פורום ברסלב - רק לשמוח יש

שחור לבן- אין חצי חצי - כי תצא....פרשת שבוע

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:blue'>‏מאת: הרב אליעזר רפאל ברוידא שליט"א</span></span>

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>בעבודת השם אין אמצע ואין פשרות, שחור
או לבן ללא גווני אפור. ללא ידיעת והכרת כלל
זה, אין לאדם מדד לבחון את מעשיו ולתקנם.


רבנו ה"באר מים חיים" זי"ע (כי תצא, ד"ה או יאמר) כותב: "עיקר מלחמת האדם הוא
מלחמתו עם עצמו, כלומר עם תאוותו ויצרו המתאווים ללכת חס ושלום אחרי אלוהים אחרים..
.שכל הדברים שבעולם הנעשים לתאוות האדם שלא לשם ה' כולם...נשרשים ונמשכים
מבחינת הרע והסיטרא-אחרא (הצד האחר) ממש".

מכאן נלמד יסוד עצום: יש צד הקדושה ויש צד היפך הקדושה - שבעבודת השם אין אמצע
ואין פשרות, שחור או לבן ללא גווני אפור. הקב"ה אינו אוהב את מי שמנסה ליהנות משני
עולמות הפוכים, כפי שגער אליהו הנביא זכור לטוב בעם על הר הכרמל: "עד מתי אתם פסחים
על שתי הסעפים" (מלכים א' יח, כא), שנדרש מן האדם בעולם הזה לבחור בבירור לטובת
איזה צד הוא נלחם, כי אין מנוס, החיים בעולם הזה אינם אלא מלחמה, פשוטה כמשמעה.

מה נחוץ לנו לידיעת יסוד ה"שחור-לבן" זה דווקא באלול, חודש שכל אחד מתעורר בחשק
עז לחזור בתשובה ולהתקרב לבורא יתברך? ללא ידיעת והכרת כלל זה - שכל פעולה לשמה
היא קדושה ושלא לשמה היא ההיפך כאמור - אין לאדם מדד לבחון את מעשיו, לתקנם,
ולחזור בתשובה. לרשותנו כלי מדידה מעשי ביותר, מעין מאזני פלס רוחניים, שבאמצעותו
אדם יכול בפשטות לשקול ולבחון את כל מעשיו. ישים מעשה שברצונו לבחון על "המאזניים",
וישאל את עצמו שתי שאלות:

א - שאלת "האם": האם נחוץ לי בכלל מעשה זה כדי לקיים את מצוות השם? אם יראה
שכפות המאזניים נוטות לכיוון מצוה, שאכילתו ושינתו הן לשם כוח ריכוז בלימוד ובריאות הגוף,
או לשם כוונה צלולה בתפילתו למחרת, ושיחתו עם בני ביתו היא לצורך שלום בית,
מסחרו הוא לשם החזקת בית של תורה - אזי המעשה הוא מצד הקדושה, לשם שמים, ויש לבצעו.

ב - שאלת ה"איך": אם כבר החלטתי שמעשה זה נחוץ לי לעבודת השם, איך יהיה הביצוע,
לשם שמים או לשמי ולמילוי תאוותי בלבד? לדוגמא, האם אני נותן צדקה כדי לעשות רצון
בוראי יתברך, או כדי לקבל תעודת הוקרה?

זאת מערכת הבקרה העצמית, שניתן להגיע אליה רק באמצעות ישוב הדעת והתבודדות
יומיומית. מערכת זו מיועדת למנוע נפילה אל תוך בור התאוות, כגון הימנעות מאכילה
שאינה מועילה לבריאות או לשם תאווה גרידא, או גלישה מדיבור מותר אל תוך שיחה בטלה.
אף שהמעשה בעיקרו נחוץ וחיובי, אורב היצר הרע, וחוטף מעשה טוב ומנסה להפנות אותו
לאפיק של הנאה עצמית. פתאום קול פנימי שואל "מה אני רוצה", ולא "מה הקב"ה רוצה"
. זהו סימן מובהק לנוכחות היצר הרע !!!!!!!</span>
</span>
 

alia1

New Member
ב"ה,בר"ה,

אכן בכל הקשור להשקפת העולם היסודית-לא תתכן פשרה,
גם לא זמנית!"אם ה' הוא האלקים.."אומר אליהו זל"ט לישראל
בכרמל-.."לכו אחריו,ואם הבעל-לכו אחריו"(מל"א,יח').א"א להתפשר,
כי אי אפשר להאמין,שה' ו"עוד משהו"מפעילים את הבריאה.
ולפני אליהו זל"ט,כבר הורה זאת מרע"ה במדבר:או עגל-או לוחות.
שילוב בין השניים לא יתכן.אדם שלא ברור לו בתכלית הבהירות,
שכח ה' ית' הוא המחייה את הכל,מי שחושב שאוליזה וזה גורם"
(מס' ע"ז)-הרי שאינו מאמין בה' כלל!
כי ה' שאנו מאמינים בו,הוא מקורכל הכוחות,ואינו זקוק למסייעים.
ולכן אומר הרמב"ןף"שאין לאדם חלקבתורת משה רבנו,
עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכולם נסים,אין בהם טבע ומנהגו
של עולם".מפני שאם האדם מאמין,שבטבע פועלים כוחות שהם
נפרדים ממציאות ה'-לא יתכן שיהיה לו חלק כלשהו בתורת משה.
כי תורת משה אומרת ש"ה' אלקינו" הוא "ה' אחד"(דברים ו')-
ו"אחד"פירושו:ללא כל שותפים.
 
