פורום ברסלב - רק לשמוח יש

פרשת שבוע -משפטים!

tipid

New Member
משפטים
ואלה המשפטים משפטים,
ואלה המשפטים, אשר תשים לפניהם ,( שמות כ"א, א')

כי לי בני ישראל עבדים ולא עבדים לעבדים / הרב יוסף כרמל

הפרשיה הראשונה המופיעה בתורה מיד לאחר מתן תורה היא פרשת עבד עברי. בפרשה זו שוללת התורה מציאות של עבדות קבועה ומגבילה את ממכרו של עבד עברי לשש שנים. כאשר מוסיפים לכך את הדרכת חז"ל "כי טוב לו עמך - עמך במאכל ועמך במשתה, שלא תהא אתה אוכל פת נקיה והוא אוכל פת קיבר, אתה שותה יין ישן והוא שותה יין חדש, אתה ישן על גבי מוכים והוא ישן על גבי התבן, מכאן אמרו: כל הקונה עבד עברי, כקונה אדון לעצמו" (קידושין כ ע"א), אנו מבינים שהמושג עבדות לבן אנוש הינו פסול. לפי התלמוד הירושלמי שחרור עבדים היה גם הציווי הראשון שנצטוו ישראל עוד בהיותם במצרים. על הפסוק "וַיְדַבֵּר יְדֹוָד אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות ו' יג) מסביר הירושלמי "דאמר רבי שמואל בר רב יצחק וידבר יי' אל משה ואל אהרן ויצום אל בני ישראל על מה ציום על פרשת שילוח עבדים" (תלמוד ירושלמי מסכת ראש השנה פרק ג דף נח טור ד /ה"ה). אי אפשר היה ללמד הלכות חופש את פרעה לפני שעם ישראל בעצמו הפסיק לשעבד אחים או אחרים. גם סופה של מלכות ישראל וחורבן בית ראשון קשורים לאי קיום מצווה זו, כפי שאנו קוראים בהפטרה. בימי צדקיהו קרא ירמיהו ליושבי ירושלים ובעיקר לעשיריה ושועיה לשחרר את העבדים. הוא אף כרת עמם ברית על כך כמתואר בהפטרה "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תְּשַׁלְּחוּ אִישׁ אֶת אָחִיו הָעִבְרִי אֲשֶׁר יִמָּכֵר לְךָ וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וְשִׁלַּחְתּוֹ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ וְלֹא שָׁמְעוּ אֲבוֹתֵיכֶם אֵלַי וְלֹא הִטּוּ אֶת אָזְנָם:וַתָּשֻׁבוּ אַתֶּם הַיּוֹם וַתַּעֲשׂוּ אֶת הַיָּשָׁר בְּעֵינַי לִקְרֹא דְרוֹר אִישׁ לְרֵעֵהוּ וַתִּכְרְתוּ בְרִית לְפָנַי בַּבַּיִת אֲשֶׁר נִקְרָא שְׁמִי עָלָיו" (ירמיהו ל"ד יד-טו). באותם ימי מצור האינטרס הכלכלי היה לשחרר את העבדים כי אי אפשר היה לנצלם לעבודה בשדות מחוץ לחומות. מצד שני הצורך בכוח אדם לוחם גם הוא חייב שחרור עבדים וניצולם בתחום הצבאי. לכן כנראה הצליח ירמיהו לשכנעם לפעול בכיוון זה. אך דא עקא עם שחרור העבדים, הקב"ה גרם להפסקת המצור והצבא הבבלי יצא לטפל באויב המצרי (ירמיהו ל"ז ה), מיד כבשו השרים והשועים את המשוחררים שוב לעבדות. התגובה האלוקית לא אחרה לבוא וירמיהו ניבא להם חורבן:"וַיְהִי דְבַר יְדֹוָד אֶל יִרְמְיָהוּ מֵאֵת יְדֹוָד לֵאמֹר: כֹּה אָמַר יְדֹוָד אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אָנֹכִי כָּרַתִּי בְרִית אֶת אֲבוֹתֵיכֶם בְּיוֹם הוֹצִאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֵאמֹר: מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תְּשַׁלְּחוּ אִישׁ אֶת אָחִיו הָעִבְרִי … וַתָּשֻׁבוּ וַתְּחַלְּלוּ אֶת שְׁמִי וַתָּשִׁבוּ אִישׁ אֶת עַבְדּוֹ וְאִישׁ אֶת שִׁפְחָתוֹ אֲשֶׁר שִׁלַּחְתֶּם חָפְשִׁים לְנַפְשָׁם וַתִּכְבְּשׁוּ אֹתָם לִהְיוֹת לָכֶם לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת: לָכֵן כֹּה אָמַר יְדֹוָד אַתֶּם לֹא שְׁמַעְתֶּם אֵלַי לִקְרֹא דְרוֹר אִישׁ לְאָחִיו וְאִישׁ לְרֵעֵהוּ הִנְנִי קֹרֵא לָכֶם דְּרוֹר נְאֻם יְדֹוָד אֶל הַחֶרֶב אֶל הַדֶּבֶר וְאֶל הָרָעָב וְנָתַתִּי אֶתְכֶם לזועה לְזַעֲוָה לְכֹל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ:ונָתַתִּי אֶת הָאֲנָשִׁים הָעֹבְרִים אֶת בְּרִתִי אֲשֶׁר לֹא הֵקִימוּ אֶת דִּבְרֵי הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרְתוּ לְפָנָי הָעֵגֶל אֲשֶׁר כָּרְתוּ לִשְׁנַיִם וַיַּעַבְרוּ בֵּין בְּתָרָיו: שָׂרֵי יְהוּדָה וְשָׂרֵי יְרוּשָׁלִַם הַסָּרִסִים וְהַכֹּהֲנִים וְכֹל עַם הָאָרֶץ הָעֹבְרִים בֵּין בִּתְרֵי הָעֵגֶל: וְנָתַתִּי אוֹתָם בְּיַד אֹיְבֵיהֶם וּבְיַד מְבַקְשֵׁי נַפְשָׁם וְהָיְתָה נִבְלָתָם לְמַאֲכָל לְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְבֶהֱמַת הָאָרֶץ: וְאֶת צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה וְאֶת שָׂרָיו אֶתֵּן בְּיַד אֹיְבֵיהֶם וּבְיַד מְבַקְשֵׁי נַפְשָׁם וּבְיַד חֵיל מֶלֶךְ בָּבֶל הָעֹלִים מֵעֲלֵיכֶם: הִנְנִי מְצַוֶּה נְאֻם יְדֹוָד וַהֲשִׁבֹתִים אֶל הָעִיר הַזֹּאת וְנִלְחֲמוּ עָלֶיהָ וּלְכָדוּהָ וּשְׂרָפֻהָ בָאֵשׁ וְאֶת עָרֵי יְהוּדָה אֶתֵּן שְׁמָמָה מֵאֵין יֹשֵׁב" (שם יב-כב). כך גם הבין את הנושא התלמוד הירושלמי (שם) "ואתיא כהיא דאמר רב הילא לא נענשו ישראל אלא על פרשת שילוח עבדים הדא הוא דכתיב מקץ שבע שנים תשלחו איש את אחיו העברי וגו' ".שיעבוד וניצול אחים ואחרים הוא מצב מסוכן מבחינה רוחנית, שיכול גם לעכב גאולה ולגרום ח"ו ההיפך מזה.

