A-4 סקייהוק (באנגלית: Skyhawk), הוא מטוס קרב קל המשמש בעיקר לסיוע כוחות קרקע. מתכנון ותוצרת חברת דאגלס איירקראפט קומפני ובהמשך מקדונל-דאגלס (Mcdonnell-Douglas, כיום בואינג) האמריקנית. פותח בעקבות לקחים ממלחמת קוריאה, ותוכנן לשירות בנושאות המטוסים של הצי האמריקני. טס לראשונה בשנת 1954. עד שנת 1975, שנת הפסקת הייצור, יוצרו כ-3,200 מטוסים, מתוכם 555 מטוסים בדגם הדו-מושבי
טבילות אש
מטוס סקייהוק של חיל האוויר הישראלימטוסי סקייהוק של הצי האמריקני (הוצבו על נושאות מטוסים) השתתפו בשלבים הראשונים של מלחמת וייטנאם, עד שהוחלפו במטוסי ה-A-7 "קורסאייר" המתקדמים יותר. הפוליטיקאים האמריקנים הידועים ג'ון מקיין (השתחרר בדרגת אל"מ, סנאטור מטעם אריזונה, התמודד על המועמדות לנשיאות בשנת 2000 ועל הנשיאות בשנת 2008) וג'יימס סטוקדייל (השתחרר בדרגת סגן אדמירל, התמודד על סגנות הנשיאות בשנת 1992) היו טייסי סקייהוק במלחמה, ושניהם נאלצו לנטוש את מטוסיהם מעל וייטנאם, ונפלו בשבי. במהלך המלחמה, טייס אמריקני בשם טד שוורץ הפיל מטוס מיג 17 בירי רקטות נגד טנקים. במלחמת יום הכיפורים (אוקטובר 1973) נלחמו מטוסי סקייהוק בשירות חיל האוויר הישראלי, וכ-75 מהם הופלו (חסרונם הבולט ביותר היה מהירותם הנמוכה). הצי הארגנטינאי הפעיל מטוסי סקייהוק במלחמת פוקלנד (1982), וחיל האוויר הכוויתי הפעיל מטוסי סקייהוק במלחמת המפרץ הראשונה (1991).
הסקייהוק בחיל האוויר הישראלי
מטוסי עיט ישראלים שהושבתומטוסי הסקייהוק הראשונים של חיל האוויר הישראלי נרכשו ב-1967 והגיעו לישראל בסוף אותה שנה. המטוס נרכש בעקבות האמברגו שהטילה צרפת על ישראל לאחר מלחמת ששת הימים אשר מנע אספקת מטוסי מיראז' 5 חדשים. הסקייהוק היה מטוס הקרב הראשון שארצות הברית הסכימה למכור לישראל. שמו העברי - "עיט".
צמד תותחי ה-20 מ"מ של הסקייהוק הוחלף בח"א בתותחי "דאפה" 30 מ"מ שהיו סטנדרטיים במטוסים הצרפתיים והוכחו כמוצלחים.
הטייס עזרא דותן (לימים אל"מ) זכה בהפלת הבכורה של המטוס בחיל: ב-12 במאי 1970 הוא הפיל שני מטוסי מיג 17 סוריים מעל לבנון, אחד מהם באמצעות ירי ברקטות נגד טנקים.
עבור ישראל פותח דגם מיוחד של המטוס (H), ומטוסים אלו היו מטוסי התקיפה העיקריים של החיל במלחמת ההתשה. בשנת 1973 נכנסו לשירות מטוסים מדגם משופר (N). המטוסים ביצעו משימות תקיפה במלחמת יום הכיפורים (1973), מלחמת לבנון (1982), מבצע דין וחשבון, מבצע ענבי זעם ובמלחמת לבנון השנייה (2006). הסקייהוק עבר שיפורים שונים במהלך שירותו וביניהם הארכת צינור הפליטה להפחתת הנזק מפגיעת טילי כתף מונחי חום, ושיפור אוויוני במערכות החימוש שמאפשר ירי טילי אוויר-אוויר שואפי חום (זהו פיתוח ישראלי ייחודי, ורק מטוסי הסקייהוק הישראלים היו בעלי יכולת שיגור טילי אוויר-אוויר).
כיום נותרו 44 מטוסי עיט מדגם "T" (דו מושבי) ו- "N" (חד מושבי) להדרכה ולאימון במגמת קרב בקורס טיס.
ביוני 2005 אוזרחה טייסת העיט האחרונה (טייסת 102 - "הנמר המעופף") וכיום מרבית פעולות האחזקה בה מבוצעת על ידי קבלנים אזרחיים. בשנת 2008 גילתה ביקורת פתע של חיל האוויר שורת ליקויים בתחזוקת המטוסים, ומפקד החיל, עידו נחושתן, הורה על השבתת מערך הסקייהוק עד לתיקון הליקויים [1].