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:red'>פרשת כי תצא על פי הקבלה</span></span>

--------------------------------------------------------------------------------
<span style='color:eek:range'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>
כתוב בפרשה: "כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו השם אלוקיך בידך וראית בשביה אשת יפת תואר וחשקת בה ולקחת לך לאישה", מפרש הרבי הברכת שלום זצ"ל כך: האויב של האדם הוא זה שגורם לאדם רע מידי יום ביומו, זה שמפריד אותו מהטוב, והטוב נקרא הקב"ה, כי הוא הטוב שיש בעולם הזה ובוודאי בעולם הבא. ובכן האויב הגדול ביותר של האדם זה הרצונות של האדם לתועלת עצמו. נמצא הפירוש הוא כך: "כי תצא למלחמה על אויבך" - הכוונה כאשר האדם יוצא מחוץ לרגילות שלו, והוא מחליט להלחם באויב, אומר רש"י - במלחמת הרשות הכתוב מדבר, שבמלחמת מצווה כתוב – "לא תחיה כל נשמה" אסור להשאיר זכר. ומה העולם מבין שזה מצווה? מעשה המצוות, שאם מתעורר באדם רצון כנגד מה שנצטווה, כנגד לא תעשה או עשה, רצון זה צריך להכרית אז. נמצא העולם מבינים את חומרת מלחמת מצווה, ושאסור להחיות נשמה, אבל מלחמת רשות, שזה עניין הכוונה, נראית בעיני העולם כדבר רשות, דהיינו הרצונות של האדם והכוונה של האדם זה נראה רשות. כלומר- יש מעשה ויש כוונה. והחמור הוא אם האדם מניח תפילין או לא. אך מה שמכוון בזמן שמניח, זה לא משנה לבריות, ע"כ כמעט אף אחד לא מדבר אודות כך.וזה נקרא רשות, כי נבחן רשות בעיני העולם.

אנו יודעים שנכון הדבר שעבדות השם מתחילה מדומם דקדושה, שזה החלק המעשי, אך אם האדם לא מגיע לחלק של הרצון והכוונה, אזי זה כגוף ללא נשמה. אם אדם מניח תפילין, ולא מתבונן במה שכתוב לפני ההנחה: יהי רצון שהקב"ה ישעבד את ליבנו ואת מחשבות מוחנו ותאוותינו, שהכל יהיה משועבד אליו, ואם אין לאדם השתוקקות שעל ידי מצווה זו ישתנה האדם לגמרי, אז בעיני העולם זה לא חמור, כי זה לא שייך למצווה, זה שייך ליחידים שמכוונים כוונות אבל רוב העולם לא מתבונן בזה. וכמובן הנחת תפילין היא רק דוגמה, כי כך בכל דבר ודבר. אומר הרבי הברכת שלום זצ"ל: "כי תצא למלחמה על אויבך ושבית שבי וראית בשבייה אשת יפת תואר", שבזמן שיוצא למלחמת רשות אז הוא פתאום רואה שאשת יפת תואר, שהיא השכינה הקדושה נמצאת בשבי בין הקליפות. כי כל זמן שהאדם מצטמצם רק בחלק המעשי אז הוא לא רואה שהשכינה בגלות, אלא להפך - הוא רואה שהכל בסדר, ושכל העולם עומד עליו ועל תורתו. אך בזמן שהוא מנסה לשנות את הטבע של האהבה עצמית שלו, שתהיה כוונתו לשם שמים, אז הוא רואה שהגוף הפנימי שלו לא מסכים. ואז הוא רואה שאשת יפת תואר, שהיא השכינה הקדושה, היא בגלות.

 
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>כי תצא למלחמה על אויבך........על היצר הרע.......זה דברים של הרב אלבז שליט"א....
אתה רק תצא תתחיל לזוז, ובורא עולם יהיה איתך, רק תראה לו שאתה
רוצה לצאת מאיפה שאתה, מהבוץ מהחושך שאתה שקוע בו...............
רק תצא,,, תצא למלחמה על היצר הרע שבך אני כבר אמשיך........
איזה חידושיםמהרב אלבז שליט"א
ראש ישיבת אור החיים.
</span></span>
 
חלק עליון