הדף הוכן באדיבות "ארץ חמדה" - www.eretzhemdah.org

http://www.dat.gov.il/שירותי+דת/פרשת+שבוע/משפטים.htm
 

tipid

New Member
משפטים(שמות כא-כד)
על התעלות רוחנית ועל... תכל'ס!
בפרשת השבוע הקודמת, שמענו על התגלותו הדרמטית של הקב"ה, בפני עם ישראל במעמד הר סיני. הייתה זו חוויה רוחנית-מטאפיזית בעלת עוצמה רבה כל כך, עד שכל יהודי חווה אותה בפני עצמו!

פרשת השבוע שלנו, היא אחת הפרשות הארוכות ביותר בחומש כולו. היא מכילה רשימה ארוכה ומתישה של יותר מחמישים מצוות שונות! בתוך הרשימה קיים פירוט של איסורים הקשורים ברצח, חטיפה, הטחת קללות כלפי גופים סמכותיים, נזקי גוף ונזקי ממון, עיסוק בעבודה זרה, מתן צדקה לעני ולחלש, השבת אבדה ואפילו צער בעלי חיים.

הסמיכות בין שתי הפרשיות הללו מעוררת תמיהה: מה יכולה להיות הסיבה, שלאחר החוויה הרוחנית המדהימה במעמד הר סיני, הקב"ה ממהר כל- כך "להוריד" את עם ישראל לרמה ה"נמוכה" והקטנונית של פרטים תכליתיים ויומיומיים?! עושה רושם, כי שתי הפרשות הללו שונות זו מזו, בתכלית השינוי.

אבל למען האמת אין הן כה שונות זו מזו, אלא רק מייצגות שני צדדים של אותו "מטבע".

ההתעלות הרוחנית האמיתית מגיעה, רק כתוצאה מהתמודדות יומיומית עם חיי השגרה, על כל המשתמע מכך.ההתעלות הרוחנית במעמד הר סיני מענגת אמנם, אך אינה פותרת שום בעיה בעולם המעשה. מכאן נוכל להבין, מדוע לא ניתן להגיע לרמה רוחנית נעלה רק על ידי התבודדות ומדיטציה על פסגת ההר, או על ידי לימוד אינטנסיבי במנזר מרוחק ואקזוטי. ההתעלות הרוחנית האמיתית מגיעה, רק כתוצאה מהתמודדות יומיומית עם חיי השגרה, על כל המשתמע מכך.

העם היהודי אינו מצווה להתנתק או להתנזר מהחיים, להפך! הוא מצווה לעדן ולרומם אותם לרמה רוחנית גבוהה יותר וכך להגיע לרמות עונג גבוהות ומרגשות יותר! בליל שבת לדוגמא, אנו נוטלים בידינו גביע של יין ומשתמשים בו – שלא על מנת להשתכר – אלא בכדי לערוך את ה"קידוש" – לקדש ולרומם את השבת ועל ידי כך להגביר את העונג שלנו ממנה. כמובן שאיננו מוותרים על ההנאה הגשמית מלגימת היין ואנו נהנים מטעמו כמו גם מתחושת השחרור הנעימה המתלווה לו.

היהדות מלמדת אותנו, שניתן למצוא את הרוחניות בתוך המטבח, בתוך המשרד וכן, אפילו בתוך... חדר המיטות!



--------------------------------------------------------------------------------


הבזק של השראה

אבל אם זה באמת נכון, אז בשביל מה היינו צריכים את מעמד הר סיני מלכתחילה?

התשובה פשוטה למדי: משום שחוויה רוחנית בעלת עוצמה אדירה, היא "הדלק" שמתניע לנו את "המנועים"! כולנו חווינו פעם בחיינו רגע כזה של תובנה עמוקה – בין אם מדובר בהבנה שכלית ובין אם מדובר בטיפוס לפסגת ההר. אבל התחושה הזו נמשכת לאורך זמן קצר בלבד.

הרמב"ם מסביר זאת באופן מטפורי:

תארו לעצמכם שהלכתם לאיבוד באמצע הלילה, יורד גשם זלעפות ואתם "טובעים" בבוץ עמוק, שמגיע לכם עד הברכיים. לפתע, הבזק אור של ברק, מבליח את החשיכה ומאיר עבורכם את הדרך. סביר להניח, שמדובר במקור אור חד- פעמי אך ההבזק הבודד הזה יכול לספק לכם את הכוון אליו אתם אמורים ללכת.

באותו אופן, מסביר הרמב"ם, הבזק אחד של השראה עשוי להספיק לכם למשך שנים רבות.

התובנה הרוחנית חייבת לקבל ביטוי מעשי במציאות היומיומית שאנו חווים.התורה מלמדת אותנו, שבכדי להעצים את השפעתו של "הבזק השראה" שכזה, עלינו להפוך אותו למשהו קונקרטי בחיים שלנו. התובנה הרוחנית חייבת לקבל ביטוי מעשי במציאות היומיומית שאנו חווים.

זו הסיבה, שלאחר האיסור "לא תגנוב" מהפרשה הקודמת, השבוע בפרשה שלנו, קיים פירוט מעשי לגבי הליכי הענישה כנגד גנבים! העובדה שאתמול היינו מרוממים, אינה מהווה תעודת ביטוח, שנצליח לשמר את ההתרוממות הרוחנית הזאת גם מחר. רק על ידי קיום החוקים בחיי היומיום, אנו יכולים לקוות שנמשיך להתעלות.



--------------------------------------------------------------------------------


מה אתה עושה לגבי זה?

כל חברה מתיימרת לפעול על פי רעיונות של צדק ואכפתיות הדדית. השאלה היא, עד כמה מצליחים הרעיונות האלה לקבל ביטוי מעשי במציאות היומיומית של חיינו.

המפתח לכך הוא חקיקה מסודרת. כאשר אנו הופכים מצוות כגון השבת אבדה או דאגה לאלמנה וליתום, למצוות בעלות תוקף חוקי ורשמי, אנו למעשה מסייעים לתורה לייסד מסגרת, שתאפשר שינוי וצמיחה אישית לכל אדם המקיים אותה.

בסופו של דבר, מדובר בפולמוס השכיח, המעמיד את ה"מילה הכתובה" כנגד "רוח ההלכה". "המילה הכתובה" פירושה, ביצוע מעשה מסוים, רק משום שכך כתוב בתורה. "רוח ההלכה" פירושו, ביצוע מעשה מסוים, משום שקיים בתוכנו איזה רגש פנימי שמורה לנו לעשות כך.

קחו לדוגמא את נושא הצדקה. התורה מצווה עלינו לתת עשרה אחוזים מכלל הכנסותינו לצדקה (זוהי ה"מילה הכתובה"). למרות זאת ברור לנו, שכוונת התורה היא לפתח בנו רגשות של חמלה ואכפתיות כלפי הזולת ("רוח ההלכה").