במהלך מבצע עופרת יצוקה שימשו מטוסי סקייהוק להטלת כרוזים מעל רצועת עזה, כדי להזהיר את התושבים מתקיפות קרובות[2].
נתונים כלליים
תרשים של מטוס A-4M סקייהוקמאפיינים כלליים
צוות:1 או 2 (תלוי בדגם)
אורך:12.22 מטר
מוטת כנפיים: 8.5 מטר
גובה:15 רגל (5 מטר)
שטח כנף: 24.15 מ"ר
משקל ריק: 10,450 ליברות (4,750 ק"ג)
משקל טעון: 18,300 ליברות (8,318 ק"ג)
משקל ההמראה מקסימלי: 24,500 ליברות (11,136 ק"ג)
הנעה: מנוע אחד מסוג פראט אנד וויטני J52-P8A טורבו סילון, בדחף של 9,300 ליברות
ביצועים
מהירות מרבית: 1,077 קמ"ש
טווח: 2,146 מייל, (3220 ק"מ)
גובה מקסימלי: 42,250 רגל (12,880 מטר)
קצב טיפוס: 8,440 רגל / דקה
עומס כנף: 344 ק"ג / מ"ר
דחף / משקל: 0.51
עומסי ג'י מרבים: בין 3 ל-8 ג'י
חימוש
עד 3.7 טון חימוש הכולל את החימוש הבא;
תותחים: 2 תותחים מסוג קולט MK-12
רקטות:
4 תרמילי רקטות מסוג לאו סימן 32 בקוטר של 127 מילימטר
טילים:
טילי אוויר אוויר;
4 טילי אוויר אוויר מסוג AIM-9 סיידווינדר
טילי אוויר קרקע:
2 טילי AGM-12 בולפאפ
2 טילי AGM-45 שרייק
2 טילי AGM-62 וולאיי
2 טילי AGM-65 מאבריק
פצצות:
6 פצצות מצרר מסוג סימן 20 רוקאיי
6 פצצות מצרר מסוג סימן 7 רוקאיי
פצצות שימוש כללי מסדרת סימן 80
B-57 פצצה גרעינית
B-61 פצצה גרעינית
אחרים:
עד 3 מיכלי דלק בנפח של 370 גלונים
מפעילות ברזיל - חיל האוויר, וכן, על נושאת המטוסים של הצי.
ארגנטינה - חיל האוויר.
ישראל
סינגפור
מפעילים לשעבר ארצות הברית - שימשו את הצי וחיל הנחתים (שימשו לאימון ולביום אויב). קורקעו סופית בשנת 2003.
אוסטרליה
ניו-זילנד
אינדונזיה
כווית
מלזיה
ארגנטינה שימש בעבר את חיל הים הארגנטינאי
טבילות אש
מטוס סקייהוק של חיל האוויר הישראלימטוסי סקייהוק של הצי האמריקני (הוצבו על נושאות מטוסים) השתתפו בשלבים הראשונים של מלחמת וייטנאם, עד שהוחלפו במטוסי ה-A-7 "קורסאייר" המתקדמים יותר. הפוליטיקאים האמריקנים הידועים ג'ון מקיין (השתחרר בדרגת אל"מ, סנאטור מטעם אריזונה, התמודד על המועמדות לנשיאות בשנת 2000 ועל הנשיאות בשנת 2008) וג'יימס סטוקדייל (השתחרר בדרגת סגן אדמירל, התמודד על סגנות הנשיאות בשנת 1992) היו טייסי סקייהוק במלחמה, ושניהם נאלצו לנטוש את מטוסיהם מעל וייטנאם, ונפלו בשבי. במהלך המלחמה, טייס אמריקני בשם טד שוורץ הפיל מטוס מיג 17 בירי רקטות נגד טנקים. במלחמת יום הכיפורים (אוקטובר 1973) נלחמו מטוסי סקייהוק בשירות חיל האוויר הישראלי, וכ-75 מהם הופלו (חסרונם הבולט ביותר היה מהירותם הנמוכה). הצי הארגנטינאי הפעיל מטוסי סקייהוק במלחמת פוקלנד (1982), וחיל האוויר הכוויתי הפעיל מטוסי סקייהוק במלחמת המפרץ הראשונה (1991).
הסקייהוק בחיל האוויר הישראלי
מטוסי עיט ישראלים שהושבתומטוסי הסקייהוק הראשונים של חיל האוויר הישראלי נרכשו ב-1967 והגיעו לישראל בסוף אותה שנה. המטוס נרכש בעקבות האמברגו שהטילה צרפת על ישראל לאחר מלחמת ששת הימים אשר מנע אספקת מטוסי מיראז' 5 חדשים. הסקייהוק היה מטוס הקרב הראשון שארצות הברית הסכימה למכור לישראל. שמו העברי - "עיט".
