רות וידאל
New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>
אור רבינו
פרשת שבוע עקב דברי רבנו מברסלב
וברך והרבך - יש מי שיש לו עושר ונכסים רבים ואין לו שום נחת רוח בעשרו אדרבה כל ימיו כעס ומרירות מרבוי תאוותיו שנבהל להון יותר ויותר כמו שמצוי הרבה כאלה ובודאי אין זה עשירות כלל ,ועל זה אמר שלמה בחכמתו :" איש אשר יתן לו אלוהים עושר ונכסים ולא ישליטנו לאכול ...גם זה הבל וחלי .... עושר שמור לבעליו לרעתו ." ועיקר העושר כששורה ברכת השם בפרנסתו ככתוב :" ברכת ה` היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה : וזהו "וברך והרבך " הנזכר לעיל ,
ושמר ה` אלהיך את הברית ואת החסד-
ישמור שלא יעביר אותך החסד על דעתך ככתוב :" וישמן ישרון ויבעט ",
פעם דברו לפני רבנו מדאגות הפרנסה שיש להם ,ענה ואמר :" מה יש לדאוג על הפרנסה , הלא לחם עם מלפפון הוא מאכל טוב",
וכן אמר :" טוב להיות בעל חוב לאשתו וידליו מאשר להיות בעל חוב לחנוני",
ואמר :" אין לדאוג על ממון , כי בין שיהיה לאדם ממון בין שלא יהיה לו יבלה ימיו בשווה !....
כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם -עיקר החיות הוא הארת פנים רוחניות המאכל זה מחיה את האדם אבל נשמיות המאכל נעשה פסולת ונדחה לחוץ , {אמר המעתיק הכוונה כאן שהאדם שרואה לפניו מאכל יטוב , וכן כשמקבל סכום כסף או כל טובת הנאה יזכור מי הנותן ושכזו הנתינה השם מאיר לו פניו יתברך ,והוא כמו ילד שמקבל מתנה מאביו ילד מכל מסתכל על המתנה ומתעלם מהאבא , ילד טוב מביט באביו ומקיד מתנתו והארת פניו שנמצאת גם בעצם המתשנה }
כי על כל מוצא פי ה` יחיה האדם - האדם חי וקיים רק מן הרוח חיים שהמשיך השם יתברך לתוך המאכלים ,
כמה ענינים שאמר רבנו על המאכלים :
1} כשחותכים את הקלפה של המלפפון {וכן שאר פירות וירקות שקלפתן קצת נאכלת ,} לא כדאי להוריד את הקלפה לגמרי,
2} לא לאכול בצל חי אלא רק מבושל או אפוי וכיוצא ,
3}לא לאכול פרי שלא נתבשל כל צרכו { כדון עגבניות ירוקות }
4} לאכול בנחת , כאלו יושב מולך אדם חשוב ,
5} להרבנות באכילת שבת {זה מועיל מאוד לשבר את הכעס ולזכות לסבלנות}6} לא להיות בררן יותר דאי {זה טעים לי , זה לא טעים לי ....}
7} לאכול מן הקרוב אליך ולא מן הרחוק,
ספור שספר רבנו על שטות בני העולם :
פעם דרו בבנין אחד שני עשירים אחד קמצן גדול ואחד נדיב ובעל צדקה גדול ,פעם בא עני אל הקמצן ובקש ממנו לאכול כי היה רעב מאוד ,
אמר לו העשיר : " הנה יש לי עצים כאן , תחתוך אותם חתיכות ואתן לך לאכול : הסכים העני ועבד כמה שעות עם העצים ,
כשסיים עבודתו המפרכת אמר לו העשיר :" לך לבית שמולי {שכנו העישר } ושם תקבל ארוחה טובה , הלך העני לתמו {כי סכר ששם זה הכנסת אורחים של העשיר הקמצן }תיכף שהנכנס קבלוהו יפה והעניקו לו ארוחה כיד המלך , האמצע האכילה שמע העשיר הנדיב איך שהעני התאנח : "עבדתי קשה היום ,"שאל אותו העשיר הנדיב על עסק עבודתו וספר לו העני כל הנעשה ,ענה העשיר הנדיב לעני :" פה זה הכנסת אורחים שלי .... יהודי ,עבדת בחנם ואתה אוכל בחינם "!!!!1
פעם אמר רבנו:" פרנסה נותן הקב"ה ובני העולם אוכלים בחנם אולם עובדים הם רק בגלל עוונותיהם ...!!"</span>