כמובן, במצב אידיאלי, ראוי היה שנפעל על פי שני סוגי הציוויים. אבל אם היינו צריכים לבחור רק אחד מהם, איזה מבין השניים הוא חיוני וחשוב יותר?

לשם כך, בואו נבדוק את המקרה הספציפי הבא:


שני יהודים בעלי מעמד כלכלי זהה פוגשים אישה ענייה, שמבקשת מהם כסף עבור ניתוח לבתה חולת הסרטן. אחד מהיהודים הללו, כשהוא שומע את בקשתה של האישה, מרגיש תחושה עמוקה של הזדהות וחמלה כלפי הבת החולה ובעיניים מלאות בדמעות, הוא נותן לאישה שקל אחד. היהודי השני לא מתרגש מהסיפור ששמע ולמעשה, הוא ממש ממהר ולכן אינו יכול להאריך בשיחה עם האישה. אך מכיוון שהוא מקפיד על קיום מצוות 'מעשר הכספים', המצווה שמחייבת כל יהודי לתת עשרה אחוזים מהכנסותיו לצדקה, הוא נותן לאישה הזו סכום של מאה שקלים.

אז מי משניהם הוא יהודי טוב יותר?

היהדות הייתה מעדיפה כמובן, שתתרמו עשרה אחוזים מהכסף שלכם, רק כי כך מורה לכם לבכם. היהדות הייתה מעדיפה כמובן, שתתרמו עשרה אחוזים מהכסף שלכם, רק כי כך מורה לכם לבכם. עם זאת קיים חשש, שבמרבית המקרים, אילו היינו מחכים שתחושותיהם של בני האדם יגרמו להם לתרום אלפי שקלים מדי שנה, היינו נאלצים להמתין זמן רב. היהדות אומרת: תנו עשרה אחוזים – ואם התחושות שלכם מצטרפות למעשה הזה – מה נפלא! בינתיים, כבר הצלחתם להביא תועלת רבה מעצם התרומה שהענקתם לנזקקים.

ומה אנו למדים מכל זה? שהמעשים חשובים יותר מהרגשות וזהו שיעור חשוב מאד. "כיצד אתה מרגיש עם זה?" זו איננה שאלה יהודית. "מה אתה עושה לגבי זה?" זו השאלה של היהדות!

"נעשה ונשמע!"

כאשר הקב"ה שאל את בני ישראל, אם ברצונם לקבל את התורה הם ענו: "המחויבות העיקרית שלנו היא לקיים את המצוות. ודאי שנשאף גם להבין את המשמעות הרוחנית הטמונה בהן, אבל גם אם לא נצליח בכך, נמשיך לקיים את המצוות באותה תחושה של מחויבות! זוהי העוצמה הטמונה ב"נעשה ונשמע" וזוהי גם העוצמה של העם היהודי!

מובן שקיום המצווה, עם תחושה של התחברות והבנה, היא השילוב האידיאלי. לכך כולנו שואפים. אך השאלה היא, מה ראשון בסדר העדיפויות שלנו.

דוגמא נוספת לכך, היא התפילה היומיומית שלנו. אנשים רבים שואלים: "למה אני לא יכול להתפלל רק בזמנים בהם אני מרגיש מרומם ורוחני במיוחד?" התשובה המפתיעה לכך היא, שדווקא התפילה, היא בדיוק הפעולה הנדרשת, לשם הכנסת השראה אל תוך חיינו! מדובר בגישה אקטיבית מאד, הדוגלת בהכנסת האדם אל מצבים, שיפתחו בו את ההשראה הרוחנית – במקום שהוא סתם ישב ויחכה שההשראה תגיע אליו מאליה.

פרשת השבוע פותחת במילים "ואלה המשפטים אשר תשים לפניכם" – ניתן להבין זאת גם במובן של "בתוככם" – לתוך הפנים שלכם. הזוהר הקדוש מסביר, שהרעיונות הנשגבים של מעמד הר סיני, חייבים להיות מופנמים לתוכנו ולהיטמע עמוק בתודעתנו. בכל פעם שאנו חווים רגע של השראה או בהירות רוחנית, עלינו לתרגם את האנרגיה הזו לפעילות מעשית ויומיומית.

התוקף האמיתי של כל חוויה דתית מצוי בתוצאה שלה ובהשלכותיה על האדם. אם אותו אדם הופך לאיש טוב יותר, גדול יותר מבחינה רוחנית, הרי שהחוויה אכן הייתה משמעותית. התורה אומרת לנו, שבאופן כזה, אנו יכולים וצריכים להביא את ההתרוממות הגדולה של מעמד הר סיני אל תוך חיינו השגרתיים והיומיומיים.

שבת שלום,
הרב שרגא סימונס.
http://www.aish.co.il/tp/sw/48858102.html
 

tipid

New Member
שבט התשס"ה


האינטליגנציה ופרשת משפטים
הרב יחזקאל פרנקל

נערך על ידי הרב


מוקדש לעלוי נשמת
(פרופ') ר' יעקב יהושע ורחל פרנקל


השינוי של 'ואלה המשפטים'
ריבוי המצוות העצום שפרשת משפטים משפיעה עלינו מביא אותנו במעבר חריף אל עולם הצו, המעשה הקבוע, המחוייב, המגביל את חופש הבחירה מהעולם הלא כל כך מחייב, עולם הסיפורים של ספר בראשית ותחילת ספר שמות המרובים ביסודות האמונה ודמויות ההוד של התורה.

מחוייבות זו למעשים, לציוויים, יש והיא מביאה את האדם לתחושה של קטנות, עבדות והגבלה.
האם זוהי התחושה היחידה שיכול לחוש האדם המודרני, האינטלקטואל, החושב החופשי?

ההתפתחות המחשבתית
לאחר מאות רבות של שנים בהן שלטו הדתות שלטון ללא מיצרים בתודעתם של בני התרבות בעולם, השתנו הדברים לבלי הכר מאז 'העת החדשה'. מעמדן של הדתות נחלש, הסמכותיות התמסמסה ותחושת הודאות של האמונה שלאורה התחממו רבים הלכה ונמוגה.

שני גורמים שהזינו זה את זה, ההתפתחות הטכנולוגית וההתפתחות החברתית, הביאו שניהם, תוך כדי התעצמותם המתמדת, ליחס שונה, קר ומבקר, כלפי כל שהיה קדוש עד אז.

אפילו פרט טכני אחד כמו המצאת הדפוס, גרם בעקיפין, עקב התרבות הדפסות כתבי הקודש, לשחרור המחשבה אודות משמעות כתבי הקודש. כל מי שהתנ"ך הגיע לידו התחיל לחשוב לבדו אם לקבל את תכתיבי הפרשנות של הכנסייה, או להתייחס לספרים על סמך הבנתו והשכלתו.

ההשכלה הלכה ונעשתה למילת מפתח. השכל נעשה למבקרו של כל הנהוג, של כל המקודש, והכל מושם תחת עינה הביקורתית של ההשכלה האנושית.

למרות נזקיו של הלך רוח חדש זה לדת, לטווח הארוך מסתבר שהיה בו גם משהו מן החיוב. ממילא, התפיסה הנוצרית של התנ"ך היתה כה מעוותת ומנוגדת להיגיון, שאיזמל ההשכלה 'גילח' מעל התרבות הדתית ערמות של תובנות חשוכות – וטוב שכך.