צמד תותחי ה-20 מ"מ של הסקייהוק הוחלף בח"א בתותחי "דאפה" 30 מ"מ שהיו סטנדרטיים במטוסים הצרפתיים והוכחו כמוצלחים.
הטייס עזרא דותן (לימים אל"מ) זכה בהפלת הבכורה של המטוס בחיל: ב-12 במאי 1970 הוא הפיל שני מטוסי מיג 17 סוריים מעל לבנון, אחד מהם באמצעות ירי ברקטות נגד טנקים.
עבור ישראל פותח דגם מיוחד של המטוס (H), ומטוסים אלו היו מטוסי התקיפה העיקריים של החיל במלחמת ההתשה. בשנת 1973 נכנסו לשירות מטוסים מדגם משופר (N). המטוסים ביצעו משימות תקיפה במלחמת יום הכיפורים (1973), מלחמת לבנון (1982), מבצע דין וחשבון, מבצע ענבי זעם ובמלחמת לבנון השנייה (2006). הסקייהוק עבר שיפורים שונים במהלך שירותו וביניהם הארכת צינור הפליטה להפחתת הנזק מפגיעת טילי כתף מונחי חום, ושיפור אוויוני במערכות החימוש שמאפשר ירי טילי אוויר-אוויר שואפי חום (זהו פיתוח ישראלי ייחודי, ורק מטוסי הסקייהוק הישראלים היו בעלי יכולת שיגור טילי אוויר-אוויר).
כיום נותרו 44 מטוסי עיט מדגם "T" (דו מושבי) ו- "N" (חד מושבי) להדרכה ולאימון במגמת קרב בקורס טיס.
ביוני 2005 אוזרחה טייסת העיט האחרונה (טייסת 102 - "הנמר המעופף") וכיום מרבית פעולות האחזקה בה מבוצעת על ידי קבלנים אזרחיים. בשנת 2008 גילתה ביקורת פתע של חיל האוויר שורת ליקויים בתחזוקת המטוסים, ומפקד החיל, עידו נחושתן, הורה על השבתת מערך הסקייהוק עד לתיקון הליקויים [1].
במהלך מבצע עופרת יצוקה שימשו מטוסי סקייהוק להטלת כרוזים מעל רצועת עזה, כדי להזהיר את התושבים מתקיפות קרובות[2].
נתונים כלליים
תרשים של מטוס A-4M סקייהוקמאפיינים כלליים
צוות:1 או 2 (תלוי בדגם)
אורך:12.22 מטר
מוטת כנפיים: 8.5 מטר
גובה:15 רגל (5 מטר)
שטח כנף: 24.15 מ"ר
משקל ריק: 10,450 ליברות (4,750 ק"ג)
משקל טעון: 18,300 ליברות (8,318 ק"ג)
משקל ההמראה מקסימלי: 24,500 ליברות (11,136 ק"ג)
הנעה: מנוע אחד מסוג פראט אנד וויטני J52-P8A טורבו סילון, בדחף של 9,300 ליברות
ביצועים
מהירות מרבית: 1,077 קמ"ש
טווח: 2,146 מייל, (3220 ק"מ)
גובה מקסימלי: 42,250 רגל (12,880 מטר)
קצב טיפוס: 8,440 רגל / דקה
עומס כנף: 344 ק"ג / מ"ר
דחף / משקל: 0.51
עומסי ג'י מרבים: בין 3 ל-8 ג'י
חימוש
עד 3.7 טון חימוש הכולל את החימוש הבא;
תותחים: 2 תותחים מסוג קולט MK-12
רקטות:
4 תרמילי רקטות מסוג לאו סימן 32 בקוטר של 127 מילימטר
טילים:
טילי אוויר אוויר;
4 טילי אוויר אוויר מסוג AIM-9 סיידווינדר
טילי אוויר קרקע:
2 טילי AGM-12 בולפאפ
2 טילי AGM-45 שרייק
2 טילי AGM-62 וולאיי
2 טילי AGM-65 מאבריק
פצצות:
6 פצצות מצרר מסוג סימן 20 רוקאיי
6 פצצות מצרר מסוג סימן 7 רוקאיי
פצצות שימוש כללי מסדרת סימן 80
B-57 פצצה גרעינית
B-61 פצצה גרעינית
אחרים:
עד 3 מיכלי דלק בנפח של 370 גלונים
מפעילות ברזיל - חיל האוויר, וכן, על נושאת המטוסים של הצי.
ארגנטינה - חיל האוויר.
ישראל
סינגפור
מפעילים לשעבר ארצות הברית - שימשו את הצי וחיל הנחתים (שימשו לאימון ולביום אויב). קורקעו סופית בשנת 2003.
אוסטרליה
ניו-זילנד
אינדונזיה
כווית
מלזיה
ארגנטינה שימש בעבר את חיל הים הארגנטינאי