אור רבינו
פרשת שבוע עקב דברי רבנו מברסלב
וברך והרבך - יש מי שיש לו עושר ונכסים רבים ואין לו שום נחת רוח בעשרו אדרבה כל ימיו כעס ומרירות מרבוי תאוותיו שנבהל להון יותר ויותר כמו שמצוי הרבה כאלה ובודאי אין זה עשירות כלל ,ועל זה אמר שלמה בחכמתו :" איש אשר יתן לו אלוהים עושר ונכסים ולא ישליטנו לאכול ...גם זה הבל וחלי .... עושר שמור לבעליו לרעתו ." ועיקר העושר כששורה ברכת השם בפרנסתו ככתוב :" ברכת ה` היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה : וזהו "וברך והרבך " הנזכר לעיל ,
ושמר ה` אלהיך את הברית ואת החסד-
ישמור שלא יעביר אותך החסד על דעתך ככתוב :" וישמן ישרון ויבעט ",
פעם דברו לפני רבנו מדאגות הפרנסה שיש להם ,ענה ואמר :" מה יש לדאוג על הפרנסה , הלא לחם עם מלפפון הוא מאכל טוב",
וכן אמר :" טוב להיות בעל חוב לאשתו וידליו מאשר להיות בעל חוב לחנוני",
ואמר :" אין לדאוג על ממון , כי בין שיהיה לאדם ממון בין שלא יהיה לו יבלה ימיו בשווה !....
כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם -עיקר החיות הוא הארת פנים רוחניות המאכל זה מחיה את האדם אבל נשמיות המאכל נעשה פסולת ונדחה לחוץ , {אמר המעתיק הכוונה כאן שהאדם שרואה לפניו מאכל יטוב , וכן כשמקבל סכום כסף או כל טובת הנאה יזכור מי הנותן ושכזו הנתינה השם מאיר לו פניו יתברך ,והוא כמו ילד שמקבל מתנה מאביו ילד מכל מסתכל על המתנה ומתעלם מהאבא , ילד טוב מביט באביו ומקיד מתנתו והארת פניו שנמצאת גם בעצם המתשנה }
כי על כל מוצא פי ה` יחיה האדם - האדם חי וקיים רק מן הרוח חיים שהמשיך השם יתברך לתוך המאכלים ,
כמה ענינים שאמר רבנו על המאכלים :
1} כשחותכים את הקלפה של המלפפון {וכן שאר פירות וירקות שקלפתן קצת נאכלת ,} לא כדאי להוריד את הקלפה לגמרי,
2} לא לאכול בצל חי אלא רק מבושל או אפוי וכיוצא ,
3}לא לאכול פרי שלא נתבשל כל צרכו { כדון עגבניות ירוקות }
4} לאכול בנחת , כאלו יושב מולך אדם חשוב ,
5} להרבנות באכילת שבת {זה מועיל מאוד לשבר את הכעס ולזכות לסבלנות}6} לא להיות בררן יותר דאי {זה טעים לי , זה לא טעים לי ....}
7} לאכול מן הקרוב אליך ולא מן הרחוק,
ספור שספר רבנו על שטות בני העולם :
פעם דרו בבנין אחד שני עשירים אחד קמצן גדול ואחד נדיב ובעל צדקה גדול ,פעם בא עני אל הקמצן ובקש ממנו לאכול כי היה רעב מאוד ,
אמר לו העשיר : " הנה יש לי עצים כאן , תחתוך אותם חתיכות ואתן לך לאכול : הסכים העני ועבד כמה שעות עם העצים ,
כשסיים עבודתו המפרכת אמר לו העשיר :" לך לבית שמולי {שכנו העישר } ושם תקבל ארוחה טובה , הלך העני לתמו {כי סכר ששם זה הכנסת אורחים של העשיר הקמצן }תיכף שהנכנס קבלוהו יפה והעניקו לו ארוחה כיד המלך , האמצע האכילה שמע העשיר הנדיב איך שהעני התאנח : "עבדתי קשה היום ,"שאל אותו העשיר הנדיב על עסק עבודתו וספר לו העני כל הנעשה ,ענה העשיר הנדיב לעני :" פה זה הכנסת אורחים שלי .... יהודי ,עבדת בחנם ואתה אוכל בחינם "!!!!1
פעם אמר רבנו:" פרנסה נותן הקב"ה ובני העולם אוכלים בחנם אולם עובדים הם רק בגלל עוונותיהם ...!!"</span>