הבעייתיות גדלה כשקָו מחשבה זה חילחל לתוככי המחשבה היהודית. כאן, היכן שמעולם נס החשיבה והלימוד היו מרכזיים, הביקורת נתגלתה כיותר, הרבה יותר, הרסנית מאשר חיובית.
מכל מקום, בין בישראל ובין באומות העולם נעשתה האנושות חושבת עצמאית, ביקורתית, משכילה אבל...

תכל'ס, לאן הגענו?
החשיבה הפילוסופית המודרנית שהשתחררה מכבלי המדע של אריסטו והדוֹגמות המוּנְחות שלו (שוב, פעמים רבות על ידי הכנסיה הנוצרית), והחשיבה הדתית שפרצה את חומות השכל הנצור, שני אלו עם החשיבה הטכנולוגית שהביאה את האדם להישגים שעליהם לא חלם, ומחקה מתובנותיו אמונות טפלות שהצטברו דורות על גבי דורות - כל הקומות הללו נבנו על גבי חורבנה של מידה מרכזית אחת, הקדושה.

האדם, הן היהודי והן האדם בכלל, האדם המבקש את הנשגב, את הקדוש, מצא עצמו ממולא בכל טוב, פילוסופי, ביקורתי, טכנולוגי, אך כלום לא נותר בידו מכל אשר היה לו לפני פרוץ ההשכלה, מהקודש, מהקדוש, מהאלוקי.

אכן, מדעי הטבע בהם פרצה הטכנולוגיה, לא הביאו לנזקים כה משמעותיים לקדושה כמו החשיבה המחודשת אודות ערכי החברה והאדם, תולדותיה של הפילוסופיה החדשה וההגות הדתית הביקורתית, המנוכרת. מדעי הטבע הזיקו הרבה פחות ממדעי החברה והרוח, והאדם, ובייחוד חלק נשמתו, אך לא במעט גם תודעתו, נותרו עקרים, מנוכרים וקרים.

בהתלהבותו מכך ש'לכל דבר יש יותר מצד אחד' בהתרגשותו מהתובנה ש'לכל דבר יש ערך' ובקביעתו ש'הכל חשוב', ו'תעשה מה שמתאים לך / מתחבר לך / מנגן לך' איבד האדם מעוז חשוב אותו העניקה לו הדת – תחושת הוודאות, ההחלטיות.

מכל ים האפשרויות שנפתחו בפני ההשכלה האנושית נמצא האדם טובע בין כולם, ומבקש, נואש, עוגן יציב, מוצק, לעגון אליו את ספינת חייו הנשמתיים. ואין!

כך מוצא את עצמו דוקא האדם האינטליגנטי, זה המבקש להוסיף רבדים של השכלה והעמקה לתמימות אמונתו, במשבר של חוסר ודאות או ספקנות מתמדת, מחשיכה ומנקרת.

העצמיות ואובדן הבטחון


גם האדם הדתי, אפילו המעמיק, ההוגה בספרי אמונה, בכתבי החסידות ואולי גם בחלקי פנימיות התורה, אדם זה מצא שיש ייעוד ייחודי רק לו בחייו התורניים.

הוא למד ש'אין אדם למד אלא ממקום שלבו חפץ' (עבודה זרה י"ט), הוא שמע שלכל יהודי יש 'את האות שלו בספר תורה' (ר' למשל: אורות הקודש חלק ג', פרקי העצמיות), והוא החל יותר ויותר להרגיש שהוא נתבע לדרך ייחודית, דרך שתבטא את הקו שלו בתמונה הכללית, את העצמיות שלו, את המנגינה המיוחדת לו.

הפרזה בעיון בסוגיות אלו יכולה גם היא להצטרף לחולשות הקודמות שנמנו לעיל, שבהם נחלשה האנושות מאז העת החדשה.

גם בקשת היייחודיות האישית עלולה להתפרש כאילו יש לכל אחד 'יהדות משלו', כאלו מוטל על הלומד לחפש לו תורה אישית, ל'המציא מחדש את הגלגל' – והקרקע הרוחנית המוצקה מתחת לרגלים, הקרקע המבוססת של מסורת הדורות הקבועה והמסורה מאב לבן, זו תזועזע ותשלח אל חיי הרוח של האדם גלים סוערים, זועפים, וחדוות הקדושה תישאב למערבולת רעה.

'ואלו המשפטים אשר תשים לפניהם'
וכך, עם חשיבה משוחררת, ביקורתית, עם התפתחות טכנולוגית שמעצימה את הבטחון העצמי, עם ידיעה מתקדמת על מורכבות כל הדברים והיותם בעלי פנים עשירות, עם בקשת הנתיב המיוחד לכל נפש – מכל אלו הדברים סוער ים אי הוודאות על האדם ומאיים לגרשו מגן העדן של היציבות, של הוודאות.

והרי מובן שכל ההתפתחויות הללו חיוביות הן ביסודן וכל אלו הדברים הינם חלקים משמעותיים של ההתקדמות הרב דורית של ההיסטוריה, אלא שהם חסרים את המיקום המדוייק שלהם ב'שיעור הקומה' הכללי.

כאן באה פרשת משפטים ומציבה מניפה רחבה ומפורטת של עשרות מצוות, לראשונה מאז פרשת בראשית. למקרא הרשימה המרשימה של פסוקים פסקניים, של אמירות קצרות וחותכות על הוראות הלכתיות כאלו ואחרות חש האדם המודרני, 'המשוחרר', כמי שלא מבין 'מה קורה פה', אך לאור קורות האדם מעת התפתחות המחשבה, נמצאת דוקא נחמה אינטליגנטית בהוראות המעשיות של התורה.

המעשים הגבישיים, החוקים המוצקים והמצוות המעשיות נותנים את הקרקע עליה יכולה לצמוח עשייה אישית עשירה – על גבי שכבת היציבות 'המשפטית', החוקתית, של מצוות התורה המעשיות. אלו, על כל העושר הרבגוני שלהן, על כל פרטיהן ודקדוקיהן, מבססים אצל האדם שכבת יסוד של הלכה / הליכה יציבה ליעדיו של האדם, לשילוב החכמה, ההתקדמות האנושית, הנתיב הייחודי, שכל אלו יפרחו וימוקמו במדוייק במרחבי חייו של האדם על גבי קומת היסוד הממשית, האלוקית, של מצוות התורה, ודוקא המשפטים, אלו ש'לא שואלים את האדם', שקבועים וממוסמרים ביסודם האלוקי, וניתנו לחכמי התורה להפריח ולהניב מהן פירות תורה שעולה מלמטה, את היצירה האנושית, הקדוֹשה, של התורה שבעל פה.

כך מושלמת הקומה הנכונה של האדם והמצוה, האנושות והקדושה, היציבות והקידמה.

המעמיק חקר, המתלבט והמבקר, מרגיש פעמים רבות שההשכלה מכרה לו שאלות טובות אך מיעטה מאד בסיפוק תשובות. העמקה וחקר בכיוון של המסורת, בכיוון הבנת הדבק ההלכתי המלכד את האומה לאורך ההיסטוריה - דבק שרק הציון 'מצויין' מגיע לו לאור הצלחתו במשימה הכמעט בלתי אפשרית של שמירת העם לאורך ההיסטוריה הקשה שלו – העמקה וחקר כאלו ינעימו את עול המצוות מתוך הכרת הטוב של המדע המבקש דרך סלולה בים הספקנות המודרנית.

