס להאמין שה' יתן לו אחוזת קרקע בארץ ישראל?
עונה על כך מהר"ל ("גבורות השם", פרק ח עמ' מו) כי אברהם שאל "באיזו זכות?". זו לשונו: "יש לך לדעת כי הארץ אשר נתן הקב"ה לאברהם היא ארץ קדושה נבדלת מכל האדמה, ולכן רצה לדעת באיזה זכות יירשו הארץ הזאת? ולפיכך השיב לו שזה בזכות הכפרות [הקרבנות שהם יביאו, כנרמז בהמשך חזון ברית בין הבתרים, כמפורט ברש"י] כאשר תדע סוד הכפרות אשר נתן הקב"ה לישראל, מורה על שישראל קדושים בעצמם, נבדלים מן הפחיתות [ביאור המעתיק: קלקול המדות]. וכו' וכו'. וכמו שהארץ הקדושה מצד קדושתה אינה סובלת החטא כמו שאמר 'ולא תקיא אתכם הארץ בטמאכם אותה' (ויקרא יח, כח) כך ישראל מצד קדושתם אינם מסוגלים אל החטאים וכו'. ודומה למי ש[הוא] בעצמו יפה וטהור, שאם נתלכלך בטיט, חוזר מיד לטהרתו לפי שבעצמו הוא טהור. ומי שהוא מזוהם ומאוס, אין הלכלוך יוצא ממנו לעולם, לפי שנוסף [ע"י מים וסבון] לכלוך על הלכלוך. לכך הכפרות שיש לישראל הוא מורה על עצם מעלה נבדלת שיש לישראל, שבאותו מעלה יש להם כפרת החטא. ולפיכך בזכות זה יירשו את הארץ. וכו'. וכן לכל אומה ואומה נתן [ה'] ארץ לפי מה שהם. וכל דבר יש לו מקום לפי טבעו ומעלתו" עכ"ל מהר"ל.
מהר"ל חזר פעמים רבות על עיקרון זה שישראל הם בעצם רחוקים מפחיתות הרע והחטא. חטאיהם הם רק במקרה כי היו בסביבה רעה, כי קבלו חינוך קלוקל, כי התערבו בין האומות. כלומר אם לא יצר הרע המפתה אותם, לא היו נכשלים בחטא כי הם טובים בעצם. מה שאין כן חלק מהאומות הם ברבריים, שקועים ברשעות ושמחים באכזריות ורוע לב, גם בלי מלחמת היצר, גם בלי מפתה אותם. כך כתב מהר"ל (נצח ישראל, עמ' יד, עח, קצא).
אם יורשה לי להוסיף ראיה לדבריו, אפשר לנו להבחין זאת כשנעיין בתרבות הגויים. יש אומות הנהנות מדו-קרב. הספורט הלאומי שלהם הוא איגרוף, או התאבקות. בספרד בימי הביניים העמידו אדם מול שור המורגז, לראות אם יצליח להמלט מנגיחת קרניו. בדרום אמריקה יש אומות שהספורט שלהם הוא קרב תרנגולים, המלומדים לפצוע זה בזה. גם מהסיפרות של הגוים ומסרטיהם אנו רואים נטיות סדיסטיות, סיפורי רצח, אלימות ופראות, עלילות של שוד ושבר, סיפורי שוטרים ושודדים, או של רומנטיקה אסורה, סיפורים הניזונים מרוע לב. אבל ספק לי אם מיני ספורט הנ"ל וסיפורים של עלילות אכזריות יצליחו בציבור יהודי אמוני. ואם לצערנו חלק מעמנו כעת מתעסק בזה, הוא מפני "ויתערבו בגוים, וילמדו מעשיהם" (תהלים קו, לה).
ולכן כיון שהאופי של עם ישראל הוא אופי מוסרי, אופי נקי משחיתות, אפשר לו להביא קרבן ככפרה. חילוק זה דומה למה שכמעט כל הקרבנות מובאים רק על מעשה שוגג, ולא על דבר הנעשה במזיד וברצון. כי מעשה השוגג נובע מגופניות האדם, ולא מפני החלטה רצונית ושכלית (חידושי אגדות למהר"ל, על מנחות נג; גבורות השם, עמ' נז). לכן יש לכך כפרה. כיון שכן, עצם הבאת הקרבנות מוכיחה כי אנו עם נאצל, ובידינו לזכות לקבל את ארץ הקודש אשר עליה אנו מברכים ברכה מיוחדת, בברכת המזון. כדברי מהר"ל ("נתיבות עולם" ח"א עמ' קלו): "מה שהשלים ישראל יותר שנתן להם השלמה זאת, ארץ מיוחדת ארץ קדושה נבדלת מכל הארצות, ובזה הם נבדלים מכל האומות". ולכן כאשר ה' הראה לאברהם מעשה הקרבנות (כפירושו של רש"י) הוא הוכיח לו כי ראוים אנו לקבל את ארץ ישראל.
