פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת "נח"

alia1

New Member
בס"ד,
פרשת נח

מובא בשם הבעש"ט זצ"ל,וכן בדברי ר' נחמן
מברסלב זיע"א(ליקו"מ א',ט',ו-קי"ב)שתיבת נח
מרמזת על תיבת התפילה.
שעיקר דרך האדם להינצל מן המבול שבחוץ,
שהוא כלליות כל הבלבולים-ע"י שמכניס עצמו
לתיבת התפילה ומתפלל,כי רק תיבה זו
היא המכסה והשריון מכל הרע שבחוץ...

ומצינו בפרשה שמידות התיבה גם כן מרמזות
על מדת הלשון ועמל הפה,כי התבה היתה:

"שלש מאות אמה אורך"-שזו האות ש'
"וחמשים אמה רחב"-זו היא אות נ'
"ושלשים אמה קומתה"-זו האות ל'
וביחד הן אותיות ל'ש'ן',
היינו,לשון הפה שממנו יוצאות תיבות התפילה.

ואח"כ כתיב(בראשית ו',טז')-
"צהר תעשה לתבה ואל אמה תכלנה מלמעלה"-
ופירוש רש"י לצהר-יש אומרים חלון,
ויש אומרים אבן טובה המאיר להם.

ומפרש רבנו שאלה שתי מדרגות בעבודת התפילה.
יש אחד שהוא כאבן טובה-המאיר לאחרים,ומחזק אותם
כיהלום מאיר.ויש במדרגה פחותה מזו,שהוא כחלון,
שאם מאירים לו-הוא יכול לקבל האור לתוכו.
וזו גם מדרגה גבוהה כי הוא לפחות מוכן לקבל
אור מכל מי שיאיר לו...

וזוהי שלמות התפילה,כמו בשופר,
שצריך להיות בבחינת קצר מלמטה,
ורחב מלמעלה,שיודע שצריכים
להתחיל ולצעוק לה',אפילו מבחינת מיצר ודחקות,
ככתוב בתהלים ס"ו-"ודבר פי בצר לי".
וע"י זה יתרחב לו אח"כ מאד.
ולפי זה מובן הכתוב"ואל אמה תכלנה מלמעלה"וגו',
"תחתיים שניים ושלישיים תעשה"-ופירש"י-כיסוייה משופע
ועולה,עד שהוא קצר מלמעלה ועומד על אמה,כדי
שיזובו המים למטה מכאן ומכאן וכו',תחתיים
שניים ושלישיים-ג' עליות זו ע"ג זו,העליונים-לאדם,
האמצעים למדור החיות,והתחתיים-לזבל.

נמצא שנח ובניו היה עיקר מדורם למעלה,
בקומה העליונה,במקום הצר,
והיה מתרחב והולך למטה,
שזו המדרגה הנ"ל-שהאדם מתחיל לצעוק אל ה' בצר לו,
ואח"כ מתרחב לו.
"צהר תעשה לתבה"-שתעשה צהר
ואור לתבת התפילה
ותהפוך את כל הצר"ה לצה"ר.

"ואל אמה תכלינה מלמעלה"-הדיבור נקרא אמה.
א'מ'ה'-ר"ת א'ש ומ'ים שהדיבור כלול מהם,והה"א-הוא
ה' מוצאות הפה-היינו שתדבר דיבורים אשר
"תכלינה מלמעלה"מלשון"כלתה נפשי",שיהיו
נכספים,דיבורי אמת שמאירים.
ואזי"ופתח התיבה בצידה תשים"-בצידה-מלשון
"ציד בפיו"בראשית כ"ה-שהוא היצר הרע-ותזכה לעשות
גם שם בחושך ההוא פתח...........ותפתח שערים
חדשים לך ולאחרים.
 

alia1

New Member
ב"ה,

באר רש"י (במקום) שנוח הביא נחמה לעולם, נחמה גשמית ורוחנית.
נחמה גשמית, שהרי עד ימיו היו עובדים את האדמה בידיים,
והוא המציא את המחרשה הראשונה ובכך הקל מאד על מלאכת עבודת האדמה.
ומבחינה רוחנית, מכוח צדיקותו הוסרה הקללה שהוטלה על האדמה
שהוציאה קוצים ודרדרים כשזרעו חטים, ובזכותו היא הוציאה את הראוי לה.

אם כן, נוח הביא נחמה לעולם על ידי מנוחת האדמה,
או במילים מדויקות יותר,
תפקידו של האדם אינו לנוח, אלא לפעול ולעשות,
ועל ידי כך להביא נחמה ותיקון בעולם.
מה שיביא מנוחה - הוא השלמה ומיצוי לטבע עצמו.

