ועד אנה לא יאמינו בי (יד,יא)
בחינת חטא המרגלים היה, שנתן להם השם יתברך מקום לטעות
על שרצו לחקור יותר מדאי, כמו שאמרו רבותינו ז"ל:
אני אמרתי להם שהיא טובה והם לא רצו להאמין וכו'
חייך שאני נותן להם מקום לטעות וכו'.
כי ארץ ישראל היא עיקר בחינת אמונה, כמו שכתוב במקום אחר,
והם רצו לראות בעיניהם מיד איך באין לארץ ישראל,
ולא רצו לסמוך על אמונה אף על פי שכבר ראו אותות ומופתים נוראים ונפלאים כאלה,
אף על פי כן אמרו נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ וכו',
כי רצו לראות ולהבין האמת מיד. על כן נתן להם השם יתברך מקום לטעות,
וגרמו בכיה לדורות עד היום שמתארך הגלות על ידי זה.
ועיקר הגאולה תלויה בזה, כי כן דרך השם יתברך שהוא עוסק ברחמיו לקרב את האדם
בכמה דרכים, אך אף על פי כן הוא מניח לו מקום להסתפק קצת בשביל נסיון ובחירה.
וכשמתחזק באמונה שלימה על ידי שמסתכל על האמת,
על כל החסדים שעשה השם יתברך, והאיר בו מרחוק רמזים בכמה דרכים להודיעו היכן האמת,
בודאי יזכה לכל טוב אמיתי ונצחי.
אבל אם ירצה לבקש תואנות לפרוש, נותן לו השם יתברך מקום לטעות יותר ויותר,
וצריך אח"כ יגיעות גדולות ועצומות מאד ביותר קודם שיזכה אל האמת וכולי האי ואולי.
עד שיכול להפטר מן העולם ולא יזכה אל האמת ויצטרך לסבול מה שיסבול
ולהתגלגל בכמה גלגולים עד שיבוא להתקרב אל האמת, שהיה בידו לזכות בו עתה
על ידי נסיון קל להשליך תאוות הכבוד והנצחון ולהסתכל על האמת לאמתו.
וזה שהקפיד עליהם השם יתברך ואמר למשה עד אנה ינאצוני העם הזה ועד אנה לא יאמינו בי
בכל האותות אשר עשיתי בקרבו, היינו כנ"ל, כי הלא כבר התחלתי להאיר להם האמת
על ידי כל האותות אשר עשיתי בקרבם ועדיין אינם מאמינים מחמת הקושיות שלהם
שרוצים להבין ולראות הכל מיד. על כן גזר עליהם אז הגלות והחורבן שנמשך עד הנה,
שיצטרכו להתנסות בכל דור ודור בענין זה שמי שירצה להסתכל על האמת על ידי
כל מה שכבר התחיל השם יתברך להאיר בו יוכל להבין היכן האמת ויתחזק באמונה
על כל מה שאינו יכול להבין ולהיפך להיפך.
ובזה תלויה עיקר הגאולה כי עיקר הגאולה תלויה באמונה ככתוב:
תבואי תשורי מראש אמנה.
והבן היטב אם תרצה לחוס על חייך הנצחיים.
(ליקוה"ל, יורה דעה, שבועות, ב,טז)
(באדיבות"שער ברסלב)