וכך ההלכה לא באה במקום המחשבה אלא דוקא על מנת לאפשר היפתחות לחכמה עליונה יותר, הדורשת העמקה ולימוד ולא גובלת אותם.

על גבי נאמנות מוחלטת להלכה, לא כסוגרת את האדם אלא בדיוק להיפך, כזו המאפשרת לו את השליטה על חולשותיו, זו התוחמת את הרוחות הסוערות על הנוף הרוחני של האדם, הוא והאנושות ימצאו עצמם פורחים בבטחה – קומה על גבי קומה, תשתית ציוויים מוצקה שעל גביה התפתחויות והתחדשויות.



שבט התשס"ה


האינטליגנציה ופרשת משפטים
הרב יחזקאל פרנקל

נערך על ידי הרב


מוקדש לעלוי נשמת
(פרופ') ר' יעקב יהושע ורחל פרנקל


השינוי של 'ואלה המשפטים'
ריבוי המצוות העצום שפרשת משפטים משפיעה עלינו מביא אותנו במעבר חריף אל עולם הצו, המעשה הקבוע, המחוייב, המגביל את חופש הבחירה מהעולם הלא כל כך מחייב, עולם הסיפורים של ספר בראשית ותחילת ספר שמות המרובים ביסודות האמונה ודמויות ההוד של התורה.

מחוייבות זו למעשים, לציוויים, יש והיא מביאה את האדם לתחושה של קטנות, עבדות והגבלה.
האם זוהי התחושה היחידה שיכול לחוש האדם המודרני, האינטלקטואל, החושב החופשי?

ההתפתחות המחשבתית
לאחר מאות רבות של שנים בהן שלטו הדתות שלטון ללא מיצרים בתודעתם של בני התרבות בעולם, השתנו הדברים לבלי הכר מאז 'העת החדשה'. מעמדן של הדתות נחלש, הסמכותיות התמסמסה ותחושת הודאות של האמונה שלאורה התחממו רבים הלכה ונמוגה.

שני גורמים שהזינו זה את זה, ההתפתחות הטכנולוגית וההתפתחות החברתית, הביאו שניהם, תוך כדי התעצמותם המתמדת, ליחס שונה, קר ומבקר, כלפי כל שהיה קדוש עד אז.

אפילו פרט טכני אחד כמו המצאת הדפוס, גרם בעקיפין, עקב התרבות הדפסות כתבי הקודש, לשחרור המחשבה אודות משמעות כתבי הקודש. כל מי שהתנ"ך הגיע לידו התחיל לחשוב לבדו אם לקבל את תכתיבי הפרשנות של הכנסייה, או להתייחס לספרים על סמך הבנתו והשכלתו.

ההשכלה הלכה ונעשתה למילת מפתח. השכל נעשה למבקרו של כל הנהוג, של כל המקודש, והכל מושם תחת עינה הביקורתית של ההשכלה האנושית.

למרות נזקיו של הלך רוח חדש זה לדת, לטווח הארוך מסתבר שהיה בו גם משהו מן החיוב. ממילא, התפיסה הנוצרית של התנ"ך היתה כה מעוותת ומנוגדת להיגיון, שאיזמל ההשכלה 'גילח' מעל התרבות הדתית ערמות של תובנות חשוכות – וטוב שכך.

הבעייתיות גדלה כשקָו מחשבה זה חילחל לתוככי המחשבה היהודית. כאן, היכן שמעולם נס החשיבה והלימוד היו מרכזיים, הביקורת נתגלתה כיותר, הרבה יותר, הרסנית מאשר חיובית.
מכל מקום, בין בישראל ובין באומות העולם נעשתה האנושות חושבת עצמאית, ביקורתית, משכילה אבל...

תכל'ס, לאן הגענו?
החשיבה הפילוסופית המודרנית שהשתחררה מכבלי המדע של אריסטו והדוֹגמות המוּנְחות שלו (שוב, פעמים רבות על ידי הכנסיה הנוצרית), והחשיבה הדתית שפרצה את חומות השכל הנצור, שני אלו עם החשיבה הטכנולוגית שהביאה את האדם להישגים שעליהם לא חלם, ומחקה מתובנותיו אמונות טפלות שהצטברו דורות על גבי דורות - כל הקומות הללו נבנו על גבי חורבנה של מידה מרכזית אחת, הקדושה.

האדם, הן היהודי והן האדם בכלל, האדם המבקש את הנשגב, את הקדוש, מצא עצמו ממולא בכל טוב, פילוסופי, ביקורתי, טכנולוגי, אך כלום לא נותר בידו מכל אשר היה לו לפני פרוץ ההשכלה, מהקודש, מהקדוש, מהאלוקי.

אכן, מדעי הטבע בהם פרצה הטכנולוגיה, לא הביאו לנזקים כה משמעותיים לקדושה כמו החשיבה המחודשת אודות ערכי החברה והאדם, תולדותיה של הפילוסופיה החדשה וההגות הדתית הביקורתית, המנוכרת. מדעי הטבע הזיקו הרבה פחות ממדעי החברה והרוח, והאדם, ובייחוד חלק נשמתו, אך לא במעט גם תודעתו, נותרו עקרים, מנוכרים וקרים.

בהתלהבותו מכך ש'לכל דבר יש יותר מצד אחד' בהתרגשותו מהתובנה ש'לכל דבר יש ערך' ובקביעתו ש'הכל חשוב', ו'תעשה מה שמתאים לך / מתחבר לך / מנגן לך' איבד האדם מעוז חשוב אותו העניקה לו הדת – תחושת הוודאות, ההחלטיות.

מכל ים האפשרויות שנפתחו בפני ההשכלה האנושית נמצא האדם טובע בין כולם, ומבקש, נואש, עוגן יציב, מוצק, לעגון אליו את ספינת חייו הנשמתיים. ואין!

כך מוצא את עצמו דוקא האדם האינטליגנטי, זה המבקש להוסיף רבדים של השכלה והעמקה לתמימות אמונתו, במשבר של חוסר ודאות או ספקנות מתמדת, מחשיכה ומנקרת.

העצמיות ואובדן הבטחון


גם האדם הדתי, אפילו המעמיק, ההוגה בספרי אמונה, בכתבי החסידות ואולי גם בחלקי פנימיות התורה, אדם זה מצא שיש ייעוד ייחודי רק לו בחייו התורניים.

הוא למד ש'אין אדם למד אלא ממקום שלבו חפץ' (עבודה זרה י"ט), הוא שמע שלכל יהודי יש 'את האות שלו בספר תורה' (ר' למשל: אורות הקודש חלק ג', פרקי העצמיות), והוא החל יותר ויותר להרגיש שהוא נתבע לדרך ייחודית, דרך שתבטא את הקו שלו בתמונה הכללית, את העצמיות שלו, את המנגינה המיוחדת לו.