כלפי מה הדברים אמורים?
אנו חיים בתקופה שבה רבים מחפשים נוחות
אני בוחר מה שנוח לי, מה שמסתדר לי ומה שנעים לי.
הביטוי 'זה לא מתאים לי' נשמע לא פעם ,אך כאן טעות גדולה.
לא באנו לעולם לעשות מה שנוח. אנו בעולם לעשות מה שצריך, מה שמביא תועלת.
נקודת המוצא לכל החלטותינו בחיים - איננה צריכה לבוא מתוך חיפוש אחר נוחות אלא על פי החשיבות.
כמובן, איננו מבטלים את האפשרות שמה שחשוב ונכון יהיה גם נוח,
אך הדבר אינו מתחיל מהנוחות.
אם כן, איננו שייכים ל'חסידות נוח', שהרי כמסקנת הגמרא (עירובין יג),
נוח לו לאדם שלא נברא, דהיינו, אם מחפש האדם בעולם הזה נוחות,
טוב לו שלא בא לעולם.
אלא שעלינו להשתדל לבחון כל הכרעה והחלטה
על פי הערך, החשיבות והצורך.
מה טוב אם הדבר גם נוח, אך אם לא,
לא מפני כך נשנה את שיקול דעתנו והחלטותינו.
 

alia1

New Member
ב"ה,

בוא אל התיבה , ה' אומר לנח. מהי 'תיבה'?אות.
. אתה, אשתך ובניך, בוא תכנס לעולם הזה של האותיות, הלא הוא עולם התפילה
. בוא תדבר עם ה' בכל הכוחות שלך.
כתוב אצל הבעל שם טוב שכאשר את מתפללת, כל אות עולה לקב"ה ומתחננת בשבילך
. אל"ף מבקשת עליך, בי"ת מבקשת עליך. למה הן מבקשות? כי את לא יודעת להתפלל.
נראה לך שאת יודעת, אבל את טועה.
הנה סיפור מפורסם מה"בן איש חי" על אותו עם-הארץ שלא ידע כלום
. הוא היה שומע את החזן אומר בסוף "סדר הקרבנות" בבוקר: "אלה ואלה נשרפים בבית הדשן".
הקרבנות הללו נשרפים בבית המקדש במקום שנקרא "בית הדשן"
. את המילים הללו החזן היה מסלסל והן השאירו רושם עצום על אותו עם הארץ.
הוא היה חושב לעצמו: "יו, את המילים הללו החזן אומר בניגון – כנראה הן מה זה חזקות" .
ובכל ערב שבת הוא היה מעמיד את בניו, שם שתי ידיו על ראשיהם ומברך: "אלה ואלה נשרפים בבית הדשן" ( שזה בערך כמו לומר להם "יהי רצון שתישרפו(.
פעם הגיע רב גדול לעיר, ועם הארץ הזמין אותו להתארח בביתו בערב שבת.
הרב רואה את הילדים מקבלים מאביהם ברכה מדהימה כזו, ומייד נזעק:
"מה אתה עושה, השתגעת? אתה מברך אותם שיישרפו
? אתה יודע איזה כוח יש למילים בערב שבת? מטומטם, אתה יודע מה עשית להם?"
האיש הולך לישון, מתאפק לא לבכות כי אסור לבכות בשבת.
בלילה מופיע אליהו הנביא בחלום של הרב. "מה עשית?" הוא מוכיח אותו.
"איך הפסקת את האיש הזה בברכה שלו?"
משיב לו: "הלא הוא מברך אותם שייצלו במדורה".
אומר לו אליהו הנביא: "אתה לא מבין כלום.
את המילים הללו שהוא אומר, ה' לוקח את האותיות ומסדר אותן אחרת:
מעמיד את אל"ף פה ואת דל"ת שם ,ויוצא לו צדיקים, פרנסה טובה, תלמידי חכמים".

זה איננו סיפור על איש טיפש, אלא עלי ועליך. הוא כל כך עמוק.
לכל אחת מאיתנו הקב"ה חייב לסדר את האותיות בתפילה שלה-
כי איננו מבינים מהי תפילה נכונה.


יהי רצון שנזכה שלקב"ה יהיה נוח אצלנו – והפוך;
יהי רצון שנזכה להתפלל על אחרים. שכולנו נזכה להיכנס לתיבה-
שנדע להתפלל נכון,
שהצדיק יסדר לנו את התפילות לה' ית',
ושמעשינו ימצאו חן
 
חלק עליון