ויש עוד ענין בהבאת קרבנות, שהאדם לומד מכך התבטלות מלפני בורא עולם. הוא מכיר באופן מוחשי שחיינו אלה אינם קבועים לנצח, אלא הם חולפים ועוברים (עיין ביאור מהר"ל, "גבורות השם" פרק סט). ובזה חוזר האדם להדבק בקונו שהוא נצחי וקיים. בית חינוך גדול היה בית מקדשנו. כל המקריב קרבן חזר מיד להכרה שכלית, והתחרט מחטאו. ועוד רעיון יקר בענין הקרבנות, עיין דברי המלבי"ם בעניננו (בראשית טו, תחילת פסוק ט). אוי, כמה טובה אבדנו במה שאין לנו בית המקדש בימינו!
יש אצל מקצת בני עמנו רתיעה מהרעיון של הקרבת קרבנות. נדמה להם שיש בכך אכזריות ללא צורך. אבל יש לשאול אותם המפקפקים אם נוהגים הם לאכול בשר עופות ובהמות. אם מצפונם המוסרי אינו מעיק להם על שחיטת בעלי חיים לשם תאבונם לאכול, מדוע יעיק להם שחיטת עופות ובהמות לשם מטרה חינוכית? הרי מטרה זו עדינה יותר ונשגבה יותר מהנאתם הגופנית והאישית. דרגות שונות יש בין היצורים. כמו שהשתמשנו בסוסים וכיו"ב לגרור עגלות נסיעה ומשא, וכמו שהמדע המודרני משתמש בשפני נסיון בבדיקות מעבדה כדי להמציא תרופות חדשות לתועלת האנושות, כן ודאי אין בזה קלקול סדר אם משתמשים אנו בבעלי חיים כדי להקנות מעלה יתרה מוסרית לבני אנוש.
אמנם אומללים אנו שאין בידינו המקדש. אבל חז"ל הזכירו כבר תחליף מועיל לזה. כך תיארו לנו מעמד ברית בין הבתרים, והדו-שיח שבין הקב"ה ואברהם: "במה אדע כי אירשנה?' אמר אברהם לפני הקב"ה רבונו של עולם, שמא ח"ו ישראל חוטאים לפניך ואתה עושה להם כדור המבול וכדור הפלגה? אמר לו [הקב"ה] לאו. אמר לפניו: רבונו של עולם, במה אדע? אמר לו [הקב"ה] קחה לי עגלה משולשת וכו' [וכדברי רש"י בבראשית טו בשם חז"ל, מדובר על הבאת הקרבנות]. אמר לפניו: רבונו של עולם, תינח [ניחא] בזמן שבית המקדש קיים. בזמן שאין בית המקדש קיים, מה תהא עליהם? אמר לו [הקב"ה] כבר תקנתי להם סדר קרבנות. כל זמן שקוראים בהן, מעלה אני עליהם כאילו מקריבים לפני קרבן, ומוחל אני על כל עונותיהם!" (מגילה לא ע"ב).
הרי לפנינו כי אפשר לקרוא משניות בסדר קדשים, או ללמוד בחיבור הרמב"ם בחלק הקרבנות, או לקרוא הפסוקים הנדפסים בסידור תפילה (לפני הודו של שחרית), ובזה זוכים אנו לחיים, וגם למתנת ארץ ישראל.

זהו הלקח מברית בין הבתרים
<a href='http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.as...t=17&id=8985&q=' target='_blank'>http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur ... id=8985&q=</a>
 

tipid

New Member
פדיון שבויים
בימים ששליחיהם של עם ישראל יושבים בשבי. עלינו ללכת בדרכו של אברהם אבינו הפודה שבויים מכלאם ואינו מניח להם להישכח.
ו´ חשון ה´תשס"ח - הרב יובל שרלו


ו
 
חלק עליון