הפרזה בעיון בסוגיות אלו יכולה גם היא להצטרף לחולשות הקודמות שנמנו לעיל, שבהם נחלשה האנושות מאז העת החדשה.

גם בקשת היייחודיות האישית עלולה להתפרש כאילו יש לכל אחד 'יהדות משלו', כאלו מוטל על הלומד לחפש לו תורה אישית, ל'המציא מחדש את הגלגל' – והקרקע הרוחנית המוצקה מתחת לרגלים, הקרקע המבוססת של מסורת הדורות הקבועה והמסורה מאב לבן, זו תזועזע ותשלח אל חיי הרוח של האדם גלים סוערים, זועפים, וחדוות הקדושה תישאב למערבולת רעה.

'ואלו המשפטים אשר תשים לפניהם'
וכך, עם חשיבה משוחררת, ביקורתית, עם התפתחות טכנולוגית שמעצימה את הבטחון העצמי, עם ידיעה מתקדמת על מורכבות כל הדברים והיותם בעלי פנים עשירות, עם בקשת הנתיב המיוחד לכל נפש – מכל אלו הדברים סוער ים אי הוודאות על האדם ומאיים לגרשו מגן העדן של היציבות, של הוודאות.

והרי מובן שכל ההתפתחויות הללו חיוביות הן ביסודן וכל אלו הדברים הינם חלקים משמעותיים של ההתקדמות הרב דורית של ההיסטוריה, אלא שהם חסרים את המיקום המדוייק שלהם ב'שיעור הקומה' הכללי.

כאן באה פרשת משפטים ומציבה מניפה רחבה ומפורטת של עשרות מצוות, לראשונה מאז פרשת בראשית. למקרא הרשימה המרשימה של פסוקים פסקניים, של אמירות קצרות וחותכות על הוראות הלכתיות כאלו ואחרות חש האדם המודרני, 'המשוחרר', כמי שלא מבין 'מה קורה פה', אך לאור קורות האדם מעת התפתחות המחשבה, נמצאת דוקא נחמה אינטליגנטית בהוראות המעשיות של התורה.

המעשים הגבישיים, החוקים המוצקים והמצוות המעשיות נותנים את הקרקע עליה יכולה לצמוח עשייה אישית עשירה – על גבי שכבת היציבות 'המשפטית', החוקתית, של מצוות התורה המעשיות. אלו, על כל העושר הרבגוני שלהן, על כל פרטיהן ודקדוקיהן, מבססים אצל האדם שכבת יסוד של הלכה / הליכה יציבה ליעדיו של האדם, לשילוב החכמה, ההתקדמות האנושית, הנתיב הייחודי, שכל אלו יפרחו וימוקמו במדוייק במרחבי חייו של האדם על גבי קומת היסוד הממשית, האלוקית, של מצוות התורה, ודוקא המשפטים, אלו ש'לא שואלים את האדם', שקבועים וממוסמרים ביסודם האלוקי, וניתנו לחכמי התורה להפריח ולהניב מהן פירות תורה שעולה מלמטה, את היצירה האנושית, הקדוֹשה, של התורה שבעל פה.

כך מושלמת הקומה הנכונה של האדם והמצוה, האנושות והקדושה, היציבות והקידמה.

המעמיק חקר, המתלבט והמבקר, מרגיש פעמים רבות שההשכלה מכרה לו שאלות טובות אך מיעטה מאד בסיפוק תשובות. העמקה וחקר בכיוון של המסורת, בכיוון הבנת הדבק ההלכתי המלכד את האומה לאורך ההיסטוריה - דבק שרק הציון 'מצויין' מגיע לו לאור הצלחתו במשימה הכמעט בלתי אפשרית של שמירת העם לאורך ההיסטוריה הקשה שלו – העמקה וחקר כאלו ינעימו את עול המצוות מתוך הכרת הטוב של המדע המבקש דרך סלולה בים הספקנות המודרנית.

וכך ההלכה לא באה במקום המחשבה אלא דוקא על מנת לאפשר היפתחות לחכמה עליונה יותר, הדורשת העמקה ולימוד ולא גובלת אותם.

על גבי נאמנות מוחלטת להלכה, לא כסוגרת את האדם אלא בדיוק להיפך, כזו המאפשרת לו את השליטה על חולשותיו, זו התוחמת את הרוחות הסוערות על הנוף הרוחני של האדם, הוא והאנושות ימצאו עצמם פורחים בבטחה – קומה על גבי קומה, תשתית ציוויים מוצקה שעל גביה התפתחויות והתחדשויות.



שבט התשס"ה


האינטליגנציה ופרשת משפטים
הרב יחזקאל פרנקל

נערך על ידי הרב


מוקדש לעלוי נשמת
(פרופ') ר' יעקב יהושע ורחל פרנקל


השינוי של 'ואלה המשפטים'
ריבוי המצוות העצום שפרשת משפטים משפיעה עלינו מביא אותנו במעבר חריף אל עולם הצו, המעשה הקבוע, המחוייב, המגביל את חופש הבחירה מהעולם הלא כל כך מחייב, עולם הסיפורים של ספר בראשית ותחילת ספר שמות המרובים ביסודות האמונה ודמויות ההוד של התורה.

מחוייבות זו למעשים, לציוויים, יש והיא מביאה את האדם לתחושה של קטנות, עבדות והגבלה.
האם זוהי התחושה היחידה שיכול לחוש האדם המודרני, האינטלקטואל, החושב החופשי?

ההתפתחות המחשבתית
לאחר מאות רבות של שנים בהן שלטו הדתות שלטון ללא מיצרים בתודעתם של בני התרבות בעולם, השתנו הדברים לבלי הכר מאז 'העת החדשה'. מעמדן של הדתות נחלש, הסמכותיות התמסמסה ותחושת הודאות של האמונה שלאורה התחממו רבים הלכה ונמוגה.

שני גורמים שהזינו זה את זה, ההתפתחות הטכנולוגית וההתפתחות החברתית, הביאו שניהם, תוך כדי התעצמותם המתמדת, ליחס שונה, קר ומבקר, כלפי כל שהיה קדוש עד אז.

אפילו פרט טכני אחד כמו המצאת הדפוס, גרם בעקיפין, עקב התרבות הדפסות כתבי הקודש, לשחרור המחשבה אודות משמעות כתבי הקודש. כל מי שהתנ"ך הגיע לידו התחיל לחשוב לבדו אם לקבל את תכתיבי הפרשנות של הכנסייה, או להתייחס לספרים על סמך הבנתו והשכלתו.

ההשכלה הלכה ונעשתה למילת מפתח. השכל נעשה למבקרו של כל הנהוג, של כל המקודש, והכל מושם תחת עינה הביקורתית של ההשכלה האנושית.

למרות נזקיו של הלך רוח חדש זה לדת, לטווח הארוך מסתבר שהיה בו גם משהו מן החיוב. ממילא, התפיסה הנוצרית של התנ"ך היתה כה מעוותת ומנוגדת להיגיון, שאיזמל ההשכלה 'גילח' מעל התרבות הדתית ערמות של תובנות חשוכות – וטוב שכך.

