פורום ברסלב - רק לשמוח יש

שבת -פרשת עקב!

tipid

New Member
שבת -פרשת עקב!!
זמני כניסת ויציאת שבת -פרשת עקב!
כניסה יציאה
ירושלים 19.02 20.17
תל-אביב 19.17 20.19
חיפה 19.10 20.20
באר שבע 19.18 20.18
בברכת שבת שלום טוב ומבורך!!!
 

tipid

New Member
עקב

הארץ שבה לא מחשבים חשבונות

בשבועות האחרונים הגיעו ארצה מאות משפחות מארה"ב ש"עשו עליה", תרתי משמע. זאת למרות המצב הביטחוני והכלכלי. כיצד ניתן להסביר תופעה זו וכיצד ניתן לעודד אותה? איך ניתן לקרא לעליה מארצות הרווחה, בעת משבר כלכלי בארץ ישראל? כיצד אפשר לתת לאנשים תקווה ריאלית שהם יצליחו גם כאשר ה"מספרים" הכלכלים, בקטן ובגדול, אומרים לכאורה את ההפך? השיטה היא: קרא להם "לסגור את העיניים" כדי ש"עיניים" אחרות יפתחו.

התורה מלמדת אותנו שארץ ישראל היא ורק היא הארץ אשר "תמיד עיני ה' א-קיך בה מרשית השנה ועד אחרית השנה" (דברים יא, יב). ההשגחה בארץ ישראל שונה. זו השגחה מיוחדת בכל רגע ורגע, ההחלטות לא מתקבלות ונקבעות מראש, הקב"ה תמיד מעורב באופן פעיל בנעשה בארץ. נדגים זאת בשאלת ירידת הגשמים והפרנסה.

הגמרא בראש השנה מקשה "אמר רבי יוחנן: גדולה תשובה שמקרעת גזר דינו של אדם, שנאמר (ישעיהו ו) "השמן לב העם הזה ואזניו הכבד ועיניו השע פן יראה בעיניו … ולבבו יבין ושב ורפא לו"… מתיבי: (דברים י"א יב) עיני ה' אלהיך בה - עתים לטובה עתים לרעה. עתים לטובה כיצד? הרי שהיו ישראל רשעים גמורין בראש השנה, ופסקו להם גשמים מועטים, לסוף חזרו בהן. להוסיף עליהן - אי אפשר, שכבר נגזרה גזרה. אלא הקדוש ברוך הוא מורידן בזמנן על הארץ הצריכה להן, הכל לפי הארץ" (ראש השנה יז ע"ב). לפי הסבר זה, בארץ ישראל ובכל העולם, כמות הגשם, לדוגמא, נקבעת בראש השנה ולא תשתנה בין אם נעשית תשובה במהלך השנה, או ח"ו להפך. אך בארץ ישראל ההתנהגות שלנו והשגחתו של הקב"ה ישפיעו על הדרך בה הגשם הזה יינתן. אותה כמות גשם, אם היא תינתן בזמן המתאים ובמקום המתאים ברכתה תהא מרובה, ואילו צירוף לא נכון, יכול במקרה הטוב לא להועיל ובמקרה יותר גרוע להביא שטפונות הרסניים. לפי זה "עיני ד' " כמשל, הן הקובעות בארץ ישראל איך תיושם ההחלטה שנתקבלה בראש השנה.

כמה פסוקים אחרי כן התורה אומרת "ואכלת ושבעת" (דברים י"א, טו). מסביר רש"י " - הרי זו ברכה אחרת, שתהא ברכה מצויה בפת בתוך המעים". לפי פירושו אנו למדים כי אדם שבע לאו דווקא בגלל כמות האוכל ואיכותו, אלא שהדבר תלוי בברכה שהקב"ה שולח ברכה במעי האדם והיא הנותנת לו את הרגשת השובע.

הרב זאב לף אמר רעיון נפלא, על הפרשה, אשר פותח לנו אפיק שלישי. כתוב "א
 

tipid

New Member
עקב(דברים ז:יב-יא:כה)
ללכת בעקבות המופת האלוקי
בפרשת השבוע מצווה אותנו התורה: "ללכת בכל דרכיו" [של הקב"ה] (דברים י"א:22). כל אדם נברא בצלמו ובדמותו של הקב"ה, מה שהופך את הקב"ה לדוגמה ולמופת עבורנו, כאשר עלינו לנסות ולהדמות לו בדרכיו.

שאיפה לשלמות

בספר בראשית (פרק י"ח), מתגלה הקב"ה לאברהם אבינו באוהלו. באותה שעה מתקרבים לשם שלושת המלאכים. אברהם מפסיק את שיחתו עם הקב"ה וממהר לארח אותם בהציעו להם כיבוד ושתייה. נשאלת השאלה, כיצד יתכן שאברהם אבינו מוותר על זכות ההתגלות של הקב"ה, לטובת הכנסת האורחים?!

נשאלת השאלה, כיצד יתכן שאברהם אבינו מוותר על זכות ההתגלות של הקב"ה, לטובת הכנסת האורחים?!התשובה המפתיעה היא, שעדיף להתנהג כמו הקב"ה מאשר לדבר אתו. מציאותו של הקב"ה היא מציאות הטוב המוחלט והנתינה האינסופית. אנו, שנבראנו בצלמו ובדמותו נדרשים להדמות לו בהנהגותיו, וכמוהו להעניק לאחרים באופן המלא ביותר, ובאופן זה להגשים את החלק הרוחני שבנו. אברהם אבינו השכיל להגיע לרמות הרוחניות הגבוהות ביותר, משום שעשה מאמצים להדמות לקב"ה, בכך שנקט בפעולות אינסופיות של נתינה.

