אברהם יהושע השל (11 בינואר 1907 - 23 בדצמבר 1972), מההוגים החשובים של המחשבה היהודית הדתית בארצות הברית במאה העשרים. תאולוג, משורר ופילוסוף בעל ספרי הגות ושירה רבים.
"אף דת אינה אי."
"כל מה שצריך זה אדם אחד... ועוד אחד... ועוד אחד... בכדי להתחיל מהפכה."
"פליאה, ללא ספק, היא ההתחלה של כל ידע."
"אדם דתי הוא כזה המחזיק את האל ואת האדם באותה מחשבה, כל הזמן."
"אם הוא לא בעל משמעות עליונה, האלוהים הוא חסר משמעות."
"רק להיות, זוהי ברכה, רק לחיות זוהי קדושה."
"כבוד עצמי הוא פרי משמעת עצמית, הרגשת הכבוד גדלה עם היכולת של האדם להגיד לעצמו לא."
"חיים ללא התחיבות אינם שווים לחיות."
"רק חלקנו אשמים אבל כולנו אחראים."
"הדת שקעה לא מפני שהוכחשה אלא משום שפסקה להתייחס לענין, משום שנהייתה משעממת, מציקה, תפלה.כאשר האמונה מוחלפת לגמרי ביעיקרי, העבודה במשמעת, האהבה במנהג ;כאשר מתעלמים מן המשבר של היום ביגלל הוד-קדומים ; כאשר האמונה הופכת לירושה במקום מקור מים חיים ;כאשר הדת מדברת רק בשם המרות ולא בקולה של החמלה - הרי בשירתה חסרת-טע ם." ~ מתוך "פילוסופיה של הדת"
מתוך "השבת"
"אלוהים המעוצב לפי טעם הדור, אלוהים שניתן לכלוא אותו בגבולות אנושיים, אינו אלא צילו של האדם" ~ עמוד 24
"היהדות היא דת הזמן." ~ עמוד 27
"שישה ימים אנו נאבקים בעולם, וסוחטים רווח מן האדמה; בשבת אנו פונים אל הזרע הנצחי הנטוע בנפשנו. שישה ימים אנו מנסים להשתלט על העולם, וביום השביעי עלינו להשכיל לשלוט בעצמיותנו." ~ עמוד 33
"השבת איננה קיימת למען ימי החולין, ימי החולין קיימים למען השבת. השבת איננה מנגינת ביניים, היא פסגת החיים." ~ עמוד 34
"היום השביעי הוא ארמון בתוך הזמן." ~ עמוד 35
נאמר עליו
"כיצד עלה על דעתך לזווג אותי עם הפטפטן השל?" ~ ישעיהו ליבוביץ
"נתנו לו רק 'מכסת' שיעורים מצומצמת, וגם לא איפשרו לו להעסיק עוזרי מחקר והוראה. כמו המרצים הבכירים האחרים" - רבקה הורביץ על "הזילזול" בעבודה שקיבל בבית המדרש הקונסרבטיבי.
"שלום (גרשום שלום - חוקר קבלה) בכלל לא התעניין בכלל במשמעות הרוחנית של החסידות ושל כלל הטקסטים שחקר (השל), אלא רק במחקר הפילולוגי עצמו, ולכן לא אהב את השל" - רבקה הורביץ.
"אף דת אינה אי."
"כל מה שצריך זה אדם אחד... ועוד אחד... ועוד אחד... בכדי להתחיל מהפכה."
"פליאה, ללא ספק, היא ההתחלה של כל ידע."
"אדם דתי הוא כזה המחזיק את האל ואת האדם באותה מחשבה, כל הזמן."
"אם הוא לא בעל משמעות עליונה, האלוהים הוא חסר משמעות."
"רק להיות, זוהי ברכה, רק לחיות זוהי קדושה."
"כבוד עצמי הוא פרי משמעת עצמית, הרגשת הכבוד גדלה עם היכולת של האדם להגיד לעצמו לא."
"חיים ללא התחיבות אינם שווים לחיות."
"רק חלקנו אשמים אבל כולנו אחראים."
"הדת שקעה לא מפני שהוכחשה אלא משום שפסקה להתייחס לענין, משום שנהייתה משעממת, מציקה, תפלה.כאשר האמונה מוחלפת לגמרי ביעיקרי, העבודה במשמעת, האהבה במנהג ;כאשר מתעלמים מן המשבר של היום ביגלל הוד-קדומים ; כאשר האמונה הופכת לירושה במקום מקור מים חיים ;כאשר הדת מדברת רק בשם המרות ולא בקולה של החמלה - הרי בשירתה חסרת-טע ם." ~ מתוך "פילוסופיה של הדת"
מתוך "השבת"
"אלוהים המעוצב לפי טעם הדור, אלוהים שניתן לכלוא אותו בגבולות אנושיים, אינו אלא צילו של האדם" ~ עמוד 24
"היהדות היא דת הזמן." ~ עמוד 27
"שישה ימים אנו נאבקים בעולם, וסוחטים רווח מן האדמה; בשבת אנו פונים אל הזרע הנצחי הנטוע בנפשנו. שישה ימים אנו מנסים להשתלט על העולם, וביום השביעי עלינו להשכיל לשלוט בעצמיותנו." ~ עמוד 33
"השבת איננה קיימת למען ימי החולין, ימי החולין קיימים למען השבת. השבת איננה מנגינת ביניים, היא פסגת החיים." ~ עמוד 34
"היום השביעי הוא ארמון בתוך הזמן." ~ עמוד 35
נאמר עליו
"כיצד עלה על דעתך לזווג אותי עם הפטפטן השל?" ~ ישעיהו ליבוביץ
"נתנו לו רק 'מכסת' שיעורים מצומצמת, וגם לא איפשרו לו להעסיק עוזרי מחקר והוראה. כמו המרצים הבכירים האחרים" - רבקה הורביץ על "הזילזול" בעבודה שקיבל בבית המדרש הקונסרבטיבי.
"שלום (גרשום שלום - חוקר קבלה) בכלל לא התעניין בכלל במשמעות הרוחנית של החסידות ושל כלל הטקסטים שחקר (השל), אלא רק במחקר הפילולוגי עצמו, ולכן לא אהב את השל" - רבקה הורביץ.