הבעייתיות גדלה כשקָו מחשבה זה חילחל לתוככי המחשבה היהודית. כאן, היכן שמעולם נס החשיבה והלימוד היו מרכזיים, הביקורת נתגלתה כיותר, הרבה יותר, הרסנית מאשר חיובית.
מכל מקום, בין בישראל ובין באומות העולם נעשתה האנושות חושבת עצמאית, ביקורתית, משכילה אבל...

תכל'ס, לאן הגענו?
החשיבה הפילוסופית המודרנית שהשתחררה מכבלי המדע של אריסטו והדוֹגמות המוּנְחות שלו (שוב, פעמים רבות על ידי הכנסיה הנוצרית), והחשיבה הדתית שפרצה את חומות השכל הנצור, שני אלו עם החשיבה הטכנולוגית שהביאה את האדם להישגים שעליהם לא חלם, ומחקה מתובנותיו אמונות טפלות שהצטברו דורות על גבי דורות - כל הקומות הללו נבנו על גבי חורבנה של מידה מרכזית אחת, הקדושה.

האדם, הן היהודי והן האדם בכלל, האדם המבקש את הנשגב, את הקדוש, מצא עצמו ממולא בכל טוב, פילוסופי, ביקורתי, טכנולוגי, אך כלום לא נותר בידו מכל אשר היה לו לפני פרוץ ההשכלה, מהקודש, מהקדוש, מהאלוקי.

אכן, מדעי הטבע בהם פרצה הטכנולוגיה, לא הביאו לנזקים כה משמעותיים לקדושה כמו החשיבה המחודשת אודות ערכי החברה והאדם, תולדותיה של הפילוסופיה החדשה וההגות הדתית הביקורתית, המנוכרת. מדעי הטבע הזיקו הרבה פחות ממדעי החברה והרוח, והאדם, ובייחוד חלק נשמתו, אך לא במעט גם תודעתו, נותרו עקרים, מנוכרים וקרים.

בהתלהבותו מכך ש'לכל דבר יש יותר מצד אחד' בהתרגשותו מהתובנה ש'לכל דבר יש ערך' ובקביעתו ש'הכל חשוב', ו'תעשה מה שמתאים לך / מתחבר לך / מנגן לך' איבד האדם מעוז חשוב אותו העניקה לו הדת – תחושת הוודאות, ההחלטיות.

מכל ים האפשרויות שנפתחו בפני ההשכלה האנושית נמצא האדם טובע בין כולם, ומבקש, נואש, עוגן יציב, מוצק, לעגון אליו את ספינת חייו הנשמתיים. ואין!

כך מוצא את עצמו דוקא האדם האינטליגנטי, זה המבקש להוסיף רבדים של השכלה והעמקה לתמימות אמונתו, במשבר של חוסר ודאות או ספקנות מתמדת, מחשיכה ומנקרת.

העצמיות ואובדן הבטחון


גם האדם הדתי, אפילו המעמיק, ההוגה בספרי אמונה, בכתבי החסידות ואולי גם בחלקי פנימיות התורה, אדם זה מצא שיש ייעוד ייחודי רק לו בחייו התורניים.

הוא למד ש'אין אדם למד אלא ממקום שלבו חפץ' (עבודה זרה י"ט), הוא שמע שלכל יהודי יש 'את האות שלו בספר תורה' (ר' למשל: אורות הקודש חלק ג', פרקי העצמיות), והוא החל יותר ויותר להרגיש שהוא נתבע לדרך ייחודית, דרך שתבטא את הקו שלו בתמונה הכללית, את העצמיות שלו, את המנגינה המיוחדת לו.

הפרזה בעיון בסוגיות אלו יכולה גם היא להצטרף לחולשות הקודמות שנמנו לעיל, שבהם נחלשה האנושות מאז העת החדשה.

גם בקשת היייחודיות האישית עלולה להתפרש כאילו יש לכל אחד 'יהדות משלו', כאלו מוטל על הלומד לחפש לו תורה אישית, ל'המציא מחדש את הגלגל' – והקרקע הרוחנית המוצקה מתחת לרגלים, הקרקע המבוססת של מסורת הדורות הקבועה והמסורה מאב לבן, זו תזועזע ותשלח אל חיי הרוח של האדם גלים סוערים, זועפים, וחדוות הקדושה תישאב למערבולת רעה.

'ואלו המשפטים אשר תשים לפניהם'
וכך, עם חשיבה משוחררת, ביקורתית, עם התפתחות טכנולוגית שמעצימה את הבטחון העצמי, עם ידיעה מתקדמת על מורכבות כל הדברים והיותם בעלי פנים עשירות, עם בקשת הנתיב המיוחד לכל נפש – מכל אלו הדברים סוער ים אי הוודאות על האדם ומאיים לגרשו מגן העדן של היציבות, של הוודאות.

והרי מובן שכל ההתפתחויות הללו חיוביות הן ביסודן וכל אלו הדברים הינם חלקים משמעותיים של ההתקדמות הרב דורית של ההיסטוריה, אלא שהם חסרים את המיקום המדוייק שלהם ב'שיעור הקומה' הכללי.

כאן באה פרשת משפטים ומציבה מניפה רחבה ומפורטת של עשרות מצוות, לראשונה מאז פרשת בראשית. למקרא הרשימה המרשימה של פסוקים פסקניים, של אמירות קצרות וחותכות על הוראות הלכתיות כאלו ואחרות חש האדם המודרני, 'המשוחרר', כמי שלא מבין 'מה קורה פה', אך לאור קורות האדם מעת התפתחות המחשבה, נמצאת דוקא נחמה אינטליגנטית בהוראות המעשיות של התורה.

המעשים הגבישיים, החוקים המוצקים והמצוות המעשיות נותנים את הקרקע עליה יכולה לצמוח עשייה אישית עשירה – על גבי שכבת היציבות 'המשפטית', החוקתית, של מצוות התורה המעשיות. אלו, על כל העושר הרבגוני שלהן, על כל פרטיהן ודקדוקיהן, מבססים אצל האדם שכבת יסוד של הלכה / הליכה יציבה ליעדיו של האדם, לשילוב החכמה, ההתקדמות האנושית, הנתיב הייחודי, שכל אלו יפרחו וימוקמו במדוייק במרחבי חייו של האדם על גבי קומת היסוד הממשית, האלוקית, של מצוות התורה, ודוקא המשפטים, אלו ש'לא שואלים את האדם', שקבועים וממוסמרים ביסודם האלוקי, וניתנו לחכמי התורה להפריח ולהניב מהן פירות תורה שעולה מלמטה, את היצירה האנושית, הקדוֹשה, של התורה שבעל פה.

כך מושלמת הקומה הנכונה של האדם והמצוה, האנושות והקדושה, היציבות והקידמה.

המעמיק חקר, המתלבט והמבקר, מרגיש פעמים רבות שההשכלה מכרה לו שאלות טובות אך מיעטה מאד בסיפוק תשובות. העמקה וחקר בכיוון של המסורת, בכיוון הבנת הדבק ההלכתי המלכד את האומה לאורך ההיסטוריה - דבק שרק הציון 'מצויין' מגיע לו לאור הצלחתו במשימה הכמעט בלתי אפשרית של שמירת העם לאורך ההיסטוריה הקשה שלו – העמקה וחקר כאלו ינעימו את עול המצוות מתוך הכרת הטוב של המדע המבקש דרך סלולה בים הספקנות המודרנית.