עדיין, האם תיתכן מציאות בה מסוגלים אנשים בשר ודם להגיע לשלמות האינסופית של הקב"ה?

התשובה היא, שלא תיתכן מציאות כזו, אך אסור שעובדה זו תעכב אותנו מלהציב לעצמנו מטרות נשגבות. למעשה, הסוד להצלחה היהודית, הוא שאנחנו תמיד שואפים ל...שלמות.

דרכים מעשיות להדמות לקב"ה

בתיאור המצווה "ללכת בדרכיו של הקב"ה", אומרת הגמרא: "כפי שהוא רחום, אף אתה היה רחום. כפי שהוא חנון, אף אתה היה חנון".

להלן דוגמאות המבטאות נתינה אינסופית, הנלמדות מהנהגותיו של הקב"ה:

•ביקור חולים – כפי שעשה הקב"ה לאחר שעבר אברהם אבינו את ברית המילה. (בראשית י"ח:1).

•קבורת המת – משום שהקב"ה בכבודו ובעצמו קבר את משה רבנו. (דברים ל"ד:6)

•מתן סיוע לרעב – כפי שעשה הקב"ה כשנתן לבני ישראל את המן במדבר. (שמות ט"ז:4)

•ניחום אבלים – כפי שעשה הקב"ה בהופיעו אצל יצחק אבינו לאחר מות אברהם אביו. (בראשית כ"ה:11)

מעניין להיווכח שהרשימה הזו מכילה רק אספקטים של טוב-לב כלפי הזולת. אין כל דרישה להדמות לקב"ה בתוכחה או במתן העונשים לחוטאים. וזאת מדוע? מכיוון שרק הקב"ה יכול לשפוט משפט צדק. אם כך, איך בכל זאת אפשרה התורה להקים בתי דין עם דיינים ופסיקות מחייבות? ההסבר היחיד לכך הוא, שהקב"ה העניק להם את המנדט לעשות זאת. המהר"ל מפראג מסביר שהתורה מתייחסת לשופטים כאל הרחבה או שלוחה של הקב"ה בכבודו ובעצמו, וככאלו אכן מותר להם לשפוט.

גיבורי העידן המודרני

כאשר אנו יש לנו עסק עם אדם אחר, הערך שצריך להניע אותנו, הוא "טוב-לב".

התורה מצווה עלינו "כי תשמור את מצוות ה' אלוקיך והלכת בדרכיו" (דברים כ"ח:9). "החפץ חיים" מציין ששני המרכיבים הללו מרמזים שמדובר בתהליך דו-שלבי. כלומר, אם נשמור את מצוותיו של הקב"ה, אז ממילא גם נלך בדרכיו.

הדגמה לקיום המצווה "והלכת בדרכיו", נוכל ללמוד מהסיפור הבא:


באירופה שלפני מלחמת העולם השניה, החלו יהודים לנסות להשיג אישורי יציאה מהמדינות בהן התגוררו, מהחשש לבאות. באותה תקופה החליט אחד מתלמידיו של הרב קוטלר לנסוע למקום רחוק, בתקווה להשיג את אישורי היציאה הנכספים. על מנת להגיע לאותו המקום היה עליו לנסוע ברכבת. באחת התחנות באמצע הדרך, הופתע התלמיד מהופעתו הפתאומית של רבו. "מה כבוד הרב עושה פה?!", שאל התלמיד הנדהם.

"מייד לאחר שהרכבת שלך עזבה, הגיע מברק שהודיע שאכן אישורי היציאה שלך יהיו מוכנים בעיר שאליה אתה נוסע", הסביר הרב קוטלר. "אז עליתי מייד על רכבת אחרת ומיהרתי אליך, כדי שתהיה יותר רגוע במשך המסע שלך!".


פני החברה כפני גיבוריה. מי הייתם בוחרים כגיבורים שלכם, ספורטאים או כוכבי מוסיקה, או שמא אנשי גבורה ומוסר? פני החברה כפני גיבוריה. מי הייתם בוחרים כגיבורים שלכם, ספורטאים או כוכבי מוסיקה, או שמא אנשי מוסר וגבורה?

ואת מי הייתם רוצים שילדיכם יבחרו?




שבת שלום,
הרב שרגא סימונס.

מקורות:
- גמרא, מסכת שבת, דף קכ"ז ע"א, דף קל"ג ע"ב.
- גמרא, מסכת סוט , דף י"ד ע"א.

<a href='http://www.aish.co.il/tp/sw/48853317.html' target='_blank'>http://www.aish.co.il/tp/sw/48853317.html</a>
 

tipid

New Member
האל(ו)ף והרב
מהו אותו "אלפיך" שמוזכר בפרשה וכיצד זה קשור להנהגה
י"ז אב ה´תש"ע - הרב יוסף כרמל, ראש כולל "ארץ חמדה"


פרשתנו פותחת בהבטחה לברכה:

 
חלק עליון