הרבה שמות לחודש זה. השם המקראי הוא "החודש השביעי", מפני שהוא השביעי לניסן שהוא ראש חודשים, היוצא מזה שראש השנה בלוח היהודי אינו בהתחלת השנה מה שאין בכל העולם שבו ראש השנה בתחילת השנה, ומדוע ?
מעשה יציאת מצרים הוא החשוב ביותר והוא תחילת השנה כפי שנאמר בתורה "החודש הזה לכם ראש חודשים". "לכם" - כעם מיוחד ולא לעולם כולו המונה לפי הבריאה ולפי התחלת השנה ו"אתם" לפי הגאולה של העולם בסוד "אחרית כראשית".
מספרים שכשבאו לקבוע את החודש הראשון נחלקו הדעות. אנשי סדר טענו שהחודש הראשון שייך לתשרי שהוא ראשית הבריאה וראשית השנה אולם בשמים חשבו אחרת וקבעו את ניסן כחודש הראשון. הסכימו אתם שהחודש הראשון צריך להיות ביום שהעולם נברא - אלא שטענו שניסן עולה עליו מפני שהוא מסמן את יציאת מצרים , והגאולה חשובה יותר מהבריאה מפני שבריאה בזמן שהיא בשיעבוד, וחיה בחשיכה ובאפילה אין לה שום ערך וטעם. ועוד אמרו שכל העולם - השמש והירח והכוכבים , הכל היה קודם הבריאה בכוח אלא שמקודם הבריאה היו בתוך החושך, בתוהו ובוהו, וכשנבראו יצאו מן האפילה לאור ואף בני ישראל כאילו נבראו בניסן שבו יצאו מאפילה לאור גדול.
נשתתקו כל הטענות והסכימו כולם פה אחד לקבל את ניסן כראש וראשון לחודשי השנה וכדי לפייס את אלה שדרשו את הכבוד לתשרי קבעו לו את החודש השביעי שאף הוא נחשב כחודש חשוב ואחרים אף מעלים את השביעי למעלה מן הראשון היות שהשביעיות חביבות לפני הקב"ה ואת יום השביעי בחר לעצמו וקבע לו ברכה מיוחדת ואף קידש אותו כשבת. ומה שהקב"ה עשה ליום השביעי עשה גם לחודש השביעי. וקבעו כחודש הבריאה והתיקון לבריאה כחודש של תשובה וטיהור.
השם העיקרי של החודש הוא תשרי, השם הובא מבבל והוא שם אכדי "תישריתום" שפירושו ראשית שנקלט בתוכנו ונתקדש בקדושת ישראל, כדי לזכור תמיד את שיבת ציון מבבל, החודש נקרא החודש השביעי, שהוא שביעי לניסן, כדי לזכור את גאולת מצרים ונקרא בשם תשרי, לזכור גאולת בבל, כפי שמסביר הרמב"ן בדרשה שלו לראש השנה. אולם יחד עם זה טיהרו אותו ממקורו הבבלי ועטרו אותו בפרפראות של תורה.
מעשה יציאת מצרים הוא החשוב ביותר והוא תחילת השנה כפי שנאמר בתורה "החודש הזה לכם ראש חודשים". "לכם" - כעם מיוחד ולא לעולם כולו המונה לפי הבריאה ולפי התחלת השנה ו"אתם" לפי הגאולה של העולם בסוד "אחרית כראשית".
מספרים שכשבאו לקבוע את החודש הראשון נחלקו הדעות. אנשי סדר טענו שהחודש הראשון שייך לתשרי שהוא ראשית הבריאה וראשית השנה אולם בשמים חשבו אחרת וקבעו את ניסן כחודש הראשון. הסכימו אתם שהחודש הראשון צריך להיות ביום שהעולם נברא - אלא שטענו שניסן עולה עליו מפני שהוא מסמן את יציאת מצרים , והגאולה חשובה יותר מהבריאה מפני שבריאה בזמן שהיא בשיעבוד, וחיה בחשיכה ובאפילה אין לה שום ערך וטעם. ועוד אמרו שכל העולם - השמש והירח והכוכבים , הכל היה קודם הבריאה בכוח אלא שמקודם הבריאה היו בתוך החושך, בתוהו ובוהו, וכשנבראו יצאו מן האפילה לאור ואף בני ישראל כאילו נבראו בניסן שבו יצאו מאפילה לאור גדול.
נשתתקו כל הטענות והסכימו כולם פה אחד לקבל את ניסן כראש וראשון לחודשי השנה וכדי לפייס את אלה שדרשו את הכבוד לתשרי קבעו לו את החודש השביעי שאף הוא נחשב כחודש חשוב ואחרים אף מעלים את השביעי למעלה מן הראשון היות שהשביעיות חביבות לפני הקב"ה ואת יום השביעי בחר לעצמו וקבע לו ברכה מיוחדת ואף קידש אותו כשבת. ומה שהקב"ה עשה ליום השביעי עשה גם לחודש השביעי. וקבעו כחודש הבריאה והתיקון לבריאה כחודש של תשובה וטיהור.
השם העיקרי של החודש הוא תשרי, השם הובא מבבל והוא שם אכדי "תישריתום" שפירושו ראשית שנקלט בתוכנו ונתקדש בקדושת ישראל, כדי לזכור תמיד את שיבת ציון מבבל, החודש נקרא החודש השביעי, שהוא שביעי לניסן, כדי לזכור את גאולת מצרים ונקרא בשם תשרי, לזכור גאולת בבל, כפי שמסביר הרמב"ן בדרשה שלו לראש השנה. אולם יחד עם זה טיהרו אותו ממקורו הבבלי ועטרו אותו בפרפראות של תורה.