וכך ההלכה לא באה במקום המחשבה אלא דוקא על מנת לאפשר היפתחות לחכמה עליונה יותר, הדורשת העמקה ולימוד ולא גובלת אותם.

על גבי נאמנות מוחלטת להלכה, לא כסוגרת את האדם אלא בדיוק להיפך, כזו המאפשרת לו את השליטה על חולשותיו, זו התוחמת את הרוחות הסוערות על הנוף הרוחני של האדם, הוא והאנושות ימצאו עצמם פורחים בבטחה – קומה על גבי קומה, תשתית ציוויים מוצקה שעל גביה התפתחויות והתחדשויות.
http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur ... 4%e8%e9%ed
 

tipid

New Member
ספר הברית
התיאור של תהליך הלמידה של דברי התורה, עם ירידת משה מההר, מורכב ומלא משמעויות סמליות.
כ"ז שבט תש"ע - הרב צחי הרשקוביץ


בסוף פרשת משפטים מופיעה סדרת פסוקים שמחייבת הסברים מעמיקים. הכתוב אומר כך (שמות כד, ג-ז):
"וַיָּבֹא מֹשֶׁה וַיְסַפֵּר לָעָם אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וְאֵת כָּל הַמִּשְׁפָּטִים וַיַּעַן כָּל הָעָם קוֹל אֶחָד וַיֹּאמְרוּ כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה. וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וַיַּשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ תַּחַת הָהָר וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מַצֵּבָה לִשְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל. וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים לַה' פָּרִים. וַיִּקַּח מֹשֶׁה חֲצִי הַדָּם וַיָּשֶׂם בָּאַגָּנֹת וַחֲצִי הַדָּם זָרַק עַל הַמִּזְבֵּחַ. וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע".


התיאור של תהליך הלמידה של דברי התורה, עם ירידת משה מההר, מורכב ומלא משמעויות סמליות. תחילה, מגלה לנו התורה, ירד משה ודיבר עם העם. במעמד זה הוא מסר להם את כל דברי ה' (במשמע מה שקראנו בפרשת יתרו) ואת המשפטים (במשמע פרשת משפטים). העם הביע הסכמה והתחייבות לבצע את מצוות ה'. לאחר מכן משה כתב את הדברים, ולמחרת בנה מזבח ושתים עשרה מצבות. רק אחרי ההקרבה במזבח, וחציית דם הפרים, לקח משה את ספר הברית והקריא אותו באזני העם. או אז הגיב העם בצורה שונה מזו שאפיינה את תגובתם קודם לכן, הם אמרו נעשה ונשמע. הוסיפו שמיעה על העשייה. לכאורה שמיעה זו מיותרת, הרי עד לרגע זה הם כבר שמעו את דבר ה' ישירות מפי משה, ואף ראו אותו כותב את הדברים על ספר. דווקא בפעם הראשונה, אחרי ששמעו את הדברים, לא ראו צורך להוסיף את השמיעה, ואילו עתה נזכרו גם לשמוע?


שאלה נוספת שעולה מתוך הכתובים היא מהו ספר הברית המדובר, ומה טיבו. בנושא זה נחלקו רבותינו הראשונים. רש"י, כתב שספר הברית הוא ספר הכולל את כל התורה עד למעמד זה, הווה אומר ספר בראשית ומחציתו של ספר שמות. לפי הסברו אכן יש מקום לשני מעמדות פומביים של חשיפת דבר ה'. בפעם הראשונה, כאשר ירד משה, דיבר עימם דברים מאוד מוגדרים (רש"י כותב על פס' ג שדברי ה' הם הפרישה וההגבלה מההר, ומשפטיו הם שבע מצוות בני נח, איסור שבת, כיבוד אב ואם ופרה אדומה - הדינים שנמסרו במרה. זאת לשיטתו שמדובר במעמד שהיה לפני מתן עשרת הדברות, שהרי לדעתו אין מוקדם ומאוחר בתורה). לעומת זאת, בפעם השניה, כאשר הקריא להם משה את ספר הברית, הוא כבר העניק להם חטיבה משמעותית מתוך התורה כולה.


רמב"ן, לעומת זאת, מתאר תהליך אחר לגמרי. לדעתו, משה רבינו ירד אחרי ששמע את עשרת הדברות, ואחרי שהעם שמע את שתי הדברות הראשונות. במעמד זה מסר להם משה את שאר הדברות, וקיבת את "הסכמתם" להמשיך בתהליך קבלת התורה. או אז נקרא שנית למעלה, שם נמסרו לו שאר מצוות ה', תורותיו ומשפטיו. מכאן נבין לשיטתו עד כמה יש יתרון חשוב באמירה "נעשה ונשמע" שנאמרה בפעם השניה. שכן אמירה זו מתייחסת לא רק למה ששמעו עד כה, אלא גם לכל מצוות ה' שייאמרו בעתיד, ושאותן טרם שמעו.


למעשה, עמדות אלה מופיעות בצורה מתומצתת יותר כבר במכילתא דר' ישמעאל. המכילתא אומרת כך (מסכתא דבחדש פרשה ג):

" 'ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם'. אבל לא שמענו מהיכן קרא באזניהם. רבי יוסי בר' יהודה אומר, מתחלת בראשית ועד כאן; רבי אומר, מצוות שנצטווה אדם הראשון ומצוות שנצטוו בני נח ומצוות שנצטוו במצרים ובמרה ושאר כל המצוות כולן. ר' ישמעאל אומר, בתחלת הענין מה הוא אומר, 'ושבתה הארץ שבת לה' - שש שנים תזרע שדך וגו' ', שמטים ויובלות ברכות וקללות; בסוף הענין מה הוא אומר, 'אלה החוקים והמשפטים והתורות'. אמרו מקבלין אנו עלינו, כיון שראה שקבלו עליהם נטל הדם וזרק על העם, שנ' 'ויקח משה את הדם ויזרק על העם'. אמר להם, הרי אתם קשורים ענובים תפוסים, מחר בואו וקבלו עליכם המצות כולן".



דעתו של ר' ישמעאל (שמייצגהּ מקרב הפרשנים הוא החזקוני) היא שבמעמד נשגב זה הקריא משה רבינו דווקא את הקללות שכתובות בתוכחה. אחרי ההסכמה לקללות אלה קיבלו על עצמם עם ישראל את התורה, וממילא מדובר בדרך חד-סטרית.



תהא זהותו של ספר הברית אשר תהא, המפגש של עם ישראל עם דברי התורה, מוכנותם לקבלה ולהתחייב לדיניה הם הרגעים המכוננים שלנו כאומה. ברגעים אלה, שהתורה ממחישה את מורכבותם וחשיבותם הטקסית, נתקבלה תורת ישראל כתעודת הזהות של כל יהודי באשר הוא, ועם ישראל החל את דרכו הארוכה למימוש ייעודו הרוחני, כממלכת כהנים וגוי קדוש.

המאמר מתפרסם בעלון השבת "שבתון"


http://www.kipa.co.il/pash/show.asp?id=37022
 
חלק עליון